De klimaatrevolutie

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: De klimaatrevolutie

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 12 jan 2023 15:34 Is het vliegen op waterstof volgens jou helemaal niet CO2 neutraal?
Dat is het inderdaad niet.
Want men moet wel alles mee rekenen dus ook waar en hoe die waterstof wordt gemaakt.
Dan krijg je een heel ander plaatje.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

C

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 jan 2023 15:41
HierEnNu schreef: 12 jan 2023 15:34 Is het vliegen op waterstof volgens jou helemaal niet CO2 neutraal?
Want men moet wel alles mee rekenen dus ook waar en hoe die waterstof wordt gemaakt.
Je bedoelt waarschijnlijk "niet altijd"
Het lijk me best mogelijk om waterstof te produceren zonder dat daarbij noodzakelijkerwijs CO2 ontstaat, maar het is ook mogelijk dit juist te doen met behulp van energie die door het verbranden van koolstof is verkregen.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: C

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 12 jan 2023 18:11
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 jan 2023 15:41
Je bedoelt waarschijnlijk "niet altijd"
Het lijk me best mogelijk om waterstof te produceren zonder dat daarbij noodzakelijkerwijs CO2 ontstaat, maar het is ook mogelijk dit juist te doen met behulp van energie die door het verbranden van koolstof is verkregen.
Zelfs als je het doet met gigantische zonnepanelen bv in de Sahara. (Iets waar de oliemaatschappijen op uit zijn)
Dan is het nog lang niet CO2 neutraal, want de grondstoffen hiervoor worden niet CO2 neutraal gewonnen.

Ook gaat zoiets grote ECO systemen vernietigen dan wordt de Duivel met Bealzabub uitgedreven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 jan 2023 18:26
Peter van Velzen schreef: 12 jan 2023 18:11 Het lijk me best mogelijk om waterstof te produceren zonder dat daarbij noodzakelijkerwijs CO2 ontstaat, maar het is ook mogelijk dit juist te doen met behulp van energie die door het verbranden van koolstof is verkregen.
Zelfs als je het doet met gigantische zonnepanelen bv in de Sahara. (Iets waar de oliemaatschappijen op uit zijn)
Dan is het nog lang niet CO2 neutraal, want de grondstoffen hiervoor worden niet CO2 neutraal gewonnen.

Ook gaat zoiets grote ECO systemen vernietigen dan wordt de Duivel met Bealzabub uitgedreven.
Ik weet niet precies welke grondstoffen voor zo'n installatie noodzakelijk zijn, maar zeer waarschijnlijk heb je gelijk. Beton en staal productie leveren in elk geval flink wat uitstoot aan CO2 op. In welke verhouding het staat tot de CO2 uitstoot die je er door kunt voorkomen (doordat je bijvoorbeeld het verbranden van Kerosine overbodig maakt, weet ik niet. Maar je moet je niet te snel rijk rekenen. Niet vliegen is waarschijnlijk in de meeste gevallen een veel beter alternatief.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Peter van Velzen schreef: 13 jan 2023 01:49 Het lijk me best mogelijk om waterstof te produceren zonder dat daarbij noodzakelijkerwijs CO2 ontstaat, maar het is ook mogelijk dit juist te doen met behulp van energie die door het verbranden van koolstof is verkregen.

Beton en staal productie leveren in elk geval flink wat uitstoot aan CO2 op. In welke verhouding het staat tot de CO2 uitstoot die je er door kunt voorkomen (doordat je bijvoorbeeld het verbranden van Kerosine overbodig maakt, weet ik niet. Maar je moet je niet te snel rijk rekenen. Niet vliegen is waarschijnlijk in de meeste gevallen een veel beter alternatief.
CO2-vrije staalproductie wordt in Finland vanaf 2026 geproduceerd: https://www.hs.fi/talous/art-2000009302164.html

De benodigde waterstof zal worden geproduceerd door middel van elektrolyse met emissievrije elektriciteit. Men schat dat het proces de kooldioxide-uitstoot van de staalproductie met wel 95 procent zal verminderen.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Oude technologie met nieuwe bijvangst. Koplopers: Waterstofbatterij geeft technologie van Edison tweede leven. Accu technologie die nooit gebruikt is omdat er waterstof bij vrijkomt en er daardoor teveel risico is. Nu is het opeens een vorm van energieopslag met als extraatje productie van waterstof. Het kan verkeren.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 13 jan 2023 01:49
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 jan 2023 18:26
Peter van Velzen schreef: 12 jan 2023 18:11 Het lijk me best mogelijk om waterstof te produceren zonder dat daarbij noodzakelijkerwijs CO2 ontstaat, maar het is ook mogelijk dit juist te doen met behulp van energie die door het verbranden van koolstof is verkregen.
Dan is het nog lang niet CO2 neutraal
... ...
Ik weet niet precies welke grondstoffen voor zo'n installatie noodzakelijk zijn, maar zeer waarschijnlijk heb je gelijk. Beton en staal productie leveren in elk geval flink wat uitstoot aan CO2 op. In welke verhouding het staat tot de CO2 uitstoot die je er door kunt voorkomen (doordat je bijvoorbeeld het verbranden van Kerosine overbodig maakt, weet ik niet. Maar je moet je niet te snel rijk rekenen. Niet vliegen is waarschijnlijk in de meeste gevallen een veel beter alternatief.
Niet vliegen als alternatief voor wat? Welk alternatief om te reizen naar plekken waar je niet ff naar toe wandelt is wel CO2 neutraal? Hoe kan ik ff bij jou op bezoek komen voor een kopje koffie? Te voet?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 13 jan 2023 06:15 CO2-vrije staalproductie wordt in Finland vanaf 2026 geproduceerd: https://www.hs.fi/talous/art-2000009302164.html

De benodigde waterstof zal worden geproduceerd door middel van elektrolyse met emissievrije elektriciteit. Men schat dat het proces de kooldioxide-uitstoot van de staalproductie met wel 95 procent zal verminderen.
Witte steenkool als één van de duurzame energiebronnen en Finland en andere Europese landen met waterkrachtcentrales als mede-leverancier van electriciteit en waterstof aan de rest van Europa, mooi!
.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

HierEnNu schreef: 13 jan 2023 07:43 Witte steenkool als één van de duurzame energiebronnen en Finland en andere Europese landen met waterkrachtcentrales als mede-leverancier van electriciteit en waterstof aan de rest van Europa, mooi!
Finland beschikte vóór 2022 voor 82% over eigen energie.
Geen idee of het land in de toekomst een exporteur van energie wordt, maar gisteren was in het Finse nieuws dat energie in Finland over enkele jaren weer net zo goedkoop is als voorheen (ongeveer 5 c/kWt) vanwege snelle aanbouw van vele windmolenparken. Windkracht en waterkracht gaan goed samen. Op momenten dat er geen wind is nemen waterkrachtcentrales het over. Finlands nieuwste kerncentrale gaat in maart op volle toeren werken. Die zal voor ongeveer 10% van de energiebehoefte voorzien. Oudere kerncentrales voorzien Finland van 34% van de energiebehoefte.

Overigens was gisteren ook in het nieuws dat in het Zweedse Kiruna een enorme voorraad zeldzame metalen is ontdekt. Die markt is tot nu toe in handen van China geweest, maar Europa zal in de toekomst ook daarvan onafhankelijk worden.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het gelukkige Finland...alleen die ene buurman...
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 13 jan 2023 07:29 Niet vliegen als alternatief voor wat? Welk alternatief om te reizen naar plekken waar je niet ff naar toe wandelt is wel CO2 neutraal? Hoe kan ik ff bij jou op bezoek komen voor een kopje koffie? Te voet?
Het voor de hand liggende alternatief is, om NIET bij mij op bezoek te komen. Eventueel jun je wel via een internetverbinding contact maken, (Line, WhatsAp, Facebook etc.) maar we zullen elkaar geen kopje koffie kunnen aanreiken. Als ik in 2028 naar de Nederlandse ambassade in Bangkok moet om een nieuw paspoort te laten maken, is de trein een mogelijk alternatief. Die is ook niet CO2-neutraal, maar kan mogelijk minder uitstoot veroorzaken dan een vliegverbinding.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 14 jan 2023 02:08
HierEnNu schreef: 13 jan 2023 07:29 Niet vliegen als alternatief voor wat? Welk alternatief om te reizen naar plekken waar je niet ff naar toe wandelt is wel CO2 neutraal? Hoe kan ik ff bij jou op bezoek komen voor een kopje koffie? Te voet?
Het voor de hand liggende alternatief is, om NIET bij mij op bezoek te komen. Eventueel jun je wel via een internetverbinding contact maken, (Line, WhatsAp, Facebook etc.) maar we zullen elkaar geen kopje koffie kunnen aanreiken. Als ik in 2028 naar de Nederlandse ambassade in Bangkok moet om een nieuw paspoort te laten maken, is de trein een mogelijk alternatief. Die is ook niet CO2-neutraal, maar kan mogelijk minder uitstoot veroorzaken dan een vliegverbinding.
Voorstellen om niet te reizen als alternatief voor reizen? En vervolgens er aan toe voegen dat je zelf binnen kort gaat reizen ... waar doet me dat aan denken? Daaraan:

Who wants change - want to change.JPG

Laten we toch maar inzetten op een transitie richting waterstof, zodat ook de electriciteit van de treinen waar mee gereisd wordt zo CO2 neutraal mogelijk kan worden.

Laten we wat vliegen betreft de pijlen eerst eens richten op privéjets en korte afstanden:
Greenpeace - 13 January 2023 schreef:
CE Delft – CO2 emissions from private flights to the World Economic Forum

Summary of report

New analysis commissioned by Greenpeace International shows that 1,040 private jets flew in and out of airports serving the Swiss mountain resort of Davos during the week of the 2022 World Economic Forum (WEF), causing CO2 emissions from private jets four times greater than an average week.

<<< knip >>>

Of all these flights, 53% were short-haul flights below 750 km that could have easily been train or car trips, with 38% flying ultra-short distances of under 500 km. The shortest flight recorded was only 21 km.

<<< knip >>>

The analysis released by Greenpeace International comes days before political and business leaders head into Davos to attend the 2023 World Economic Forum, with its self-proclaimed goal of wanting to tackle climate change and other “ongoing crises” calling for “bold collective action”.

<<< knip >>>

Greenpeace is calling on a ban on private jets and short-haul flights with train alternatives in the EU.
Het WEF claimt de 1,5 graad doelstelling uit het Klimaatakkoord van Parijs te omarmen. Over hypocrisie gesproken. Als we echt willen gaan voor een groene, rechtvaardige en veilige wereld voor iedereen, dan zouden die zogenaamde wereldleiders het goede voorbeeld moeten geven en beginnen met hun eigen privéjets en onnodige korte vluchten te verbieden!
.
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 14 jan 2023 10:08 Voorstellen om niet te reizen als alternatief voor reizen? En vervolgens er aan toe voegen dat je zelf binnen kort gaat reizen ... waar doet me dat aan denken? Daaraan:
Over 5 Jaar betitelen als "binnen kort" is nogal hilarisch, maar je hebt gelijk, we zijn beter in weten wat we zouden moeten doen, dan in doen wat we zouden moeten doen (of laten wat we zouden moeten laten). De spotprent is spot on!
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Die spotprent is de spijker op de kop! We WILLEN allemaal (behalve de grootste vervuilers die verdienen aan milieu vernietiging) maar zijn geen van allen bereid flinke stappen te zetten. Kijk maar de skivakanties. Mensen die op een zielig smal opgespoten kunstsneeuw drabje zich begeven naar de volgende skihut en klagen over uitblijven van sneeuw, terwijl ze de volgende dag weer met t vliegtuig terugreizen om de vakantiebeurs te gaan bezoeken!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: 15 jan 2023 08:43 Die spotprent is de spijker op de kop! We WILLEN allemaal (behalve de grootste vervuilers die verdienen aan milieu vernietiging) maar zijn geen van allen bereid flinke stappen te zetten.
(behalve dan mensen die nooit vliegen, niet aan wintersport doen, geen rundvlees eten, geen airco hebben en niet auto-rijden etc.)
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie