axxyanus schreef: ↑14 apr 2023 09:08
HierEnNu schreef: ↑14 apr 2023 03:18
axxyanus schreef: ↑13 apr 2023 19:43Dat is ook vaak de indruk die ik krijg als ik mensen over verlichting hoor praten, dat het om een vorm van (selectieve) onverschilligheid gaat.
Dat verbaast me helemaal niet! Handelen door niet te handelen kan best overeenkomstig lijken met onverschilligheid. Het betreft echter de balans tussen actief en passief:
- handelen wanneer dat nodig is en
zich terugtrekken wanneer dat nodig is
En hoe maak je dat onderscheid? Wat als geen van beide nodig is?
Ik reageer nog al te vaak vanuit mijn Ego met alle gevolgen van dien. Los daarvan hangt zulks af
van de specifieke situatie. Al zou ik ooit verlicht raken of zo, ik vermoed dat ik sowieso op de eerste plaats de situatie naar vermogen zal analyseren en beoordelen alvorens iets te beslissen, want dat ligt wel in mijn aard.
Er zijn echter al dreigende situaties geweest waar ik in het wat verdere verleden meteen zou hebben gereageerd vanuit mijn Ego, maar meer recent heel actief passief reageerde en met een uiteindelijk veel bevredigender resultaat, want minder schade. Zodra duidelijk is dat handelen noch terugtrekken nodig is probeer ik door rustig te blijven te accepteren dat er voor mij niets te doen valt en richt ik mijn aandacht op andere zaken.
Ik vind het vooral belangrijk om mij in elke situatie bewust te blijven van mijn eigen gedachten, gevoelens en neigingen, alvorens te handelen en eventueel te handelen door niet te handelen.
axxyanus schreef:HierEnNu schreef: ↑14 apr 2023 03:18
zonder zich te laten leiden door het ego of persoonlijke verlangens en
zonder zich te identificeren met het eventuele resultaat.
Hoe kan je nu handelen zonder persoonlijke verlangens? Dat je je niet identificeert met het eventuele resultaat, daar kan ik nog enige betekenis aan geven. Het resultaat heb je niet (volledig) in de hand, dus als het resultaat tegenvalt, is dan niet noodzakelijk een weerspiegeling van jezelf.
Maar handelen zonder verlangens? Kan men zich dan geen doelen meer stellen? Want als men zich een doel stelt, dan verlangt/wil/hoopt men toch dat doel te bereiken.
Zulks is inderdaad een levenskunst, een doel zo je wil, waar ik intens naar verlang[!] om dat te verwerven en daadwerkelijk te realiseren in mijn leven als basishouding.
Daar schreef ik in een ander topic over:
HierEnNu schreef: ↑27 okt 2022 07:56
Mijn diepste verlangen in het HierEnNu
is niets te verlangen ...
Mijn diepste verlangen
niets te verlangen
is geen verlangen
maar Bewust Zijn
Dat het voor mij wellicht niet mogelijk zal zijn om altijd en volledig zonder persoonlijke verlangens te handelen accepteer ik, want ik heb nu eenmaal emoties en behoeften en die wil ik ook helemaal niet kwijt, integendeel, intens kunnen genieten maakt mijn leven juist waardevol voor me. Toch blijf ik er allert op om manieren te vinden waarmee ik persoonlijke verlangens enigszins los kan laten zodat ik meer kan handelen vanuit een neutraal perspectief los van wat mijn Ego er zoal allemaal van vindt.
Op die manier komt mijn handelen meer ten dienste van het grotere geheel in plaats van op de eerste plaats het bevredigen van mijn persoonlijke verlangens. Telkens als zulks me lukt blijkt achteraf dat het belang van de situatie als geheel ook mijn persoonlijk belang beter dient.
Wat doelen stellen betreft probeer ik te voorkomen dat het doel het uitgangspunt wordt, dat alles moet wijken om toch maar vooral dat doel te bereiken. Uitgangspunt moet de huidige situatie zijn en een doel is dan hooguit het kiezen van een bepaalde richting zodat er een referentiepunt is om naar toe te bewegen, met dien verstande dat de huidige situatie telkens opnieuw het uitgangspunt is en vandaaruit zo nodig en/of wenselijk een nieuwe richting gekozen wordt
axxyanus schreef:
Dat helpt mij spijtig genoeg niet vooruit. Het soort teksten waar naar verwezen wordt, geeft mij de indruk dat, waar het ook over gaat, men het in een verpakking probeerde te gieten, die het moeilijk maakt om te begrijpen.
Ik vermoed ook dat zulks min of meer bewust gebeurd. Zelf vind ik paradoxen heerlijk, ook als ik ze niet doorzie. Meestal lijkt het een intrinsieke tegenstelling, maar zulks is nou eenmaal eigen aan '
de medaille die twee kanten heeft en toch één is'.
Paradoxaal diep nadenken veroorzaakt vaak een '
AHA-erlebnis' bij mij, waardoor het denken stopt en er als vanzelf ff een '
gedachtenloos Bewustzijn' naar de voorgrond treedt, welk ik als een '
tijdelijk moment van Verlichting' durf te benoemen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.