dikkemick schreef: 06 sep 2023 09:31In al mijn posts heb ik aangegeven dat het een persoonlijke visie en gevoel is en dus voor herziening vatbaar! Moet je niet steeds dat verwijt voor de voeten gooien.
Ik kom betrekkelijk veel jongeren tegen en ik vind dat ze veel makkelijker (in de zin van nonchalanter, misschien zelfs cynischer) in de omgang zijn.
Ikke-ikke....
Maar nogmaals, dat is mijn ervaring en gevoel
OK, dan gooi ik je een gedicht naar aanleiding van Einsteins wijsheid voor de voeten:
Als ik blijf kijken
zoals ik altijd heb gekeken
blijf ik denken
zoals ik altijd dacht
Als ik blijf denken
zoals ik altijd heb gedacht
blijf ik geloven
zoals ik altijd heb geloofd.
Als ik blijf geloven
zoals ik altijd heb geloofd
blijf ik doen
zoals ik altijd heb gedaan
Als ik blijf doen
zoals ik altijd heb gedaan
blijft mij overkomen
wat mij altijd overkwam
Maar als ik mijn ogen sluit
en voel mijn ware zelf van binnen
Dan kom ik deze cirkel uit
en kan ik steeds opnieuw beginnen…"
Of zoals Albert Einstein lang geleden het gedicht in 1 zin mooi samenvatte door te stellen:
“Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt,
blijf je krijgen wat je altijd gekregen hebt”.
Maakt dit gedicht ook iets bij jou los?
Herinnert het je misschien aan die keer dat je zo kwetsbaar maar ook zo stoer uit jouw comfortzone stapte onderweg naar die grote verandering in jouw leven?
Of denk je nu met enigszins gefronste wenkbrauwen aan dat ene patroon in jouw doen en laten, wat je iedere dag én steeds vaker beknelt en dus eigenlijk beperkt om voluit te leven en waarvan je jezelf eindelijk eens wil bevrijden?
Beste HierEnNu, ik weet niet waar t vandaan komt. Het is niet dat ik bewust wil blijven geloven of mijn ogen sluit, ik ERVAAR het en accepteer het als hedendaags gegeven.
Het is dus wederom een persoonlijke constatering.
Jeugd is vrijer, losser, ongeremder, introverter en cynischer/gemakszuchtiger ook.
Weet niet hoe Einie hierover zou dichten/denken.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Een deel kan losser zijn , een ander deel ongeremder en een ander deel introverter.
Vergelijkbaar: Een leraar heeft een jaar een klas en de leerlingen staan gemiddeld een 7 met standaarddeviatie 1. Cijfers tussen de 6 en de 8. Mooi.
Volgend jaar weer gemiddeld een 7 met sd = 2. Leuk voor degene die supergoed zijn, maar er zijn er ook die heel slecht zijn. Het probleem is voor het 2de jaar veel groter.
Toch meen ik dat jeugd zich niet meer de kaas van t brood laat eten. En dat is maar goed ook. Maar wat ik veel om me heen zie is dat de standaard deviatie toch doorslaat naar een minder sociale jeugd. Of dit allemaal aan de "sociale" media ligt weet ik.niet.
En ja, ouders en opvoeders zijn er ook debet aan. O wee als kindlief van de meester (of zeggen we Ruud?) een standje krijgt. Papa en mama soms op hoge poten naar school om verhaal te halen. "Zoiets doet mijn Mauritsje niet"
Respect voor gezag en (fatsoens)regels op straat? Ze zijn er nog maar mi minder.
Ik weet t niet, maar ga op omgevingsfactoren af.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)