Het ene geloof voor het andere

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Het ene geloof voor het andere

Bericht door dikkemick »

VseslavBotkin schreef: 08 sep 2023 17:26
dikkemick schreef: 08 sep 2023 16:38 Wat Vinden we hier eigenlijk van taal?
Is taal (woorden dus) wel geschikt om de werkelijkheid te beschrijven? Ieder woord is nl niets anders dan verwijzing naar andere woorden?
Dit soort opvattingen zou iedereen dan de mond kunnen snoeren. En daar lijkt dit topic soms op aan te sturen.
Geen idee wat dit met de lopende discussie te maken heeft, maar mijns insziens is de werkelijkheid taal. Als je taal weghaalt verdwijnt de werkelijkheid, poef!
Maar t zijn slechts woorden. Menselijke constructies. Ik probeer me even te verplaatsen in diegenen die menen dat kennis van natuur eigenlijk niet bestaat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

holog schreef: 08 sep 2023 12:03
VseslavBotkin schreef: 08 sep 2023 10:45 Die vragen verliezen sowieso aan betekenis op het moment dat je met die 'split' stopt.
Wie had ooit gedacht dat ik het ooit zo volmondig met u eens zou kunnen zijn ? (Of soms dan toch)
Elke vraag verliest al haar betekenis als je geen onderscheid maakt tussen woorden. Dus hoe kan iemand daar tegen in gaan?
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Is taal (woorden dus) wel geschikt om de werkelijkheid te beschrijven? Ieder woord is nl niets anders dan verwijzing naar andere woorden?
Dit soort opvattingen zou iedereen dan de mond kunnen snoeren. En daar lijkt dit topic soms op aan te sturen.
Geen idee wat dit met de lopende discussie te maken heeft, maar mijns insziens is de werkelijkheid taal. Als je taal weghaalt verdwijnt de werkelijkheid, poef!
Mijn fruitvliegjes leven daarom buiten de werkelijkheid? Waartoe dan die twee magnifieke facet-ogen anders dan het omgaan met de omringende werkelijkheid !

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En ik maar denken dat er helemaal geen werkelijkheid was. Wat dat dan ook mag betekenen (werkelijkheid)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nee, het is juist de fictie, die zou verdwijnen. Alleen de werkelijkheid blijft. De dieren die geen taal hebben, zouden er echter veel minder over weten en onze samenleving zal instorten. Waarschijnlijk zou ook de mens verdwijnen, als hij zijn grootste voordeel ten opzichte van andere dieren niet meer zou hebben: Samenwerking door het gebruik van taal.

De werkelijkheid blijft, maar hij zou heel grimmig zijn.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat ik.bedoel: wij noemen iets: energie met bv min en plus. Maar het zijn arbitraire woorden waarbij min en plus zelfs omgedraaid hadden mogen worden. Neem bv quarks en dan de smaken, top, bottum, charm. Zomaar woorden. Ze zeggen eigenlijk niets. Klanken zijn het. Verzonnen door iemand. De quark had evengoed van Velzen kunnen heten.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 10 sep 2023 02:20
Nee, het is juist de fictie, die zou verdwijnen. Alleen de werkelijkheid blijft. De dieren die geen taal hebben, zouden er echter veel minder over weten en onze samenleving zal instorten. Waarschijnlijk zou ook de mens verdwijnen, als hij zijn grootste voordeel ten opzichte van andere dieren niet meer zou hebben: Samenwerking door het gebruik van taal.

Ik begrijp het zo, dat de menselijke werkelijkheid zoals wij die kennen
  • [mede dankzij menselijke taal],
dat die menselijke werkelijkheid zou verdwijnen en ook
dat zonder één of andere vorm van menselijke taal
er geen menselijke werkelijkheid kan ontstaan en/of blijven bestaan.

De werkelijkheid zelf heeft echter geen menselijke taal nodig om te bestaan, maar dat de werkelijkheid zelf [ook] een soort van 'taal' op zichzelf is ben ik het wel mee eens, of kan de voortdurende uitwisseling van informatie [=energie] binnen de werkelijkheid niet beschouwd worden als een vorm van communicatie?

Waarom veronderstel jij dat de werkelijkheid zonder menselijke taal
grimmiger zou zijn dan onze huidige menselijke werkelijkheid Peter?

Tijdens diverse off-track 'survival' tochten waarbij we soms meer dan 10 dagen geen andere mensen ontmoetten en ons wellicht op plekken bevonden waar nog nooit een mens een voet had neergezet, laat staan dat daar ooit sprake was geweest van menselijke taal en/of menselijke werkelijkheid, heb ik zulks nooit als heel grimmig ervaren:
  • integendeel!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

HierEnNu schreef: 10 sep 2023 07:53
Peter van Velzen schreef: 10 sep 2023 02:20

Ik begrijp het zo, dat de menselijke werkelijkheid zoals wij die kennen
  • [mede dankzij menselijke taal],
dat die menselijke werkelijkheid zou verdwijnen en ook
dat zonder één of andere vorm van menselijke taal
er geen menselijke werkelijkheid kan ontstaan en/of blijven bestaan.
Precies! Dank voor je reactie, sluit me hierbij aan.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vseslav,

Dat doet het begrip werkelijkheid te kort.

Zo verdwijnt namelijk ook de fruitvliegjes-werkelijkheid als diens facetten falen!
Zo heb ik zelfs ook elk moment een andere werkelijkheid, want geen moment is in alle onderdelen identiek.

En hoe met de bijenwerkelijkheid; die zal ook ineenstorten als ze hun taal niet beheersen?
Wat voor soorten communicatie zijn er nog meer om een voldoende gedeelde werkelijkheid te hebben tussen wat voor partijen/objecten/etc.?
En gedenk:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_honingspeurder
Maar ze staan vooral bekend omdat ze mensen en dieren de weg wijzen naar de nesten van wilde honingbijen. Nadat het nest is opengebroken doet hij zich te goed aan de bijen en de was. De honingdas werkt het meest samen met deze opmerkelijke vogel.
Roeland
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

heeck schreef: 10 sep 2023 12:05 Vseslav,

Dat doet het begrip werkelijkheid te kort.

Zo verdwijnt namelijk ook de fruitvliegjes-werkelijkheid als diens facetten falen!
Zo heb ik zelfs ook elk moment een andere werkelijkheid, want geen moment is in alle onderdelen identiek.

En hoe met de bijenwerkelijkheid; die zal ook ineenstorten als ze hun taal niet beheersen?
Wat voor soorten communicatie zijn er nog meer om een voldoende gedeelde werkelijkheid te hebben tussen wat voor partijen/objecten/etc.?
En gedenk:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_honingspeurder
Maar ze staan vooral bekend omdat ze mensen en dieren de weg wijzen naar de nesten van wilde honingbijen. Nadat het nest is opengebroken doet hij zich te goed aan de bijen en de was. De honingdas werkt het meest samen met deze opmerkelijke vogel.
Roeland
Foei heeck, je kent je Kant nog steeds niet! Schopenhauer gelukkig wel, klik. Met nadruk op de regel die gaat over wat "voor kennis bestaat"; i.e. de ingebeelde (voorgestelde) belevingswereld van de dieren.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar waar draait t om?
Is energie, energie? Energie is een woord dat een bepaald fenomeen meent te beschrijven/beschrijft.

Wat zou de diep achterliggende werkelijkheid achter dit concept zijn waarvan wij menen dat het energie is?
Is dat niet wat VseslavBotkin bedoelt?
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vseslav” schreef: Foei heeck, je kent je Kant nog steeds niet! Schopenhauer gelukkig wel, klik. Met nadruk op de regel die gaat over wat "voor kennis bestaat"; i.e. de ingebeelde (voorgestelde) belevingswereld van de dieren.
Tuurrlijk ga ik mijn tijd niet aan Kant verspillen en haal ik Schopenhauer ook alleen aan als het mij uitkomt.
Was Kant wat later geboren dan wist hij dat er geen harde grens bestaat tussen “ons” en de andere mensapen en dat er ook tussen alle bestaande mensen zeer verschillend wordt gescoort op de schaal waar je naar terugverwees.
Kortom Kant is nauwelijks terzake en Schopenhauer trekt een zeer discutabele scheidslijn omdat de impliciet gesuggereerde scheiding vanwege ons beschikken over besef/intellect veel wegheeft van het menselijk kroontje op de schepping dat door te weinigen wordt gedragen.

Als moderner filosoof mag je vast nadenken over kunstmatig besef en hoe dat bewezen/herkend zou kunnen worden door ditto’s met gewoon besef.
En hoe het beste besef aangaande de werkelijkheid zal worden gelauwerd.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 10 sep 2023 14:23 Maar waar draait t om?
Is energie, energie? Energie is een woord dat een bepaald fenomeen meent te beschrijven/beschrijft.

Wat zou de diep achterliggende werkelijkheid achter dit concept zijn waarvan wij menen dat het energie is?
Wat Vseslav bedoelt is zo simpel, dat het frappeert.
Waar jij nu het scharnier om ziet draaien in een diep achterliggende werkelijkhed, dat laat mij vermoeden dat er aan “werkelijkheid” heel verschillende betekenissen wordt gehecht.

Roeland
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 10 sep 2023 15:12

Wat Vseslav bedoelt is zo simpel, dat het frappeert.
Waar jij nu het scharnier om ziet draaien in een diep achterliggende werkelijkhed, dat laat mij vermoeden dat er aan “werkelijkheid” heel verschillende betekenissen wordt gehecht.

Roeland
Ik ga even uit van DE werkelijkheid. Die ene echte (misschien wel onkenbare) achterliggende ultieme werkelijkheid.
Einstein/Mick
holog
Diehard

Bericht door holog »

Dat is effectief een soort van 'cartesian dualism' split - 'how can the mind kown about the material world when they are totally (and so causally ) seperated.' Een ontic versus epistemic, een soort van trade-off tussen realism en anti-realism. Het ging over de deconstructie en overstijging van al deze dualism,( vaak neerkomend ontic-epistemic).
Deze kan ook aanschouwd worden als een duality tussen de syntax en de semantics. Ik veronderstel dat dat is wat je bedoeld met je taal.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Plaats reactie