Rereformed schreef: ↑16 apr 2023 06:52
bonifacius schreef: ↑15 apr 2023 21:46
Dawkins is oppervlakkig en zou beter is Jung lezen hoor ik hier...
Iedere atheïst wordt door gelovers oppervlakkig genoemd.
Is dat zo? Wist ik niet. Maar ik ben dan ook geen gelover.
Maar voor Jordan Peterson die zegt dat Dawkins oppervlakkig is en beter is Jung zou lezen heb je groot respect.
Okay, ik ken Jordan Peterson niet echt, als ik wat google op hem lees ik dit:
Jordan Bernt Peterson is een Canadees klinisch psycholoog, schrijver, cultuurcriticus en emiritus hoogleraar in de psychologie aan de Universiteit van Toronto. Eind jaren 2010 verwierf hij bekendheid vanwege zijn conservatieve opvattingen over verschillende culturele en politieke kwesties.
…
Beïnvloed door: Carl Gustav Jung, Friedrich Nietzsche, Jean Piaget, Erich Neumann
Wikipedia
Maar wat religie betreft is hij het tegendeel van helderheid. In tegenstelling tot Dawkins, schrijf je.
Ok, Dawkins zou dus heel helder zijn op het gebied van religie.
Jah, "
helder zijn op het gebied van religie"... Hmm...
Dawkins met zijn woordkeuze van "vijanden" en "slaven" voor zijn video-reeks zou dus helder zijn op gebied van 'religie'.
Tsja, mij boeit zo iemand niet. Ik kan geen interesse opbrengen voor Dawkins’ discussies en uiteenzettingen.
Maar Dawkins is (één van) jouw grote held(en) dus.
Ik heb enkele jaren geleden zo is een tijd naar mijn landgenoot Etienne Vermeersch geluisterd op YouTube.
Die staat op dit forum ook hoog aangeschreven dacht ik.
Onmiskenbaar een zeer intelligent persoon, maar er is me niks van bijgebleven.
Voor mij is oppervlakkigheid heel wat anders. Iemand die uitdrukkelijk zegt zijn "voeten te vegen aan dan verschil tussen is en eens" is voor mij de perfecte illustratie van oppervlakkigheid.
Ik blijf toch mijn laarzen vegen aan het verschil tussen "is en eens" hoor alsook aan 'dt' regels. Boeit met langs geen kanten. Ik kan me verstaanbaar maken in het algemeen, dat volstaat voor mij.
Gebrek aan scholing te compenseren via zulke dwaze arrogantie is zo tekenend voor een persoon dat zo'n persoon het bij mij bijkans onmogelijk maakt het ooit nog weer goed te maken.
Ik heb geen enkele intentie wat dan ook goed te maken bij jou. Ik zie niet in wat ik slecht zou gemaakt hebben.
Als jij het gebrek aan scholing en kennis van het verschil tussen is en eens zo belangrijk moet jij dat maar weten. Had je me trouwens al fouten op "dt" regels zien maken? Zelf let ik daar namelijk niet op.
Vooralsnog beschouw ik je als een producent van one liners die hij opgevist heeft uit boekjes waarmee hij zichzelf kan feliciteren diepzinnig te zijn, en aangever van video's die het hem besparen zichzelf in te hoeven spannen.
Is effe kijken, hoe beschouw ik jou...
Hm, ik weet nog van acht jaar geleden even deel te nemen hier dat je een achtergrond hebt in bijbelstudie en daarna zowat je geloof vaarwel hebt gezegd. Zo'n beetje verhaal van Etienne Vermeersch waarvan ik me op YouTube of TV herinner dat hij ooit naar de hoeren is geweest. Ik vond het net terug.
Filosoof Etienne Vermeersch (76) heeft Vlaanderen er nog eens aan herinnerd dat hij ooit naar de hoeren is geweest. Vermeersch was gisteravond te zien in De allerslimste mens ter wereld.
11 JANUARI 2011
bron:
bron
Ja, slim was hij wel, terecht nam hij deel aan de allerslimste mens ter wereld. Daar acht ik jou ook wel toe in staat.
Je opmerking "Ik ben uit de matrix en amuseer me met af en toe er eens terug in te stappen en een spelletje pak-me-dan-als-je-kan met de agenten die achter me aan zitten te spelen" is ergerlijk:...
Voel je ergernis maar.
Weet je hoe je dat moet doen? Ik geef het je voorzicht respectvol aan hoor, want ik ken nogal wat heel slimme mensen met een heel hoog IQ en een bibliotheek vol geleerde boeken die dat niet meer weten / kunnen.
Het is simpel: Je ademt vol en vrij terwijl je je ergert aan wie of wat dan ook.
Bewust (verbonden) ademen is voelen.
Ik weet waarover ik het heb want had ook een lange tijd van alleen in mijn kop te zitten en moest weer leren voelen wat ik dan gedaan heb en daardoor een sterke achtergrond ontwikkeld heb in holotropisch ademwerk gebaseerd op het werk van Psychiater Stanislav Grof.
.... je volgt het recept om de sfeer op een forum te verzieken en laat hiermee minachting zien voor je gesprekspartners.
Ik minachting voor mijn gesprekspartners? Ik scheld hier niemand uit, maak ook geen Dawkins belachelijk.
Had je forumlid TIBERIUS CLAUDIUS zijn mening over Jan Geurtz die ik citeerde al is gelezen? Noem je dat respect voor een gesprekspartner?
Ik heb al interessante gesprekken gehad met sommigen die weten waar ik het over heb, ook (vooral) achter de schermen.
Als deze reaktie van mij je uitlokt om eens een goed geschreven en doordacht essay te schrijven waarvan ik iets zou kunnen leren zie ik daar met interesse naar uit.
Ik moet je teleurstellen, je lokt niets bij me uit. Ik heb geen intensie om een "essay" te schrijven. Klikt wel heel geleerd moet ik zeggen. Heb is effe gegoogled wat het in feite betekend...
Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een wetenschappelijk, cultureel of filosofisch onderwerp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen. Het is afgeleid van het Franse woord 'essai', wat zoiets betekent als probeersel of proeve. De schepper van dit literaire genre was Michel de Montaigne die in 1580 de eerste uitgave in twee delen van zijn 'Essais' publiceerde.
bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Essay
Wauw!
Ja, ik wist het, je zou kunnen deelnemen aan de allerslimste mens en hen essay's van heel hoog goed doordacht niveau zonder fouten tussen "is" en "eens" en zonder "dt" fouten kunnen voorleggen. Mijn complimenten.
Maar dan moet je wel beginnen met het verschil tussen 'is' en 'eens' te leren, anders begin ik niet aan het lezen ervan.
P.S.
Ik heb verscheidene boeken van bovenstaande heren gelezen. Van die van Dawkins heb ik in mijn persoonlijk leven veel meer kunnen leren dan van Jung.
Interesse's verschillen van mens tot mens nietwaar. Ik heb Dawkins 'God als misvatting' als e-book. Heb het hier nog is openstaan net en bekijk het overzicht van de inhoud.
Ik snap met de beste wil niet van mensen daar zo interessant aan vinden. Maar ja, ik ben dan ook niet als atheïst geboren.
Het ergerlijkste was Jungs uitvoerige commentaar op Nietzsches Zarathoestra. Dat was van a tot z een uiteenzetting van Jung, Jung & Jung, terwijl men voor wat Nietzsche probeerde te zeggen moest zoeken als naar een naald in de hooiberg. Zoiets stuit mij zeer tegen de borst. Temeer daar Jung in het commentaar zijn toehoorders beleerde over de gevaren van "de inflatie van zichzelf"! Gelukkig maakte het Rode Boek van Jung weer veel goed. Daarin hield Jung zijn mond en was hij dan ook op zijn best.
Dat heb ik allemaal niet gelezen. Nietzsche interesseert me ook waar weinig tot niet.
Eigenlijk heb ik weinig van Jung zelf gelezen, wel een dozijn boeken van Jungiaanse therapeuten en psychologen volgbaar voor de gewone simpele mens waartoe ik me reken. Althans ik kon mijn eerste boek van zo'n Jungiaanse therapeute 35 jaar geleden toch heel goed volgen.
Ik herinner me nog heel goed hoe geboeid ik eind jaren '80 dat boek las >
Ontwikkelingen in de Jungiaanse psychologie - Gekwetste vrouw
het genezen van de vader-dochterrelatie / Auteur: Linda Leonard
Amaai, dat boek was een eye-opener voor me van formaat.
Voor Jordan Peterson heb ik groot respect, maar hij is wat religie betreft het tegendeel van helderheid. In tegenstelling tot Dawkins, die juist vanwege uitblinken in helderheid bij mij zo hoog aangeschreven staat.
Dawkins die uitblinkt in helderheid. Hmm, tsja, ik schreef het al: Het moet je maar interesseren zijn onderwerp. Van die Jordan Peterson heb ik nooit wat gelezen, ga ik ook niet doen. Ik ben uitgelezen na 35 jaar. Heb een bibliotheek vol van mijn favoriete psychiater Stanislav Grof, dan nog wat recentere psychiaters als mijn landgenoot Dirk de Wachter, maar da's maar klein bier vergeleken met de legendarische Stan Grof vind ik.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!