Ik geniet er altijd van wanneer Cenk uit zijn dak gaat, ongeacht wat hij zegt, maar ditmaal zegt hij precies wat ik zou willen zeggen en helpt hij mij iets van diepgevoelde opgekropte frustratie af te reageren:
https://youtu.be/UKfkkwZD0Q4?t=58
Ik merk op bij mezelf dat hij genadevoller is dan ik, want hij heeft nog een goed woordje over voor religieuze boekgelovigen die niet fundamentalistisch zijn. In mijn bozere momenten zoals nu zie ik alle boekgelovigen als medeplichtig omdat ze de goddelijke status van primitieve boeken uit de ijzertijd helpen te vereeuwigen en bijgevolg het religieuze fundamentalisme een voedingsbodem geven. Op genadevollere momenten beschouw ik ze enkel als dom niet in te zien dat het religieuze fundamentalisme op dit moment het failliet van hun hele godsdienst aantoont.
Voor de rest voel ik enkel maar frustratie. Wij zijn allemaal - of we nu religieus zijn of atheïst - zonder dat we het willen slachtoffer van het religieuze fundamentalisme. Terwijl onze gevoelens erdoor opgezweept worden tot extreme uitersten die wij helemaal niet willen zien, zozeer dat het moeilijk wordt onszelf nog te herkennen, gaat dat religieuze fundamentalisme ongestoord zijn gang, en sleept het ons mee in partij te kiezen voor de éne partij of voor de andere, slaat het een wig tussen ons. We worden zo onderdeel van dit religieuze fundamentalisme, onderdeel ter vereeuwiging van de macht van bijbel of koran. En wanneer we ons eraan willen onttrekken met de gedachte "er is geen oplossing voor hen, laten ze het maar eeuwig uitvechten", dan maakt het me ongevoelig, onverschillig voor al het leed, dan tast het op die manier mijn humaniteit tot op het bot aan. En wanneer ik dit besef maakt het me nog woedender, en zinkt de persoon die ik wil zijn nog dieper in het moeras weg. Het is niet mogelijk ongeschonden, eervol, door het leven te gaan. Maar als een cynicus wil ik ook niet eindigen. Hoezeer de opmerking die hier eerder voorbijkwam
"Overigens: ook zonder religie zouden volkeren elkaar hebben afgeslacht" waar moge zijn, ze klinkt mij als een te gemakkelijk excuus voor de religie in de oren.
9/11 opende ooit mijn ogen voor het failliet van de boekgodsdiensten. Ik hoop dat dit moment de ogen opent van vele Joden, Christenen en Moslims.