holog schreef: ↑19 aug 2023 08:49
axxyanus schreef: ↑18 aug 2023 14:57
holog schreef: ↑18 aug 2023 12:52
Het is 'niet waar' binnen het formeel systeem dat er wordt gebruik, hier waarschijnlijk zoiets als moderne geneeskunde.
Op welke manier, volgens de betekenis die wij mensen aan woorden geven, is het dan wel waar?
Op welke manier is het te verantwoorden mensen aan te raden om vitamine C in te nemen met de redelijke verwachting dat ze daarna van hun tumor verlost zijn?
Op dezelfde wijze dat klassieke mechanica enkel geldig is op een welbepaalde schaal en resolutie, (vanuit een welbepaald perspectief), alle speciale wetenschappen zijn zo.
Enkel ter info: als je vind geen antwoord op je vraag , dan is dat omdat ik niet beweer wat jij me poogd in de mond te leggen, ik heb het niet op het soort doorgedreven postmodernisme zoals jij voorschoteld, ik geloof niet een absolute objectieve waarheid , maar dat wil niet zeggen dat niet een 'relational' waarheid bestaat.
There are real patters in the world they are only visible at the right scale of resolutions and degrees of approximation. If you don't see them you are missing something about reality and that is good enough to allow to say that the objects, properties and processen discribed by the special sciences are real.
Ladyman. Zelf natuurlijk niet eens omstreden
Maar ook voor wiskunde , de fundamenten van de wiskunde kunnen gebouwd zijn op verzamelingenleer, topos theorie , categorie theorie, ... de resulterende wiskunde heeft zekere mate van overlap, maar niet volledig hetzelfde. Dus eveneens wiskunde is in die zin 'subjectief' (historisch ,cultureel toeval). Het ene is niet juister dan het ander, maar de juistheid gaat enkel over interne consistentie.
En ja, ik weet dat we het niet met elkaar eens zijn.
In mijn ogen is alle moderne wetenschappen filosofische te aanschouwen, als zijnde het meer realistisch te zijn betreffende de 'observer' , zij het relativiteit of qm. Maar ook andere, mogelijks nog extremer zoals bv string theorie als een voorbeeld. Wat er invariant blijft smelt weg als sneeuw voor de zon.
Qm leert ons dat het ideaal van een systeem in perfecte isolatie een illusie is. Van zodra je een systeem observeerd, heb je verstrengeling wat wil zeggen dat je een niet-scheidbaar geheel vormd.
Pure, extreme objectiviteit vraagt in mijn ogen effectief mogelijks naar een god-achtige entiteit dewelke buiten ruimte en tijd zich bevindt, want zodra er enige observatie mogelijk is kan je verstrengeld geraken.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.