Het bloedoffer en herstel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Barnabas
Forum fan

Het bloedoffer en herstel

Bericht door Barnabas »

In het verhaal van Noach wordt bevestigd dat God vergelding eist van mens en dier wanneer het leven van één van hen genomen wordt:

Genesis 9;5-11: "Voorzeker, Ik zal vergelding eisen voor uw bloed, voor uw levens. Van de hand van alle dieren zal Ik vergelding eisen; ook van de hand van de mens, van de hand van ieders broeder, zal Ik vergelding eisen voor het leven van de mens. Vergiet iemand het bloed van de mens, door de mens zal diens bloed vergoten worden; want naar het beeld van God heeft Hij de mens gemaakt. Wat u betreft, wees vruchtbaar en word talrijk; breid u overvloedig uit op de aarde, en word talrijk daarop. En God zei tegen Noach en zijn zonen met hem: En Ik, zie, Ik maak Mijn verbond met u, met uw nageslacht na u, en met alle levende wezens die bij u zijn: de vogels, het vee en alle dieren van de aarde met u; van alles wat uit de ark is gegaan, tot alle dieren van de aarde toe. Ik maak Mijn verbond met u, dat niet meer alle vlees door het water van een vloed zal worden uitgeroeid, en dat er geen vloed meer zal zijn om de aarde te gronde te richten."

Daarna stelt Hij dat Hij een verbond met Noach maakt. Dat verbond verwijst naar het verbond dat God Zijn Zoon (Jezus) zal sturen naar de aarde om vergeving te schenken. Het vergieten van Zijn bloed is een bloedoffer dat alle zonden wegneemt en herstel brnegt in reaties met God en elkaar:

Zoals Johannes zegt met elkaar (1 Johannes 1;7): "Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde."

Want de zonde doet schade aan relaties waar het bloedoffer vergeving bewerkt en herstel bevordert.

en met God zelf:

Hebreeën 10;19: "Omdat wij nu, broeders, vrijmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,"

Want het heiligdom spreekt van de ontmoetingsplaats met God. Dus de weg tot God is vrij.

Dus het offer van Jezus maakt het mogelijk dat mens en God op normale wijze omgang met elkaar kunnen hebben. Een beroep op het offer van Jezus neemt de wraak van God weg. Daardoor krijgt de mens een nieuwe kans om herstel in relaties te vinden.
ChaimNimsky
Superposter

Re: Het bloedoffer en herstel

Bericht door ChaimNimsky »

Volgens mij was Jezus gewoon een gekruisigde herrieschopper die terecht werd overgeleverd aan de Romeinen om te voorkomen wat helaas gebeurde toen een groot deel van de Joden Sjim'on bar Kochba volgde. De bevolking heeft de konings-claimant terecht uitgeleverd aan de Romeinen, want de claim koning van de Joden te willen worden bracht de Pax Romana in gevaar met alle gevolgen voor de bevolking van dien. Na de executie is de sekte via de Romeinse jood Paulus uitgegroeid tot een heidense religie waarvan de eerste Pausen Romeinen waren en waar men een mens als zondeloze God is gaan aanbidden om daardoor te worden "gered".

Volgens de T'NaCH was een kruisiging door de Romeinen absoluut geen geldig 'offer'. Een kruisiging gaat in tegen alle regels die de T'NaCH over het korban heeft. Zo'n 'offer' werd niet eens uitgevoerd door de correcte personen (Leviticus 4:27-29), maar door Romeinen; de procedure van het offer week daarnaast enorm af van hetgeen de Torah voorschreef (Leviticus 4:30-31, Exodus 12:6-10); het offer diende bovendien zonder fysiek defect te zijn (Deuteronomium 17:1), dus dat zal ook wel weer "figuurlijk" zijn bedoeld volgens de christenen; onbesneden mannen mochten evenmin aan het korban pesach deelnemen en het betrof slechts vergeving voor ongewilde fouten (Numeri 15:27-31) en dan slechts de vergissingen begaan voorafgaand aan het offer, wat geldt voor alle offers zoals eveneens het zonde-offer (chattat) als het schuld-offer (asjam); het offeren van een mens was niet geldig, en sterker: het was niet eens toegestaan en bovendien staat expliciet gesteld dat ieder persoon bij een doodvonnis zal sterven voor zijn/haar eigen schulden (Deuteronomium 24:16), etc.

Daarnaast zegt de T'NaCH dat t'sjoevah (oprecht berouw en terugkeer) en tsedakah (goede daden) de meest waardevolle manieren zijn om vergeving te bewerkstelligen en is een offer helemaal niet nodig -- laat staan dat een illegale kruisiging door de Romeinen welke helemaal geen offer zijn kan en tegen alle regels aangaande het korban van de T'NaCH ingaat, als de enige weg naar JHWH zou moeten worden gezien. Bovendien kunnen straf (bijv. Jesaja 40:2) en dood (bijv. Jesaja 22:14) eveneens manieren zijn zonder bloeduitstorting van zonde af te komen, zoals de T'NaCH vermeldt. En voor zover het offers aangaat, waren bloed-offers evenmin de enige offers die vergeving bewerkstelligden.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Het bloedoffer en herstel

Bericht door Rereformed »

@Barnabas,
Voor je evangelisatiepreken heb je een eigen topic gekregen. Gelieve daar je bijdragen te plaatsen.
Born OK the first time
Gesloten