Dat geeft de interessante vraag:
Zou bewustzijn zijn vast te leggen in een vectorieel veld?
Intuïtief zou ik zeggen van niet, maar dat is geen bewijs.
Moderator: Moderators
Dat geeft de interessante vraag:
Volgens jou en anderen hier hangt het bewustzijn samen met de grootte van het brein en dat bewustzijn iets is wat inderdaad is ontstaan na de big bang. Bewustzijn is een complex en reeds veelbesproken onderwerp in de filosofie, dus het kan zijn dat ik in herhaling val. Er is echter nog geen definitief antwoord op de vraag of bewustzijn primair is of dat het voortkomt uit materie.dikkemick schreef: ↑31 dec 2022 09:49 Herhaling van zetten Maarten.
Bewustzijn
Bewust - ZIJN
Eerst moet er iets ZIJN en dat is inderdaad ontstaan na de big bang.
Wanneer kun je spreken van 'bewust' ? Hoe wordt een levensvorm zich bewust van iets? Wordt die levensvorm het zich bewust dat hij/zij/het er is (bestaat als levensvorm/materie)?
De grens wel of geen idee hebben van wat je bent (of je leeft en of dood kunt gaan) is misschien vaag, maar lijkt mij als een soort trapje te werken. Ik denk dat de mens zich het meest bewust is van het ZIJN. Een spons zal er minder mee bezig zijn.
En daarom denk ik nog steeds dat deze bewustwording samenhangt met grootte van het brein (grijze stof) in relatie tot de grootte van het lichaam.
Ergo: eerst stof/materie, dan pas het bewust worden van deze materie.
Het is normaal om meningen te hebben over zaken die je niet volledig begrijpt. Waarom mag iemand geen mening hebben over een onderwerp gebaseerd op een beperkte kennis of begrip van dat onderwerp.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 dec 2022 10:46Dat lijkt me ook.
Er wordt niets toegevoegd aan wat al is langs geweest en berust op de zelfde niet bewezen aannames.
Ook is het gedeeltelijk weer en taal spelletje.
Maarten V weet niet wat materie en bewustzijn nu eigenlijk zijn.
Toch heeft hij er een mening over.
Ik ga vooralsnog uit van de natuurkundige omschrijving. Gelukkig is mijn macbookje ook gehoorzaam aan deze, zodat ik er niet met mijn vingers doorheen ging.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 15:01 Geldt beide kanten op, dit argument, natuurlijk. TS kan het gewoon omdraaien; materie of geest zijn onbewijsbaar, net als alle metafysica.
Rupert Spira en Bernardo Kastrup vinden elkaar wel met betrekking tot dit onderwerp alhoewel ze elk hun eigen visie hebben op wat er dan precies aan de hand is. Wil je meer weten kan je debatten zien op Youtube met zowel Rupert Spira als Bernardo Kastrup in gesprek. Dan kan je zien welke gelijkenissen en welke verschillen er zijn. Het zijn teveel nuances om hier op te noemen.heeck schreef: ↑31 dec 2022 11:51 MaartenV,
Zijn Rupert Spira en Bernardo Kastrup wel verenigbaar, of ben je over naar nieuwere inzichten?
Op de site van Rupert Spira lees ik namelijk:
https://rupertspira.com/about
Van Gurdieff staat me bij dat die keihard voor een ontwikkelbaar zelfbewustzijn was. Zonder enige referentie aan een los van het vlees staand bewustzijn en/of hiernamaals.During this time he read everything available by the Russian philosopher P. D. Ouspensky and learnt Gurdjieff’s Movements. In the late 1970s he attended Krishnamurti’s last meetings at Brockwood Park, close to his childhood home, and was deeply impressed and influenced by his intellectual rigor and fierce humility. Throughout these years Rupert also studied the teachings of Ramana Maharshi and Sri Nisargadatta Maharaj on a continuous basis.
Met name staat me zijn antwoord bij op vragen over het bereiken van een hiernamaals:
(Ruwweg, want het was 1960-1965 dat ik eea las)
>.Bedenk wat er van zeer oude fossielen als laatste overblijft, dat zijn gebitsdelen en zolang u tijdens uw leven niets harders weet aan te maken dan tandglazuur is er geen bestaan na dit leven.<,
Roeland
PS
Was je om 02 uur 53 al in de weer, want toen kreeg ik in mijn nail:
‘ Topic reply notification - "Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer"
Jou, maar ‘s0ochtends was daar niets.
R.
Dat antwoord zal er ook nooit komen, omdat de vraag problematisch is. Heidegger heeft volgens mij een hele respectabele poging gedaan om een non-duale vocabulaire en filosofie te creëeren die het mogelijk maakt om voorbij deze non-kwestie te denken en te ervaren.MaartenV schreef: ↑31 dec 2022 15:21Materie en bewustzijn zijn twee begrippen die moeilijk te definiëren zijn en die door wetenschappers en filosofen al eeuwenlang worden bestudeerd. Er is nog steeds geen definitief antwoord op de vraag wat materie en bewustzijn precies zijn en hoe ze verbonden zijn.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 dec 2022 10:46Dat lijkt me ook.
Er wordt niets toegevoegd aan wat al is langs geweest en berust op de zelfde niet bewezen aannames.
Ook is het gedeeltelijk weer en taal spelletje.
Maarten V weet niet wat materie en bewustzijn nu eigenlijk zijn.
Toch heeft hij er een mening over.
Een wetenschapper die observaties doet van de materie, heeft dat toch als één van zijn veronderstellingen over de wereld. Dat hij de wereld accuraat beschrijft.axxyanus schreef: ↑31 dec 2022 12:45Welke materialisten zijn dat dan? Mijn indruk is dat materialisten er over het algemeen geen probleem mee hebben om te erkennen dat een vleermuis met zijn sonar de wereld anders waarnemen dat een mens. Kan je een verwijzing geven naar materialisten die beweren dat de wereld aan ons verschijnt zoals die is?
MaartenV schreef: ↑31 dec 2022 09:01Zo is het volgens Rupert Spira ook met onze ervaren wereld hier. Wanneer ons (ervaren) fysieke karakter sterft, zal blijken dat ons fysieke lichaam in deze fysieke wereld, slechts allemaal mentaal was. Net zoals in de droom van Jane. Het was allemaal 'mind'-stuff.
Maarten V schreef:Wat denk jij: is Bewustzijn primair, of is de materie primair?
Het aanhangen van één van beide visies heeft wel degelijk vergaande implicaties over onze perceptie van onze levens, de zin van onze levens hier enzomeer. Filosofie is het meest ingrijpende dat er is. Het verandert alle betekenissen, eens je het filosofisch kader verandert.Axxyanus schreef:Dat het totaal onbelangrijk is, welk van de twee het is.
M.a.w: Een spons KAN bewustzijn hebben? Een spons zou zich zomaar bewust kunnen zijn van zichzelf? Planten....een bewustzijn? Zijn levensvormen zich dan in glijdende schaal meer of minder bewust? Waarom LIJKT het erop dat wij mensen (met die grote breincapaciteit in relatie tot het lichaam) ons meer bewust zijn van onszelf dan b.v. apen (die dit fenomeen enigszins lijken te hebben)? https://www.quest.nl/natuur/dieren/a255 ... ewustzijn/MaartenV schreef: ↑31 dec 2022 15:18
Volgens jou en anderen hier hangt het bewustzijn samen met de grootte van het brein en dat bewustzijn iets is wat inderdaad is ontstaan na de big bang. Bewustzijn is een complex en reeds veelbesproken onderwerp in de filosofie, dus het kan zijn dat ik in herhaling val. Er is echter nog geen definitief antwoord op de vraag of bewustzijn primair is of dat het voortkomt uit materie.
Al die -ismes- moeten zich dan wel aan de spelregels houden en het niet laten bij speculeren. Kom met aannames, argumenten, proeven, bewijzen.Er zijn immers verschillende theorieën over bewustzijn, waaronder fysicalisme of materialisme, dat beweert dat bewustzijn voortkomt uit de werking van het brein en dat materie primair is. Aan de andere kant is er non-dualisme, dat beweert dat bewustzijn primair is en dat materie een manifestatie is in het bewustzijn. Er zijn ook andere theorieën die op een andere manier naar bewustzijn kijken, zoals panpsychisme, dat beweert dat bewustzijn een eigenschap is van alle materie, en epiphenomenalisme, dat beweert dat bewustzijn een bijproduct is van de werking van het brein, maar dat het geen oorzaak heeft op de fysieke wereld.
En speculatie kent geen grenzen. Hier een geliefd onderwerp om ingewikkelde fenomenen te verklaren: https://theconversation.com/can-conscio ... out-164582Er is nog geen wetenschappelijk bewijs voor één van deze theorieën en het blijft een complex en omstreden onderwerp. Het is ook mogelijk dat we nooit een definitief antwoord zullen krijgen op de vraag wat bewustzijn is en hoe het ontstaat. Het is een onderwerp dat mij blijft fascineren en dat nog steeds onderwerp is van veel onderzoek en debat.
In het verleden heb ik op het forum ook dualisme als mogelijkheid geopperd, maar ik ben me nu aan het verdiepen in Advaita Vedanta a la Rupert Spira. Ik vind de opvatting van Advaita dat het onderscheid tussen subject en object een illusie kan zijn en dat deze tweeheid voortkomt uit onze beperkte waarneming en begrip van de werkelijkheid, interessant. Ik zie het begrip van bewustzijn als het fundament van de werkelijkheid niet als een vorm van metafysisch dualisme, maar als een manier om te benadrukken dat bewustzijn de basis is van alle ervaring en dat objecten binnen dit bewustzijn verschijnen en verdwijnen. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat materie en geest twee afzonderlijke stoffen zijn, maar dat het kan worden gezien als een manier om te benadrukken dat bewustzijn de grondslag is van alle ervaring, ongeacht hoe we deze ervaring kunnen omschrijven of benoemen. De visie van Aidvanta is ook heel moeilijk te verwoorden.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 14:47Ik snap niet wat dit met "non-dualiteit" te maken heeft (wat bedoel je? Advaita? Hegel? Taoisme?) aangezien je hier gewoon onomwonden metafysisch dualisme poneert. Als ik uitga van Advaita is het idee juist dat het onderscheid tussen subject en object een illusie is (of iedere andere dualiteit; materie/geest, waarnemer/waargenomen); de ogenschijnlijke tweeheid komt voort uit niet kunnen (of willen) inzien dat ze onlosmakelijk verbonden zijn. Jij zegt, integendeel, er zijn twee stoffen, de een is fundamenteel en de ander niet, de een is nep en de ander is echt, de een is primair en de ander secundair.
Ik geef je op een briefje dat ze daar om heen gaan zitten draaien.
Je kan je niet voorstellen wat bewustzijn is, want dan heb je al 'iets' dat verschijnt in het bewustzijn, wat zelf geen bewustzijn kan zijn.
Precies wat ik al dacht:MaartenV schreef: ↑31 dec 2022 16:15Je kan je niet voorstellen wat bewustzijn is, want dan heb je al 'iets' dat verschijnt in het bewustzijn, wat zelf geen bewustzijn kan zijn.
Volgens de Aidvaita Vedanta traditie kan je naar het Bewustzijn (pure awareness) enkel verwijzen via negatie. Door alles te benoemen wat het niet is. Alles wat we 'zien' en via de zintuigen naar ons bewustzijn komt is immers een object in bewustzijn; Het bewustzijn is als het scherm van je televisie waarop de beelden komen en gaan, om een analogie te gebruiken.
Je kan enkel in diepe slaap of tijdens meditatie voeling krijgen met wat 'pure awareness' is. Zonder inhouden. Het is een dimensieloos zijnde dat geen definitie (afbakening) kent.
Dankjewel voor je reactie, volgens mij deel ik deze visie wel maar gebruik ik zelf liever andere begrippen. "Bewustzijn" heeft voor mij hele sterke cartesiaanse implicaties die vaak allerlei verwarringen oproepen, ook bij degenen die dit standpunt aanhangen (die vaak eerder een soort neo-dualisten zijn).MaartenV schreef: ↑31 dec 2022 16:02In het verleden heb ik op het forum ook dualisme als mogelijkheid geopperd, maar ik ben me nu aan het verdiepen in Advaita Vedanta a la Rupert Spira. Ik vind de opvatting van Advaita dat het onderscheid tussen subject en object een illusie kan zijn en dat deze tweeheid voortkomt uit onze beperkte waarneming en begrip van de werkelijkheid, interessant. Ik zie het begrip van bewustzijn als het fundament van de werkelijkheid niet als een vorm van metafysisch dualisme, maar als een manier om te benadrukken dat bewustzijn de basis is van alle ervaring en dat objecten binnen dit bewustzijn verschijnen en verdwijnen. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat materie en geest twee afzonderlijke stoffen zijn, maar dat het kan worden gezien als een manier om te benadrukken dat bewustzijn de grondslag is van alle ervaring, ongeacht hoe we deze ervaring kunnen omschrijven of benoemen. De visie van Aidvanta is ook heel moeilijk te verwoorden.VseslavBotkin schreef: ↑31 dec 2022 14:47Ik snap niet wat dit met "non-dualiteit" te maken heeft (wat bedoel je? Advaita? Hegel? Taoisme?) aangezien je hier gewoon onomwonden metafysisch dualisme poneert. Als ik uitga van Advaita is het idee juist dat het onderscheid tussen subject en object een illusie is (of iedere andere dualiteit; materie/geest, waarnemer/waargenomen); de ogenschijnlijke tweeheid komt voort uit niet kunnen (of willen) inzien dat ze onlosmakelijk verbonden zijn. Jij zegt, integendeel, er zijn twee stoffen, de een is fundamenteel en de ander niet, de een is nep en de ander is echt, de een is primair en de ander secundair.