Filosoferen over de Gay Pride

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Dries
Forum fan

Filosoferen over de Gay Pride

Bericht door Dries »

Okee, ik ga me er nog is aan wagen.

Moralen vormen een kader, met de bedoeling dat het consistent is, opdat we een structuur krijgen waarmee we de samenleving kunnen benaderen. Zoals bv. Bernie Sanders uitvoerig probeert te doen, denk ik zelf.

Maar het bestaan van zo'n kader, is ook een oorsprong van het immorele. Omdat zo'n kader vormt hoe we anderen kunnen beoordelen, mogelijk denkende dat men juist oordeelt, terwijl dat niet altijd zo is. En daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die proberen om onrust en verdeeldheid te laten ontstaan door bewust moralen te gebruiken om mensen op te zetten tegen elkaar. Het gevolg is dat moraliteit zelf minder voorkomt dan dat we het verkondigen doordat men met moralen, moraliteit bestrijdt, vaak omwille van dingen die we menen te weten, maar niet weten, en toch verkondigen. Die effecten zijn natuurlijk relatief aan uw reputatie. Als je een slechte reputatie hebt, dan kunnen mensen bv. elk mogelijk foutje des te meer aan uw zogenaamde persoonlijkheid vastpinnen om zich te overtuigen dat men inderdaad niet deugt. Met het mogelijke gevolg dat men slechter blijkt te zijn dan dat men zelf dacht. Althans, dat zal geregeld zo zijn. Want men dient natuurlijk ook voorzichtig te zijn met te beweren dat men beter is dan hun oordeel. Of zoiets :-)

Hoe dan ook, de samenleving lijkt mij surreeëel te zijn. Ceci n'est pas une pipe maar de afbeelding gaat voor velen door als de waarheid omdat men het onderscheid niet meer ziet. In het oordeel gaat er informatie verloren. Dat lijkt mij intrinsiek zo te zijn. De realiteit is 'slimmer' dan de mensen. En slimmer dan mij.

Maar wat nu met onze kostbare homo's? :-) Ze doen dan zo'n Gay Pride, dat gaat vast heel uitbundig, er lopen vast ook dingen fout maar ze proberen op te komen voor zichzelf en elkaar. Zo probeer ik het op te vatten.

En dan gebeurt hetzelfde, mensen gaan daarover oordelen. Soms positief, soms afkeurend. Misschien leidt het tot polarisering, in deze tijden. Misschien vergroot het de homohaat bij sommigen.

Nu, hebben ze het recht om uitbundig zulk feest te vieren? Ik vind van wel. Maar ik vraag mij af, gaan zij eigenlijk zo hun vrijheid bekomen? Als de samenleving van nature corrupt is, is het dan altijd een goed idee om zulke externe vrijheid te willen bekomen? Aldus, om de bedoeling te hebben om aanvaarding te bekomen bij anderen.

Ik ben geen homo ofzo maar ik ben nooit zo'n externe vrijheid bekomen. :-) Ik denk dat er vrijheid schuilt in een innerlijke vrijheid, aldus, om zich vrij te voelen om zichzelf te zijn, ongeacht het oordeel van anderen. Als je niemand iets wilt misdoen wanneer je jezelf probeert te zijn, dan kan dat bevrijdend zijn als je dat kan zijn ongeacht het oordeel van anderen, ook al heb je uiteraard het recht om op te komen voor jezelf.

Ik vraag mij af: zouden homo's enzo niet beter aanvaard worden wanneer ze wat meer op de achtergrond blijven door zo'n Gay Pride niet te doen? Maken ze het zichzelf en elkaar misschien onbedoeld een beetje moeilijker? Of niet?
Bonjour
Moderator

Re: Filosoferen over de Gay Pride

Bericht door Bonjour »

Ik denk dat we er meer aan hebben om al die mensen die veroordelen op grond van seksuele voorkeur eens hard aan te pakken. Heel duidelijk maken dat dat soort gedrag niet getolereerd wordt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Bonjour schreef: 14 aug 2023 16:14 Ik denk dat we er meer aan hebben om al die mensen die veroordelen op grond van seksuele voorkeur eens hard aan te pakken. Heel duidelijk maken dat dat soort gedrag niet getolereerd wordt.
“Hard aanpakken” is ook een voorkeur die niet iedereen deelt.
Misschien…
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wij zijn de enige soort die kunnen praten en zo dus communiceren met elkaar. Misschien dat dat wat frequenter zou moeten ipv opzichtige optochten. Moet iedere afkorting straks haar/zijn/hen/het momentje in een pride?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Leon schreef: 14 aug 2023 16:25
Bonjour schreef: 14 aug 2023 16:14 Ik denk dat we er meer aan hebben om al die mensen die veroordelen op grond van seksuele voorkeur eens hard aan te pakken. Heel duidelijk maken dat dat soort gedrag niet getolereerd wordt.
sommigen houden van een harde aanpak :D

Laat iedereen die dat wil een af en toe een feestje houden op een boot het lijkt mij onschuldig vermaak.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

doctorwho schreef: 14 aug 2023 18:46
Leon schreef: 14 aug 2023 16:25
sommigen houden van een harde aanpak :D
Dan zullen ze het er zeker naar blijven maken.
Laat iedereen die dat wil een af en toe een feestje houden op een boot het lijkt mij onschuldig vermaak.
Volgens mij een toespeling op actueel nieuw, zal zo eens kijken
Misschien…
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Dries schreef: 14 aug 2023 14:00 Ik vraag mij af: zouden homo's enzo niet beter aanvaard worden wanneer ze wat meer op de achtergrond blijven door zo'n Gay Pride niet te doen? Maken ze het zichzelf en elkaar misschien onbedoeld een beetje moeilijker? Of niet?
Denk het niet. Homo's hebben zich uit de kast geworsteld, terwijl tegenwoordig anti-homoseksuele christenen als de Nashville lieden die het manifest hebben ondertekend, juist de kast in zijn gejaagd.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 14 aug 2023 19:53
Dries schreef: 14 aug 2023 14:00 Ik vraag mij af: zouden homo's enzo niet beter aanvaard worden wanneer ze wat meer op de achtergrond blijven door zo'n Gay Pride niet te doen? Maken ze het zichzelf en elkaar misschien onbedoeld een beetje moeilijker? Of niet?
Denk het niet. Homo's hebben zich uit de kast geworsteld, terwijl tegenwoordig anti-homoseksuele christenen als de Nashville lieden die het manifest hebben ondertekend, juist de kast in zijn gejaagd.
DE kast in gejaagd? In Nashville en (wijde) omstreken: niet echt! Tenzij je bedoelt dat ze hun anti-homo gedrag vertonen om hun eigen (Homo/Bi?)sexuele gevoelens te verbergen.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Dries schreef: 14 aug 2023 14:00:scissors:
Ik vraag mij af: zouden homo's enzo niet beter aanvaard worden wanneer ze wat meer op de achtergrond blijven door zo'n Gay Pride niet te doen? Maken ze het zichzelf en elkaar misschien onbedoeld een beetje moeilijker? Of niet?
Het is een misvatting dat alleen homo's de Gay Pride 'doen', want zelfs vele hetero's vinden het een fantastisch festijn. Dit evenement wordt georganiseerd om de LGBTQ+-gemeenschap te vieren, bewustzijn te vergroten en te strijden voor gelijke rechten en acceptatie.

Ik ken een aantal homo's die het helemaal met jou eens zijn, zo van, we hebben gestreden om als gelijk te worden behandeld, wordt het dan ook niet tijd dat we ons als gelijken gedragen in plaats van ons op die manier te blijven onderscheiden.

Gay Pride is één keer per jaar en op veel plekken ter wereld kan er nog steeds geen sprake zijn van openlijk uitkomen voor andere seksuele geaardheid dan heteroseksueel, dus laten we het vieren als een feest dat wij die verworvenheden wel hebben, niet om onze LGBTQ+-gemeenschap te onderscheiden van de rest maar juist om duidelijk stelling te nemen dat zij er bij horen en dat we allemaal samen de samenleving vormen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 14 aug 2023 16:14Ik denk dat we er meer aan hebben om al die mensen die veroordelen op grond van seksuele voorkeur eens hard aan te pakken. Heel duidelijk maken dat dat soort gedrag niet getolereerd wordt.
Goed voorstel, maar hoe en welke straf? Ik denk daarbij ook aan bewijslast!
En wat doen we met mensen die veroordelen op grond van de seksuele voorkeur pedoseksueel?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 14 aug 2023 18:22Wij zijn de enige soort die kunnen praten en zo dus communiceren met elkaar. Misschien dat dat wat frequenter zou moeten ipv opzichtige optochten. Moet iedere afkorting straks haar/zijn/hen/het momentje in een pride?
Wat is er mis met dergelijke optochten? Waarom praten in plaats van? Meer praten is prima, daartoe hoeven er niet minder optochten georganiseerd te worden, integendeel, dankzij de Gay Pride wordt er hier en nu over gepraat!
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Dries schreef: 14 aug 2023 14:00 Nu, hebben ze het recht om uitbundig zulk feest te vieren? Ik vind van wel. Maar ik vraag mij af, gaan zij eigenlijk zo hun vrijheid bekomen? Als de samenleving van nature corrupt is, is het dan altijd een goed idee om zulke externe vrijheid te willen bekomen? Aldus, om de bedoeling te hebben om aanvaarding te bekomen bij anderen.

Ik ben geen homo ofzo maar ik ben nooit zo'n externe vrijheid bekomen. :-) Ik denk dat er vrijheid schuilt in een innerlijke vrijheid, aldus, om zich vrij te voelen om zichzelf te zijn, ongeacht het oordeel van anderen. Als je niemand iets wilt misdoen wanneer je jezelf probeert te zijn, dan kan dat bevrijdend zijn als je dat kan zijn ongeacht het oordeel van anderen, ook al heb je uiteraard het recht om op te komen voor jezelf.
Wat bedoel jij hier juist met die "externe vrijheid" die jij blijbaar nog niet bekomen hebt?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 15 aug 2023 07:52
dikkemick schreef: 14 aug 2023 18:22Wij zijn de enige soort die kunnen praten en zo dus communiceren met elkaar. Misschien dat dat wat frequenter zou moeten ipv opzichtige optochten. Moet iedere afkorting straks haar/zijn/hen/het momentje in een pride?
Wat is er mis met dergelijke optochten? Waarom praten in plaats van? Meer praten is prima, daartoe hoeven er niet minder optochten georganiseerd te worden, integendeel, dankzij de Gay Pride wordt er hier en nu over gepraat!
Een drag queen pride? Een bondage/sm-pride? Een pedofilie pride,
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

ben je tegen homoseksualiteit zul je altijd die stok vinden om te slaan

zie je ze niet? zie je ze te veel? zie je ze op een manier die jou niet aanstaat?
A'pen heeft net zijn jaarlijkse weekendje gehad. da's toch gewoon leuk en gezellig. uiteraard stel je je vragen maar als maatschappij zijn we nog steeds zoekende

jammer dat de link met pedofilie toch weer eens gelegd is. een pedofiliepride?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 15 aug 2023 10:55jammer dat de link met pedofilie toch weer eens gelegd is. een pedofiliepride?
Waarom jammer? Ben je voorstander van een taboe wat pedofilie betreft?
Ooit was pedofilie gebruikelijk in Westerse beschavingen zoals de Griekse en Romeinse.
In de Islam komen kindbruidjes nog steeds voor.

Het is daarbij niet onbelangrijk om onderscheid te maken tussen pedoseksualiteit en pedofilie. Pedofilie verwijst naar de seksuele aantrekking tot kinderen, terwijl pedoseksualiteit verwijst naar daadwerkelijk seksueel gedrag met kinderen.

Natuurlijk is het verwerpelijk dat er landen zijn die pedoseksualiteit gelijkstellen aan homoseksualiteit om aldus homoseksualiteit door middel van verdeel en heers propaganda in een kwaad daglicht te stellen en zelfs [weer] strafbaar te kunnen stellen.

Ik ben voorstander van een pedofiliepride al was het maar om aldus vast te stellen [en te registreren!] welke mensen beter niet zonder toezicht alleen met kinderen te laten ...
Plaats reactie