Correct uitspreken 'moeilijke' achternamen moet verplicht worden?
Moderator: Moderators
Correct uitspreken 'moeilijke' achternamen moet verplicht worden?
Het volgende immense onrecht in de Nederlandse samenleving dient te worden aangepakt: moeilijke, 'vreemde' achternamen dienen correct uitgesproken te worden, want de gevolgen qua psychische leed en vervreemding bij de dragers ervan zijn anders niet te overzien...https://www.wyniasweek.nl/moet-het-verp ... e-spreken/
Re: Correct uitspreken 'moeilijke' achternamen moet verplicht worden?
Ik heb zelf een niet eenvoudige achternaam van Franse origine die in Nederland consequent verkeerd wordt uitgesproken, ook door mezelf want zo geleerd van mijn ouders (we zitten als vanaf de 17e eeuw in dit land, dus echt Frans kun je me niet meer noemen). In Frankrijk, waar hij correct wordt uitgesproken, reageer ik doorgaans pas na een paar dagen op de correct uitgesproken naam. Kwestie van even wennen.
Dat brengt mij op de prangende vraag, wanneer wordt een naam als verkeerd uitgesproken beschouwd?
Dat brengt mij op de prangende vraag, wanneer wordt een naam als verkeerd uitgesproken beschouwd?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Ik ben er best voor dat mensen een serieuze poging doen om een naam correct uit te spreken. Maar dat psychisch leed en vervreemding als het niet gebeurt, dat lijkt mij zo'n typisch aangeleerde kwetsbaarheid van deze tijd. Het lijkt me vooral vroomheid te signaliseren. Kijk eens hoe goed ik die vreemde namen uitspreek.B.S. schreef: ↑09 aug 2023 17:17 Het volgende immense onrecht in de Nederlandse samenleving dient te worden aangepakt: moeilijke, 'vreemde' achternamen dienen correct uitgesproken te worden, want de gevolgen qua psychische leed en vervreemding bij de dragers ervan zijn anders niet te overzien...https://www.wyniasweek.nl/moet-het-verp ... e-spreken/
Mijn familienaam produceert ook allerlei toestanden. Voornamelijk misverstanden en grapjes van mensen die er niet aan denken dat zij niet de eersten zijn om aan dat soort grappen te denken. Als ik daar zwaar aan zou tillen dan zou mij dat ook psychisch leed en vervreemding kunnen bezorgen maar ik ga er van uit dat de meeste mensen van goede wil zijn en laat het gewoon passeren. Een klein moment van ergerenis dat zo voorbij is, en daardoor mijn dag niet om zeep helpt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Op cursus allemaal! Mijn naam is: ويليم فان دي ويترينغ
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Willempie??
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ik keur t goed
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- “What’s in a name?
That which we call a rose,
by any other name would smell as sweet.”
Er zijn ook internetfora waar iets dergelijks zelfs in de regels is opgenomen:
- E8 ::
- Mensen dienen in de discussie aangesproken te worden met de door hun gekozen nickname. Eigen namen bedenken voor discussiepartners is verboden.
Ik wens met HierEnNu aangesproken te worden!
Zelf probeer ik over het algemeen iemand zo aan te spreken zoals die persoon dat zelf wenst en vraag daar bij twijfel meestal ook expliciet naar en tevens gebruik ik bij de wat intiemere relaties liefst een wat persoonlijker, vaak zelfverzonnen, 'koos'naampje welk ik vermijd te gebruiken in gezelschap van anderen. Ook een dergelijk 'koos'naampje gebruik ik alleen met toestemming van de ander.
Of en hoe zulks verplicht moet/kan worden vraag k me af, maar indien ik op een door mij ongewenste manier word aangesproken [ook als iemand tegen me schreeuwt] kies ik er vaak voor om de ander volledig te negeren.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Een belachelijk idee, het komt dan ook uit de pseudo-wetenschap.
Hoe wou ze dat dan wel verplichten en controleren, krijgen we een taal-politie: verkeerde uitspraak!! past dat is dan 200Euro boete!!!
Ook weet ze niet waarover ze praat.
Niet iedereen kan een woorden uit een vreemde taal correct leren uitspreken, dat is een gegeven!!!
Maar dan toch maar een boete?
Ze zal het straks ook wel willen doortrekken naar van alles en nog wat en wordt het verplicht Arabische steden op zijn Arabisch uit te spreken.
Kan nog leuk worden met chinees die taal werkt met toonhoogten en dat beheersen Westerlingen niet.
Hoe wou ze dat dan wel verplichten en controleren, krijgen we een taal-politie: verkeerde uitspraak!! past dat is dan 200Euro boete!!!
Ook weet ze niet waarover ze praat.
Niet iedereen kan een woorden uit een vreemde taal correct leren uitspreken, dat is een gegeven!!!
Maar dan toch maar een boete?
Ze zal het straks ook wel willen doortrekken naar van alles en nog wat en wordt het verplicht Arabische steden op zijn Arabisch uit te spreken.
Kan nog leuk worden met chinees die taal werkt met toonhoogten en dat beheersen Westerlingen niet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Dit soort ideeën bevestigen altijd de Nederlanders die 'omvolking' en dergelijke zien in hun gelijk. (Ik heb ze in de familie). ('En wij moeten ons maar aanpassen en zij krijgen alles!').
Het gaat hier niet om jou. Er is een verschil tussen zelf volgens bepaalde waarden/normen leven en die waarden/normen bij wet verplichten. Er is ook een verschil tussen een intentie zoals in "proberen namen correct uit te spreken" en een resultaat zoals "verplichten namen correct uit te spreken".HierEnNu schreef: ↑10 aug 2023 06:54 Zelf probeer ik over het algemeen iemand zo aan te spreken zoals die persoon dat zelf wenst en vraag daar bij twijfel meestal ook expliciet naar en tevens gebruik ik bij de wat intiemere relaties liefst een wat persoonlijker, vaak zelfverzonnen, 'koos'naampje welk ik vermijd te gebruiken in gezelschap van anderen. Ook een dergelijk 'koos'naampje gebruik ik alleen met toestemming van de ander.
Waarbij we het niet eens hebben dat namen die op dezelfde manier geschreven worden niet altijd op de zelfde manier uitgesproken worden en mensen vaak een naam geschreven zien voor ze hem gehoord hebben. Of dat sommige namen fonemen bevatten die niet in de moedertaal voorkomen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
De volgende stap zal wel worden, dat we die namen ook in het schrift van die taal moeten opschrijven.
Dat wordt helemaal wat, er zijn nog al wat type schrijftalen.
Dat wordt helemaal wat, er zijn nog al wat type schrijftalen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Als het consequent wordt toegepast moeten buitenlanders ook Nederlandse achternamen correct gaan uitspreken...

Een Duitser en Scheveningen?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Scheveningen is een plaatsnaam, dus daar moet weer aparte regelgeving voor komen...
Jan van Scheveningen?