Entheogenen, de poorten tot de goden

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Entheogenen, de poorten tot de goden

Bericht door bonifacius »

heeck schreef: 07 mar 2023 11:00 Bonifacius,

Nog nooit enig moment beseft dat het hier op dit forum de plek zou zijn om het
hier over entheogenen en technieken om mystieke ervaringen te bereiken”
zou zijn.

Misschien beter even checken?

Roeland
Ben even niet mee Roeland. Ontbreekt het woordje 'NIET', niet in je zinnen?
Dus:
Bonifacius, Nog nooit enig moment beseft dat het hier op dit forum NIET de plek zou zijn om het
hier over entheogenen en technieken om mystieke ervaringen te bereiken”
zou zijn.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
heeck
Ontoombaar

Re: Entheogenen, de poorten tot de god

Bericht door heeck »

Bonafacius,

IK had nog nooit beseft dat . . . . .
Jij wel?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 07 mar 2023 17:18 Bonafacius,

Jij wel?

Roeland
Raoland, je schrijft mijn naam verkeerd, had je dat beseft?
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

bonifacius schreef: 07 mar 2023 04:03 Een zelfde symboliek is in de eerste Avatar film te zien, waarin notabene een scene die overduidelijk verwees naar een ayahuasca ceremonie uitgeknipt is.
En dan dit uit de film...
Jake Sully: The Na'vi say, that every person is born twice. The second time, is when you earn your place among the people... forever.

Puur mystiek.
Alle mystieke tradities kennen het concept van sterven voordat je werkelijk sterft.
“Als je niet sterft voordat je sterft, sterf je wanneer je sterft” schreef de Duitse poëet Johan von Goethe in de 19e eeuw.
Sterf voordat je sterft en vind opnieuw het Goddelijk Licht in jezelf. Entheogen door een vaardig sjamaan gehanteerd kunnen daar een aardig handje bij helpen.
Inderdaad. Ik moet ook denken aan dit citaat uit Donnie Darko:
“I hope that when the world comes to an end, I can breathe a sigh of relief, because there will be so much to look forward to.”
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 02:37 Van de andere kant is het echt heel Hollywood allemaal, overgeacteerd, overdramatisch, allerlei typetjes en geijkte plotlijnen.
Door de combinatie van de twee lagen is het ook zo'n kaskraker geworden denk ik. Iedereen vind er wel wat in. Oppervlakkig Hollywood vermaak én of diepe symboliek.
Ja, goed punt!
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 02:37 De filosoof Baudrillard zei een keer dat "de Matrix een film is die geproduceerd zou kunnen worden door de matrix", haha, waar ik me ook best wel in kan vinden.
Ik kende die filosoof niet en vind deze quote van hem...
“We live in a world where there is more and more information, and less and less meaning.”

bron: https://www.filosofie.nl/filosofen/jean-baudrillard/
Nagel op de kop.
Op het begin van de Matrix pakt Neo een boek uit de kast van Baudrillard:
Afbeelding
De filmmakers zeiden sterk geïnspireerd te zijn door dat boek, en hebben Baudrillard zelfs gevraagd om mee te werken aan de films: hij weigerde, omdat hij vond dat ze zijn werk verkeerd hadden begrepen. Daar zegt hij het volgende over:
Le Nouvel Observateur: Your reflections on reality and the virtual are some of the key references used by the makers of The Matrix. The first episode explicitly referred to you as the viewer clearly saw the cover of Simulacra and Simulation.2 Were you surprised by this?

Jean Baudrillard: Certainly there have been misinterpretations, which is why I have been hesitant until now to speak about The Matrix. The staff of the Wachowski brothers contacted me at various times following the release of the first episode in order to get me involved with the following ones, but this wasn’t really conceivable (laughter). Basically, a similar misunderstanding occurred in the 1980s when New York-based Simulationist3 artists contacted me. They took the hypothesis of the virtual for an irrefutable fact and transformed it into a visible phantasm. But it is precisely that we can no longer employ categories of the real in order to discuss the characteristics of the virtual.

Nouvel Observateur: The connection between the film and the vision you develop, for example, in The Perfect Crime, is, however, quite striking. In evoking a desert of the real, these totally virtualized spectral humans, who are no more than the energetic reserve of thinking objects… .

Baudrillard: Yes, but already there have been other films that treat the growing indistinction between the real and the virtual: The Truman Show, Minority Report, or even Mulholland Drive, the masterpiece of David Lynch. The Matrix’s value is chiefly as a synthesis of all that. But there the set-up is cruder and does not truly evoke the problem. The actors are in the matrix, that is, in the digitized system of things; or, they are radically outside it, such as in Zion, the city of resistors. But what would be interesting is to show what happens when these two worlds collide. The most embarrassing part of the film is that the new problem posed by simulation is confused with its classical, Platonic treatment. This is a serious flaw. The radical illusion of the world is a problem faced by all great cultures, which they have solved through art and symbolization. What we have invented, in order to support this suffering, is a simulated real, which henceforth supplants the real and is its final solution, a virtual universe from which everything dangerous and negative has been expelled. And The Matrix is undeniably part of that. Everything belonging to the order of dream, utopia and phantasm is given expression, “realized.” We are in the uncut transparency. The Matrix is surely the kind of film about the matrix that the matrix would have been able to produce.

https://baudrillardstudies.ubishops.ca/ ... udrillard/
https://www.youtube.com/watch?v=bf9J35yzM3E& Deze YouTuber gaat er wat dieper op in.
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 02:37 De technologische mogelijkheden die de film verondersteld zijn in mijn ogen juist onderdeel van de "matrix", alhoewel, misschien ga ik er dan te diep op in, het is ook gewoon een science-fiction film natuurlijk, fantasie.
De film verraadt dat de makers een grondige kennis van de Bijbel hebben. Ook lekken er principes door die terug te vinden zijn in het Boeddhisme en kwantummechanica. Knap gecombineerd met science-fiction en fantasie is de film een kaskraker geworden die het collectief onbewuste (een begrip uit het werk van Carl Gustav Jung) van de mens zeker beïnvloed (heeft).
Neo: I thought it wasn't real.

Morpheus: Your mind makes it real.
Daar hebben we weer die diepe laag :wink:
Zie ook: Is it True? Our Mind Creates Our Reality... https://thework.com/2008/06/is-it-true- ... reates-ou/
waaruit...
Everything is a story. The mind spins stories out and you believe what the mind tells you. Every time you are stressed out or fearful, you are believing what the mind is telling you. The Work is about discovering what is true and what is not true for you, the difference between reality and imagination.
Inderdaad. Het is geen toeval dat mijn account "Vseslav Botkin" heet, een van de personages uit Nabokov's roman Pale Fire. In één interpretatie is Vseslav Botkin de werkelijke verteller van het verhaal - in tegenstelling tot Charles Kinbote, die een alter ego van hem zou zijn. Een onbetrouwbare verteller dus. En zijn wij niet allemaal de onbetrouwbare vertellers van ons eigen verhaal, ons eigen privédrama?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

bonifacius schreef: 07 mar 2023 17:34
heeck schreef: 07 mar 2023 17:18 Bonafacius,

Jij wel?

Roeland
Raoland, je schrijft mijn naam verkeerd, had je dat beseft?
Ach ja de O en de I vlak naast elkaar; zoiets gebeurt me wel vaker. Trek het je niet aan.
Maar heb jij al gecheckt of dit forum wel de juiste plek is voor je aspiraties inzake technieken om mystieke ervaringen te bereiken?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 07 mar 2023 19:49 Ach ja de O en de I vlak naast elkaar; zoiets gebeurt me wel vaker. Trek het je niet aan.
ah, ok, ik dacht even dat er iets achter zat of dat ik nog niet goed wakker was daarstraks.
heeck schreef: 07 mar 2023 19:49 Maar heb jij al gecheckt of dit forum wel de juiste plek is voor je aspiraties inzake technieken om mystieke ervaringen te bereiken?
Jaja, dit is niet de juiste plek voor mijn aspiraties. Discussiëren met vrijdenkers heeft sowieso mijn interesse niet. Vooral niet met die-hard vrijdenkers als forumlid dikkemick.
Ik kwam hier toevallig na 8 jaar nog is voorbij gewaaid en zag forumlid MaartenV zich flink overeind houden in discussie met vrijdenkers rond onderwerpen die mij ook interesseren. Om hem even een hart onder de riem te steken nam ik ook nog maar even deel.
Ik ga nog even reageren op de super interessante post van forumlid VseslavBotkin » 07 Mar 2023 17:48 en dan waai ik weer verder met de wind denk ik.
bonifacius
Diehard

VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 17:48 Inderdaad. Ik moet ook denken aan dit citaat uit Donnie Darko:
“I hope that when the world comes to an end, I can breathe a sigh of relief, because there will be so much to look forward to.”
Mooi.
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 17:48 Op het begin van de Matrix pakt Neo een boek uit de kast van Baudrillard:...
Dat is straf! =D>
Dat detail was me nooit opgevallen. Is zelfs een wiki over > https://en.wikipedia.org/wiki/Simulacra_and_Simulation

Zo viel mij vorige jaar in film op dat 'mescaline' werd vernoemd. 8*)
Dingen dat men niet kent daar let men niet op hé. Eind 2021 had ik voor het eerst een ervaring met mescaline en dan valt je dat plots op in een film die je al vier keer bekeken hebt.
Neo: You ever have that feeling where you're not sure if you're awake or still dreaming?

Choi: All the time. It's called mescaline, it's the only way to fly.
Daar kan je eenstukje van de clip zien > https://getyarn.io/yarn-clip/ea094776-0 ... 04e6bb1919
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 17:48 https://www.youtube.com/watch?v=bf9J35yzM3E& Deze YouTuber gaat er wat dieper op in.
Bedankt. die ga ik is goed bekijken.
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 17:48
Baudrillard: Yes, but already there have been other films that treat the growing indistinction between the real and the virtual: The Truman Show, Minority Report, or even Mulholland Drive, the masterpiece of David Lynch. The Matrix’s value is chiefly as a synthesis of all that.
"The Truman Show" had ik al gezien. Schitterende film! De twee andere nog niet. Goei filmtips. Bedankt.
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 17:48 ... zijn wij niet allemaal de onbetrouwbare vertellers van ons eigen verhaal, ons eigen privédrama?
=D>
Byron Katie is één van mijn grote inspirators geweest. Een bekende van haar is: Wie zou je zijn zonder je verhaal?
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 07 mar 2023 22:06 Byron Katie is één van mijn grote inspirators geweest. Een bekende van haar is: Wie zou je zijn zonder je verhaal?
Ik zie hier nog geen vrijdenker-piranha op afkomen. Ik heb mijn aas niet goed aangeboden denk ik.
Nog is wat beter in de verf gezet dan: BYRON KATIE.
Niemand? dikkemick, jij ook niet?
bonifacius
Diehard

dikkemick schreef: 07 mar 2023 12:58
HierEnNu schreef: 07 mar 2023 12:37
dikkemick schreef: 07 mar 2023 07:01 Wat de mensen die niet gezond zijn betreft: vooral zij die lijden aan door mentale rigiditeit gekenmerkte stoornissen (verslaving, depressie en obsessies) profiteren er waarschijnlijk het meest van.
En deze mensen moeten dus verslavende middelen gaan gebruiken? Uitstekend artikel! Geestverruimend ook.
Ik begrijp dat jij denkt dat entheogenen verslavend zijn, correct me if I am wrong?
Welke entheogenen zijn verslavend volgens jou?
Nee hoor, het ligt genuanceerder. Echter, er moet nog veel onderzoek worden gedaan naar de middelen en effecten en....gevaar van afhankelijkheid blijft aanwezig
Hier een uitgebreide uitleg.
https://www.groene.nl/artikel/yeah-gooi-het-eruit
Heb jij inplaats van een 2-minuten-lees artikel te plaatsen wel is de moeite gedaan om de tijd te nemen en aandachtig te luisteren / kijken naar een video als deze eerder door mij gepost?
bonifacius schreef: 20 feb 2023 21:26 een boeiende video voor je die tot mijn grote verrassing een groot filosoof & scepticus overgehaald heeft te gaan meedoen aan een ayahuasca-ceremonie.
Zie...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

1,5 uur? Een samenvatting zou wenselijk zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

dikkemick schreef: 08 mar 2023 19:19 1,5 uur? Een samenvatting zou wenselijk zijn.
Over mensen als jij had forumlid VseslavBotkin het dus toen hij dit schreef...
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 00:54 Plato schrijft over de ziel en ziet de filosoof min of meer als een soort shamaan; maar de moderne mens heeft daar geen tijd meer voor.
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 08 mar 2023 19:05
bonifacius schreef: 07 mar 2023 22:06 Byron Katie is één van mijn grote inspirators geweest. Een bekende van haar is: Wie zou je zijn zonder je verhaal?
Ik zie hier nog geen vrijdenker-piranha op afkomen. Ik heb mijn aas niet goed aangeboden denk ik.
Nog is wat beter in de verf gezet dan: BYRON KATIE.
Niemand? dikkemick, jij ook niet?
Hallo, vrijdenker-Piranha-visjes, geen eetlust?
Ik geef je een voorbeeld, al van zeven jaar geleden, deze keer is niet van een vrijdenker maar van een advaitist op een forum waar ze bezig waren met "Waarheidvinding"...
Vandaag heb ik m'n tijd besteed aan research.
Ik heb een aantal vrienden en oud collega's gevraagd of zij me van achtergrond informatie konden voorzien mbt de persoon Byron Katie en haar franchise organisatie.
In de loop van de avond en nu verder de nacht in komen de reacties uit met name de VS een voor een binnen.

Byron Katie......geen katje om zonder handschoenen aan te pakken!
Op dit moment en voor zover we het kunnen overzien lopen er ten minste 16 law suits tegen de franchise organisatie en tenminste drie tegen Katie persoonlijk. De aanklachten betreffen oa fraude, misleiding, bedreiging en oplichting. Mijn informanten hebben een samenvatting gemaakt van de aanklachten en die komen er voor het grootste deel op neer dat Katie een business model hanteert dat slechts een criteria bevat en dat is:
kan een kandidaat franchise-nemer de entry fee betalen!!

De entry fee voor de franchise bedraagt op dit moment in de VS $ 50.000...!!
Katie besteedt een flink deel van haar inkomen uit het patenteren en beschermen van 'haar intellectual property' 

Avonturiers die het op eigen houtje proberen en zich op enigerlei wijze bedienen van het Katie-idioom worden met harde hand aangepakt door een leger advokaten en het haar ondersteunende reclame-marketingbureau.

Onbevestigde berichten maken zelfs melding van zgn. action teams (knokploegen) die worden ingezet om vrije verkondigers van het Katie evangelie te intimideren en te bedreigen.

Deze verzilverde zaadcontainer leeft met een legertje body guards om zich heen omdat de dreigementen niet van de lucht zijn, met name uit de hoek van licentienemers die failliet zijn gegaan na het afdragen van de $ 50.000 fee waarna de beloofde resultaten uitbleven.

Echt een gezellig vrouwtje dus, waar je zeker je toevlucht bij moet nemen als het om indringende levensvragen gaat.......

—————

Er worden me ook allerlei quotes aangereikt waarvan ik de bron en de authenticiteit niet kan bevestigen.
Ze geven echter wel een aardig beeld, dat hetgeen mijn vrienden hebben gevonden onderschrijft:

Its truly unbelievable how Byron Katie International is franchising out all of this stuff to anyone with a pulse.
Its interesting how many so-called Life Coaches will just grab onto whatever is popular.
One has to wonder how the business end of it works, do they just pay Byron Katie upfront for all that "training" or do they have to pay a franchise fee too?

When Byron Katie says..."the Work is freely given"...that is really amusing. Or when one of those who promote her say, everything you need to know about The Work is free...its truly absurd.
It is literally like saying the worms at the end of the fish-hook are free for the fishes. The 4 Questions part of the work, is really just the worm on the end of the hook, its the bait.
Then once that kicks in, people move into more "coaching" and the 9-Day LGAT School, 100 Day Training, then they get all these techniques used on them, and then they start handing over $50,000.

But this idea of online or over the phone "Life Coaching" with a stranger is beyond silly. The joke about Life Coaching when it started, it is that the only business expense is a phone. So you have thousands of people running those things out of their basement, to try to make some money on the side.
And there are also more sophisticated Life Coaches, who are advanced at subtle sales methods, and are able to hook people into all sorts of things, some even have complex trick contracts.
Bottom line, online and over the phone Life Coaches, including Byron Katie Coaches, are a waste of money at best, and can even be quite harmful.

Met name de laatste alinea is de moeite waard, waarin het zgn on-line of telefonisch onderricht aan de kaak wordt gesteld.
Wonderbaarlijk en hilarisch dat mensen daarvoor vallen.

Alsjeblieft beste forumgenoten, laat je niets voorliegen!
Gehaaide leugenaars die een mierzoete belofte verkopen onder vals voorwendselen, dat is waar we hier mee te maken hebben.
Professionele oplichters!
Goddelijk onderzoek naar de Waarheid :hello1: :hello1: :hello1:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

bonifacius schreef: 08 mar 2023 19:27
dikkemick schreef: 08 mar 2023 19:19 1,5 uur? Een samenvatting zou wenselijk zijn.
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 00:54 Plato schrijft over de ziel en ziet de filosoof min of meer als een soort shamaan; maar de moderne mens heeft daar geen tijd meer voor.
Als de moderne mens zich met alle bovennatuurlijke woewoe moet inlaten, is de gemiddelde leeftijd van de mens niet toereikend.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

dikkemick schreef: 08 mar 2023 19:55 Als de moderne mens zich met alle bovennatuurlijke woewoe moet inlaten, is de gemiddelde leeftijd van de mens niet toereikend.
Juist, je mening is weeral gevormd in enkele minuten tijd: Ayahuasca is zeker geen wondermiddel maar bovennatuurlijke woehoe.
Lang leve dikkemick de vrijdenker! :violent3:
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

bonifacius schreef: 08 mar 2023 19:27
Nou ja, ik snap best dat mensen geen anderhalf uur naar een video gaan kijken en dat een samenvatting dan handig is. Ik ben het persoonlijk ook niet met Plato eens, alhoewel ik tegelijkertijd denk dat hij vaak verkeerd gelezen wordt. Ik probeerde er meer op te wijzen dat filosofen vroeger meer openstonden voor de "magische" kanten van de realiteit, bij gebrek aan een beter woord.
Plaats reactie