Ah, heb je uiteindelijk dan toch de moeite genomen om de video te bekijken want eerder schreef je er dit over...
Verlichting
Moderator: Moderators
- bonifacius
- Diehard
Re: Verlichting
Laatst gewijzigd door bonifacius op 13 apr 2023 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Over het algemeen waren dat geen citaten. Het betrof een poging om skippend doorheen het topic datgene wat mij aansprak aangaande 'Wat is Verlichting?' parafraserend ff samen te vatten. Met parafraseren bedoel ik:
- met behoud van de betekenis die het voor mij heeft
een tekst of een deel ervan te herformuleren in mijn eigen woorden.
Anderen citeerde ik niet maar poogde hun schrijfsel samenvattend te parafraseren. Daarmee neem ik dan ook de verantwoording voor dat wat ik schrijf en ter discussie stel. Echter voor wat betreft hetgeen ik citeer, zeker als zulks gepaard gaat met naam en toenaam, blijft datgene wat geciteerd is voor rekening van de betreffende schrijver.Bastiaan73 schreef:Beste HierEnNu, waarom citeer je jezelf wel op naam maar anderen (behalve axxyanus en bonifacius) niet?
Dat ik mezelf veelvuldig citeerde mag gerust beschouwd worden als een Egotrip!
Humor is overwonnen droefheid
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
- bonifacius
- Diehard
Nog wat verder terug in de tijd dan het foetus zijn Peter.Peter van Velzen schreef: ↑13 apr 2023 06:05Je maakt mij niet wijs dat je een foetus bent!bonifacius schreef: ↑11 apr 2023 15:09 Ik heb verlichting bereikt ja.
Heel kort,Ik Ben 'Dat'.wat is verlichting? verlichting betekent het einde van conceptualiseren - het fenomenale universum zien zonder oordeel - zijn wat je was voordat je werd geboren.![]()
Ik heb voor de gelegenheid nog is een boek uit mijn immense bibliotheek gehaald wat ik al 10 jaar niet meer vast gehad heb.
Dit is een link naar het boek op amazon > The Ultimate Understanding waaruit:
'What is the ultimate understanding? That there is no one to understand anything.'The Ultimate Understanding, is, according to Ramesh himself, “a book containing the full essentials of the philosophy of Advaita, or Non-duality (Unicity). It is perhaps the most explicitly expressed book on this complex subject. What is the ultimate understanding? That there is no one to understand anything.”

Ik, de mensen in mijn directe omgeving en ook de mensen waar ik mee omga worden niet 'platgebombardeerd' met alle ellende op deze aardkloot en daartoe hoeven we niet de ogen te sluiten. Het stoppen met focussen op alle ellende op deze aardkloot is vrij eenvoudig hoor:Bastiaan73 schreef: ↑13 apr 2023 12:03Men hoeft helemaal niet te focussen op alle ellende op deze aardkloot; we worden er dagelijks mee platgebombardeerd.HierEnNu schreef: ↑13 apr 2023 06:20Als men de ogen opent en focust op "alle ellende op deze aardkloot",Bastiaan73 schreef: ↑10 apr 2023 14:13M.i. kan het leven alleen als 'vurrukkulluk' worden beschouwd en/of ervaren als men de ogen sluit voor alle ellende op deze aardkloot.
dan bevindt men zich inderdaad voortdurend in het ondermaanse tranendal.
Als men echter de ogen opent en ALLes accepteert, zo zoals het is,
zonder zich te identificeren met "alle ellende op deze aardkloot",
dan kan het leven als Vurrukkulluk! worden ervaren, want:
- beauty is in the eye of the beholder!
Vervolgens blijft er na die 'bombardementen van ellende' voldoende tijd over om te besteden aan ALLes te accepteren, zo zoals het is, zonder zich te identificeren met "alle ellende op deze aardkloot", en dan kan het leven als Vurrukkulluk! worden ervaren.
Natuurlijk heeft "alle ellende op deze aardkloot" invloed, maar jouw lijden ontstaat door de manier waarop jij erover denkt. Jouw gedachtes erover beïnvloeden jouw stemming kennelijk dermate dat je geen plezier meer kunt ervaren.Bastiaan73 schreef:Het is m.i. dus eerder een kwestie van je ogen hiervoor sluiten of er gedeeltelijk van wegkijken om nog iets van plezier te ervaren. Het wordt steeds lastiger om leuke dingen in het dagelijks leven te ontwaren aangezien bijna iedereen beïnvloed wordt door alle informatie op tv en internet.
Je beschouwt jezelf als menselijk omdat je door omstandigheden niet meer in staat bent plezier te beleven en veroordeelt in één adem een ander tot minder dan een Untermensch, oftewel een ding, omdat diegene openlijk verklaart ALLes te accepteren, zo zoals het is, en tevens het leven benoemt als Verrukkulijk!Bastiaan73 schreef:'Als men echter de ogen opent en alles accepteert zoals het is' is men geen mens maar een videocamera, met een roze filter. Alles zien, alles registreren en alles rooskleurig zien.
Wat is er menselijk aan om een medemens vanwege zijn mening zo te dehumaniseren?
Uiteindelijk? Hahahah!!!bonifacius schreef: ↑13 apr 2023 14:02Ah, heb je uiteindelijk dan toch de moeite genomen om de video te bekijken
Kennelijk ben jij dermate Verlicht geraakt
dat het felle Licht jou volledig heeft verblind.
Ik vind het heel jammer dat je enerzijds wel bereid bent om tijd te steken in het copy pasten van lappen teksten en als een trollende clown je eigen bijdrages als een drol te behandelen, terwijl ik vermoed dat het Pareltjes [van Verlichting!] zouden kunnen zijn als je niet telkens de discussie zou pogen te ontlopen met wat LoLLlig gedoe, want er zijn hier mijns inziens nauwelijks varkens waar je die Pareltjes aan voert, hooguit hongerige FreeThinkers.
Zo ook nu weer in deze reactie jouwerzijds!
Waarom kom je wel hiermee, maar ga je niet in op wat ik schrijf ten aanzien van die betreffende video? Wees Verlicht en geef gewoon aan jezelf toe:
- dit hele gebeuren hier is voor jou één grote hilarische Egotrip!

- bonifacius
- Diehard
Ik lig hier wel plat op mijn bureau van het lachen als een Buddha!
Ik moet weer aan dat waarheidvinding forum denken waarop ik me sinds mijn vertrek hier eind 2014 zowat dagelijks een breuk heb gelachen..
Zie onderstaande afkomstig van de baas van dat forum...
Een deelnemer schreef daar over mij: "Hij is niks anders dan die clown in het circus waar wij normalitiar heel hard om moeten lachen omdat hij ons de relativiteit van ons leven laat zien."Diepgaand onderzoek naar het bestaan van 'ik'.
Wat 'ik' via zelfonderzoek ont'dekt heb is dat de werkelijkheid zoals 'ik' die ken als zodanig niet bestaat, dat alles wat ik zie en rondom mij gebeurt geen realiteitswaarde heeft. De 'ik' staat tussen aanhalingstekens omdat de 'ik' evenmin bestaat. Wat we met z'n allen doen is 'geloven' dat het 'ik' bestaat, het heeft een leven in onze hersenen als gedachte en vervolgens bevestigen we elkaar in het bestaan er van. Als je hebt doorzien sla je steil achterover over de absurditeit. Bij Buddha voltrok zich dat in een enorme lachbui.
bron: https://www.waarheidvinding.nl/homepage/zelfkennis.php
Echt, als je ontdekt hebt 'wat' je bent, in mijn geval door 20 jaar met advaita bezig geweest te zijn en een bijna-dood ervaring eind augustus 2019, ben je inderdaad verlicht en kan je de wereld als één grote kosmische grap zien, wat ook verschillende mystici zeiden.
Zie maar Osho > https://oshoworld.com/world-is-a-cosmic-joke/
- bonifacius
- Diehard
@Bastiaan73: forumlid HierEnNu heeft gelijk.HierEnNu schreef: ↑13 apr 2023 14:39Natuurlijk heeft "alle ellende op deze aardkloot" invloed, maar jouw lijden ontstaat door de manier waarop jij erover denkt. Jouw gedachtes erover beïnvloeden jouw stemming kennelijk dermate dat je geen plezier meer kunt ervaren.Bastiaan73 schreef:Het is m.i. dus eerder een kwestie van je ogen hiervoor sluiten of er gedeeltelijk van wegkijken om nog iets van plezier te ervaren. Het wordt steeds lastiger om leuke dingen in het dagelijks leven te ontwaren aangezien bijna iedereen beïnvloed wordt door alle informatie op tv en internet.
Ik was eigenlijk gestopt met volgende tip te geven (zie video onder), omdat de overgrote meerderheid van de mensheid zich liever vastklampt aan de slachtofferrol, maar ik doe het toch maar is weer...
In het werk van Byron Katie valt te ontdekken dat jouw gedachtes over de wereld en jezelf jouw stemming bepalen.
In feite is het werk van Byron Katie een opstapje naar verlichting, een proces van volwassen worden en een proces van loslaten, loslaten van oordelen en veroordelen.
Eckhart Tolle verwijst vaak naar het werk van Byron Katie.
- bonifacius
- Diehard
Mijn eigen bijdragen betekenen uiteindelijk "NIETS"! Er is immers "no one to understand anything."
En nu moet ik ophouden en gaan wandelen / joggen / fitnessen want ben in een lachkramp aan het terecht komen!
Amaai mijn buik doet pijn...
Sorry!
Ik heb ook pijn, maar niet mijn buik,
daarom zeg ik niet Amaai, maar wel Aambei!
Paul Smit kwam ooit met een trefffende quote:bonifacius schreef: ↑13 apr 2023 15:11Ik lig hier wel plat op mijn bureau van het lachen als een Buddha!![]()
![]()
![]()
- "Egotrippen?
Zulks zal ik nooit doen!"
. . . . . . . . . . HierEnNu
Ik las vandaag een artikel in De Standaard over de omstandigheden in de Gevangenis van Sint-Gillis. Die zijn er erbarmelijk en mensonwaardig. Als citaat staat daar dan: "De enige manier om er te overleven, is door jezelf emotioneel af te sluiten".Henry II schreef: ↑12 apr 2023 10:12 Ik heb een aantal boeken van Tolle gelezen en heb daar heel veel van geleerd. Na het lezen van het eerste boek heb ik tot tweemaal toe een ervaring gehad van verlichting. Dat duurde een paar weken zelfs. Dat kwam ook door de zware situatie waarin ik toen zat, waardoor die ervaring van rust en inzicht veel meer contrast had. En door die ervaring weet ik nu hoe het ook kan. De mens leeft met de (vooral slechte) ervaringen van vroeger, projecteert die op toekomst (het zal wel weer fout gaan) en leeft dan met die houding in 'het moment'. Het is dus zeker een proces van volwassen worden. En een proces van loslaten, loslaten van oordelen en veroordelen.
Wat ik een heel mooi moment vond, en ik kan dat nog steeds oproepen en gebruik dat ook, dat is het niet-interpreteren van zintuiglijke waarnemingen. Stel je voor dat je in een drukke stationshal staat, omringd door pratende mensen, omroepen van de NS mensen, en bovendien een tijdsdruk om je perron te vinden. Het is dan mogelijk om je focussen op de oorverdovende stilte die er heerst buiten al dat lawaai. Dat lawaai is een interpretatie van jouzelf. Die drukte is jouw interpretatie en niet de werkelijkheid. Wat je hoort zijn geluidsgolven, veroorzaakt door mensen en apparaten. Je hoeft daar helemaal niets mee te doen. Die lucht trillingen zijn er niet voor jou, die zijn er gewoon. Stel je voor dat je op een satelliet zit bijv. buiten de dampkring waar geen geluid bestaat, dan merk je dat die hele drukte en dat lawaai helemaal niets voorstelt en inderdaad niets anders is dan geluid. Ik kan op zo'n moment een enorme rust ervaren, alleen al door te weten dat ik niets hoef te doen met dat lawaai en die drukte om me heen. Het enige wat ik hoef te doen is kijken op een bord en dan naar het juiste perron te lopen. Het lawaai en die drukke mensen om me heen deren me dan niet.
En dan vraag ik mij af: Komt verlichting neer op je emotioneel afsluiten? Zou zichzelf emotioneel afsluiten, zo verschillen van je focussen op de leefbaarheid die heerst buiten deze omstandigheden? Dat die omstandigheden een interpretatie zijn van jezelf? Zodat de erbarmelijke omstandigheden je niet deren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- bonifacius
- Diehard
NEE, verlichting komt absoluut NIET neer op je emotioneel afsluiten wat dikwijls een overlevingsmechanisme is in moeilijke situaties.
Je emotioneel afsluiten is onverschilligheid. Dat harnas van onverschilligheid kan een tijd werken, bij serie-moordenaars is onverschilligheid waarschijnlijk 'normaal' en terug te brengen op hersenafwijkingen, maar verlichting maakt je juist gevoeliger voor het leed op deze planeet.
Ergens word je wel onaanraakbaar in verlichting, en het is logisch dat anderen dat zien als copingsmechanisme. Het is echter geen cognitief copingsmechanisme volgens mij. Je rationaliseert het leed niet weg. Het is meer dat je dan een helikopterview hebt, die dingen in perspectief plaatst, denk ik.bonifacius schreef: ↑13 apr 2023 17:40NEE, verlichting komt absoluut NIET neer op je emotioneel afsluiten wat dikwijls een overlevingsmechanisme is in moeilijke situaties.
Je emotioneel afsluiten is onverschilligheid. Dat harnas van onverschilligheid kan een tijd werken, bij serie-moordenaars is onverschilligheid waarschijnlijk 'normaal' en terug te brengen op hersenafwijkingen, maar verlichting maakt je juist gevoeliger voor het leed op deze planeet.
Misschien…
- bonifacius
- Diehard
Laat me nog even benadrukking dat verlichting geen mysterieuze bovennatuurlijke abracadabra toestand is, maar gewoonweg een proces van innerlijke balans en evenwicht, een proces van volwassen worden, tot volle wasdom komen, rijpen, ontplooiing, ont-wikkeling.
Onaanraakbaar wordt je er niet door, je kan wel heel makkelijk terug tot je center komen.
Dat doe je dan inderdaad niet. Je voelt het leed, des te meer zoals ik al schreef, maar kan het een plaats geven als niet van jou zijnde, alhoewel je er wel bij betrokken kan zijn. Ik ben meerdere keren betrokken geweest in mijn leven bij enorm leed. Zo een 12 jaar geleden nog bij een incest drama. Mijn toenmalige 23-jaar jongere vriendin meldde me na enkele maanden dat zij al van haar 12 jaar haar oom pijpte... Dat sloeg mij zo uit balans, en in mijn naïviteit dacht ik dat hele gedoe in haar familie is te kunnen gaan oplossen dat ik uiteindelijk de slechte was en heel de familie zich woedend naar mij richtte omdat ik het deksel van de beerput had gegooid. Daar heb ik drie jaar Xanax kalmeer pilletje moeten voor slikken als de herinneringen eraan weer op kwamen.
Nu kan ik in zulke toestanden als dat incest-gebeuren niet meer terechtkomen omdat ik al van ver zie wat er gaande is en er in een grote boog omheen ga. Dan kan je dan een helicopter perspectief noemen wat ik ontwikkeld heb.
Elke degelijke psycholoog weet waarschijnlijk ook dat zo'n incest toestand een wespennest is. Ik in mijn naïviteit (verliefdheid) en vol goede bedoelingen wist dat toen nog niet.
En er is natuurlijk ook zoiets als de wet van de resonantie. Dankzij de wet der resonantie weten wij dat alles in het universum met elkaar communiceert via trillingen. Alle voorwerpen en alle levende wezens in onze waarneembare wereld bezitten een eigen trilling, evenals alle organen en cellen in ons lichaam.
Ik was 12 jaar geleden nog gevoelig dus voor zo'n "lagere" trillingen, anders was ik er niet mee in contact gekomen. En die lagere trillingen hadden te maken met mijn eigen schaduwen (concept van C.G. Jung) waar ik nog geen licht opgeworpen had.
Ik zou wat voorzichtiger zijn met prive-verhalen, maar goed, bedankt voor de openhartigheid.
Misschien…