Mijn visie op Jezus

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Mijn visie op Jezus

Bericht door Rereformed »

Rereformed schreef: 11 mar 2023 07:19 Gaan er twee versies rond van de woorden van Eusebius over Papias?
De zaak intrigeert me om het nader uit te zoeken.

Kasper geeft heel zorgvuldig aan waar hij het citaat vandaan haalt. HE betekenis Historia Ecclesiastes.
Ik heb het op het internet opgezocht. Hier is de tekst in het origineel te lezen: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/tex ... 08.01.0640 .

Deze tekst, - HE 6,25,4 - is onderdeel van een langere tekst betreffende de canon, die men hier kan lezen in het origineel en in de Engelse vertaling. Het blijkt dat Eusebius hier de tekst aanhaalt die Origenes (een eeuw ná Papias) ooit heeft geschreven:

In the first book of his [=Origen's] Commentary on the Gospel according to Matthew, defending the canon of the Church, he [=Origen] testifies that he knows only four Gospels, writing somewhat as follows: "Among the four Gospels, which are the only indisputable ones in the Church of God under heaven, I have learned by tradition that the first written was that according to Matthew, who was once a tax collector but afterwards an apostle of Jesus Christ, who published it for those who from Judaism came to believe, composed as it was in the Hebrew language. Secondly, that according to Mark, who composed it in accordance with the instructions of Peter, ...

De woorden die van Papias afkomstig zouden zijn (die Eusebius doorgeeft) zijn de woorden waar B.S. op wijst. Ze staan in HE 3.39.14-17.

Yes! Het lijkt me dat de zaak hiermee opgelost is. :-({|=
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Daar lijkt het zeker op.
Dan kun je weer de vraag opwerpen waar Papias en Origenes het vandaan haalden dat 'Matteüs' zijn Evangelie oorspronkelijk in het Hebreeuws zou hebben geschreven.
(Niet eens in het Aramees, waarvan menig geleerde hoopt dat deze taal de ingang zou geven tot 'authentieke' woorden rond Jezus.)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Een zijpad even, ook te vinden op Early Christian Writings,
Soms wordt na Josephus, Tacitus en Suetonius een vierde niet-christelijke bron aangehaald die aan te voeren zou zijn als 'onafhankelijk' bewijs voor een historische Jezus in de eerste eeuw n. Chr.
Het gaat om de brief van 'Mara aan Serapion' https://www.earlychristianwritings.com/mara.html
Ene Mara zou, tussen 73 en 200 n. Chr., in een brief aan zijn zoon Serapion verteld hebben over 'De Wijze Koning van de Joden' die net als Socrates en Pythagoras door zijn 'eigen' mensen zou zijn gedood en dezen zouden volgens deze Mara alledrie daarvoor gestraft zijn, de Joden met verdrijving en ballingschap.
De datering van deze brief is dus nogal ruim, maar de meeste geleerden zouden neigen (hopen op?) naar de vroegste datering, dus Mara vertelde over 'De wijze koning van de Joden' in de eerste eeuw.
Maar wie was die 'wijze koning'? De naam Jezus of Christus/os valt nadrukkelijk niet. Ook is wat Mara over Socrates en Pythagoras vermeldt lang niet allemaal betrouwbaar.

De brief wordt niettemin aangevoerd (op het 'Web', Youtube) als bewijs voor een historische Jezus, ook door atheïstisch georiënteerde personen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

B.S. schreef: 11 mar 2023 20:01 Ene Mara zou, tussen 73 en 200 n. Chr., in een brief aan zijn zoon Serapion verteld hebben over 'De Wijze Koning van de Joden' die net als Socrates en Pythagoras door zijn 'eigen' mensen zou zijn gedood en dezen zouden volgens deze Mara alledrie daarvoor gestraft zijn, de Joden met verdrijving en ballingschap.
De datering van deze brief is dus nogal ruim,

De brief wordt niettemin aangevoerd (op het 'Web', Youtube) als bewijs voor een historische Jezus, ook door atheïstisch georiënteerde personen.
Maar daarmee heb je de zaak afgehandeld. Iets wat zo vaag gedateerd wordt kan men onmogelijk gebruiken als bewijsmateriaal voor een historische Jezus. Indien men dat toch doet is men bijzonder onwetenschappelijk bezig.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 11 mar 2023 20:01 Een zijpad even, ook te vinden op Early Christian Writings,
Soms wordt na Josephus, Tacitus en Suetonius een vierde niet-christelijke bron aangehaald die aan te voeren zou zijn als 'onafhankelijk' bewijs voor een historische Jezus in de eerste eeuw n. Chr.
Het gaat om de brief van 'Mara aan Serapion' https://www.earlychristianwritings.com/mara.html
Ene Mara zou, tussen 73 en 200 n. Chr., in een brief aan zijn zoon Serapion verteld hebben over 'De Wijze Koning van de Joden' die net als Socrates en Pythagoras door zijn 'eigen' mensen zou zijn gedood en dezen zouden volgens deze Mara alledrie daarvoor gestraft zijn, de Joden met verdrijving en ballingschap.
De datering van deze brief is dus nogal ruim, maar de meeste geleerden zouden neigen (hopen op?) naar de vroegste datering, dus Mara vertelde over 'De wijze koning van de Joden' in de eerste eeuw.
Maar wie was die 'wijze koning'? De naam Jezus of Christus/os valt nadrukkelijk niet. Ook is wat Mara over Socrates en Pythagoras vermeldt lang niet allemaal betrouwbaar.

Het zou z'n oorsprong kunnen hebben in de wat oudere Koningen. (Dus die voor Herodus de Grote.)
Die stierven niet allemaal vreedzaam en dan kan er gemakkelijk een mythe ontstaan.

Waarschijnlijker lijkt me dat die brief uit een vruchtbare duim is voortgekomen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie