Dat heb je zelf dus niet gedaan:Ga er nog eens op studeren wat peer reviewed betekent
Op basis van strikte criteria beslist een panel van reviewers (beoordelaars) die werkzaam zijn in hetzelfde vakgebied of een inzending kan worden gepubliceerd.
Moderator: Moderators
Dat heb je zelf dus niet gedaan:Ga er nog eens op studeren wat peer reviewed betekent
Geheel mee eens!lanier schreef: ↑03 jul 2023 10:58 Ik heb van nature een soort van cartesiaanse twijfel: het zoeken naar zekerheid door te twijfelen. Dat heeft mij in mijn werk veel geholpen. Aan de ene kant de verkopers die bepaalde softwarefuncties wilden, en aan de andere kant de programmeurs die de software moesten schrijven. Doe je klakkeloos wat de verkoper wil, dan frustreer je de programmeur want er moet steeds van alles worden aangepast. Door zelf de voors en tegens tegen elkaar af te wegen, twijfelen aan het nut van functies, alles goed op een rijtje te zetten, idiotproof te maken en de valkuilen te benoemen, deed ik alvast heel veel voorwerk zodat de software veel sneller werd geschreven, beter werd getest en beter werkte.
Als je je blind staart op één visie, zie je mogelijk van alles over het hoofd, of neem je zaken snel voor lief. In het geval van de bijbel hebben we het over het meest gelezen boek, meest bestudeerde boek, en het heilig schrift waarover het meest is geschreven. Dat heb ik in mijn achterhoofd. Veel academici zijn zelf christen, daardoor kunnen zij zich blindstaren op de christelijke visie. Carrier aan de andere kant is ook erg overtuigd van zijn eigen visie. Ik heb ergens gelezen dat zo'n 20% van de mensen niet meer geloofd dat Jezus echt heeft bestaan. Dat hebben we dan te danken aan mensen als Carrier, alhoewel ik niet denk dat veel mensen zijn werk hebben gelezen.
Als Jezus echt heeft bestaan dan moet dat onomstotelijk zijn te bevestigen door de bijbel zelf. Dat zoveel academici daar in geloven zegt wel iets. Je moet van zeer goede huize komen om dat onderuit te halen. Andersom geldt dat natuurlijk ook. Als Carrier duidelijk de mist in gaat over een mytische Jezus, kan zijn hele werk in de prullenbak. Het is goed om de basisfundamenten van beide kanten duidelijk te benoemen, naast elkaar te zetten en dan proberen onderuit te halen. Dat maakt het resultaat sterker ongeacht wat de uitkomst is. Er hoeft in principe geen academsche reactie te komen op het werk van Carrier. Over bepaalde discutabele woorden en zinnen is ook vanuit de academische wereld veel geschreven. Bijvoorbeeld Romeinen 1:3 over het zaad van Jezus.. In het oude testament komt hetzelfde woord voor, zowel in de letterlijke betekenis van zaad als in figuurlijke zin. Alleen schreef Paulus die tekst niet. Conclusie is eigenlijk dat we geen idee hebben waarom hij dat woord gebruikte. Ook dat is een conclusie. Ook een visie op het NT vanuit de joodse of islamitische wereld zou welkom zijn. Zonder daarbij te verzanden in allerlei bijzaken. Het is iig moeilijke en soms onduidelijke materie waar je mogelijk allerlei kanten mee op kunt. Dat is helemaal niet erg, zolang je het dan ook zo benoemt.
Ik begrijp het.
Wat is die documentary evidence dan?lanier schreef: ↑02 jul 2023 23:39 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory
Daaruit:
Graeme Clarke, Emeritus Professor of Classical Ancient History and Archaeology at Australian National University[370] stated in 2008: "Frankly, I know of no ancient historian or biblical historian who would have a twinge of doubt about the existence of a Jesus Christ—the documentary evidence is simply overwhelming.
Carrier schrijft hier op enigzins verwarrende wijze over Josephus en Tacitus, dat zij niet geschreven zouden hebben wat er in de overlevende kopieën van hun werk over Jezus staat en al hadden zij dat wel gedaan, dat dit aan het evangelie zou zijn ontleend. Elders echter maakt hij het aannemelijk dat "Marcus" over het werk van Josephus zou hebben beschikt!B.S. schreef: ↑04 jul 2023 18:27 Carrier in een recente post 'How would we know Jesus existed?' https://www.richardcarrier.info/archives/23920
afgezet tegen het bewijs voor een aantal anderen uit de Oudheid.