Interview BRT met bedenker Oerknal teruggevonden

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
B.S.
Bevlogen

Interview BRT met bedenker Oerknal teruggevonden

Bericht door B.S. »

De VRT heeft een 'verloren gewaand'(=slordig gearchiveerd)
BRT 'interview uit begin jaren zestig met de Belgische kosmoloog en priester Georges Lemaitre teruggevonden, die als grondlegger van de 'Oerknal'-theorie en het uitdijende heelal geldt. Het is ongeveer 19 minuten lang en Lemaitre gaat in op de toen spelende discussie met Fred 'Steady State Theory' Hoyle en hoe hij als priester God buiten de Oerknal Theorie weet te houden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/27 ... -lemaitre/
HierEnNu
Superposter

Re: Interview BRT met bedenker Oerknal teruggevonden

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 31 dec 2022 14:39 De VRT heeft een 'verloren gewaand'(=slordig gearchiveerd)
BRT 'interview uit begin jaren zestig met de Belgische kosmoloog en priester Georges Lemaitre teruggevonden, die als grondlegger van de 'Oerknal'-theorie en het uitdijende heelal geldt. Het is ongeveer 19 minuten lang en Lemaitre gaat in op de toen spelende discussie met Fred 'Steady State Theory' Hoyle en hoe hij als priester God buiten de Oerknal Theorie weet te houden https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/27 ... -lemaitre/
Ademloos gekijkluisterd! Dankjewel voor het plaatsen hier [en nu :D ] !

Ik ben benieuwd of de James Webb ons nog gaat verrassen door verder terug te kunnen kijken in de tijd dan het moment van die veronderstelde Oerknal, zodat we wellicht eindelijk ontdekken of en wat die veronderstelde Oerknal veroorzaakt heeft en wat daar zoal aan vooraf ging.
Het Parool 25 december 2021, 09:44 - Bill Nelson, het hoofd van Nasa, na de lancering schreef:
Nieuwe ruimtetelescoop die gaat zoeken naar sporen van de oerknal vandaag gelanceerd

De belofte van de Webb is niet om te ontdekken wat we verwachten, maar om ontdekkingen te doen over het heelal waar we ons nu nog geen voorstelling van kunnen maken. Ik kan niet wachten om te zien wat hij aan het licht zal brengen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Hier&NU,

Verder terugkijken zit er niet in:
https://scientias.nl/naar-rand-waarneembare-heelal/ schreef: Maar hoe verder we het heelal inkijken, hoe verder we terugkijken in de tijd. Kort na de oerknal was het heelal ondoorzichtig omdat alle materie, voornamelijk waterstof en helium, in geïoniseerde toestand verkeerde. 380.000 jaar na de oerknal was de temperatuur van het heelal zo ver gedaald dat de waterstofionen elektronen konden invangen en er voor het eerst atomen ontstonden. We noemen dit proces recombinatie.

Lichtstralen konden zich nu voor het eerst vrij door de ruimte bewegen en het heelal werd doorzichtig. Daarom kunnen we niet verder terugkijken dan 380.000 jaar na de oerknal.
Voorbij deze ‘grens’ zien we niets meer. De ruimte houdt niet op, maar de tijd en de eindige leeftijd van het heelal begrenzen tot hoever we kunnen kijken.

Binnen die grens bevindt zich het waarneembare universum.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 01 jan 2023 14:48 Hier&NU,

Verder terugkijken zit er niet in:
https://scientias.nl/naar-rand-waarneembare-heelal/ schreef: Maar hoe verder we het heelal inkijken, hoe verder we terugkijken in de tijd. Kort na de oerknal was het heelal ondoorzichtig omdat alle materie, voornamelijk waterstof en helium, in geïoniseerde toestand verkeerde. 380.000 jaar na de oerknal was de temperatuur van het heelal zo ver gedaald dat de waterstofionen elektronen konden invangen en er voor het eerst atomen ontstonden. We noemen dit proces recombinatie.

Lichtstralen konden zich nu voor het eerst vrij door de ruimte bewegen en het heelal werd doorzichtig. Daarom kunnen we niet verder terugkijken dan 380.000 jaar na de oerknal.
Voorbij deze ‘grens’ zien we niets meer. De ruimte houdt niet op, maar de tijd en de eindige leeftijd van het heelal begrenzen tot hoever we kunnen kijken.

Binnen die grens bevindt zich het waarneembare universum.
Roeland
Wat jammer, weer een illusie armer!

Dat laatste is op zichzelf sowieso wel een heerlijkheid,
want alweer een verlangen minder, yippie, maar ja,
het zorgt bij mij tevens voor de nodige cognitieve dissonantie,
och ja, groeipijntjes :mrgreen: horen er kennelijk bij.
.
.
MZP
Forum fan

Bericht door MZP »

HierEnNu schreef: 01 jan 2023 13:36 ...
... we wellicht eindelijk ontdekken of en wat die veronderstelde Oerknal veroorzaakt heeft en wat daar zoal aan vooraf ging.
...
Miskien ohne teleskoop ?

https://www.youtube.com/watch?v=6TYKM4a9ZAU
* happens
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MZP schreef: 02 jan 2023 13:06
... we wellicht eindelijk ontdekken of en wat die veronderstelde Oerknal veroorzaakt heeft en wat daar zoal aan vooraf ging.
...
Miskien ohne teleskoop ?

Ik mag aannemen dat je het vorige modadvies hebt gelezen?
Wat is de inhoud van deze video in het engels, die we eerst een uur en een kwartier moeten beluisteren voor jouw bericht hier waarde heeft?

Daarbij: Ik dacht dat je voor het nieuwe jaar besloten had je berichten voortaan gewoon in leesbaar ABN spelling te schrijven. Dat was een hele verbetering.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

MZP schreef: 02 jan 2023 13:06
...
Miskien ohne teleskoop ?

Dat gaat me boven mijn petje hoor!

Ik ben vooralsnog al heel tevreden dat ik de uitleg door Robbert Dijkgraaf een beetje kan volgen.

Leuk detail:
.
.
Plaats reactie