Ik heb die opvatting nooit zo goed begrepen. Paddo's duren korter maar vind ik in kwalitatieve zin veel heftiger dan LSD. LSD is, zelfs bij een heftige ervaring, nog vrij lucide, bij paddo's word je echt een soort kwijlende kleuter hahaha, met die golven de hele tijd.holog schreef: ↑08 mar 2023 21:59Op paddo's is het nog zachtjes terug in de maatschappij glijden, maar terug komen van een Lsd trip en terug in het normale leven stappen, is toch eerder keihard met uw hoofd tegen de muur lopen, in zekere zin. Het is niet evident om uw intresse in de normale 'mensen' , maatschappij te verliezen. Zou heel onschuldig zou ik dat niet noemen. Zou me zwaar verbazen, dat het enkel een persoonlijke ervaring is.bonifacius schreef: ↑08 mar 2023 21:04 Ik heb nog geen enkel ongeluk weten gebeuren in een goede set en setting.
Het enige dat ik zie gebeuren bij mij en de andere deelnemers zijn bewustwordings-processen.
Entheogenen, de poorten tot de goden
Moderator: Moderators
- VseslavBotkin
- Diehard
Re: Entheogenen, de poorten tot de goden
- bonifacius
- Diehard
Wel, voor één keer geef ik je is gelijk. Ik vind de doorsnee drugsgebruiker ook maar sneu.
Ik begrijp wel waarom de marihuana paffende coffeeshopbezoeker zich zo suf paft, maar da's voor een andere keer misschien om daar dieper op in te gaan.
Goodnight.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
- bonifacius
- Diehard
Noem het gewoon 'sjamaan', of heden ten dage een 'therapeut'. Wat maakt het toch uit.VseslavBotkin schreef: ↑08 mar 2023 22:12 Ja, ik ben niet zo onder de indruk van titels als "experts", "hogepriesters", etc.
- VseslavBotkin
- Diehard
Het beste soort drugsgebuikers zijn natuurlijk de krakers. Dikke spiegel met speed op de tafel, Pitt-bier zover het oog ziet, 50 uur wakker met die kleremuziek op de hele tijd, lange monologen over hoe kut Wilders is, etc.
- bonifacius
- Diehard
Hier, nog een goed interview met een schat van een man (wat toch schijnbaar niemand bekijkt, zeker dikkemick niet, want die heeft geen tijdbonifacius schreef: ↑08 mar 2023 22:22 Noem het gewoon 'sjamaan', of heden ten dage een 'therapeut'. Wat maakt het toch uit.![]()
Een goed psychedelisch "therapeut" in een veilige setting moet je dus hebben en dan kan er niets gebeuren.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Bonifacius verwees meermalen naar hetzelde bericht:
Ook deze quote doet dat.
Ook deze quote doet dat.
Er zijn in Nederland vorig jaar 28 mensen overleden aan het gebruik van psychedelia. Dat is minder dan het aantal dodelijke fietsongevallen in Vlaanderen. Dus zou je wellicht denken dat hier een zinvol argument wordt gebruikt. Helaas, het aantal mensen in Nederland die psychedelica hebben gebruikt is waarschijnlijk lager dan het aantal fietsers in Vlaanderen Het is wel een kleiner probleem, maar of het ook minder gevaarlijk is zou ik niet durven beweren. Ik zou wel eenieder afraden om te gaan fietsen na het gebruik van psychedelica!bonifacius schreef: ↑08 mar 2023 21:56 Ik schreef dat psychedelica niet gevaarlijker zijn dan deelnemen met een fiets aan het verkeer. Bij mij in Vlaanderen zijn er vorig jaar 95 dodelijke fietsongevallen geweest.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Bonifacius verwees meermalen naar hetzelfde bericht:
Ook deze quote doet dat.
Het betreffende bericht heb ik echter niet kunnen vinden!
Er zijn in Nederland vorig jaar 28 mensen overleden aan het gebruik van psychedelia. Dat is minder dan het aantal dodelijke fietsongevallen in Vlaanderen. Dus zou je wellicht denken dat hier een zinvol argument wordt gebruikt. Helaas, het aantal mensen in Nederland die psychedelica hebben gebruikt is waarschijnlijk lager dan het aantal fietsers in Vlaanderen Het is wel een kleiner probleem, maar of het ook minder gevaarlijk is zou ik niet durven beweren. Ik zou wel eenieder afraden om te gaan fietsen na het gebruik van psychedelica!
Ook deze quote doet dat.
Het betreffende bericht heb ik echter niet kunnen vinden!
NBbonifacius schreef: ↑08 mar 2023 21:56 Ik schreef dat psychedelica niet gevaarlijker zijn dan deelnemen met een fiets aan het verkeer. Bij mij in Vlaanderen zijn er vorig jaar 95 dodelijke fietsongevallen geweest.
Er zijn in Nederland vorig jaar 28 mensen overleden aan het gebruik van psychedelia. Dat is minder dan het aantal dodelijke fietsongevallen in Vlaanderen. Dus zou je wellicht denken dat hier een zinvol argument wordt gebruikt. Helaas, het aantal mensen in Nederland die psychedelica hebben gebruikt is waarschijnlijk lager dan het aantal fietsers in Vlaanderen Het is wel een kleiner probleem, maar of het ook minder gevaarlijk is zou ik niet durven beweren. Ik zou wel eenieder afraden om te gaan fietsen na het gebruik van psychedelica!
Ik wens u alle goeds
Beste nuchtere mensen, kijk alleen naar de titel van dit topic en vervang dat eerste woordje door paddo's of LSD.....
Ten tweede: 'de goden' . Is dat dubbelzinnig/grappig bedoeld? Gaan we met dit wondermiddel liefst op zeer jeugdige leeftijd beginnen? Wil je überhaupt dat je kinderen er aan beginnen? Is het ZO goddelijk dat het in het basispakket moet komen?
Ten tweede: 'de goden' . Is dat dubbelzinnig/grappig bedoeld? Gaan we met dit wondermiddel liefst op zeer jeugdige leeftijd beginnen? Wil je überhaupt dat je kinderen er aan beginnen? Is het ZO goddelijk dat het in het basispakket moet komen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- bonifacius
- Diehard
Heb je daar onderbouwde argumenten (of hoe zeg je dat in vrijdenkerstaal - grapjePeter van Velzen schreef: ↑09 mar 2023 01:49 Er zijn in Nederland vorig jaar 28 mensen overleden aan het gebruik van psychedelia.
Ik bedoel bewijzen, links naar serieuze statistieken, artikelen, ernstig boek?
Misschien ook even concretiseren wat je onder psychedelica / entheogenen verstaat, want zoals ik al eerder reageerde in dit topic, zie...
Worden alle drugs zowat op één hoop gegooid. Begrijp ik wel, want deed ik tot over drie jaar ook.bonifacius schreef: ↑20 feb 2023 22:32 Roeland, ik bekeek je link is. Wat me opvalt is dat het daarin gaat over opium, morfine, hennep (Cannabis sativa), koffie, cocaïne, heroïne, ecstasy, hash, LSD en methadon.
Strikt genomen behoort van die 10 soorten maar één tot de entheogenen, namelijk LSD.
Zie ...
Ik weet concreet maar van twee dodelijke gevallen in 2019 die aan ayahuasca werden toegeschreven wat dan ook nog niet correct was.
Die twee ongelukken hebben dan het totale verbod op ayahuasca teweeg gebracht, waar het voorheen door de Nederlandse autoriteiten al een 10 jaar door de vingers werd gezien als ik me goed geïnformeerd heb.
Van die twee ongelukken zijn kranten-artikels te vinden op internet, dewelke ik bijgehouden heb als soort digitaal krantenknipsel..
Aantal ongelukken en doden per jaar, direct of indirect als gevolg van alchohol misbruik ligt alvast oneindig vele malen hoger en zijn niet bij te houden (waar ik me ook niet met bezig houdt).
Op de website van André van der Braak heb ik ooit een zeer waardevol 25 pagina's lang artikel gevonden. Indien interesse, surf naar > https://www.avdbraak.nl/publicaties/ en zoek naar > "Ayahuasca, drug, sacrament of medicijn? - André van der Braak".
(Hm, nou vind ik zelf daar de download link niet meer meteen, maar heb toen in ieder geval het artikel in pdf gedownload. Als het jou moest interessen vind je hetzelfde misschien wel ergens op internet.)
Volledig mee eens!Peter van Velzen schreef: ↑09 mar 2023 01:49 Ik zou wel eenieder afraden om te gaan fietsen na het gebruik van psychedelica!
Doet me aan een verhaaltje in Michiel van Elk's boek denken, onder de kop:...
Aanrader van een boek.'LSD, insectenzwermen en een oneindige fietstocht'
Fragment uit
Een nuchtere kijk op psychedelica
Michiel van Elk
Laatst gewijzigd door bonifacius op 09 mar 2023 08:20, 3 keer totaal gewijzigd.
- bonifacius
- Diehard
Slaat de schrik je om het hart dikkemick?dikkemick schreef: ↑09 mar 2023 06:42 Beste nuchtere mensen, kijk alleen naar de titel van dit topic en vervang dat eerste woordje door paddo's of LSD.....
Je struikelt zo te zien ook over 'de goden' in de titel van dit topic. Ja, begrijp ik, vind ik ook wat ongelukkig gekozen, zeker op een vrijdenkers forum waar het mogelijk geloof in goden werkt als een rode lap voor een stier en bij wijze van sport (ik weet even geen beter omschrijving) moet bevochten worden.
Niet dat ik op enigerlei gelovig ben hoor. Dat wil ik benadrukken. Nuchterheid troef bij mij.
- bonifacius
- Diehard
Ik meen dat is gezien te hebben op YouTube. Ja, Richard Dawkins, wat een figuur!MaartenV schreef: ↑05 okt 2020 12:14 Roeland Heeck,
Ik herinner me dat in een gesprek met Richard Dawkins, Richard met een opgeheven wenkbrauwen de vraag stelde na de lange uitleg van Kraus over 'niets': "Maar dat is toch niet 'niets' (wat jij hier vertelt). Ik bedoel echt 'Niets'." Het publiek moest lachen. Want inderdaad, Kraus had het over allerlei quantumdingetjes, maar hij sprak niet over 'niets'. (je kan daar niets over zeggen aangezien het 'niets' is). Wie een heel boek denkt te moeten schrijven over 'niets', heeft niet begrepen wat 'niets' betekent.
Ik google is even op "Richard Dawkins on psychedelics" en vind o.a. dit...
We begrijpen elkaar niet. Goden heeft nu niets met God/goden te maken maar met het idee dat je in een andere parallelle wereld terecht komt. En meestal hebben dit soort geest"verruimende" middelen grote nadelenbonifacius schreef: ↑09 mar 2023 08:09Slaat de schrik je om het hart dikkemick?dikkemick schreef: ↑09 mar 2023 06:42 Beste nuchtere mensen, kijk alleen naar de titel van dit topic en vervang dat eerste woordje door paddo's of LSD.....
Je struikelt zo te zien ook over 'de goden' in de titel van dit topic. Ja, begrijp ik, vind ik ook wat ongelukkig gekozen, zeker op een vrijdenkers forum waar het mogelijk geloof in goden werkt als een rode lap voor een stier en bij wijze van sport (ik weet even geen beter omschrijving) moet bevochten worden.
Niet dat ik op enigerlei gelovig ben hoor. Dat wil ik benadrukken. Nuchterheid troef bij mij.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- bonifacius
- Diehard
Deze is interessanter...
https://www.youtube.com/watch?v=0UKthGvQJHg
Hierin hoor ik Richard Dawkins zeggen: I once thought that I would try a psychedelic when I was on my deathbed.
Ja, dat is een goed moment ook. Mijn aan dikke darm kanker 44 jarige overleden vriend heeft het voor het eerst de laatste twee jaar van zijn leven regelmatig onder veilige begeleiding gedaan en is in totale vrede en overgave overleden door middel van zelf gekozen euthanasie.
https://www.youtube.com/watch?v=0UKthGvQJHg
Hierin hoor ik Richard Dawkins zeggen: I once thought that I would try a psychedelic when I was on my deathbed.
Ja, dat is een goed moment ook. Mijn aan dikke darm kanker 44 jarige overleden vriend heeft het voor het eerst de laatste twee jaar van zijn leven regelmatig onder veilige begeleiding gedaan en is in totale vrede en overgave overleden door middel van zelf gekozen euthanasie.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 09 mar 2023 09:36, 2 keer totaal gewijzigd.
- bonifacius
- Diehard
Wat heb jij toch rare voorstellingen van een psychedelische reis. Ik heb de voorbije 3 jaar al zowat een tien keer een reis door mijn geest gemaakt onder veilige begeleiding en ben nog nooit in een parallelle wereld terecht gekomen.
Ik zou ook niet weten wat ik me daar moet bij voorstellen. Jij hebt er blijkbaar wel een idee van.
Klopt, jij begrijpt mij niet, maar ik begrijp jou wel, want wat psychedelica betreft was ik een grote tegenstanden tot aan mijn 59ste levensjaar. Het waren allemaal drugs voor mij, vluchtpogingen, vals spelen op weg naar zelfrealisatie, 'verlichting' etc.
En dan, ja, waarom deed ik het toch is? Ik kan er geen verklaring voor geven.
God's wegen zijn dan toch ondoorgrondelijk zeker, zoals gelovigen beweren?
Nee, dikkemick, dat is niet waar. Maar ja, ik lees hier in jouw schrijven een onwetende die maar wat nakraait van horen zeggen en lezen, en ik was ook zo. Dus ik begrijp je volledig, ik weet waar jij je bevind. Dat is onmiskenbaar voortgaande op je schrijven als...
Jij bevind je in een geestestoestand van angst voor het onbekende, voor angst van controle verlies. Allemaal heel menselijk, zeker voor de Westerse mens die zich zo beroept op de rede.
Nogmaals: Adviseer je dit je kinderen? Hoe jeugdig moeten we hiermee beginnen?
Einstein/Mick
Einstein/Mick