Dat is het inderdaad niet.
Want men moet wel alles mee rekenen dus ook waar en hoe die waterstof wordt gemaakt.
Dan krijg je een heel ander plaatje.
Moderator: Moderators
Dat is het inderdaad niet.
Je bedoelt waarschijnlijk "niet altijd"TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 jan 2023 15:41Dat is het inderdaad niet.
Want men moet wel alles mee rekenen dus ook waar en hoe die waterstof wordt gemaakt.
Zelfs als je het doet met gigantische zonnepanelen bv in de Sahara. (Iets waar de oliemaatschappijen op uit zijn)Peter van Velzen schreef: ↑12 jan 2023 18:11Je bedoelt waarschijnlijk "niet altijd"TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 jan 2023 15:41Dat is het inderdaad niet.
Het lijk me best mogelijk om waterstof te produceren zonder dat daarbij noodzakelijkerwijs CO2 ontstaat, maar het is ook mogelijk dit juist te doen met behulp van energie die door het verbranden van koolstof is verkregen.
Ik weet niet precies welke grondstoffen voor zo'n installatie noodzakelijk zijn, maar zeer waarschijnlijk heb je gelijk. Beton en staal productie leveren in elk geval flink wat uitstoot aan CO2 op. In welke verhouding het staat tot de CO2 uitstoot die je er door kunt voorkomen (doordat je bijvoorbeeld het verbranden van Kerosine overbodig maakt, weet ik niet. Maar je moet je niet te snel rijk rekenen. Niet vliegen is waarschijnlijk in de meeste gevallen een veel beter alternatief.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 jan 2023 18:26Zelfs als je het doet met gigantische zonnepanelen bv in de Sahara. (Iets waar de oliemaatschappijen op uit zijn)Peter van Velzen schreef: ↑12 jan 2023 18:11 Het lijk me best mogelijk om waterstof te produceren zonder dat daarbij noodzakelijkerwijs CO2 ontstaat, maar het is ook mogelijk dit juist te doen met behulp van energie die door het verbranden van koolstof is verkregen.
Dan is het nog lang niet CO2 neutraal, want de grondstoffen hiervoor worden niet CO2 neutraal gewonnen.
Ook gaat zoiets grote ECO systemen vernietigen dan wordt de Duivel met Bealzabub uitgedreven.
CO2-vrije staalproductie wordt in Finland vanaf 2026 geproduceerd: https://www.hs.fi/talous/art-2000009302164.htmlPeter van Velzen schreef: ↑13 jan 2023 01:49 Het lijk me best mogelijk om waterstof te produceren zonder dat daarbij noodzakelijkerwijs CO2 ontstaat, maar het is ook mogelijk dit juist te doen met behulp van energie die door het verbranden van koolstof is verkregen.
Beton en staal productie leveren in elk geval flink wat uitstoot aan CO2 op. In welke verhouding het staat tot de CO2 uitstoot die je er door kunt voorkomen (doordat je bijvoorbeeld het verbranden van Kerosine overbodig maakt, weet ik niet. Maar je moet je niet te snel rijk rekenen. Niet vliegen is waarschijnlijk in de meeste gevallen een veel beter alternatief.
Niet vliegen als alternatief voor wat? Welk alternatief om te reizen naar plekken waar je niet ff naar toe wandelt is wel CO2 neutraal? Hoe kan ik ff bij jou op bezoek komen voor een kopje koffie? Te voet?Peter van Velzen schreef: ↑13 jan 2023 01:49Ik weet niet precies welke grondstoffen voor zo'n installatie noodzakelijk zijn, maar zeer waarschijnlijk heb je gelijk. Beton en staal productie leveren in elk geval flink wat uitstoot aan CO2 op. In welke verhouding het staat tot de CO2 uitstoot die je er door kunt voorkomen (doordat je bijvoorbeeld het verbranden van Kerosine overbodig maakt, weet ik niet. Maar je moet je niet te snel rijk rekenen. Niet vliegen is waarschijnlijk in de meeste gevallen een veel beter alternatief.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 jan 2023 18:26Zelfs als je het doet met gigantische zonnepanelen bv in de Sahara. (Iets waar de oliemaatschappijen op uit zijn)Peter van Velzen schreef: ↑12 jan 2023 18:11 Het lijk me best mogelijk om waterstof te produceren zonder dat daarbij noodzakelijkerwijs CO2 ontstaat, maar het is ook mogelijk dit juist te doen met behulp van energie die door het verbranden van koolstof is verkregen.
Dan is het nog lang niet CO2 neutraal
... ...
Witte steenkool als één van de duurzame energiebronnen en Finland en andere Europese landen met waterkrachtcentrales als mede-leverancier van electriciteit en waterstof aan de rest van Europa, mooi!Rereformed schreef: ↑13 jan 2023 06:15 CO2-vrije staalproductie wordt in Finland vanaf 2026 geproduceerd: https://www.hs.fi/talous/art-2000009302164.html
De benodigde waterstof zal worden geproduceerd door middel van elektrolyse met emissievrije elektriciteit. Men schat dat het proces de kooldioxide-uitstoot van de staalproductie met wel 95 procent zal verminderen.
Finland beschikte vóór 2022 voor 82% over eigen energie.
Het voor de hand liggende alternatief is, om NIET bij mij op bezoek te komen. Eventueel jun je wel via een internetverbinding contact maken, (Line, WhatsAp, Facebook etc.) maar we zullen elkaar geen kopje koffie kunnen aanreiken. Als ik in 2028 naar de Nederlandse ambassade in Bangkok moet om een nieuw paspoort te laten maken, is de trein een mogelijk alternatief. Die is ook niet CO2-neutraal, maar kan mogelijk minder uitstoot veroorzaken dan een vliegverbinding.
Voorstellen om niet te reizen als alternatief voor reizen? En vervolgens er aan toe voegen dat je zelf binnen kort gaat reizen ... waar doet me dat aan denken? Daaraan:Peter van Velzen schreef: ↑14 jan 2023 02:08Het voor de hand liggende alternatief is, om NIET bij mij op bezoek te komen. Eventueel jun je wel via een internetverbinding contact maken, (Line, WhatsAp, Facebook etc.) maar we zullen elkaar geen kopje koffie kunnen aanreiken. Als ik in 2028 naar de Nederlandse ambassade in Bangkok moet om een nieuw paspoort te laten maken, is de trein een mogelijk alternatief. Die is ook niet CO2-neutraal, maar kan mogelijk minder uitstoot veroorzaken dan een vliegverbinding.
Het WEF claimt de 1,5 graad doelstelling uit het Klimaatakkoord van Parijs te omarmen. Over hypocrisie gesproken. Als we echt willen gaan voor een groene, rechtvaardige en veilige wereld voor iedereen, dan zouden die zogenaamde wereldleiders het goede voorbeeld moeten geven en beginnen met hun eigen privéjets en onnodige korte vluchten te verbieden!Greenpeace - 13 January 2023 schreef:
CE Delft – CO2 emissions from private flights to the World Economic Forum
Summary of report
New analysis commissioned by Greenpeace International shows that 1,040 private jets flew in and out of airports serving the Swiss mountain resort of Davos during the week of the 2022 World Economic Forum (WEF), causing CO2 emissions from private jets four times greater than an average week.
<<< knip >>>
Of all these flights, 53% were short-haul flights below 750 km that could have easily been train or car trips, with 38% flying ultra-short distances of under 500 km. The shortest flight recorded was only 21 km.
<<< knip >>>
The analysis released by Greenpeace International comes days before political and business leaders head into Davos to attend the 2023 World Economic Forum, with its self-proclaimed goal of wanting to tackle climate change and other “ongoing crises” calling for “bold collective action”.
<<< knip >>>
Greenpeace is calling on a ban on private jets and short-haul flights with train alternatives in the EU.
Over 5 Jaar betitelen als "binnen kort" is nogal hilarisch, maar je hebt gelijk, we zijn beter in weten wat we zouden moeten doen, dan in doen wat we zouden moeten doen (of laten wat we zouden moeten laten). De spotprent is spot on!
(behalve dan mensen die nooit vliegen, niet aan wintersport doen, geen rundvlees eten, geen airco hebben en niet auto-rijden etc.)