Gebedsgenezingen
Moderator: Moderators
Re: Gebedsgenezingen
Wellicht goed om aan de laatste berichten nog toe te voegen dat spontane, onverklaarde genezingen in zeldzame gevallen gewoon voorkomen. Ook ziekenhuizen weten dat door artsen opgegeven patiënten heel soms toch spontaan genezen. Zolang de (medische) wetenschap niet perfect in staat is de afloop van een ziekte te voorspellen, zal dit het geval zijn.
Daar waar de wetenschap iets (nog) niet volledig beheerst, zit vaak de poging van gelovigen om de hand van God te "bewijzen".
Dit leidt tot een reeks problemen. Bewijs en geloof gaan per definitie al niet samen: een almachtig wezen zou zich zo spectaculair bekend kunnen maken dat elk "geloof" direct aan zijn eind zou komen. Bij een onverklaard verschijnsel staat bovendien nooit een handtekening van God, wie weet wordt de genezer wel geleid door aliens, overleden zielen of zijn eigen krachten.
De hele bewijsdrang gaat bovendien voorbij aan het feit dat wetenschap altijd in ontwikkeling is, een mysterie van vandaag is dat morgen wellicht niet meer.
Daar waar de wetenschap iets (nog) niet volledig beheerst, zit vaak de poging van gelovigen om de hand van God te "bewijzen".
Dit leidt tot een reeks problemen. Bewijs en geloof gaan per definitie al niet samen: een almachtig wezen zou zich zo spectaculair bekend kunnen maken dat elk "geloof" direct aan zijn eind zou komen. Bij een onverklaard verschijnsel staat bovendien nooit een handtekening van God, wie weet wordt de genezer wel geleid door aliens, overleden zielen of zijn eigen krachten.
De hele bewijsdrang gaat bovendien voorbij aan het feit dat wetenschap altijd in ontwikkeling is, een mysterie van vandaag is dat morgen wellicht niet meer.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Of het gebrek aan vliegen veroorzaakte de hoofdpijn

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Misschien is dan eindelijk dat proefschrift af.heeck schreef: ↑01 mei 2023 10:56 Typisch, in 2017 was Kruijthoff al begeesterd:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/achterg ... dsgenezing
Ik had al zo een licht geheugenrinkeltje bij zijn naam.
Roeland
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
-
- Superposter
Derren Brown heeft zich eveneens verdiept in deze en vergelijkbare oplichterij, bijvoorbeeld hier.
Zionist
De dissertatie viel wel binnen de faculteit van Religie en Theologie:
https://vu.nl/en/news/2023/experiences- ... y-examined
Roeland
https://vu.nl/en/news/2023/experiences- ... y-examined
Experiental = middels ervaren
We did not test whether people actually healed through prayer, but we did test how they themselves and how doctors explain their recovery. That experiential knowledge was central here."
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Schrik tijdens live-uitzending Op1: ‘Een van de gasten is gevallen’
Zojuist op TV gezien (in herhaling). Wat vooral opviel was de "apathie" van de presentatoren, die erbij zaten en ernaar keken. Het is denk ik ook de mevrouw waar de symptomen weer bij terugkomen. Het is ook een mooi voorbeeld van hoe iets in het nieuws komt en blijft.Doodkorte was naar de talkshow gekomen om te vertellen over genezing na bidden. Huisarts Dick Kruijthoff is aan de VU gepromoveerd op dit onderwerp, terwijl longarts Rick Paul had deelgenomen aan het onderzoek. Beiden vertelden over het onderzoek. Doodkorte zou over haar eigen ervaringen vertellen als Parkinson-patiënt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Of de slechte lucht op de grond.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Nou, ik denk dat euforie toch wat fijne stofjes in het lichaam kan losmaken. Wederom zoek ik het niet in een meerdimensionale bovennatuurlijke oorzaak.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Euforie is een extreem gevoel van vreugde.
Een gevoel is immaterieel.
Kan gevoel fijne stofjes in het lichaam losmaken?
Dat klinkt just wel bovennatuurlijk!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
.
.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Eh nee, Het is het effect van hormonen en/of neuro-transmitters op onze hersenen.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu,
Je trapt in de verwarring die door te velen wordt onderhouden over wat “materieel” moet inhouden: iets waar je tegenaan kunt trappen of omheen of door kunt gaan.
Gevoelens, maar ook de opvallende manier van lopen van mijn grootvader en het chaggerijn dat ik ervaar bij de kuren van mijn oude cumpter, dat zijn allemaal gevolgen van het zeer natuurlijke funtioneren van ons lijf inclusief de hersenen.
Geen spoor van bovennatuurlijkheden. Juist die gedijen bij onbewijsbare hersenspinsels.
Roeland
Er zijn twee kanten: een immateriele kant (waarvan is de innerlijke stem gemaakt, waar bevindt die zich, in welke dimensie?) en een materiele kant: de hersenchemie. Eén van deze kanten ontkennen doet de werkelijkheid geweld aan.Peter van Velzen schreef: ↑04 mei 2023 03:17Eh nee, Het is het effect van hormonen en/of neuro-transmitters op onze hersenen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Ik denk dat die innerlijke stem zich gewoon in de hersenchemie bevindt. Waarbij ik dus geen van beide kanten ontkenMaartenV schreef: ↑04 mei 2023 12:46Er zijn twee kanten: een immateriele kant (waarvan is de innerlijke stem gemaakt, waar bevindt die zich, in welke dimensie?) en een materiele kant: de hersenchemie. Eén van deze kanten ontkennen doet de werkelijkheid geweld aan.Peter van Velzen schreef: ↑04 mei 2023 03:17Eh nee, Het is het effect van hormonen en/of neuro-transmitters op onze hersenen.

Ook het functioneren van de hersenen is zeer naturalistisch, wat geen splitsing kent tussen een verzonnen immateriële kant in een of andere vraagtekendimensie.MaartenV schreef: ↑04 mei 2023 12:46Er zijn twee kanten: een immateriele kant (waarvan is de innerlijke stem gemaakt, waar bevindt die zich, in welke dimensie?) en een materiele kant: de hersenchemie. Eén van deze kanten ontkennen doet de werkelijkheid geweld aan.Peter van Velzen schreef: ↑04 mei 2023 03:17Eh nee, Het is het effect van hormonen en/of neuro-transmitters op onze hersenen.
Bij mensen met synesthesie soms een dimensie extra per gewaarwordings-overlap?
Of per emotie en/of zintuigelijk gewaarworden nog meer dimensies?
Roeland
Immaterieel is beslist niet synoniem met bovennatuurlijk!
Immaterieel betekent gewoon 'niet-tastbaar/geestelijk' zoals bij
- gewoonten, gebruiken, sociale praktijken, feesten en ambachten
- praktijken, representaties, uitdrukkingen, kennis en vaardigheden
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
.
.
.