Moralen vormen een kader, met de bedoeling dat het consistent is, opdat we een structuur krijgen waarmee we de samenleving kunnen benaderen. Zoals bv. Bernie Sanders uitvoerig probeert te doen, denk ik zelf.
Maar het bestaan van zo'n kader, is ook een oorsprong van het immorele. Omdat zo'n kader vormt hoe we anderen kunnen beoordelen, mogelijk denkende dat men juist oordeelt, terwijl dat niet altijd zo is. En daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die proberen om onrust en verdeeldheid te laten ontstaan door bewust moralen te gebruiken om mensen op te zetten tegen elkaar. Het gevolg is dat moraliteit zelf minder voorkomt dan dat we het verkondigen doordat men met moralen, moraliteit bestrijdt, vaak omwille van dingen die we menen te weten, maar niet weten, en toch verkondigen. Die effecten zijn natuurlijk relatief aan uw reputatie. Als je een slechte reputatie hebt, dan kunnen mensen bv. elk mogelijk foutje des te meer aan uw zogenaamde persoonlijkheid vastpinnen om zich te overtuigen dat men inderdaad niet deugt. Met het mogelijke gevolg dat men slechter blijkt te zijn dan dat men zelf dacht. Althans, dat zal geregeld zo zijn. Want men dient natuurlijk ook voorzichtig te zijn met te beweren dat men beter is dan hun oordeel. Of zoiets
Hoe dan ook, de samenleving lijkt mij surreeëel te zijn. Ceci n'est pas une pipe maar de afbeelding gaat voor velen door als de waarheid omdat men het onderscheid niet meer ziet. In het oordeel gaat er informatie verloren. Dat lijkt mij intrinsiek zo te zijn. De realiteit is 'slimmer' dan de mensen. En slimmer dan mij.
Maar wat nu met onze kostbare homo's?
En dan gebeurt hetzelfde, mensen gaan daarover oordelen. Soms positief, soms afkeurend. Misschien leidt het tot polarisering, in deze tijden. Misschien vergroot het de homohaat bij sommigen.
Nu, hebben ze het recht om uitbundig zulk feest te vieren? Ik vind van wel. Maar ik vraag mij af, gaan zij eigenlijk zo hun vrijheid bekomen? Als de samenleving van nature corrupt is, is het dan altijd een goed idee om zulke externe vrijheid te willen bekomen? Aldus, om de bedoeling te hebben om aanvaarding te bekomen bij anderen.
Ik ben geen homo ofzo maar ik ben nooit zo'n externe vrijheid bekomen.
Ik vraag mij af: zouden homo's enzo niet beter aanvaard worden wanneer ze wat meer op de achtergrond blijven door zo'n Gay Pride niet te doen? Maken ze het zichzelf en elkaar misschien onbedoeld een beetje moeilijker? Of niet?