BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door doctorwho »

bonifacius schreef: 08 mar 2023 19:35
doctorwho schreef: 08 mar 2023 19:22 Kom nou eerst maar eens met een concrete onderbouwing van je beweringen in casu de miraculeuze medicinale werking van kambo.
Oh jeetje, die vrijdenkers toch. Je identificeert je met rol van vrijdenker of niet.
Yep en juist daarom vraag ik je om onderbouwing. Vrijdenken is niet hetzelfde als alles voor zoete koek aannemen

lees de doelstellingen van dit forum nog eens door daar lees je onder andere:
Het stimuleren van kritisch en vrij kunnen denken over maatschappelijke kwesties vanuit een wetenschappelijk, logisch, skeptisch en rationeel oogpunt. De rede voert de boventoon, waarbij argumenten en feiten de grootste rol spelen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Roeland had het over "spirituele pretsessies", maar ja, volgens mij is Kambo toch echt geen pretje. Dat plaatje van Bonifacius met die kitsende kikker aan de voorkant van de tandem dekt de lading wel (en doet al 't werk) terwijl die 5MEO-pad in hele andere sferen is.

Wiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

chromis schreef: 08 mar 2023 19:50 Bah, wat een toestanden allemaal.
Men houd het niet voor mogelijk.
chromis schreef: 08 mar 2023 19:50 Ik ga lekker luisteren naar Hans Laurentius.
Goed idee!
Ga ik ook doen, deze had ik nog niet bekeken...

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

chromis schreef: 09 mar 2023 09:31 Roeland had het over "spirituele pretsessies",
Als mensen zo reageren vraag je je toch af met wie je te maken hebt. Dan krijg ik daar toch een beeld bij van een mens met een bepaalde mind-set die wel is mag gesmeerd worden.
chromis schreef: 09 mar 2023 09:31 maar ja, volgens mij is Kambo toch echt geen pretje.
Heel juist, Is absoluut geen pretje. Het is afzien. Ik en mijn zoon gaan enkele keren per jaar steeds met een klein hartje kambo doen. Ik zou bijna durven zeggen dat er niks ergers bestaat. Maar algoed dat het na een halfuur helemaal voorbij is en wat een mens mogelijk op de lever ligt (mooie symboliek) letterlijk uitgekotst wordt. Het mooie woord voor kotsen in die context is "purgen".
chromis schreef: 09 mar 2023 09:31 Dat plaatje van Bonifacius met die kitsende kikker aan de voorkant van de tandem dekt de lading wel (en doet al 't werk) terwijl die 5MEO-pad in hele andere sferen is.
Beelden, al zijn het geen Trompe-l'oeils, zeggen sommigen meer dan woorden. :wink:

Opvallend wel vind ik, dat op dit forum met scherp geschoten wordt op iets onschuldigs als kambo, terwijl het vertellen over entheogenen, waaronder 5-Me0-DMT (niet te verwarren met 'gewone' DMT) beschouwd wordt als het sterkste entheogeen ter wereld, getolereerd wordt.
Misschien moet ik 5-Me0-DMT is vermelden met zijn bijnaam als God-molecule. 8*)
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 09 mar 2023 10:05
chromis schreef: 08 mar 2023 19:50 Ik ga lekker luisteren naar Hans Laurentius.
Goed idee!
Ga ik ook doen, deze had ik nog niet bekeken...
Niet zo goed dat 'Boeddha at the gaspump' interview op YouTube wat ik plaatste. Gesprek vlot niet in het begin, Hans wordt teveel onderbroken. Mogelijk door de Engelse taal.
Dit in het Nederlands is veel beter en had ik jaren geleden als is bekeken...

HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

doctorwho schreef: 08 mar 2023 19:50
doctorwho schreef: 08 mar 2023 19:22 Kom nou eerst maar eens met een concrete onderbouwing van je beweringen in casu de miraculeuze medicinale werking van kambo.
Oh jeetje, die vrijdenkers toch. Je identificeert je met rol van vrijdenker of niet.
Yep en juist daarom vraag ik je om onderbouwing. Vrijdenken is niet hetzelfde als alles voor zoete koek aannemen
Welke miraculeuze medicinale werking van Kambo bedoel je?
Er werd niets 'bovennatuurlijks' veronderstelt voor zover ik begreep, waar lees jij zulks?

De veronderstelde medicinale werking van Kambo zonder die miraculeuze bias
is best wel te onderbouwen hoor:

Kambo is afkomstig van de groene boomkikker, Phyllomedusa Bicolor.

Foto Wikipedia - Mooi gifkikkertje, toch?

Kambo wordt al eeuwenlang gebruikt door inheemse stammen van Zuid-Amerika om verschillende gezondheidsproblemen te behandelen.

Dat er meer onderzoek nodig is om de veronderstelde medicinale werking van Kambo bij mensen wetenschappelijk te bevestigen is me duidelijk, maar zulks betekent uiteraard niet dat er om die reden geen medicinale werking van Kambo zou zijn.

Ik vond het volgende op Internet:
  • Ten eerste wordt Kambo vaak gebruikt als een natuurlijk antibioticum vanwege zijn antimicrobiële eigenschappen. De huidsecretie van de kikker bevat verschillende bioactieve peptiden en proteïnen die in vitro getoond hebben dat ze de groei van bacteriën, virussen en schimmels kunnen remmen. Dit kan helpen bij de behandeling van verschillende infecties, waaronder die van de huid, urinewegen, en luchtwegen.
  • Daarnaast kan Kambo ook helpen bij de behandeling van pijn. De kikkersecretie bevat verschillende opioïde peptiden, zoals dermorphine en deltorfine, die in staat zijn om pijn te verminderen. Deze peptiden werken door te binden aan de opioïde receptoren in de hersenen en het zenuwstelsel, waardoor de pijnervaring van het lichaam wordt verminderd.
  • Bovendien is Kambo ook bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen. De bioactieve peptiden in de kikkersecretie kunnen ontstekingsreacties in het lichaam verminderen door het remmen van de afgifte van pro-inflammatoire cytokines. Dit kan helpen bij de behandeling van verschillende ontstekingsziekten, zoals artritis, colitis en astma.
  • Ten slotte wordt Kambo ook gebruikt als een natuurlijk hulpmiddel bij de behandeling van depressie en angst. De kikkersecretie bevat verschillende peptiden die de hersenen kunnen beïnvloeden, waaronder corticotropin-releasing factor (CRF), dat betrokken is bij de stressrespons van het lichaam. Door het verminderen van de CRF-niveaus kan Kambo helpen bij het verlichten van symptomen van depressie en angst.
Enkele studies die zijn uitgevoerd naar de effecten van Kambo,
studies die ik niet kon vinden op Internet:
  • Antimicrobiële eigenschappen:
    • In vitro studies hebben aangetoond dat Kambo antimicrobiële eigenschappen heeft en
      de groei van bacteriën, virussen en schimmels kan remmen
      • Bron:
        C. Montanari et al., "Antimicrobial Peptides from Phyllomedusa bicolor Secretions Promote Differentiation and Proliferation on Human HaCaT Keratinocytes,"
        in BioMed Research International, vol. 2016, 2016.
  • Pijnbestrijding:
    • Studies op dieren hebben aangetoond dat Kambo opioïde peptiden bevat die in staat zijn om pijn te verminderen door te binden aan de opioïde receptoren in de hersenen en het zenuwstelsel
      • Bron:
        A. Daly et al., "A review of the chemical composition and biological activity of Amazonian species of Phyllomedusa (Anura: Hylidae),"
        Journal of Venomous Animals and Toxins including Tropical Diseases, vol. 24, no. 1, 2018.
  • Ontstekingsremmende eigenschappen:
    • In vitro studies hebben aangetoond dat Kambo ontstekingsremmende eigenschappen heeft en de afgifte van pro-inflammatoire cytokines kan remmen
      • Bron:
        S. G. Amorim et al., "Inflammatory effects of Phyllomedusa hypochondrialis skin secretion and its fractions on rat paw oedema,"
        Journal of Venomous Animals and Toxins including Tropical Diseases, vol. 21, 2015.
  • Behandeling van depressie en angst:
    • Er is weinig onderzoek gedaan naar de effecten van Kambo op depressie en angst bij mensen. Een pilot-studie uitgevoerd op een kleine groep van 10 personen wees uit dat Kambo mogelijk een positief effect heeft op de symptomen van depressie en angst
      • Bron:
        F. K. F. S. de Oliveira et al., "Safety and Effectiveness of Kambo Treatment for Depression, Anxiety, and Stress,"
        Evidence-based Complementary and Alternative Medicine, vol. 2018, 2018.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
bonifacius
Diehard

HierEnNu schreef: 10 mar 2023 17:09
Er werd niets 'bovennatuurlijks' veronderstelt voor zover ik begreep, waar lees jij zulks?
Jij doet de moeite nog met z'on oude rot van een vooringenomen vrijdenker als doctorwho die hier al lid is sinds mei 2005. :roll:
Had je deze gezien van zo'n andere vrijdenker-piraat met een houten been, een lap voor zijn oog en sinds 2005 lid?
heeck schreef: 08 mar 2023 19:33 Kambo op zijn best kan worden gezien als niet al te gevaarlijk middel voor spirituele pretsessies.
Kambo als iets bovennatuurlijks voor spirituele pretsessies. Jaja...
Als we er nog een dikkemickje opdoen is het helemaal klaar..
dikkemick schreef: 07 mar 2023 21:37 Kwestie van tijd voordat de academische ziekenhuizen een kambo-poli hebben.
Komt naast het homeopathische quantum reiki pendel-centrum.
[-X :wink:
@HierEnNu: ik ken deze vrijdenkers al sinds mei 2014. Ik ga niet beweren dat ze niet kunnen veranderen, want leven is verandering, maar ik bezie ze wel als stokoude vastgeroeste piraten. Eer dat zij terug tot leven zouden komen moet er heel wat water door de zee stromen.
HierEnNu schreef: 10 mar 2023 17:09 [*]Behandeling van depressie en angst:
  • Er is weinig onderzoek gedaan naar de effecten van Kambo op depressie en angst bij mensen. Een pilot-studie uitgevoerd op een kleine groep van 10 personen wees uit dat Kambo mogelijk een positief effect heeft op de symptomen van depressie en angst
    • Bron:
      F. K. F. S. de Oliveira et al., "Safety and Effectiveness of Kambo Treatment for Depression, Anxiety, and Stress,"
      Evidence-based Complementary and Alternative Medicine, vol. 2018, 2018.
Ja, dat heb ik dus verteld. Ik heb het in real life kunnen vaststellen bij iemand met ernstige angstoornis die men behandel-resistent zou kunnen noemen. Haar psychiater had haar verteld dat ze samen op zoeken zouden kunnen gaan naar wat ze niet verwerkt (losgelaten) had in haar leven maar daar was ze niet voor te vinden en keerde na drie bezoeken niet meer terug naar de psychiater.
"Ik ga niet in mijn verleden graven" vertelde ze me. Dan heb ik enkele jaren geen contact meer met haar gehad tot in zomer 2019. In die zomer was ze dus als bij groot wonder kambo op het spoor gekomen zoals ik schreef.
Zeer interessant vond ik deze ontdekking...
Andrew Solomon volgt in zijn boek The Noonday Demon: An Atlas of Depression de verbanden tussen verslaving en depressie die vaak optreden en beschrijft de nauwe relatie tussen depressie en angsten. Hij citeert een expert op het gebied van angsten die zegt dat we die twee moeten beschouwen als een twee-eiige tweeling: ‘Depressie is een reactie op geleden verlies en angst is een reactie op toekomstig verlies.’ Beide zijn een gevolg van eindeloos gepieker, het ene over het verleden, het andere over de toekomst. Wat de twee stoornissen van elkaar onderscheidt is de tijd.

Een handjevol onderzoekers op het gebied van de geestelijke gezondheid lijken naar één grootse gemeenschappelijke theorie over psychische aandoeningen toe te werken, al zijn ze niet zo arrogant om dat zo te formuleren. David Kessler, arts en voormalig hoofd van de FDA, heeft onlangs een boek gepubliceerd waarin zo’n benadering wordt gepropageerd: Capture: Unraveling the Mystery of Mental Suffering.
‘Capture’ is zijn term voor het algemene mechanisme dat ten grondslag ligt aan verslaving, depressie, angst, manie en obsessie: hij is van mening dat bij al die aandoeningen bepaalde aangeleerde negatieve denkpatronen een rol spelen, evenals gedrag dat onze aandacht in beslag neemt en ons in kringetjes van zelfreflectie laat ronddraaien. ‘Wat begon als iets prettigs wordt een verslaving; wat ooit een slechte bui was, wordt onophoudelijk zelfbeklag, wat begon als irritatie, eindigt als een kwelling.’ Dat alles vindt plaats door een proces dat hij ‘omgekeerd leren’ noemt. ‘Telkens als we reageren [op een prikkel] versterken we het neurale netwerk dat ons ertoe aanzet’ dezelfde destructieve gedachten en gedragingen te herhalen.

Uittreksel van: Michael Pollan. 'Verruim je geest'.
Het is onderzocht en vastgesteld dat kambo geen psychedelische stoffen bevat, maar dat het effect van een kambo sessie wel in die richting kan gaan is geweten en ik heb het zelf gezien tot mijn grote verbazing.
Persoon in kwestie vertelde me dat die kikker haar een nieuw leven had gegeven. Ja, dat men van klassieke anti-depressive niet zeggen.

Knap artikel daar > https://realitysandwich.com/kambo-and-p ... epression/
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nogmaals. De promotie van kambo. Waarom? Wat schiet ik er mee op?
Van Barnabas zou ik diep gelovig moeten worden in zijn God om mijn leven te verrijken.
Waarom kambo? Waarom niet gewoon tevreden zijn met wat je hebt? Ook Barnabas meent waarschijnlijk dat ik diepere inzichten krijg en geestelijk groei als ik met overgave in zijn God ga geloven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Chapeau voor je opsomming ijver kan ik je niet ontzeggen in deze maar ik wil graag weten hoe jij bijvoorbeeld van je veronderstelde weg naar levercirrose afkwam anders dan dat je dit hebt meegedeeld. Net zoals de i.m.o. wonderbaarlijke genezing van kanker in een ander voorbeeld.
Ik zou wel uitkijken om serieuze pathologie hieraan toe te vertrouwen en nee ook niet als complementaire behandeling of onder het motto " baat het niet schaadt het niet"
Hieronder hetgeen ik op pubmed zag
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=kambo
Laatst gewijzigd door doctorwho op 10 mar 2023 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
bonifacius
Diehard

dikkemick schreef: 10 mar 2023 18:27 Nogmaals. De promotie van kambo. Waarom? Wat schiet ik er mee op?
Van Barnabas zou ik diep gelovig moeten worden in zijn God om mijn leven te verrijken.
Waarom kambo? Waarom niet gewoon tevreden zijn met wat je hebt? Ook Barnabas meent waarschijnlijk dat ik diepere inzichten krijg en geestelijk groei als ik met overgave in zijn God ga geloven.
Ik had al even wat god-aas uitgehangen voor typetjes als jij. Maar je hebt het nog niet genomen. Zie is...
bonifacius schreef: 09 mar 2023 10:20 Misschien moet ik 5-Me0-DMT is vermelden met zijn bijnaam als God-molecule. 8*)
Had je mijn god-aas nog niet gezien dikkemick, of wel, maar liet je het hangen in dit topic omdat je liever discussieert over kambo omdat kambo misschien wat grijpbaarder is voor jou dan psychedelica?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nogmaals. De promotie van kambo. Waarom? Wat schiet ik er mee op?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

dikkemick schreef: 10 mar 2023 18:47 Nogmaals....
Denk je dat je niet gelezen wordt?
bonifacius
Diehard

doctorwho schreef: 10 mar 2023 18:43 Ik zou wel uitkijken om serieuze pathologie hieraan toe te vertrouwen en nee ook niet als complementaire behandeling of onder het motto " baat het niet schaadt het niet"
Altijd oppassen 'dokterwie'. Alleen de mannen en vrouwen met witte jassen aan zijn te vertrouwen. :wink:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

bonifacius schreef: 10 mar 2023 18:50 Altijd oppassen 'dokter wie'. Alleen de mannen en vrouwen met witte jassen aan zijn te vertrouwen. :wink:
's niet woke hoor [-X je bedoelt mensen met witte jassen :) Alhoewel het chirurgengilde groen lijkt te prefereren.
bonifacius
Diehard

doctorwho schreef: 10 mar 2023 18:43

Chapeau voor je opsomming ijver kan ik je niet ontzeggen in deze maar ik wil graag weten hoe jij bijvoorbeeld van je veronderstelde weg naar levercirrose afkwam anders dan dat je dit hebt meegedeeld. Net zoals de i.m.o. wonderbaarlijke genezing van kanker in een ander voorbeeld.
Je citeert hier forumlid HierEnNu en stelt tegelijk een vraag aan mij meen ik te ontwaren uit je post en je lijkt me ook te vragen om bewijzen. Welk bewijs wil je? Moet ik je een attest van mijn bloedonderzoek uit 2014 met vreselijk zieke lever tonen en bloedonderzoek van 30 okt. 2019 met gezonde lever tonen?
Plaats reactie