axxyanus schreef: ↑02 jan 2023 09:53
VseslavBotkin schreef: ↑01 jan 2023 20:48
axxyanus schreef: ↑01 jan 2023 20:32
Dat helpt ons niet vooruit. Je hebt bepaalde zaken als gebazel bestempeld. Wat betekent dat juist? Dat ze fout zijn zoals al de rest of dat ze niet eens nuttig zijn?
Het is niet eens fout. Het is een uitspraak die geen waarheidswaarde kan hebben, een beetje zoals de leugenaarsparadox. Als ik zeg "deze realiteit is geconstrueerd, en de echte realiteit is ontoegankelijk", doe ik beroep op diezelfde realiteit en de dingen die ik daar heb gezien om tot de conclusie te komen dat hij inderdaad geconstrueerd is.
Ja en? Dat impliceert niet dat de uitspraak geen waarheidswaarde heeft. Je bent epistemologie en ontologie door elkaar aan het halen. Het is niet de realiteit die geconstrueerd is, het is onze kennis [of beter ons model] dat geconstrueerd is. [...]
Veel mensen halen epistemologie en [fundamentele] ontologie door elkaar, ja. Ik niet! Ik probeer nou juist op die verwarring te wijzen. Mensen die beweren dat we geen toegang hebben tot de realiteit, bijvoorbeeld door te spreken over hersenen en constructies, maken nou juist die fout. Ze verwarren geconstrueerde kennis met de werkelijkheid, ze verwarren modellen met de realiteit; en vanuit die verwarring sluiten ze zichzelf en anderen op in een droomwereld. Nietzsche:
Zij zetten dat wat het laatst komt - helaas, want het had beter achterwege kunnen blijven! - namelijk de 'hoogste begrippen', dat wil zeggen de meest algemene, de leegste begrippen, de laatste damp van de vervlogen realiteit, aan het begin, sterker nog, ze poneren dat laatste als begin.
Eerst is er een realiteit; vervolgens komt theorievorming en epistemologie over hersenen. Niet andersom.
Want een visie zonder deze struikelblokken moet er nog steeds rekening mee houden dat onze kennis wel degelijke een constructie is en dat het die constructie is die ons het gevoel geeft rechtstreeks in de werkelijkheid te staan.
Mensen die het gevoel hebben rechtstreeks in de realiteit te staan met kennis vergissen zich, dat ben ik met je eens. Dat lijkt me een vorm van direct realisme die ik niet onderschrijf. Waar ik overigens aan wil toevoegen dat deze personen vaak de fout maken de mens als een primair kennend wezen zien (de scholastische notie van animale rationale; gebaseerd op een te nauwe vertaling van Aristoteles). Ik heb daar zelf niet zo'n last van, omdat ik kennis, modellen en epistemologie allemaal als secundaire dingen zie.