De zaak intrigeert me om het nader uit te zoeken.Rereformed schreef: ↑11 mar 2023 07:19 Gaan er twee versies rond van de woorden van Eusebius over Papias?
Kasper geeft heel zorgvuldig aan waar hij het citaat vandaan haalt. HE betekenis Historia Ecclesiastes.
Ik heb het op het internet opgezocht. Hier is de tekst in het origineel te lezen: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/tex ... 08.01.0640 .
Deze tekst, - HE 6,25,4 - is onderdeel van een langere tekst betreffende de canon, die men hier kan lezen in het origineel en in de Engelse vertaling. Het blijkt dat Eusebius hier de tekst aanhaalt die Origenes (een eeuw ná Papias) ooit heeft geschreven:
In the first book of his [=Origen's] Commentary on the Gospel according to Matthew, defending the canon of the Church, he [=Origen] testifies that he knows only four Gospels, writing somewhat as follows: "Among the four Gospels, which are the only indisputable ones in the Church of God under heaven, I have learned by tradition that the first written was that according to Matthew, who was once a tax collector but afterwards an apostle of Jesus Christ, who published it for those who from Judaism came to believe, composed as it was in the Hebrew language. Secondly, that according to Mark, who composed it in accordance with the instructions of Peter, ...
De woorden die van Papias afkomstig zouden zijn (die Eusebius doorgeeft) zijn de woorden waar B.S. op wijst. Ze staan in HE 3.39.14-17.
Yes! Het lijkt me dat de zaak hiermee opgelost is.