Ik ben dan ook tegenstander van alle Symbolische Boekverbrandingen,axxyanus schreef: 01 aug 2023 08:19Op welke manier is dat anders dan bv een boycot, waar mensen bv oproepen geen inkopen te doen in boekhandels die bepaalde werken aanbieden. Dat lijkt mij een veel intensievere manier om bedreigende ideeën te onderdrukken. Een symbolische boekverbranding verhinderd niemand om gewoon zijn eigen exemplaar te gaan kopen terwijl zo'n boycot actie, het mensen wel degelijk moeilijker maakt om aan een boek te geraken.HierEnNu schreef: 01 aug 2023 02:19Mijns inziens houdt mijn Vrijheid van Meningsuiting in dat ik mijn gedachten, ideeën en overtuigingen vrijelijk kan uiten zonder censuur of straf van de overheid en zulks is een essentieel Democratisch beginsel. Symbolische Boekverbrandingen zie ik echter als een vorm van censuur en vernietiging van geschreven of gedrukt materiaal met als doel om ongewenste en/of als bedreigende ideeën of informatie te onderdrukken.
Waar het uiteindelijk op neer komt is dat over het algemeen niemand graten ziet in een boycotactie of een symbolische boekverbranding. De enige reden waarom dit nu controversieel is, is omdat het doelwit de koran is.
zelfs tegen Symbolische Boekverbranding en/of wettelijk verbod van 'Mein Kampf'!
De intenties van deze Symbolische Boekverbrandingen zijn opruiïng, want ze zijn er op gericht om te polariseren, bevolkingsgroepen te verdelen en tegen elkaar op te zetten. Zulks is allemaal in strijd met Democratische beginselen en gericht op verdere escalatie in plaats van pogingen om tot debat te komen en de verdergaande escalatie begint reeds zichtbaar te worden:axxyanus schreef:Dat zijn twee verschillende zaken. Misschien dat een Symbolische Boekverbrandingen inderdaad dat twee belemmert maar dat doen heel wat andere zaken ook, die niet op de korrel genomen worden. En een belemmering van dat tweede wil helemaal niet zeggen dat ook het recht om ideeën en informatie te delen en te ontvangen, belemmerd wordt.HierEnNu schreef: 01 aug 2023 02:19Ik vind Symbolische Boekverbrandingen in strijd met de Vrijheid van Meningsuiting omdat ze het recht om ideeën en informatie te delen en te ontvangen, belemmeren. Het belemmert namelijk het open en respectvol debat hetgeen essentieel is voor het bevorderen van een tolerante en inclusieve samenleving.
NOS Nieuws gisteren, 20:51 schreef:
Islamitische landen: passende maatregelen tegen landen waar koranverbrandingen zijn
De Organisatie voor Islamitische Samenwerking (OIC), een overlegorgaan van 57 moslimlanden, heeft lidstaten opgeroepen om passende maatregelen te nemen tegen landen waar korans worden verbrand. In de slotverklaring van het speciaal voor dit thema belegde beraad staat dat dit zowel politieke als economische maatregelen kunnen zijn.
![]()