Geen evolutionist meer

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Geen evolutionist meer

Bericht door Peter van Velzen »

Barnabas schreef: 10 jan 2023 09:41 Natuurlijk heb ik die vrqagen niet beantwoord want jij en ik weten allebei dat dat met geloof te maken heeft. En daarom is het antwoord gevat in mijn reactie dat wanneer men geen geloof heeft een antwoord geen zin heeft.Wanneer je je wilt overtuigen zul je zelf onderzoek moeten doen.
Wat objectief en subjectief betreft, de scheppingsleer is meer objectief dan evoluite. Bij evolutie ontbreken de waarnemingen die ontwikkeling bevestigen, die zijn er niet. Wanneer er een "tussenvorm"gevonden wordt dan betreft het een voorwerp (een vage schedel die verrot is) en het idee van een halfaap berust op een grote hoeveelheid subjectiviteit. In het geval van de scheppingsleer wordt beschikt over een verslag. Daarnaast behoeft de scheppingsleer geen tussenvormen te bewijzen. Men kan aantonen wat er is. Enkele video"s die ik geplaatst heb tonen een overweldigende hoeveelheid materiaal. Schepping is objectiever dan evolutie.
Ik weet inderdaad dat jij blijkbaar gelooft dat er daadwerkelijk iemand genezen werd, door een gebed. Mijn vragen waren een poging om er achter te komen of er een enigzins objectieve basis was om dat te denken. Ik vermoed dat je ze niet wil beantwoorden omdat je beseft dat die objectieve basis ontbreekt. Ik kán me natuurlijk vergissen. Misschien ben je wél oncoloog, en heb je voorafgaande aan het gebed klinisch vastgesteld dat de jongen een kwaadaardige tumor had en heb je na afloop van het gebed klinisch vastgesteld dat de tumor was verdwenen. Maar erg waarschijnlijk lijkt me dat niet. Je bewering dat een antwoord geen zin heeft, versterkt alleen maar mijn vermoeden.

Maar omdat jij mogelijk niet besefte dat het - stelselmatig - niet willen beantwoorden van gerichte vragen in strijd is met de forumregels heb ik in eerste instantie als moderator gereageerd en niet als deelnemer aan de discussie. Ik wilde daarmee voorkomen dat je er een gewoonte van maakt.

Maar nu wat betreft jouw wens, om de gebedsgenezing te laten voor wat ze is (iets waar jij in gelooft, maar waarvan je mij waarschijnlijk niet van zult kunnen overtuigen), en in te gaan op onze verschillende opvatting omtrent objectiviteit en Subjectiviteit.
"De scheppingsleer" noch "evolutie" zijn objectief of subjectief. Onze mening erover is altijd subjectief, maar de waarnemingen waarop die mening is gebaseerd, kunnen wel meer objectief, dan wel meer subjectief zijn.

Blijkbaar ben je niet erg op de hoogte van alle waarnemingen die op een ontwikkeling wijzen. Je bent ongetwijfeld niet in alle betreffende wetenschappen afgestudeerd en weet dus wellicht niet dat niet welke talloze waarnemingen op allerhande wetenschapsterreinen allemaal op de door jouw ontkende ontwikkeling wijzen.

Ik heb een website gevonden waarop ze uitgebreid aan bod komen: Je vindt haar hier
Ze is wellicht niet compleet. Zo ontbreekt wellicht een verwijzing naar het fokken van dieren en het kweken van planten, wat voor Darwin de voornaamste reden was, om naast deze door mensen verrichte selectie, de ideeën van natuurlijke en sexuele selectie te opperen. Maar het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb.

Ongetwijfeld is het gemakkelijker om hierover in het Nederlands te lezen en daartoe kun je deze wikipediapagina doornemen

Als je liever een video bekijkt dan is er bijvoorbeeld deze.

(Nederlands, 13 minuten).

Ik weet niet welk verslagen er zijn omtrent schepping. Een verslag is altijd vervaardigd door een verslaggever en is derhalve noodzakelijkerwijs subjectief. De wetenschapsterreinen en de aanwijzingen voor evolutie die daarin zijn gevonden kunnen ook worden onderzocht door anderen - inclusief mensen die in enige vorm van schepping geloven en zijn derhalve veel objectiever dan het persoonlijke verslag van een of ander individu.

Het feit dat een scheppings"theorie" (het is wetenschappeliijk gezien geen theorie hoogstens een theorema) geen tussenvormen nodig heeft, leidt er toe dat elke tussenvorm die is gevonden, het waarschijnlijker maakt dat dit theorema oftwel onjuister, oftewel incompleter is dan de evolutietheorie. Het is niet zo dat de gevonden vormen de evolutietheorie verklaren, het is de evolutietheorie die de gevonden vormen verklaart. Of dit nu fossielen zijn, of verwante soorten of embrionale fases. Het totaal ontbreken van tussenvormen zou de evolutietheorie kunnen falcificeren, maar "schepping" is niet te falcificeren en verklaart derhalve niets. Alle tussenvormen die zijn gevonden kunnen door de betreffende schepper slechts zijn geschapen en ons om de tuin leiden.

Ik heb de indruk dat je slecht op de hoogte bent van de wetenschappelijke vondsten en je de evolutie alleen ontkent omdat je in een schepper gelooft en wilt geloven. Dat mag,wat mij betreft, (sterker nog het is je grondwettelijk recht) maar daarmee overtuig je een vrijdenker niet.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

PS Ik heb even gekeken welke video's je in dit onderwerp hebt gelinked.
Het zijn er welgeteld drie en ze zijn allen drie gemaakt door Christelijke fundamentalisten. Omdat ik reeds bekend ben met het gedachtegoed van Ken Ham en Kent Hovind, heb ik ze niet bekeken. Beide heren presenteren zelden of nooit enig objectief feit, laat staan een overweldigende hoeveelheid. Wel een overweldigende mate van onkunde. Je doet er goed aan, hen te negeren.

Een goede bron van informatie over dit soort creationisten vind je - volgens mij - in deze playlist.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 14 jan 2023 04:51 Je doet er goed aan, hen te negeren.
Je vraagt meneer pastoor toch ook niet om de paus te negeren?

Dit is de informatie loop waar de meeste van ons in zitten. Google een paar maal hardrock en je zult geen Mozart voorstellen krijgen. Barnabas zijn Google is de bijbel en daar zul je het mee moeten doen ben ik bang. En dat lijkt me niet een heel onmogelijke opgave.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Dikkemick” schreef: Barnabas zijn Google is de bijbel en daar zul je het mee moeten doen ben ik bang. En dat lijkt me niet een heel onmogelijke opgave.
Onmogelijk, want geloven staat haaks op eeuwig afwezige feitencheck. Tot heden gebruikt Barnabas vertrouwen in bronnen als feiten en dat vertrouwen is onterecht. zie Peter zijn betrouwbaarheidscheck.

Maar wie weet geloof jij in de conversie van het onmogelijke tot het verbazingwekkende “me niet een heel onmogelijke opgave”.
Onderwerp: evolutiekennis vervangen door bijbelteksten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 14 jan 2023 11:22 Maar wie weet geloof jij in de conversie van het onmogelijke tot het verbazingwekkende “me niet een heel onmogelijke opgave”.

Roeland
Dat is het moeilijkste dat er is, omdat de creationist de wetenschappelijke feiten niet au serieux neemt en de Bijbelteksten naar gelieve weet te (her) interpreteren.
De vraag wordt dan: Wie of welke instantie bepaalt hoe de bijbel correct te interpreteren? Wie zegt mij wat letterlijk/figuurlijk, geschiedkundig of literair is? Wie heeft gezag? Als we naar de versplinteringen en scheuringen kijken in het christendom is dat een uitdagende vraag voor de gelovigen denk ik.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 14 jan 2023 11:29
heeck schreef: 14 jan 2023 11:22 Maar wie weet geloof jij in de conversie van het onmogelijke tot het verbazingwekkende “me niet een heel onmogelijke opgave”.

Roeland
Dat is het moeilijkste dat er is, omdat de creationist de wetenschappelijke feiten niet au serieux neemt en de Bijbelteksten naar gelieve weet te (her) interpreteren.
De vraag wordt dan: Wie of welke instantie bepaalt hoe de bijbel correct te interpreteren? Wie zegt mij wat letterlijk/figuurlijk, geschiedkundig of literair is? Wie heeft gezag? Als we naar de versplinteringen en scheuringen kijken in het christendom is dat een uitdagende vraag voor de gelovigen denk ik.
Dikkemick,

Nee, precies omgekeerd.
Aan wie ken ik voor wat voor soort kennis, handelen, etc., gezag of vertrouwen toe, zodat ik zelf niet hoef te denken of oordelen.

Gezag hebben bestaat ook, maar dat soort is van andere aard.

Roeland
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 14 jan 2023 12:05
Aan wie ken ik voor wat voor soort kennis, handelen, etc., gezag of vertrouwen toe, zodat ik zelf niet hoef te denken of oordelen.

Gezag hebben bestaat ook, maar dat soort is van andere aard.

Roeland
Aan wie en....waarom? De vraag blijft: welk gezag (dat jou t denken mag/kan ontnemen) is betrouwbaar gezag? Wat is DE methode om hierin een verantwoorde keuze te maken? Is het pastoor A, pastoor l,b,t,q of i, de Imam of dominee? Barnabas heeft zijn keuze gemaakt denk ik. Ik wil weten op welke gronden
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Inderdaad, gewoon onderscheid leren maken.
En de een is verslaafd aan wat al werd geweten of (lekker) gevonden en de ander staat daar wat losser in.

Als Barnabas meent de hele evolutie opzij te kunnen schuiven dan zou ik B. zeker niet als huisarts willen hebben, noch als parlementslid omdat voor allebei een juist begrip ervan onmisbaar is.

Roeland
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

Peter van Velzen schreef: 14 jan 2023 04:12
Complete quote van een uitgebreid bericht verwijderd, omdat met slechts op het pijltje omhoog hoeft te klikken om dat complete bericht te lezen. (tevens de hoofdletter D toegevoegd aan de reactie
Peter van Velzen
Die objectieve basis is er wel maar die is als de bewijsvoering voor het vallen van een nieuw ontwikkelt voorwerp op basis van het vallenvan andere bekende voorwerpen. Het is dus een extrapolatie. Wat jouw overtuigd weet ik niet. De mens is geschapen met een zeer grote variëteit aan belangstelling en interesse. Aan jouw schrijven merk in een soort van filosofische instelling. Een denken met abstracte begrippen op hoog niveau. Een hoge itelligentie waarbij gegoogeld wordt met woorden met dat alleen voor ingewijden te begrijpen is. Het verbaasd me daarom dat je mij niet begrijpt.
Je bent ook wel dwingend met je verwijzingen naar zaken die je eerder gezegd hebt. Je eist antwoorden warvan je kunt weten dat die al beantwoord zijn. Dat komt de discussie niet ten goede.
De reden dat ik schrijf is om jouw te overtuigen en niet om zelf overtuigd te worden. Dat kan ook niet want ik kan geestelijk zien en jij bent geestelijk blind. Dat blijkt uit de vele vragen met antwoorden die je hebt opgesteld. Dat komt omdat je niet wedergeboren bent en daarom Christus niet kunt zien want Hij is geest. Daarom is Hij opgestaan uit de doden. HIj had geen lichaam nodig om te leven. Er staat immers dat Hij het leven zelf is. Daarom leven wij.
Ieder mens wordt geestelijk verwekt zoals er staat: Heden heb ik u verwekt. Dat komt omdat er voortdurend mensen verwekt worden die in de moederschoot leven. Daarna begint een lichaamlijk groeiproces. Het groeiproces houdt op bij de dood. Bij Christus hield het groeiproces niet op omdat Hij ook geestelijk groeide. Zonde leidt tot de dood en dat is geen geestelijke groei. Het is zonde en daarom sterven wij want er staat dat de zonde de dood baart. Maar Christus is niet gestorven om Zijn zonden maar omdat Hij goed deed. Hij heeft zijn leven gegeven als zondeoffer en is vrijwillig aan het kruis gegaan. Zoals ook Jesaja die zich doormidden heeft laten zagen. Daarom staat er dat men heeft aan te vullen wat er aan het leiden van Christus ontbreekt.
Dus geestelijk groei is voortdurend het goede zoeken en daarin groeien. Wie dat doet groeit in eigenschappen en niet alleen lichaamlijk. Wanneer het lichaam gebruikt wordt om het goede te doen wordt het gebruikt om hetgeen te doen waarvoor het gemaakt is en daarom staat er dat wie niet zondigt niet zal sterven. Geestelijke groei is dus niet zondigen maar doen hetgeen God gezegd heeft waarvan Jezus zegt dat dat is te doen voor een ander hetgeen men wil dat men voor jezelf doet. dat niet doen is zonde en daardoor sterft men. Daarna wordt men opgenomen in de hemel, ook wanneer men niet wederom geboren is omdat een foutus leeft en zo ook iemand die nog niet geestelijk geboren is bij God kan horen omdat Hij wel iets in zich heeft dat wil maar niet voldoende om het mogelijk te maken dat hij geboren kan worden. Want dat moet men zelf lopen, poepen en adem halen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Barnabas: viewtopic.php?f=31&t=18612&start=225#p610244

Kun jij dit beantwoorden? De gesprekken gaan nu zo langs elkaar heen.
Ook weet ik nog steeds niet of geloof een goede graadmeter is?
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Barnabas schreef: 15 jan 2023 12:59 Ieder mens wordt geestelijk verwekt zoals er staat: Heden heb ik u verwekt. Dat komt omdat er voortdurend mensen verwekt worden die in de moederschoot leven. Daarna begint een lichaamlijk groeiproces. Het groeiproces houdt op bij de dood. Bij Christus hield het groeiproces niet op omdat Hij ook geestelijk groeide. kan worden. Want dat moet men zelf lopen, poepen en adem halen.
Beste Barnabas. Tip : niet de hele post waarop je reageert quoten.
Als je het over een lichamelijk groeiproces hebt dan wordt hiermee doorgaans te periode tot volgroeid zijn bereikt is en gelukkig worden veel mensen ouder. Dat Jezus zelf ademhaalde en poepen kon is goed om te horen. Het geestelijk groeien is niet enkel aan de zoon van god gegeven hoor.
Maar wat er tot nu toe ontbreekt in al je berichten is onderbouwing van de onjuistheid van de evolutietheorie en de juistheid van het scheppingsverhaal. Tot op heden heb je daar nog geen sikkepitje van getoond. Is dat luiheid of weet je het gewoon niet?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Peter van Velzen
Site Admin

Barnabas schreef: 15 jan 2023 12:59
Peter van Velzen schreef: 14 jan 2023 04:12 Ik weet inderdaad dat jij blijkbaar gelooft dat er daadwerkelijk iemand genezen werd, door een gebed. Mijn vragen waren een poging om er achter te komen of er een enigzins objectieve basis was om dat te denken
Die objectieve basis is er wel maar die is als de bewijsvoering voor het vallen van een nieuw ontwikkelt voorwerp op basis van het vallenvan andere bekende voorwerpen. Het is dus een extrapolatie. Wat jouw overtuigd weet ik niet. De mens is geschapen met een zeer grote variëteit aan belangstelling en interesse. Aan jouw schrijven merk in een soort van filosofische instelling. Een denken met abstracte begrippen op hoog niveau. Een hoge itelligentie waarbij gegoogeld wordt met woorden met dat alleen voor ingewijden te begrijpen is. Het verbaasd me daarom dat je mij niet begrijpt.
Begrijp ik jou goed? Zijn gebedsgenezingen voor jou even alledaagse gebeurtenissen als vallende voorwerpen? Als je meent dat ik woorden gebruik, die jij niet begrijpt, Vraag mij dan om uitleg. Zoals ik jou ook om uitleg vroeg omtrent de gebedsgenezing, Een gebeurtenis die ik nog nooit heb meegemaakt. Jij was helaas niet bereid was om nadere uitleg te geven. Ik ben daar echter best toe bereid.
Je bent ook wel dwingend met je verwijzingen naar zaken die je eerder gezegd hebt. Je eist antwoorden warvan je kunt weten dat die al beantwoord zijn. Dat komt de discussie niet ten goede.
Ik EIS geen antwoorden. Zelfs de forumregels eisen alleen dat je er geen gewoonte van maakt om niet te antwoorden.
Ik heb je daarvan op de hoogte gesteld. Maar jij lijkt in mijn ogen even "doof" te zijn, als dat ik "blind"' ben in jouw ogen.
De reden dat ik schrijf is om jouw te overtuigen en niet om zelf overtuigd te worden. Dat kan ook niet want ik kan geestelijk zien en jij bent geestelijk blind. Dat blijkt uit de vele vragen met antwoorden die je hebt opgesteld. Dat komt omdat je niet wedergeboren bent en daarom Christus niet kunt zien want Hij is geest. Daarom is Hij opgestaan uit de doden. HIj had geen lichaam nodig om te leven. Er staat immers dat Hij het leven zelf is. Daarom leven wij.
Je bent - zoals ik al in mijn vorige reactie opmerkte - dus bezig met een hopeloze queeste.
De rest van jouw woorden zijn daarom dan ook zinloos. Ik kan je verder uitleggen waarom, maar jij luistert waarschijnlijk toch niet. Mocht je wél willen luisteren, laat het me weten, dan zal ik het alsnog uiteen zetten.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 16 jan 2023 03:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: t
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Barnabas schreef: 15 jan 2023 12:59 Die objectieve basis is er wel maar die is als de bewijsvoering voor het vallen van een nieuw ontwikkelt voorwerp op basis van het vallen van andere bekende voorwerpen. Het is dus een extrapolatie.
Dat is geen extrapolatie maar een waarschijnlijkheid.

Extrapolatie is het als je valtijden hebt gemeten en op grond van die tabel een voorspelling doet voor een valtijd die buiten het meetbereik ligt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Barnabas,

Je lijkt een medestander van formaat te hebben!

Erich von Däniken heeft vorig jaar weer van zich laten horen met:
EVOLUTION IS WRONG
A RADICAL APPROACH to the
Origin and Transformation of Life

Hier een bespreking door Gert Korthoff die over evolutie meer nuttigs heeft verzameld in zijn openbare websites.

https://korthof.blogspot.com/
CONCLUSION
I was curious about Von Daniken's knowledge of evolution and DNA in his recent Evolution is wrong. I must conclude that his knowledge is fragmentary; there are some surprising bits of knowledge: Evo-Devo, genetic toolkit, CRISPR, genetic knockout, and some fragments of the history of science, but he misses crucial insights and facts.
Roeland
bollebof

Bericht door bollebof »

Soms denk ik dat God in alle stappen het hele universum en het leven heeft beschreven. Toen is er iets in werking gesteld, en evolutie is toen het gevolg.
De uitvinder van de evolutie, heeft nog veel verrassingen voor ons in zak.
Plaats reactie