Economische sancties erger dan atoombom?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Economische sancties erger dan atoombom?

Bericht door HierEnNu »

Ik ben vóór vrede en tegen oorlog en tot voor kort twijfelde ik er niet aan dat economische sancties een beter alternatief zijn dan actief oorlog voeren met alle gewelddadigheden van dien. Wel beschouwde ik economische sancties als een vorm van hybride oorlogsvoering, zeker als zulks gepaard gaat met chantage van andere landen zodat die wel mee moeten doen aan bepaalde sancties.
De Wereld Morgen - woensdag 22 februari 2023 11:02 schreef:
Een sluipende moordenaar:
economische sancties kunnen erger zijn dan een atoombom

<<< knip >>>

Economische sancties maken geen lawaai, maar ze kunnen even vernietigend zijn als atoomwapens. Denk maar aan Syrië, dat bovendien door een aardbeving werd getroffen. Onlangs is in New York een Volkstribunaal van deskundigen, getuigen en internationale juristen geopend om deze de daders te berechten die sancties opleggen.

Sancties doden

Op 6 augustus 1945 dropten de Verenigde Staten de eerste atoombom boven Hiroshima. Naar schatting 140.000 mensen stierven. Dag op dag 45 jaar later, op 6 augustus 1990 drongen de Verenigde Staten een besluit op aan de VN-Veiligheidsraad om het Irak van Saddam Hoessein een economisch embargo op te leggen.

Vijf jaar later schatte de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN dat 567.000 Iraakse kinderen waren gestorven als gevolg van de sancties.

<<< knip >>>

In Venezuela heeft de economische blokkade naar schatting alleen al in 2018 zo’n 40.000 doden veroorzaakt.

<<< knip >>>

Ze had net een 12-daags bezoek aan Syrië achter de rug en had daar vastgesteld dat 90 procent van de bevolking onder de armoedegrens leeft met beperkte toegang tot voedsel, water, elektriciteit, verwarming en brandstof om te koken, vervoer en gezondheidszorg.

“De sancties in Syrië zijn verstikkend en ondermijnen de mensenrechten ernstig”

“Meer dan de helft van de vitale infrastructuur is volledig verwoest of zwaar beschadigd. Het opleggen van unilaterale sancties aan economische sleutelsectoren, waaronder olie, gas, elektriciteit, handel, bouw en techniek, heeft het nationaal inkomen weggevaagd en de inspanningen voor economisch herstel en wederopbouw ondermijnd”, aldus Alena Douhan.

<<< knip >>>

De wet van de jungle

De sancties zijn illegaal. De VN zeggen dat ze ook “een bedreiging kunnen vormen voor de internationale vrede en veiligheid in de zin van artikel 39 van het Handvest van de Verenigde Naties”.

<<< knip >>>

Democratie en mensenrechten motiveren vaak het uitvaardigen van sancties. Maar er zit veel hypocrisie in de toepassing ervan, omdat ze systematisch gericht zijn tegen landen die dwarsliggen tegen het Westen, zoals Venezuela, Cuba of Iran. Omgekeerd worden geallieerde landen die om voor hun inbreuken op de democratie of de mensenrechten gesanctioneerd zouden kunnen worden, gespaard. Zoals Saoedi-Arabië, Honduras of Tsjaad.

<<< knip >>>

De gevolgen zijn verwoestend voor de geviseerde landen. In sommige gevallen erger dan een atoombom. Maar er is hier geen klinkende ontploffing, geen paddenstoelwolk die zich over de horizon uitstrekt. Geen beelden van uitgemergelde slachtoffers. Alleen economische sancties, aangekondigd vanachter een bureau van een persconferentie.

<<< knip >>>

Note:

[1] De hoge vertegenwoordiger van de Europese Unie voor buitenlandse zaken vergeleek Europa met een tuin, terwijl de rest van de wereld werd omschreven als een invasieve jungle.
Na het lezen van bovenstaand artikel vraag ik me af:
  • kunnen bepaalde economische sancties als [oorlogs]misdaad beschouwd worden?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
B.S.
Bevlogen

Re: Economische sancties erger dan atoombom?

Bericht door B.S. »

Erger dan een atoombom? Of een keten van onvoorziene effecten die tot een soort patstelling leiden? (Rusland is geen Irak of Syrië) zie https://youtu.be/y1R7rQ9dijg
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 23 feb 2023 04:52 Erger dan een atoombom? Of een keten van onvoorziene effecten die tot een soort patstelling leiden? (Rusland is geen Irak of Syrië) zie https://youtu.be/y1R7rQ9dijg
één atoombom is ongeveer even dodelijk als 4 jaar sancties. Jammergenoeg beschikt Rusland over meer dan 6.000 van die dingen, ieder zwaarder dan die op Hirosjima en Nagasaki vielen. Ruim 1.400 ervan zijn "actief" en kunnen dus direct worden ingezet. Dat komt overeen met 6.000 jaar sancties! Overigens is de oorlog ook nu al uiterst schadelijk, voor de economie van de hele wereld. Er worden meer wapens geproduceerd en die inspanning gaat ten koste van dingen die we nodig hebben (ook als er nooit meer een oorlog komt).
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 23 feb 2023 05:25 één atoombom is ongeveer even dodelijk als 4 jaar sancties.
Kun je me dat eens voorrekenen, ik twijfel daar namelijk behoorlijk aan.
Het effect is zeker niet lineair met de zwaarte, vandaar.
Peter van Velzen schreef: 23 feb 2023 05:25 Jammergenoeg beschikt Rusland over meer dan 6.000 van die dingen, ieder zwaarder dan die op Hirosjima en Nagasaki vielen. Ruim 1.400 ervan zijn "actief" en kunnen dus direct worden ingezet. Dat komt overeen met 6.000 jaar sancties! Overigens is de oorlog ook nu al uiterst schadelijk, voor de economie van de hele wereld. Er worden meer wapens geproduceerd en die inspanning gaat ten koste van dingen die we nodig hebben (ook als er nooit meer een oorlog komt).
De zionisten hebben per hoofd van de bevolking verreweg de meeste slagkracht aan atoom en chemische wapens.
Lijk me meer rede voor zorg dan Rusland.

PS.
Men heeft ook lichtere (en schonere) bommen gemaakt dan die op Japan werden geworpen.
Hoeveel Rusland er daar van heeft weet ik niet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 feb 2023 10:10
Peter van Velzen schreef: 23 feb 2023 05:25 één atoombom is ongeveer even dodelijk als 4 jaar sancties.
Kun je me dat eens voorrekenen, ik twijfel daar namelijk behoorlijk aan.
Het effect is zeker niet lineairGa je met de zwaarte, vandaar.
Blijkbaar was ik even totaal abuis. Op grond van de doden die men toeschreef in het artikel van de morgen dat HierEnNu quote, zou de conclusie luiden dat de orde van grootte van het aantal slachtoffers bij een atoombom ongeveer overeenkomt met een kwart van het aantal slachtoffers als gevolg van vijf jaar boycotten van Iraq. dus 'één atoombom zou dan ongeveer overeenkomen met 15 maanden sancties (tegen Iraq). (grofweg één jaar)
De zionisten hebben per hoofd van de bevolking verreweg de meeste slagkracht aan atoom en chemische wapens.
Lijk me meer rede voor zorg dan Rusland.
Wat de grootte van de eigen bevolking te maken heeft met de ellende die een staatshoofd kan aanrichten met nucleaire en chemische wapens ontgaat me. Dat is alleen van belang als men de wapens tegen die eigen bevolking wordt gebruikt.
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Was er niet iets met die 'enorme kindersterfte' door sancties tegen Irak 1990-2003 en inderdaad https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5717930/

'De Zionisten'...
Officieel heeft Israël geen enkel kernwapen... :D
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

1 atoombom is voldoende om de gehele wereldbevolking een sanctie op te leggen. Voorgoed!
Want het blijft niet bij 1 bom zoals destijds Hiroshima (Nagasaki).
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 24 feb 2023 15:41 1 atoombom is voldoende om de gehele wereldbevolking een sanctie op te leggen. Voorgoed!

Denk je echt dat het topic daar over gaat? Wellicht wordt binnen afzienbare tijd het tegendeel van jouw veronderstelling bewezen, maar los van jouw angst voor totale vernietiging:
  • wat vind jij van 'economische sancties' zoals beschreven in de OP en
    kunnen bepaalde economische sancties als [oorlogs]misdaad beschouwd worden?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 25 feb 2023 11:57
dikkemick schreef: 24 feb 2023 15:41 1 atoombom is voldoende om de gehele wereldbevolking een sanctie op te leggen. Voorgoed!

Denk je echt dat het topic daar over gaat? Wellicht wordt binnen afzienbare tijd het tegendeel van jouw veronderstelling bewezen, maar los van jouw angst voor totale vernietiging:
  • wat vind jij van 'economische sancties' zoals beschreven in de OP en
    kunnen bepaalde economische sancties als [oorlogs]misdaad beschouwd worden?
Kijk, in iedere oorlog worden de (doorgaans onschuldige) burgers getroffen, dus dat maakt imo alle maatregelen om een volk te treffen een oorlogsmisdaad. Pak alleen diegenen aan die verantwoordelijk zijn. Zelfs soldaten worden gedwongen en kiezen er meestal niet voor anderen te doden. de uitzonderingen daargelaten. Dus ja, ook economische sancties zijn een oorlogsmisdaad, maar wat kun je anders om een dictator op de knieën te krijgen? Bijkomend probleem is dat deze dictators SCHIJT aan hun onderdanen hebben. Zelf zitten ze er warmpjes bij en hoe het reilt en zeilt onder de inwoners zal ze vaak worst zijn.
En nogmaals: Een atoombom verwoest ALLES en daar blijft het niet bij. Je maakt gebieden zo goed als onbewoonbaar.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 25 feb 2023 12:11En nogmaals: Een atoombom verwoest ALLES en daar blijft het niet bij. Je maakt gebieden zo goed als onbewoonbaar.
De praktijk tot op heden toont aan dat zulks niet klopt! Er is tot op heden twee keer een atoombom gebruikt als oorlogswapen. In Hiroshima wonen momenteel meer dan 1 miljoen inwoners en in Nagasaki bijna een half miljoen!

Hoewel de kans tegenwoordig aanwezig is dat na die eerste atoonbom een algehele kernoorlog uit zou kunnen breken is dat geen 'Wet van Meden en Perzen'!

Nogmaals, dit topic gaat niet over een eventuele kernoorlog, maar over economische sancties waarvan inmiddels vaststaat dat die diverse economische sancties honderdduizenden doden veroorzaken en ook die in omvang steeds groter wordende volksverhuizingen op gang brengen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 27 feb 2023 12:20
Nogmaals, dit topic gaat niet over een eventuele kernoorlog, maar over economische sancties waarvan inmiddels vaststaat dat die diverse economische sancties honderdduizenden doden veroorzaken en ook die in omvang steeds groter wordende volksverhuizingen op gang brengen.
Maar daar heb je dan ook gelijk in. Iedere oorlog is de burger de klos, NIET de haantjes die het veroorzaken. Die hebben te eten, drinken, schuilkelders, personeel, tv etc etc
Laatst gewijzigd door dikkemick op 27 feb 2023 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

HierEnNu - het stáát helemaal niet vast dat sancties honderdduizenden doden veroorzaken, kijk eens naar het stuk achter de link over de vermeende kindersterfte in Irak.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 27 feb 2023 13:39 HierEnNu - het stáát helemaal niet vast dat sancties honderdduizenden doden veroorzaken, kijk eens naar het stuk achter de link over de vermeende kindersterfte in Irak.
Vermeende[?] kindersterfte? Waar heb je het over? Hoezo staat het niet vast dat er kindersterfte is veroorzaakt door economische sancties?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Madeleine Albright
The deaths of 500,000 Iraqi children was worth it for Iraq's non existent WMD's

B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dat politici zaken voor waar aannemen wil nog niet zeggen dat het ook zo is, zie de eerder gegeven link.
Wel wordt uit het fragment van Albright duidelijk hoe ver politici inderdaad willen gaan.

De kwestie van de kindersterfte in Irak is ook gebruikt om een verdere rechtvaardiging te vinden voor 'regime-change' in Irak, o.a. door Tony Blair, zoals wordt aangegeven in het gelinkte artikel. Zo bleek Saddam Hussein's propaganda-coup toch nog als een boemerang terug te komen...
Plaats reactie