Dat is geen sterk argument. Men beschikt juist over een veel sterker bewijs dan geschriften over hem, namelijk brieven van zijn eigen hand! Dat noemt men een primaire bron, hetgeen juist hoger aangeschreven staat dan een secundaire bron. Weliswaar zijn er ook pseudepigrafen (later valselijk op zijn naam geschreven brieven), maar er zijn veel redenen om aan te nemen dat wat betreft in ieder geval zes gevallen, brieven die in het Nieuwe Testament bewaard zijn gebleven, we autentieke brieven van hem hebben. Deze zes komen allemaal treffend overeen in stijl (dwz. woordenschat, manier van optreden en redeneren, grammatica, interpunctie, zinslengte). De vervalste brieven wijken daar van af.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑09 mei 2023 11:01Gebrek aan betrouwbare bronnen over hem.Rereformed schreef: ↑09 mei 2023 10:51Wat zijn je redenen om daaraan te twijfelen?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑09 mei 2023 10:44 De belangrijkste is:
Is Paulus zelf wel historisch of is hij een latere schepping van de schrijvers?
Een tweede reden waarom men deze als autentiek kan beschouwen is dat ze bijna allemaal opgemaakt zijn uit verscheidene brieven. Dat kan men opmaken uit het feit dat op de punten waar ze aan elkaar gelijmd zijn een opvallende storing laten zien. Een heel bekend voorbeeld is de overgang van 1 Kor. 8 naar 1 Kor. 9. Dit feit is een heel sterk argument voor autenticiteit, want een vervalsing gaat nimmer zo stuntelig te werk.
Een derde reden is dat deze autentieke brieven allemaal blijk geven geschreven te zijn in de vijftiger jaren, oftewel vóór het ontstaan van de evangeliën. Ook dit pleit voor autenticiteit.
In het voorgaande kwam naar voren dat 1 Clemens waarschijnlijk vóór de verwoesting van de tempel is geschreven en refereert aan de dood van Paulus. Dat is een verwijzing naar hem uit nagenoeg dezelfde tijd, hetgeen men een zeer sterke secundaire bron noemt.
Maw. de historiciteit van Paulus staat juist op bijzonder sterke benen. Terwijl je het eerste houtsnijdende argument tegen zijn historiciteit nog niet gegeven hebt.