Bonifacius schreef: In verslagen van psychedelisch onderzoekers is inmiddels voldoende bewijs te vinden dat het bestaan van de psychiater C.G. Jung's collectief onderbewuste empirisch aantoont.
Dat zou mooi passen bij een non-dualistische overtuiging, maar is daarom niet meer waar.
Graag daarom je "voldoende bewijs" van "psychedelische onderzoekers".
Je scheidt wat erg veel berichten af. Zoveel dat ik er geen tijd voor neem.
Voor het geval je iets interessanters van Dawkins wil weten dan zijn aversie tegen reli- en andersoortig geloven hieronder zijn eigen samenvatting over wat ik als zijn meesterwerk zie:
"The selfish gene".
bron whyevolutionistrue schreef:
Dawkins about selfish gene
First, and I love this, Dawkins explains what The Selfish Gene is about. It’s a masterpiece of concise summary:
Freethinker: In a nutshell, how would you sum up the book’s thesis?
Dawkins: Natural selection is the differential survival of genes in gene pools. Individual organisms can be seen as survival machines for the genes that ride inside them. When an individual dies, its genes die with it. If it dies before it reproduces, they really do die. Individuals are descended from an unbroken line of successful ancestors, where ‘successful’ means that they reproduced and their descendants therefore inherit the genes that made them successful. That is what makes living creatures such good survival machines for the genes inside them.
So when you look at an animal and ask why it does what it does, the answer is, for the good of its genes. Genes are ‘selfish’ in the sense that they look after their own self-preservation. Individuals do not – they are not selfish, or not necessarily. They may be driven to be selfish by the selfish genes, but the selfish genes may equally well drive them to be altruistic. The ways in which individuals work for the survival of their genes is dependent upon their ecology, and they may do it up trees or underground, or in water or in deserts. They may be predators or prey, parasites or hosts. But it is all fundamentally about the same thing, which is preserving the genes into the distant future.
Elders zie ik je aanhalen:
. . .
. . .
Je kunt je wereld zonder twijfel veranderen, als je er maar aan werkt. Ga je gang... wat let je? Ik heb het je nooit afgeraden. Oorzaken of geen oorzaken, jij hebt deze wereld bedacht en jij kunt haar veranderen.'
Fragment uit: Ik ben zijn
Shri Nisargadatta Maharaj
Haal je dat aan als aanbeveling om bovenstaand soort kennis over evolutie helemaal aan de kant te zetten, of alleen eventjes als je een "verlicht-zijn" bedrijft?
Zo af en toe lijkt me het kunnen maken van onderscheid, zoals over collectief onderbewuste, wel degelijk belangrijk. En met de woorden "
jij hebt deze wereld bedacht en jij kunt haar veranderen" afstand nemen van je onmiskenbare genetische afstamming zou toch verdacht veel gaan lijken op gecultiveerd onbenul.
Graag je uitleg,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.