Gevoel

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

doctorwho schreef:mysterieus2000 schreef

Wat voor onderzoek bedoel je precies in combinatie met logisch redeneren? Kan je hiervan een voorbeeld geven?
Bvb. Heeft Jezus hier echt op aarde geleefd ?
Wie waren de schrijvers van het NT, is het mogelijk dat wat zij schreven gebaseerd was op getuigenverklaringen ?

Wat zegt de wetenschap over bepaalde dingen en wat zegt de bijbel over sommige dingen. Stel ik mij vragen bij bvb evolutietheorie, geeft de wetenschap daar een antwoord op, wat zegt de bijbel daarover, zou het zo kunnen gebeurd zijn zoals de bijbel zegt ?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

mysterieus2000 schreef:
doctorwho schreef:mysterieus2000 schreef

Wat voor onderzoek bedoel je precies in combinatie met logisch redeneren? Kan je hiervan een voorbeeld geven?
Wie waren de schrijvers van het NT, is het mogelijk dat wat zij schreven gebaseerd was op getuigenverklaringen ?

Wat zegt de wetenschap over bepaalde dingen en wat zegt de bijbel over sommige dingen. Stel ik mij vragen bij bvb evolutietheorie, geeft de wetenschap daar een antwoord op, wat zegt de bijbel daarover, zou het zo kunnen gebeurd zijn zoals de bijbel zegt ?
Ok dat is duidelijk maar wat zijn voor jou bij, bijvoorbeeld de evolutietheorie de gevolgtrekkingen? Kortom wat is het meest waarschijnlijk in het licht van de huidige wetenschappelijke informatie?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dit is een uitspraak waar ik het niet mee eens ben. Religie hoeft niet alleen gebaseerd te zijn op gevoel. Ik dek zelf dat gevoel je dikwijls meer in de weg staat dan dat het helpt.

Je gaat uitsluitend uit van je eigen religie; wat zegt jouw gevoel over andere religies? Zijn dat mensen die de 'waarheid' nog niet kennen? Hoe reageer jij erop als iemand met een sterke overtuiging van een andere religie zich laatdunkend uitlaat over jouw religie?

Het is en blijft geloven, zeker weten doe je vrijwel niets
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

lanier schreef:
Dit is een uitspraak waar ik het niet mee eens ben. Religie hoeft niet alleen gebaseerd te zijn op gevoel. Ik dek zelf dat gevoel je dikwijls meer in de weg staat dan dat het helpt.

Je gaat uitsluitend uit van je eigen religie; wat zegt jouw gevoel over andere religies? Zijn dat mensen die de 'waarheid' nog niet kennen? Hoe reageer jij erop als iemand met een sterke overtuiging van een andere religie zich laatdunkend uitlaat over jouw religie?

Het is en blijft geloven, zeker weten doe je vrijwel niets
Mijn mening over andere religies heeft niets te maken met mijn gevoel. Maar met dingen die in de bijbel staan. Een boek waarin van alles staat dat tegen mijn gevoel in gaat. Volgens dat boek zijn het inderdaad mensen die de waarheid nog niet kennen.

Hoe ik reageer als mensen zich laatdunkend over mijn religie uitlaten, dat heb ik in het verleden hier op dit forum bewezen. Met liefde maar vastberadenheid. Het is niet omdat ik hierin de waarheid ontdek heb dat anderen die ook doen. Ik kijk dan zeker niet op hen neer, van ik heb het en jij niet dus jij bent dom. Geestelijk inzicht heeft niets te maken met intelligentie, maar met een geestelijke strijd. (volgens dat boek). (En mijn gevoel zegt soms weleens om terug hatelijk te reageren )

Ik ben het ermee eens dat het geloven is. In mijn geval moet ik geloven dat God mensen aangezet heeft om de bijbel neer te schrijven. Een moslim moet geloven dat de profeet een boodschap van Allah gehoord heeft en zo is dat met elke religie. Maar ... en daar ging dit topic over, mijn geloof is niet in de eerste plaats gebaseerd op gevoel maar op het afwegen van wat ik weet en begrijp van wetenschap, hoe logisch me dit lijkt en wat de bijbel zegt over (het) leven.

Dokter Who, ik kom uiteraard nog terug op je vraag, maar ik wil er even over nadenken hoe dit te formuleren.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

BR schreef:
Sararje schreef:BR: Als je het wilde weten: We kwamen op het onderwerp nav mensen die beweren "zuiver" op gevoel tot "succesvolle" alternatieve zienswijzen te komen. Als je dan deze wereldvisies probeert te bediscussieren dmv argumenten, krijg je steevast de argumentatie bij sommigen "ja maar dat is niet zo want dat voel ik zo". Ik werd daar een beetje kriegel van omdat ik van mening was en ben dat dat geen goede argumentatie is. Middels eerder gemaakte betoog heb ik geprobeerd aan te tonen dat alleen gevoel inderdaad geen goede argumenten oplevert. Wolfskinderen hebben er dus niets mee te maken.
Groeten,

Sararje

p.s. Log eens in op je MSN.
Dan ontgaat mij het doel van dit topic helemaal, wolfskinderen werden alleen als voorbeeld aangehaald, en hebben er zeker veel meet te maken. Wat is nu de bedoeling? Dat we hier open deuren gaan intrappen, ik denk dat er genoeg gezegd en geschreven is met het geval van wolfskinderen as een voorbeeld. Voor de rest kan ik er niet veel maar aan toe voegen. Is dit topic dan een vraag of een statement?
BR: Niet iedereen is er zeker van dat je op basis van alleen gevoel tot goede redeneringen kan komen. Dat ik het zelfs een van de slechtste manieren voor kennisvergaring of goedkeuring en/fo billijken van gedrag vind, geeft aan dat men het er niet unaniem over eens is. (Als we het gedrag van wolfskinderen zouden billijken, waarom proberen we ze dan alsnog op te voeden) Dat dat open deuren oplevert die voor jou wellicht logisch zijn, dat kan ik niet helpen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Mijn mening over andere religies heeft niets te maken met mijn gevoel. Maar met dingen die in de bijbel staan. Een boek waarin van alles staat dat tegen mijn gevoel in gaat. Volgens dat boek zijn het inderdaad mensen die de waarheid nog niet kennen.
Goh, als jij in Iran was geboren, had jij nooit de bijbel in handen gekregen en had je de Koran als waarheid gehad volgens jouw gevoel. Dat lijkt mij veel waarschijnlijker dan zeggen dat jouw model dat de bijbel de waarheid bevat omdat het jouw gevoel aanspreekt. Zowiezo, dat iets jouw gevoel aanspreekt, is dat een teken dat het dus maar waar moet zijn? Lijkt me niet, zie bijvoorbeeld gezichtsbedrog. Hierbij worden willens en wetens verstand en gevoel met elkaar in conflict gebracht.
Hoe ik reageer als mensen zich laatdunkend over mijn religie uitlaten, dat heb ik in het verleden hier op dit forum bewezen. Met liefde maar vastberadenheid. Het is niet omdat ik hierin de waarheid ontdek heb dat anderen die ook doen. Ik kijk dan zeker niet op hen neer, van ik heb het en jij niet dus jij bent dom. Geestelijk inzicht heeft niets te maken met intelligentie, maar met een geestelijke strijd. (volgens dat boek). (En mijn gevoel zegt soms weleens om terug hatelijk te reageren )
Ik voel me bij deze frasen niet aangesproken.
Ik ben het ermee eens dat het geloven is. In mijn geval moet ik geloven dat God mensen aangezet heeft om de bijbel neer te schrijven. Een moslim moet geloven dat de profeet een boodschap van Allah gehoord heeft en zo is dat met elke religie. Maar ... en daar ging dit topic over, mijn geloof is niet in de eerste plaats gebaseerd op gevoel maar op het afwegen van wat ik weet en begrijp van wetenschap, hoe logisch me dit lijkt en wat de bijbel zegt over (het) leven.
Leg mij eens uit: waarom zou jij (vooropgesteld dat je dat doet) de bijbel als laatste beoordeling nemen voor het waar of onwaar zijn van een wetenschappelijke redenering? Archeologische vondsten bevestigen niet de gehele bijbel, sterker nog ze ontkennen het vaak. En waarom zou je juist de bijbel en niet de Ilias of de Koran hiervoor gebruiken?
Overigens, ik vind dat je nu ernaar neigt offtopic te gaan.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Saraje schreef:
mysterieus2000 schreef: Mijn mening over andere religies heeft niets te maken met mijn gevoel. Maar met dingen die in de bijbel staan. Een boek waarin van alles staat dat tegen mijn gevoel in gaat. Volgens dat boek zijn het inderdaad mensen die de waarheid nog niet kennen.
Goh, als jij in Iran was geboren, had jij nooit de bijbel in handen gekregen en had je de Koran als waarheid gehad volgens jouw gevoel. Dat lijkt mij veel waarschijnlijker dan zeggen dat jouw model dat de bijbel de waarheid bevat omdat het jouw gevoel aanspreekt. Zowiezo, dat iets jouw gevoel aanspreekt, is dat een teken dat het dus maar waar moet zijn? Lijkt me niet, zie bijvoorbeeld gezichtsbedrog. Hierbij worden willens en wetens verstand en gevoel met elkaar in conflict gebracht.
Je moet lezen wat ik schrijf. Ik zeg juist dat de bijbel tegen mijn gevoel ingaat. Waarheid heeft ook niets met gevoel te maken. En als ik in een moslimland was geboren dan had ik waarschijnlijk als kind de koran als waarheid aangenomen. Maar dat is nog garantie dat ik later op volwassen leeftijd niet van gedacht zou zijn veranderd. (ook al is die kans inderdaad klein omdat de christelijke leer meestal niet zo veel voorhanden is daar)
Ik voel me bij deze frasen niet aangesproken.
Hoeft ook niet
Leg mij eens uit: waarom zou jij (vooropgesteld dat je dat doet) de bijbel als laatste beoordeling nemen voor het waar of onwaar zijn van een wetenschappelijke redenering? Archeologische vondsten bevestigen niet de gehele bijbel, sterker nog ze ontkennen het vaak. En waarom zou je juist de bijbel en niet de Ilias of de Koran hiervoor gebruiken?
Overigens, ik vind dat je nu ernaar neigt offtopic te gaan.
Ik zeg niet dat ik de bijbel als laatste beoordeling neem voor een wetenschappelijke redenering. Maar dat ik heb nagedacht of het mogelijk is dat wat de bijbel zegt waar is en dat niet alles wat algemeen aangenomen wordt in de wetenschap (en tegen de bijbel ingaat) per definitie ook het juiste inzicht is. Dat ik er dus over nagedacht heb. En ben tot het besluit gekomen dat de bijbel woorden van God zijn die ik moet aanvaarden, ook al gaan die soms regelrecht in tegen mijn gevoel. (En ook al bevestigen archeologische vondsten niet de hele bijbel, of ook al heb ik niet op alles een antwoord)
En met deze laatste uitspraak ben ik nog steeds on-topic.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Mysterieus 2000
Wat zegt de wetenschap over bepaalde dingen en wat zegt de bijbel over sommige dingen.
Stel ik mij vragen bij bvb evolutietheorie, geeft de wetenschap daar een antwoord op, wat zegt de bijbel daarover, zou het zo kunnen gebeurd zijn zoals de bijbel zegt ?
Dr Who
Ok dat is duidelijk maar wat zijn voor jou bij, bijvoorbeeld de evolutietheorie de gevolgtrekkingen? Kortom wat is het meest waarschijnlijk in het licht van de huidige wetenschappelijke informatie?
Het is niet mijn bedoeling voor de zoveelste maal over een uiteenzetting en uitleg van de evolutietheorie te beginnen ...
Dat heeft doodeenvoudig geen zin .... omdat diskutanten eerst moeten overeenkomen wat als geldig kennistheoretisch en methodologisch "bewijs" kan worden aanvaard

Volgens mij is het probleem dus van kennistheoretische en methodologische aard ... Ik constateer echter dat Epistemologie en wetenschapsleer ( vermoedelijk ) nog stiefmoederlijker zijn behandeld in het vormend onderwijs dan wetenschappelijke alfabetisering ( althans bij sommige mensen die hier veelvuldig berichten plaatsen ? ) ....
Dit gezegd zijnde , zal ik het hier voornamelijk hebben ( als voorzetje ) over de verhouding wetenschap/geloof ; en over hun "fusie " , zoals die door gelovigen schijnt te worden nagestreefd als reddingsboei bij hun huidige "verzuipen" in de ongeloofwaardigheid

fusie geloof/wetenschap is mogelijk ?

Een gelovige kan een uitstekend wetenschapper zijn en een wetenschapper kan een goede gelovige zijn.

Hoe een "gelovige" wetenschapper erin slaagt een scizofrene deling tussen zijn wetenschap en zijn geloof te handhaven is (volgens mij ) van dezelfde orde als
het handhaven van onderscheid tussen uw "gevoelsmatig persoonlijk subjectief beleven en onverwijld reflexmatig ( en zelfs impulsief) handelen " en rationeel deductief probleem-oplossen in "uitgestelde " modus( vooraf doelgericht bedenken of reflexief overdenken en na-denken beiden met in achtname van geheugeninhouden
en emergente deeloplossingen vanuit publieke communicatienetwerken tussen mensen : )
dat is helemaal niets abnormaals ; NIEMAND loopt de godsganse
dag alles voortdurend rationeel te overdenken , en te beslissen
---> dat is trouwens "onleefbaar" / maar van alles aannemen wat je maar kunt bedenken of bij je opkomt is ook onleefbaar .... )

Ook een wetenschapper kan "creatief" beginnen werken vertrekkend van gevoelsmatige aanames, een intuitief " inspirerend idee " zo je wilt.

Maar de wetenschappelijke methodiek ( en daar gaat het hem om )werkt met logische afleidingen, meervoudige toetsingen ( toetsingen( = herzienbare en controleerbare verificatie of falsificatie ) van zowel de konsekwenties van aannames als van de voorlopige verklarende werkhypotes en konklusies uit( voldoende herhaalbare en consulteerbare ) initieeele gegevens en de voorspellingen die op
grond daarvan werden gemaakt ) en afgeleide wetmatigheden en daarin past vanzelfspekend geen aanname van een almachtige schepper die dit alles naar
verkiezing aan zijn/haar miraculeuze tovenaars-laars kan lappen.

Hou dit soort overtuigingen en zaken ( als wetenschapper en als rationeel handelend en denkend wezen in een pluralistische gemeenschap ) daarom
alsjeblieft tot het privédomein, zoals ook de politieke overtuiging.
Uit de geschiedenisboekjes weten we immers maar al te goed hoe funest het uitpakt wanneer betweterige eigenzinnigheid , geloof , proselitisme en
doctrinaire politiek /ideologieen zich met de wetenschap gaan bemoeien.

---> besprekingen over een fusie van wetenschap en geloof zijn misschien wel verspillende oefeningen in dubbellezen / eindeloos herlezen
en onnutte discussies.
Het is zinvoller als wetenschappers en gelovigen zich samen bezighouden met de vraag wat we hier op deze aarde kunnen doen in plaats van met de
oeverloze egoistische individuele oervraag:
waartoe ben ik hier op aarde?

of
Gaan we misschien in onze delusie , wachten tot we worden "opgenomen" met "geest en lichaam" aan de vooravond van de installatie van de anti-christ en de verschrikkingen
van de eindtijden ; zodat we b ijvoorbeeld de bruiloft van het lam kunnen vieren in het paradijs : zoals de egoisten en fatalistische wensdenkers van sommige
christelijke sekten(?) , ons willen doen "geloven ?"
of
gaan we daadwerkelijk iets gaan ondernemen om een oplossing te zoeken ( of minstens toch te probereb ) voor de problemen met de menswaardige overleving
van de mens op deze planeet ?

Wat zegt de wetenschap over bepaalde dingen en wat zegt de bijbel over sommige dingen
.
VERWITTIGING
over de bijbel en andere heilige schriften (en verzinsels) zal ik het hier niet hebben , daar wordt al genoeg over uitgeweid elders op dit forum
Laat ik gewoon verder de verhoudingen geloof /wetenschap ontleden :

1.-
Geloof kan niets inhoudelijks bijdrage aan wetenschap.( --> ze kan de wetenschap wel motiveren )
De gelijkstelling ( de evenwaardigheid qua controleerbare waarheidsclaims en inhoudelijk nut ) van wetenschap en geloof is onterecht.
Wetenschap moedigt vragen aan ( en blijft daardoor onzeker , agnostisch en sceptisch ; wetenschap is methodologisch , non -finaal, conditioneel
en altijd relativerend( echter GEEN absoluut relativisme ) en genuanceerd ).
Geloof stopt vragen ( en put uit " het zich afsluiten van de werkelijkheid " zijn zekerheden --->
ook voor een groot deel gebaseerd op vertrouwen in irrationaliteit en een of ander persoonlijk" gevoel" ,en wensdenken ) .
Geloof gaat uit van DE ( vooraf als waar aangenomen ) verklaring,dus waarom nog vragen( of twijfelen ) ?

2.-
Wetenschap kan echter wél geloof zuiveren van bovennatuurlijke verzinsels; hetgeen ook de eeuwen door gebeurd is.
Mooi dus als gelovigen de wetenschap welkom heten.
Maar laat de wetenschap (niet de wetenschapper!) zich vooral verre houden van ( bijvoorbeeld = atheisme ) ideologieeen en geloof want anders doen
ze slechts aan "junk wetenschap "( dat doen de gelovigen al die menen hun geloof met wetenschappelijke inlegkunde te kunnen legitimeren )

Het geloof dient zich niet met de inhoud van de wetenschap te bemoeien .
Daartoe hebben filosofen al meer dan tweehonderd jaar geleden een streng onderscheid tussen fysica - in de ruimste zin van het woord - en metafysica
ingevoerd.

Het staat iedereen vrij om te theologiseren, filosoferen of speculeren in dat laatste gebied.
Maar we moeten wel beseffen, dat het onmogelijk is om metafysische metingen te doen.
Daarom is de ID-theorie ( en elk andersoortig creationisme t.m. het deistisch- theistisch evolutionisme ) niet falsifeerbaar.

De evolutietheorie sluit een ( fine-Tuner) schepper, helemaal aan het begin, trouwens niet uit.
Ze vindt het gewoon OVERBODIG
Zij stelt alleen, dat die schepper zich niet met de evolutietheorie zelf bemoeit.
Ook de relativiteitstheorie van Einstein sluit een schepper niet uit (Big Bang).

De quantummechanica doet dat wel.

Pieter Drenth, emeritus-hoogleraar psychologie, oud-rector van de VU en oud-president van de KNAW
De evolutiegedachte bedreigt het orthodoxe, inflexibele godsbeeld.
Hun God, die alles op aarde maakt en bestiert, heeft het moeilijk bij het voortschrijdend wetenschappelijk inzicht.

Dáár zouden zij over moeten nadenken, net als wetenschappers hebben gedaan.
Maar in plaats daarvan vallen ze de evolutietheorie aan.
En schrijven ze stukken die op foute gronden gebaseerd zijn.
Als een bioloog dan reageert en zegt: hier en daar deugt het niet, zeggen zij dat er een wetenschappelijk debat ( een controverse) is.
Maar zo werkt het natuurlijk niet ....

Dat het geloof niet om de concrete en tastbare evidenties en "bewijzen "van de wetenschap heen kan is
natuurlijk bekend en dat het nieuwe wetenschap ___ zoals het al eeuwen doet ____moet inkapselen ,met een theorie die "aansluit" en consistent is
met zowel het eigen aangehangen geloof als het bereikte wetenschappelijke kenniscorpus is voorspelbaar.
Dat is niets anders dan inlegkunde en achternahollen van de feitelijke werkelijkheid ....

In feite is er al een paar honderden jarensprake van de taktische terugtocht van de fundi's( inzonderheid bijbelaars , literalisten , obscurantisten
en vooral "gevoelsmatige" wensdenkers :

De terugtocht en achterhoede gevechten zijn begonnen met de ineenstortingen van hun respectievelijke historische claims

1) De aarde is plat
2) Alle planeten draaien om het middelpunt aarde

en kwam tot vorig jaar voorlopig met haar laatste ( mislukte ) gecamoufleerde " pseudo-wetenschappelijke " manoeuvers voor de dag ;
3) Intelligent Design

Ik moet zeggen, ik ben toch zeer benieuwd naar de volgende stap

Ondertussen is het allemaal te herleiden tot een enkel in het oog springend simpel feit :
"Het scheppingsverhaal in Genesis klopt wetenschappelijk voor geen ene millimeter."
Zelfs de claims op "heiligheid of historische waarheid van de schriften staan op de schop ; het zijn "menselijke verzinsels " en boeiende
"volks"sprookjes met literaire /entertainende kwaliteiten ,inspirerend maar ook met propagandistische oogmerken en (politiek= theocratie )
geinspireerde wetgevende normen ter organisatie van een emergente gemeenschap ( het" mystieke" lichaam / de Uma etc ... )

ik citeer ook met graagte tot slot Gerdien de Jong,die het heeft over de creationistische en ID inlegkunde die een soort van "christelijke "
pseudowetenschap
tegenover de echte wetenschap( waarin ook notabene ; wetenschappelijk integere christenen als de theistische evolutionisten
Sjoerd Bontink , Ken Miller en Francis Collins ,___ zeer pragmatisch ____ niet toelaten dat de "methodisch naturalistische " basis van de
wetenschap zou worden uitgebreid met bovennatuurlijke verklaring dooddoeners en kolder ) willen stellen ;

Gerdien ;
Biologen pretenderen ook niet dat "alleen zij met enig gezag mogen spreken hoe het zit in de Schepping."
Biologen gaan na wat volgens de gegevens de meest waarschijnlijke manier is waarop het leven zoals we dat kennen zich ontplooid heeft.
Dat is door afstamming onder verandering, via evolutie.
Wie biologische kennis wil ontkennen moet niet met geloof aankomen.
De biologische wetenschap is er de oorzaak niet van dat de evolutietheorie nog steeds weerstand oproept.
Biologie laat zich niet uit over geloof.
De oorzaak van de moeilijkheden ligt in een letterlijke lezing van de Bijbel.
Ook in het gebrek aan kennis als gevolg van het feit dat het onderwijs in evolutie zoveel mogelijk wordt tegen gehouden.
Openbare debatten hebben geen zin. Zin heeft goed biologie-onderwijs. En een eind aan de hypocrisie bij het vertalen van natuurdocumentaires .( zoals de EO doet )
"25 miljoen jaar" wordt 'lange tijd' ,
"Species evolve" wordt "soorten ontwikkelen zich" -
jaja.

ref :
http://groups.msn.com/anti-creato/index ... essage=960
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

....woorden van God zijn die ik moet aanvaarden....
Waarom MOET je dat aanvaarden ?
Je " voelt " het zo aan ?
( en daarover wil Sararje het hebben in dit topic ! heb ik begrepen
Jij MOET ook eens lezen wat anderen schrijven .... :P )
of anders : ga je off topic ( wat ik hier dus ook wel eventjes een eindje meedoe )
niet erg ... integendeel het is verhelderend

Ook moet je het aanvaarden : wanneer
er geen concrete bewijzen voor zijn
zelfs niet voor het bestaan van die god, die de woorden uitspreekt of laat opschrijven door zijn " geinspireerde "menselijke scribenten (kan /kon hijzelf niet lezen en /of schrijven misschien ? ) Een soort gesofisticeerde openbaring maar krek hetzelfde zoals bij de bezetenen van de voodoo ... de "horses van de orisha's " op Haiti en cuba , de sprekers en dansers in "tongen " en in de charismatische (syncretische ) afrikaanse en afro-amerikaanse kerken ?

Er is geen morzel kontroleerbaar concreet "bewijs" aanwezig :shock:
en MOET men die " opgeschreven" woorden zonder twijfel aanvaarden
tegen alle empirische tegenbewijzen en logische opwerpingen tegen die" woorden" in : vooral dan doorslikbaar gemaakt door het goedkope verderfelijke en bedriegelijke invoeren van talloze adhoc verklaringen en supplementaire aannames , wat doodzonden( :wink: ) zijn tegen het parsimonie principe (= scheermes van occam ) ....
...ook al heb ik niet op alles een antwoord ...
Wat alleen maar betekent dat JIJ dus het antwoord schuldig blijft ...
(terwijl je toch terzelfdertijd beweert uit te gaan van de absolute waarheid waarin je MOET geloven ? )en jouw scheve redenering ( waar je dus jezelf mee kunt overtuigen of afschermen )dus alleen maar berust op een
" gat in uw kennis "of een drogredenering uit persoonlijke onwetendheid ...
je maakt doodeenvoudig jezelf iets wijs vanuit het wensdenken ... en dat zou ook voor iedereen moeten geldig zijn ?
want de uitgangswaarheid ( een zichzelf geopenbaarde god ) is per definitie waar ?
en aanvaard je dat niet dan ontloop je ZEKER je toekomstige beloning in het hiernamaals
(indien je al niet gegarandeerd op de eeuwige barbecue vliegt bij het hemelse banket ter gelegenheid van de officieele benoeming van het lam gods als rechter van bokken en geiten ... of gewoon gebruikt als zondaars-brandstof in de oven van de hemelse centrale verwarming )

Een mooie cirkelredenering is ook steeds voorhanden ;
De levende God heeft de bijbel geschreven of geinspireerd omdat het in de bijbel staat , dat hij bestaat ...

En al die de anderen van de delusionisterij ; de fairy-ologen , mythologen en de sofistische apologisten, de profetische lokeenden en propagandisten ?

Die hebben ondertussen wel al duizenden jaren de tijd gehad om die antwoorden die jij niet kent , te leveren .... MAAR het is nog altijd noppes ... Doodeenvoudig omdat men niet eens wist wat er allemaal wel te koop is in de wereld ... en er voortdurend nieuwe gegevens worden ontdekt ...maar ze MOESTEN het ook wel geloven :

MOETEN we nu met zijn allen terug naar het " af " uit het stenen tijdperk , naar de tijd toen de voorouderlijke mens-dieren nog spraken ?
en moeder de Oppergans of vader Aap haar verhaaltjes brouwde of zijn broodjes smeerde ?
_____Dat zou voor de aanhangers van deze oude oplichterijen wel goed uitkomen ...

Het mysterie is wat mij betreft , niet mysterieus meer ... zeker niet in 2007
Ni dieu , Ni maitre
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik ''voel' aan mijn water en aan mijn ekster-ogen dat ik het met je relaas eens ben Tjsok :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
BR

Bericht door BR »

Sararje schreef:BR: Niet iedereen is er zeker van dat je op basis van alleen gevoel tot goede redeneringen kan komen. Dat ik het zelfs een van de slechtste manieren voor kennisvergaring of goedkeuring en/fo billijken van gedrag vind, geeft aan dat men het er niet unaniem over eens is. (Als we het gedrag van wolfskinderen zouden billijken, waarom proberen we ze dan alsnog op te voeden) Dat dat open deuren oplevert die voor jou wellicht logisch zijn, dat kan ik niet helpen.
Ik denk dat je nu even moet terugbladeren en even moet lezen wat er werd gesteld en waarvoor de "wolfskinderen" als voorbeeld worden gebruikt. Ik heb nergens gesteld dat gevoel alleen een goede manier is om informatie te verzamelen. In het kort gezegd werd gesteld dat omgang het gevoelsleven nauw verwant is met de ontwikkeling van taal, dus redernatie maar ook logica. Ik heb zelfs gesteld, en daarmee heb ik het voorbeeld van de wolfskinderen gebruikt, dat "zuiver gevoel" in zichzelf een contradictie is.

Ik begrijp eerlijk gezegd de laatste commentaren niet als je de postings terugleest. Dat niet iedereen vind dat gevoel alleen een goede manier (nee het is zelfs een contradictie) vind ik niet meer dan logisch, aar dat heb ik al gesteld en dus ben ik nu openen deuren aan het intrappen.
annemarie
Geregelde verschijning

Bericht door annemarie »

Sararje schreef:BR: Als je het wilde weten: We kwamen op het onderwerp nav mensen die beweren "zuiver" op gevoel tot "succesvolle" alternatieve zienswijzen te komen.
Was niet mijn standpunt. Dat kwam misschien zo over, maar dat was het niet!

Sowieso bestaat 'zuiver gevoel' niet, zoals BR al zei. Wel heb ik gezegd dat wat mij betreft niet alles beredeneerd hoeft te worden. En dat ik van mening ben dat gevoel een belangrijke plaats heeft bij sommige dilemma's. Meer niet.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Net zo min dat je beslissingen kan nemen op enkel gevoel, kun je beslissingen nemen op enkel ratio. Als je bij het laatste je gevoel volledig zou uitschakelen kun je ook hele rare beslissingen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het overbevolkingsprobleem, als je zonder enkel gevoel dat op zou lossen, dan kom je wellicht tot een vrij onethische oplossing. Gevoel en ratio zouden op een goede manier moeten samenwerken, en normaliter zal dat ook gebeuren.
Daarbij hoor je toch veel te vaak, ik voel het zo, terwijl er geen enkel rationeel argument is te geven. Daar kun je dus ook niets mee. Daarbij kun je ook weer niet zeggen, dat iemand het niet zo mag voelen. Je zou dan heel bewust dat gevoel moeten uitschakelen en ik denk dat dat dan gewoon onmogelijk is.
Je kan van alles gaan beredeneren tegen iemand die 'het nu eenmaal zo voelt' echter dat kan je juist zo goed omdat 'jij het nu eenmaal niet zo voelt'. Dus zit je niet op elkaars golflengte in zulke situaties. Want net zo goed dat die ander zijn gevoel hier niet uit kan schakelen, kan jij als andersvoelende en denkende dat gevoel, wat je hierover dus niet hebt, oproepen.

Nou ja beetje ingewikkeld gesteld, maar ik hoop dat men snapt wat ik bedoel 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

annemarie schreef:
Sararje schreef:BR: Als je het wilde weten: We kwamen op het onderwerp nav mensen die beweren "zuiver" op gevoel tot "succesvolle" alternatieve zienswijzen te komen.
Was niet mijn standpunt. Dat kwam misschien zo over, maar dat was het niet!

Sowieso bestaat 'zuiver gevoel' niet, zoals BR al zei. Wel heb ik gezegd dat wat mij betreft niet alles beredeneerd hoeft te worden. En dat ik van mening ben dat gevoel een belangrijke plaats heeft bij sommige dilemma's. Meer niet.
Het kan een belangrijke plaats innemen maar de vraag is of het een betrouwbare methode is om in het geval van een dilemma de juiste te kiezen. Ik betwijfel dat namelijk een beetje. Waarom? Omdat je je dan laat leiden door mogelijk niet juiste voorgevoelens terwijl als je je laat leiden door je verstand, je vaak beter die afweging kan maken. Als je echter niet de tijd of geduld hebt voor zo´n dilemma (gedeeltelijk) rationeel op te lossen dmv ratio, dan is het uiteraard een methode die je kan gebruiken. Maar enige betrouwbaarheid eraan hechten kan je niet m.i. Voor mij gaat de discussie over betrouwbaar gevoel of betrouwbare ratio en niet over betrouwbaar gevoel of ratio. De nadruk ligt dus bij de betrouwbaarheid van de methode en niet bij de methodiek zelf.

BR: Het gaat er niet om wat jij vindt, dat jij het zelfs een contradictie vindt prima. Maar het gaat over mensen die allerlei crackpot beweren op basis van "gevoel" en dat je dergelijke beweringen ter discussie wil stellen. Zodra je echter de beweringen van dit soort lui wil gediscussieren, wordt dat stelselmatig onmogelijk gemaakt omdat je dan tegen hun "gevoel" ingaat. Dat deze, onderdehand, dooddoener bekend is, lijkt me een open deur maar ik wilde met mijn betoog aantonen dat je met deze gevoelsbezwaren geen hout snijdt.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

....(knip )....Net zo min dat je beslissingen kan nemen....(knip) ...
Het nemen van beslissingen leiden tot handelingen die een (waargenomen maar daarom nog niet bewust onderkende ) " dreiging " moeten oplossen ( of een opportuniteit benutten/ wat ik hierna ook "dreiging" zal noemen ) ...
Over het algemeen zijn de corrigerende of bijsturende " instinktieve "handelingen al begonnen ( zie daarover de experimenten en studies van
LIBET ) (zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Libet ),en dat zelfs
vooraleer we ons bewust worden van zowel "dreiging "als gestarte handeling ... Echter van zodra we ons bewust worden van die handelingen( zeker wanneer de "dreiging "niet is opgelost raakt op dat voorbewuste niveau )kunnen we ze (althans zo meen ik ) beoordelen en ( misschien ) bijsturen ...

Interessant ondersteunend materiaal voor deze veronderstelling is hier te vinden :
snelle beslissing
zonder geheugen geen toekomst

Eigenlijk is rationeel denken grotendeels aangeleerd , ingeoefend en voortdurend getraind ....
dat betekent dat mensen die het niet goed ( of nooit ) aangeleerd hebben of het niet regelmatig meer gebruiken of het hebben afgezworen als onbelangrijk of verlaten ten voordele van irrationaliteit of doodeenvoudig vergeten , het ook niet (meer) op waarde kunnen schatten ... :lol:

Gevoelsmatig weten is voorbewust en levert in vele gevallen motivaties en starthandelingen ( uitsluitend gevoelsmatig denken is verspillend : het is als het afvuren van een schot hagel in de min of meer juiste richting ) ... Rationeel bewust denken corrigeert of stuurt het handelen achteraf bij of stelt u VOORAL in staat (mits assitsentie van een goed geheugen en een bevredigende geheugenopslag ) vooraf situaties , problemen en oplossingen te bedenken en het "best gepaste " handelen vooraf in te oefenen ....
Rationeel denken is een reflexief feedback mechanisme maar vooral een programmator van toekomstig handelen ( mits goede opslag in het geheugen ) ...
Rationeel denken is de hoogste vorm van "uitgesteld handelen " zoals Bertrand Russel dat ooit omschreef ..in zijn werk over de "menselijke kennis " ( ned. uitgave RUSSELL, BERTRAND De menselijke kennis - haar omvang en beperkingen
Katwijk, Servire. 1978,)

En zoals ik al vermelde :

NIEMAND leeft voortdurend de godganse dag volgens het zuiver rationeel denken ..
Wanneer je trouwens bewust en rationeel voorzichtig alle treden van een trap neemt , dan val je er gegarandeerd vlugger af dan anders .... :lol:

Door het gevoel ( gebaseerd op de electrochemische stofjes in lichaam en brein )
" be-leven " we de werkelijkheid ... dat is rechtstreeks ;persoonlijk en dwingend
Bovendien zijn we niet de godganse dag bij "volle " bewustzijn .... :wink:
Ni dieu , Ni maitre
Plaats reactie