BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties
Moderator: Moderators
Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties
Maar los van wat jij zegt, Peter, kan je dan toch niet volhouden dat de hersenen die subjectieve ervaring maken via activiteit? Er is een omgekeerde relatie.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Jawel, ik zal nog eens een poging doen om dat duidelijk te maken.MaartenV schreef: ↑22 mei 2023 23:07 Toch nog even iets over inhibitorische neuronen die geremd zouden worden in de hersenen waardoor deze psychedelische ervaringen zouden ontstaan, volgens het materialisme. (Axxyanus)
Uit deze studie bleek dat na inname van psilocybine er een afname was van hersenactiviteit en dit 'globaal' en er werd nergens een toename van hersenactiviteit vastgesteld. Men zag zelfs dat de toenemende afname van hersenactiviteit en bloedtoevoer negatief correleerde met de intensiteit van de subjectieve beleving. Hoe meer afname van hersenactiviteit, hoe intenser de subjectieve beleving op de drugs.
Stel dat het inderdaad zo is zoals Axxyanus stelt, dat dit waarschijnlijk inhibitorische activiteit is die gedempt werd waardoor exitatorische signalen konden worden gegeven, dan zou je dus een toename van excitatorische signalen moeten hebben vastgesteld. Want inhibitorische neurotransmitters verkleinen het potentiaalverschil en een afname van deze inhibitorische neurotransmitters zorgt voor een vergroting van het potentiaal verschil tussen de neuronen en dus van exitatorische activiteit. Die dus meetbaar moet zijn.
Uit die zorgvuldig uitgevoerde studie bleek dat echter nergens enige toename was van hersenactiviteit, enkel afname.
Dus die theorie van een afname van inhibitorische activiteit kan niet kloppen.
Stel we hebben een "generator" die 100 prikkels per minuut genereert en we hebben een "filter" die 90% wegfilters. Het uiteindelijk resultaat is dan 10 prikkels per minuut die "effectief" zijn.
Nu is er een energie verlies waardoor de "generator" nog maar 50 prikkels per minuut genereert en de "filter" nog maar 60% wegfiltert.Het uiteindelijk resultaat is dan 20 prikkels per minuut die "effectief" zijn.
Dus in het tweede geval is er een algemene daling van energie gebruik en toch zijn er meer "effectieve" prikkels.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Peter van Velzen
- Site Admin
De intensiteit van de ervaring berust blijkbaar niet op veel activatie van de hersenen. Waarop dan wel? Geen idee! Misschien is het te vergelijken met schilderen Als je veel verf op het doek smeert valt daar vaak weinig in te zien. Als je slecht enkele pernseelstreken maakt veel meer. Er zijn ongetwijfeld heel andere oorzaken, maar daar moeten de geleerden zich de komende jaren maar eens over buigen.
Ik wens u alle goeds
Dwarslaesiepatiënt kan als eerste benen bewegen met hersenen door implantaten
Wetenschappers zien voor het eerst hersensignalen van chronische pijn
Zomaar twee recente voorbeelden waarbij het allemaal gewoon, nou ja gewoon, platte signalen zijn en geen bovennatuurlijk gezweef.
Zomaar twee recente voorbeelden waarbij het allemaal gewoon, nou ja gewoon, platte signalen zijn en geen bovennatuurlijk gezweef.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Ja, dat is natuurlijk fantastisch wat men met de medische wetenschap kan. Dat is zeker zo. En 'gewoon' is het inderdaad niet. Het is buitengewoon, zeg maar, wat men daar doet. Je hebt zeker gelijk.Mullog schreef: ↑24 mei 2023 18:31 Dwarslaesiepatiënt kan als eerste benen bewegen met hersenen door implantaten
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
En het laat verduveld weinig ruimte over voor een los van het lijf functionerende geest. Dat zou een soort amfibie-eigenschap moeten zijn die zowel met lijf als zonder uit de voeten zou kunnen.MaartenV schreef: ↑25 mei 2023 12:41Ja, dat is natuurlijk fantastisch wat men met de medische wetenschap kan. Dat is zeker zo. En 'gewoon' is het inderdaad niet. Het is buitengewoon, zeg maar, wat men daar doet. Je hebt zeker gelijk.Mullog schreef: ↑24 mei 2023 18:31 Dwarslaesiepatiënt kan als eerste benen bewegen met hersenen door implantaten
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jeff Mara, een interviewer van mensen met een Bijna Dood Ervaring, interviewde een elektrische ingenieur, genaamd Aaron Thomas Green die een BDE had met pre-birth memories en hij heeft jaren nagedacht over zijn ervaring.
Deze vertelde het volgende: (sterk samengevat)
In het hiernamaals ziet iedereen eruit naar zijn daden tijdens dit leven en daarginds.
Dus 'mooi' en 'schitterend' is daarginds 'goed' en 'rechtvaardig' naar Gods normen.
En 'lelijk' en 'onaangenaam' is daarginds 'slecht' en 'immoreel' naar Gods normen.
En alles daartussen in.
Dus je uiterlijke verschijningsvorm is je innerlijke gesteldheid op moreel gebied na dit leven. En je bent er samen met anderen die gelijk zijn aan jou.
Maar ook je mate van goed voelen hangt daar mee samen. Hoe moreler, hoe beter je je voelt en meer je met mooie wezens omgaat en straalt,
en hoe immoreler, hoe agressiever je je voelt en meer je te maken krijgt
met agressieve lelijke schepsels.
Iedereen wordt immers gebracht in de groep waar hij of zij volgens zijn eigen daden toe behoort.
Maar van zodra je een goede daad stelt, altruïstisch bijvoorbeeld,
wordt je opgeheven en word je mooier qua uiterlijk: je licht straalt mooier en kom je in een andere groep terecht wiens licht straalt zoals het jouwe.
En andersom: van zodra je een immorele daad stelt daarginds of egoïstisch bent, kom je in een lagere groep terecht tussen lelijke mensen en voel je je slechter.
En het op zeer hoge niveau hoorde de BDE-er de 'beings of light' prachtig zingen rond het prachtige Licht dat je God kan noemen waar honderdduizenden Lichten verenigd waren in God's Licht.
En het Licht van God wil dat we ons allen met Hem/Het verenigen en uiteindelijk gelijk worden aan Hem op vlak van Goedheid en Schoonheid.
Je kan het interview vinden hier: Interview met man met Bijna-Dood Ervaring die getuigt van Het Licht van God
Dit is dus een ander verhaal dan wat de religies vertellen, maar komt rechtstreeks uit de 'openbaringen' van een BDE-er met pre-birth memories.
In het hiernamaals ziet iedereen eruit naar zijn daden tijdens dit leven en daarginds.
Dus 'mooi' en 'schitterend' is daarginds 'goed' en 'rechtvaardig' naar Gods normen.
En 'lelijk' en 'onaangenaam' is daarginds 'slecht' en 'immoreel' naar Gods normen.
En alles daartussen in.
Dus je uiterlijke verschijningsvorm is je innerlijke gesteldheid op moreel gebied na dit leven. En je bent er samen met anderen die gelijk zijn aan jou.
Maar ook je mate van goed voelen hangt daar mee samen. Hoe moreler, hoe beter je je voelt en meer je met mooie wezens omgaat en straalt,
en hoe immoreler, hoe agressiever je je voelt en meer je te maken krijgt
met agressieve lelijke schepsels.
Iedereen wordt immers gebracht in de groep waar hij of zij volgens zijn eigen daden toe behoort.
Maar van zodra je een goede daad stelt, altruïstisch bijvoorbeeld,
wordt je opgeheven en word je mooier qua uiterlijk: je licht straalt mooier en kom je in een andere groep terecht wiens licht straalt zoals het jouwe.
En andersom: van zodra je een immorele daad stelt daarginds of egoïstisch bent, kom je in een lagere groep terecht tussen lelijke mensen en voel je je slechter.
En het op zeer hoge niveau hoorde de BDE-er de 'beings of light' prachtig zingen rond het prachtige Licht dat je God kan noemen waar honderdduizenden Lichten verenigd waren in God's Licht.
En het Licht van God wil dat we ons allen met Hem/Het verenigen en uiteindelijk gelijk worden aan Hem op vlak van Goedheid en Schoonheid.
Je kan het interview vinden hier: Interview met man met Bijna-Dood Ervaring die getuigt van Het Licht van God
Dit is dus een ander verhaal dan wat de religies vertellen, maar komt rechtstreeks uit de 'openbaringen' van een BDE-er met pre-birth memories.
Wat de volgende prangende vraag opwerpt. Wat is mooi en wat is lelijk?MaartenV schreef: ↑28 mei 2023 15:50 Jeff Mara, een interviewer van mensen met een Bijna Dood Ervaring, interviewde een elektrische ingenieur, genaamd Aaron Thomas Green die een BDE had met pre-birth memories en hij heeft jaren nagedacht over zijn ervaring.
...
En aanvullend, wat heeft het voor zin ?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Dat is een goed gevoel krijgen bij iets wat je ziet, denk ik, louter omdat je ernaar kijkt.Mullog schreef: ↑28 mei 2023 16:07Wat de volgende prangende vraag opwerpt. Wat is mooi en wat is lelijk?MaartenV schreef: ↑28 mei 2023 15:50 Jeff Mara, een interviewer van mensen met een Bijna Dood Ervaring, interviewde een elektrische ingenieur, genaamd Aaron Thomas Green die een BDE had met pre-birth memories en hij heeft jaren nagedacht over zijn ervaring.
...
Wat heeft goedheid en rechtvaardigheid voor zin?
Het is op zichzelf zinvol.
Ook in een hiernamaals? Wat heeft het voor zin de eeuwigheid te reflecteren, af te rekenen, te beoordelen of oordelen over daden in een tijdspanne die in vergelijking met de eeuwigheid niets voorstelt?
Goede vragen. Ik ken niet alle antwoorden;). Ik kan enkel getuigen van wat mensen als 'profound' reality ervaren hebben tijdens BDE's. Bedenk je dat onze kennis hier beperkt is. We kennen niet alles. Dus vandaar ook je (terechte) vragen. Maar verwacht niet dat ik daar plots alle antwoorden op ken. Blijkbaar zijn die waarden zeer belangrijk;
Misschien is het uiteindelijk doel 'vereniging' (in God) en alle morele regels die bij harmonie en vereniging en éénheid horen.
Ik begrijp dat je geen antwoorden hebt en verwacht dat ook niet.MaartenV schreef: ↑28 mei 2023 16:18Goede vragen. Ik ken niet alle antwoorden;). Ik kan enkel getuigen van wat mensen als 'profound' reality ervaren hebben tijdens BDE's. Bedenk je dat onze kennis hier beperkt is. We kennen niet alles. Dus vandaar ook je (terechte) vragen. Maar verwacht niet dat ik daar plots alle antwoorden op ken. Blijkbaar zijn die waarden zeer belangrijk;
Misschien is het uiteindelijk doel 'vereniging' (in God) en alle morele regels die bij harmonie en vereniging en éénheid horen.
Maar het beeld wat je schetst is helemaal gekleurd naar menselijke ervaringen vanuit een christelijke achtergrond. En dat terwijl we niks weten over goden en hiernamaals en en hun bedoelingen. We weten niet eens of ze bestaan.
En dat maakt het op zijn best hoogst speculatief en op zijn slechtst pure fantasie.
P.S. waarmee ik niet wil ontkennen dat een BDE voor iemand die hem ervaart een persoonlijk zeer ingrijpende ervaring kan of zal zijn.
MaartenV,
Mijn denkoefening luidde:
En hij suggereert dan toch duidelijk een naturalistisch realiseerbaar fenomeen.
Alleen is me ook hierbij niet duidelijk of dat fenomeen kan ontstaan zonder lijf, want hoe wereldvreemd ook de herinneringen; daarmee is een aparte Out-of- Body-World (OBW0 nog verre van aangetoond.
Roeland
Mijn denkoefening luidde:
Aaron zijn getuigenis heb ik beluisterd vanaf minuut 40 omdat dan een beroep wordt gedaan op zijn gewone vakkennis. Want buitensporige fantasieën boeien me niet.En het laat verduveld weinig ruimte over voor een los van het lijf functionerende geest. Dat zou een soort amfibie-eigenschap moeten zijn die zowel met lijf als zonder uit de voeten zou kunnen
En hij suggereert dan toch duidelijk een naturalistisch realiseerbaar fenomeen.
Alleen is me ook hierbij niet duidelijk of dat fenomeen kan ontstaan zonder lijf, want hoe wereldvreemd ook de herinneringen; daarmee is een aparte Out-of- Body-World (OBW0 nog verre van aangetoond.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Hetgeen bijna zeker heeft geleid tot verandering ervan. (tenzij hij ze direct aan het begin er van had vastgelegd).
Ik wens u alle goeds