De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld
Moderator: Moderators
Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld
Bewust zijn.
Tegenovergestelde is onbewust of je niet bewust zijn. Ergens geen notie van hebben.
De vraag is: hoe worden wij ons zaken of dingen/fenomenen bewust?
Kun jij een auto ZIEN als je ogen verwijderd zijn?
Kun jij een auto horen als je volslagen doof bent?
Kun je een auto voelen als je opgesloten zit in een kist?
Kun je een auto ruiken als je n.olfactorius is doorgesneden?
Kun jij je bewust worden van deze auto als je hersenen verwijderd zijn?
Ik zie dat ik input nodig heb (zintuigen) en een input-processor/verwerker (brein) EN output (brein). ALS bewustzijn een op zichzelf staand fenomeen/energieveld is waarom is dit niet los te vangen of te meten? Wij reageren op prikkels en alle prikkels komen op die ene plaats terecht. Het brein. Wij MENEN dan ook te ruiken hetgeen een toestand van het brein is, na aanvoer van reuk stofjes via de neus(zenuw).
We ZIEN maar een zeer beperkt deel van het en spectrum omdat ons brein slechts daarvoor gevoelig is.
Wat mij betreft zijn het overlevingsmechanismen veroorzaakt door de evolutie. En wij noemen dat bewustzijn
Tegenovergestelde is onbewust of je niet bewust zijn. Ergens geen notie van hebben.
De vraag is: hoe worden wij ons zaken of dingen/fenomenen bewust?
Kun jij een auto ZIEN als je ogen verwijderd zijn?
Kun jij een auto horen als je volslagen doof bent?
Kun je een auto voelen als je opgesloten zit in een kist?
Kun je een auto ruiken als je n.olfactorius is doorgesneden?
Kun jij je bewust worden van deze auto als je hersenen verwijderd zijn?
Ik zie dat ik input nodig heb (zintuigen) en een input-processor/verwerker (brein) EN output (brein). ALS bewustzijn een op zichzelf staand fenomeen/energieveld is waarom is dit niet los te vangen of te meten? Wij reageren op prikkels en alle prikkels komen op die ene plaats terecht. Het brein. Wij MENEN dan ook te ruiken hetgeen een toestand van het brein is, na aanvoer van reuk stofjes via de neus(zenuw).
We ZIEN maar een zeer beperkt deel van het en spectrum omdat ons brein slechts daarvoor gevoelig is.
Wat mij betreft zijn het overlevingsmechanismen veroorzaakt door de evolutie. En wij noemen dat bewustzijn
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld
Ik vraag om ondersteuning, niet om een herhaling van je bewering. Ik zie geen reden om aan te nemen dat wetenschappers iets dergelijks veronderstellen in de betekenis die jij daar aan lijkt te geven.MaartenV schreef: ↑31 dec 2022 15:46Een wetenschapper die observaties doet van de materie, heeft dat toch als één van zijn veronderstellingen over de wereld.axxyanus schreef: ↑31 dec 2022 12:45Welke materialisten zijn dat dan? Mijn indruk is dat materialisten er over het algemeen geen probleem mee hebben om te erkennen dat een vleermuis met zijn sonar de wereld anders waarnemen dat een mens. Kan je een verwijzing geven naar materialisten die beweren dat de wereld aan ons verschijnt zoals die is?
Observaties en beschrijvingen zijn twee verschillende zaken. En ik betwijfel dat een wetenschapper zal ontkennen dat hij de wereld accuraat beschrijft vanuit een menselijk standpunt. Dat het bv mogelijk is om twee voorwerpen te beschrijven als de zelfde kleur, terwijl de lichtspectra die door elk voorwerp worden teruggekaatst niet identiek zijn.
Er is een verschil tussen hoe de werkelijkheid eruit ziet en welke visie je aanhangt. Die twee hoeven niet overeen te komen. Dat de visie voor een aanhanger verregaande implicaties heeft, wil nog niet zeggen dat de aard van de werkelijkheid verregaande implicaties heeft.MaartenV schreef: ↑31 dec 2022 15:46Maarten V schreef:Wat denk jij: is Bewustzijn primair, of is de materie primair?Het aanhangen van één van beide visies heeft wel degelijk vergaande implicaties over onze perceptie van onze levens, de zin van onze levens hier enzomeer. Filosofie is het meest ingrijpende dat er is. Het verandert alle betekenissen, eens je het filosofisch kader verandert.Axxyanus schreef:Dat het totaal onbelangrijk is, welk van de twee het is.
Persoonlijk zie ik niet hoe mijn perceptie of de zin van mijn leven beduidend door één van die visies beïnvloed zou worden. Maar dat is gewoon ik, ik kan niemand tegenhouden om daar wel heel wat implicaties aan te verbinden. Maar dat lijkt me dan meer een gevolg van hoe men omgaat met die visies dan met de visies op zich.
Stel dat ik het droombeeld van iemand anders ben, wat dan nog? Ondertussen moet ik in die droom zo goed mogelijk mijn leven leiden en uiteindelijk sterf ik toch. Misschien dat ik buiten die droom dan even als herinnering blijf door bestaan maar dat lijkt me maar een magere troost.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ja VseslavBotkin, het is inderdaad zaak de begrippen zorgvuldig te kiezen. In het Engels maken Aidvaita aanhangers het onderscheid tussen 'pure Awareness', 'Mind' en ''experiences that appear and disapear in mind'.
Dat dit Cartesiaans lijkt (dualisme) komt idd. door de taalverwarring veroorzaakt door de gebruikte begrippen.
Een begrip als 'bewustzijn' is volgens mij enkel een nominaal begrip (= een nergens concreet naar verwijzend label) voor diegenen die hun eigen ervaring van 'awareness' ontkennen. Als je mediteert of in diepe slaap bent, ben je 'pure awareness' zonder inhouden. Maar jouw 'bewustzijn', bij gebrek aan een betere naam, is wel steeds aanwezig.
Dat dit Cartesiaans lijkt (dualisme) komt idd. door de taalverwarring veroorzaakt door de gebruikte begrippen.
Een begrip als 'bewustzijn' is volgens mij enkel een nominaal begrip (= een nergens concreet naar verwijzend label) voor diegenen die hun eigen ervaring van 'awareness' ontkennen. Als je mediteert of in diepe slaap bent, ben je 'pure awareness' zonder inhouden. Maar jouw 'bewustzijn', bij gebrek aan een betere naam, is wel steeds aanwezig.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 31 dec 2022 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Bewustzijnsverlies en de dood zijn slechts ontbrekende tijdsperiodes, gezien vanuit het eerste persoonsperspectief tijdens een voortdurende bewustzijnsstroom. (Maarten Vergucht)
- VseslavBotkin
- Diehard
Je kunt niet uitleggen aan iemand hoe iets is, hoe een kleur uitziet bijvoorbeeld, of hoe een smaak proeft. Het leeuwendeel van de realiteit is helemaal niet in woorden uit te drukken. Toch twijfelen we niet aan het bestaan van kleuren.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 dec 2022 16:07Ik geef je op een briefje dat ze daar om heen gaan zitten draaien.
Het is verwant met Gelovigen die hun God niet willen omschrijven, want dat kan worden aangevochten.
Ook als je zou vragen naar hun definitie van materie zal je het zelfde zien.
In dit opzicht zou je God (of welke naam je het ook wilt geven) kunnen vergelijken met een kleur die buiten het kleurenspectrum valt. Dat mensen die die kleur nooit hebben gezien sceptisch zijn, is begrijpelijk. Dat ze vervolgens zo boos worden omdat niet alles expliciet en berekenbaar gemaakt kan worden zegt dan misschien meer over hen dan over de "gelovige" ["geloof" is een hele nauwe en abrahamistische notie natuurlijk].
Nu voert t weer steeds verder. Waarom God erbij halen?
Kleuren zijn goed omschreven en onze kegeltjes in onze ogen (zintuigen) zijn evolutionair dusdanig ontwikkeld dat ze gevoelig zijn voor een nauw stukje uit het elektromagnetische spectrum. Dit om overlevingskansen te vergroten. En inderdaad, jouw rood zal niet mijn rood zijn en jij vindt rood een prachtige kleur, ik verafschuw het. Maar het fenomeen 'zien' en 'kleuren' zijn goed gedefinieerd.
En ook het feit dat deze opgevangen signalen/energieën worden doorgestuurd naar onze hersenen. PAS als dit gebeurt is, worden we ons de kleur rood bewust.
En ja wij zijn ook in staat om een rode roos 'voor de geest' te halen omdat het brein eveneens een opslagplaats van of voor informatie is. Een Gluberbachbrok kunnen niet voor de geest halen omdat die informatie niet in je brein zit.
Kleuren zijn goed omschreven en onze kegeltjes in onze ogen (zintuigen) zijn evolutionair dusdanig ontwikkeld dat ze gevoelig zijn voor een nauw stukje uit het elektromagnetische spectrum. Dit om overlevingskansen te vergroten. En inderdaad, jouw rood zal niet mijn rood zijn en jij vindt rood een prachtige kleur, ik verafschuw het. Maar het fenomeen 'zien' en 'kleuren' zijn goed gedefinieerd.
En ook het feit dat deze opgevangen signalen/energieën worden doorgestuurd naar onze hersenen. PAS als dit gebeurt is, worden we ons de kleur rood bewust.
En ja wij zijn ook in staat om een rode roos 'voor de geest' te halen omdat het brein eveneens een opslagplaats van of voor informatie is. Een Gluberbachbrok kunnen niet voor de geest halen omdat die informatie niet in je brein zit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- VseslavBotkin
- Diehard
Je kunt een kleur helemaal niet omschrijven. Je kunt theorievorming doen over dat hele proces, prima, maar het kwalitatieve aspect van een kleur (en het kwalitatieve aspect van de realiteit) hebben niks met het verstand of het begrip te maken.dikkemick schreef: ↑31 dec 2022 17:00 Nu voert t weer steeds verder. Waarom God erbij halen?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat zijn slechts taalkundige foefjes.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 16:39 Je kunt niet uitleggen aan iemand hoe iets is, hoe een kleur uitziet bijvoorbeeld, of hoe een smaak proeft. Het leeuwendeel van de realiteit is helemaal niet in woorden uit te drukken. Toch twijfelen we niet aan het bestaan van kleuren.
In dit opzicht zou je God (of welke naam je het ook wilt geven) kunnen vergelijken met een kleur die buiten het kleurenspectrum valt. Dat mensen die die kleur nooit hebben gezien sceptisch zijn, is begrijpelijk. Dat ze vervolgens zo boos worden omdat niet alles expliciet en berekenbaar gemaakt kan worden zegt dan misschien meer over hen dan over de "gelovige" ["geloof" is een hele nauwe en abrahamistische notie natuurlijk].
Daar kan men in de praktijk niets mee.
Je zit er zoals verwacht omheen te draaien.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- VseslavBotkin
- Diehard
Ik vind die kruideniersmentaliteit verwonderlijk voor een wiskundige. Volgens mij is er een gigantisch deel van de wiskunde dat totaal nutteloos, zinloos en onpraktisch is.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 dec 2022 17:06Dat zijn slechts taalkundige foefjes.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 16:39 Je kunt niet uitleggen aan iemand hoe iets is, hoe een kleur uitziet bijvoorbeeld, of hoe een smaak proeft. Het leeuwendeel van de realiteit is helemaal niet in woorden uit te drukken. Toch twijfelen we niet aan het bestaan van kleuren.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Gezwam in de ruimte; verwant aan astrologie en dergelijke.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 17:06Je kunt een kleur helemaal niet omschrijven. Je kunt theorievorming doen over dat hele proces, prima, maar het kwalitatieve aspect van een kleur (en het kwalitatieve aspect van de realiteit) hebben niks met het verstand of het begrip te maken.dikkemick schreef: ↑31 dec 2022 17:00 Nu voert t weer steeds verder. Waarom God erbij halen?
Het begrip kleur is iets wat voor de meeste mensen op vergelijken is gebaseerd.
Wetenschappelijk gaat het iets dieper maar daar jij niets van wetenschap weet gaan we dat niet uitleggen.
jij hebt het over interpretaties van zintuiglijke waarnemingen. Een spons heeft ook zintuiglijke waarnemingen hoewel wij beiden denk ik niet van waarnemen zullen spreken, maar meer van reflexen.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 17:06Je kunt een kleur helemaal niet omschrijven. Je kunt theorievorming doen over dat hele proces, prima, maar het kwalitatieve aspect van een kleur (en het kwalitatieve aspect van de realiteit) hebben niks met het verstand of het begrip te maken.dikkemick schreef: ↑31 dec 2022 17:00 Nu voert t weer steeds verder. Waarom God erbij halen?
Maar wat verschillen wij wezenlijk van een spons behalve dat we meer (en beter? ontwikkelde) zintuigen hebben?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Daar je nauwelijks iets van wiskunde weet, lijkt me dat je je hand overspeelt.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 17:09Ik vind die kruideniersmentaliteit verwonderlijk voor een wiskundige. Volgens mij is er een gigantisch deel van de wiskunde dat totaal nutteloos, zinloos en onpraktisch is.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 dec 2022 17:06Dat zijn slechts taalkundige foefjes.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 16:39 Je kunt niet uitleggen aan iemand hoe iets is, hoe een kleur uitziet bijvoorbeeld, of hoe een smaak proeft. Het leeuwendeel van de realiteit is helemaal niet in woorden uit te drukken. Toch twijfelen we niet aan het bestaan van kleuren.
Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke were
Al jaren voer ik hier “de smaak van worteltjes” op.“Veslavbotkin” schreef: Je kunt niet uitleggen aan iemand hoe iets is, hoe een kleur uitziet bijvoorbeeld, of hoe een smaak proeft. Het leeuwendeel van de realiteit is helemaal niet in woorden uit te drukken. Toch twijfelen we niet aan het bestaan van kleuren.
Alleen niet met jouw mystificerende gevolgtrekking. Aan rotsen, modder drijfzand, noch prei of de zee hoeft te worden getwijfeld mits je maar ooit hebt ervaren waar het over gaat. Dat zo een ervaren van bijvoorbeeld suiker of honing anders is dan het activeren van je insuline dat je los van je zintuigen moet bepalen, dat dankt je de donder.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het verschil is overduidelijk.dikkemick schreef: ↑31 dec 2022 17:10 jij hebt het over interpretaties van zintuiglijke waarnemingen. Een spons heeft ook zintuiglijke waarnemingen hoewel wij beiden denk ik niet van waarnemen zullen spreken, maar meer van reflexen.
Maar wat verschillen wij wezenlijk van een spons behalve dat we meer (en beter? ontwikkelde) zintuigen hebben?
Dankzij ons verstand kunnen we beter op de informatie van onze zintuigen reageren.
- VseslavBotkin
- Diehard
Ja, ik heb het niet over het begrip, ik heb het over de ervaring. Een zeer belangrijk verschil, dat velen hier toch niet willen of durven te maken. Begrijpelijk ook wel, alle gelovigen hebben dat. Als je het eenmaal ziet kan die zalvende illusie van een totaal beheersbare en logische werkelijkheid als een zeepbel uiteenspatten.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 dec 2022 17:10Gezwam in de ruimte; verwant aan astrologie en dergelijke.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 17:06Je kunt een kleur helemaal niet omschrijven. Je kunt theorievorming doen over dat hele proces, prima, maar het kwalitatieve aspect van een kleur (en het kwalitatieve aspect van de realiteit) hebben niks met het verstand of het begrip te maken.dikkemick schreef: ↑31 dec 2022 17:00 Nu voert t weer steeds verder. Waarom God erbij halen?
Het begrip kleur is iets wat voor de meeste mensen op vergelijken is gebaseerd.
Wetenschappelijk gaat het iets dieper maar daar jij niets van wetenschap weet gaan we dat niet uitleggen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat begit weer een typische stroman.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 17:14 Ja, ik heb het niet over het begrip, ik heb het over de ervaring. Een zeer belangrijk verschil, dat velen hier toch niet willen of durven te maken. Begrijpelijk ook wel, alle gelovigen hebben dat. Als je het eenmaal ziet kan die zalvende illusie van een totaal beheersbare en logische werkelijkheid als een zeepbel uiteenspatten.
De rest is weer typische filosofische zweefkezerij.