De moderne wetenschap te danken aan het Christendom?
Moderator: Moderators
De moderne wetenschap te danken aan het Christendom?
Slecht nieuws voor Vrijdenkers? Op de wat rechts-conservatieve website Wynia's Week verscheeen een bespreking van een aantal publicaties die aan het Christendom de uitvinding van het individu, het gelijkheidsdenken, de democratische rechtstaat (allemaal te danken aan de Apostel Paulus, uiteindelijk) en de moderne wetenschap toedichten. En volgens een van de auteurs (ook nog eens katholieke geestelijke nota bene) is Charles Darwin weer eens afschuwelijk bezig geweest door aan de mensheid 'doelgerichtheid' te ontnemen. Oordeel zelf
https://www.wyniasweek.nl/alleen-het-ch ... rtbrengen/
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: De moderne wetenschap te danken aan het Christendom?
Lijkt me sterk. Het is vooral te danken aan de boekdrukkunst en aan de verdeeldheid in Europa die het de Rooms Katholieke kerk onmogelijk maakte alle wetenschappers alsmede hun boeken door de inquisitie te doen verbranden.
Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Zelfs het begrip Vrijdenker hebben we aan het christendom te danken.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Leert men tegenwoordig op de middelbare school niet meer dat de oude Atheners van de vijfde en vierde eeuw voor de jaartelling die uitvindingen deden, en dat die ideeën via de renaissance weer terugkwamen in Europa? Aristoteles wordt vaak gezien als de vader van de wetenschap. Toen de wetenschap in Europa opbloeide werd die naam zelfs gebruikt om er de wetenschap mee aan te duiden. Zo verzette Luther zich op grond van het geloof tegen Aristoteles. In zijn Dispuut tegen Scholastieke Theologie doet hij de beroemde uitspraak: "de hele Aristoteles is voor theologie zoals duisternis is voor licht."
Het "gelijkheidsdenken" komt pas op in de tijd van de Amerikaanse en Franse revolutie. Als dat aan het christendom te danken is duurde het wel heel lang voordat de christenen hun eigen leer doorhadden.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Maar met die uitspraak zette hij de wereld van zijn tijd juist opvallend niet op de kop. Ga maar na, in Handelingen wordt af en toe een man bekeerd, en dan laat hij zich en zijn gehele gezin dopen! Dat is eenvoudig de opperheerschappij van de pater familias.Artikel schreef:In zijn Brief aan de Galaten schrijft hij: ‘Er is geen jood of heiden meer, er is geen slaaf of vrije, er is geen man en vrouw, want u bent allen één in Christus Jezus.’
Hiermee zette Paulus de wereld van zijn tijd, de eerste eeuw na Christus, op zijn kop. In die wereld was alleen maar aangeboren ongelijkheid. Je waarde werd bepaald door je familie en je plaats binnen die familie. De pater familias oefende de opperheerschappij uit en zijn jongere broers en zonen zijn hem absolute gehoorzaamheid verschuldigd.
En Paulus onderwijst zelfs dat de man heerst over de vrouw en vrouwen geen autoriteit over de man kunnen hebben.
En Paulus en met hem de christenheid deed juist opvallend geen afstand van het systeem van de slavernij. De weggelopen slaaf werd door Paulus weer teruggestuurd naar zijn meester. Ook was het slavensysteem voor Jezus een vanzelfsprekendheid, zoals men kan opmaken uit een tekst in Lucas 17:7-10:
‘Wie van u zal tot zijn slaaf, die voor hem ploegt of het vee hoedt, als hij van het land thuiskomt, zeggen: Kom terstond hier aan tafel? Zal hij niet veeleer tot hem zeggen: Maak mijn maaltijd gereed, schort uw kleren op en bedien mij, tot ik klaar ben met eten en drinken, en daarna kunt gij eten en drinken? Zal hij de slaaf soms danken, omdat hij deed wat hem bevolen was? Zo moeten ook jullie, wanneer jullie alles gedaan hebben wat jullie bevolen is, zeggen: Wij zijn onnutte slaven; wij hebben slechts gedaan, wat wij moeten doen.’
Evenzo doet de schrijver van de Petrusbrief, die slaven die een slechte meester hebben vermaant om hun lijden maar geduldig te aanvaarden. Men zou gemakkelijker kunnen redeneren dat het christendom het systeem van de slavernij juist in stand hield (net zoals ze ook het idee van een absolute koning ("door God ingesteld")en lijfstraffen in de opvoeding van kinderen ("waartoe men wordt geadviseerd in de bijbel") lang in stand hield)!
Professor Vermeersch schreef ooit:
"Ik heb mij dood gezocht om voor de zeventiende eeuw vijf katholieke schrijvers te vinden die zich uitdrukkelijk tegen slavernij hebben uitgesproken. Ik heb ze niet gevonden. Maar christelijke auteurs van hoog tot laag die pro slavernij hebben geschreven, daar vind je er duizenden en duizenden van."
Men kan de gehele geschiedenis van het christendom doorgaan en totaal niets ontdekken dat de wereld van aangeboren ongelijkheid verstoorde, tot aan de tweede helft van de 18e eeuw, de eeuw van de Verlichting.
Wat Siedentop doet is wat moderne gelovigen altijd doen. Is slavernij eindelijk de wereld uit? Dan zoeken we er bijbelteksten bij die daar bij passen. Is homofilie eindelijk geaccepteerd? Dan zoeken we er bijbelteksten bij die bij dit nieuwe inzicht passen. Zo kan men nu al voorspellen: Worden we straks allemaal vegetariërs? Dan zullen de gelovigen er een bijbeltekst voor vinden waaruit blijkt dat dat altijd al Gods bedoeling was.
Het is een spel van bijbelgelovers, noodzakelijk om het geloven altijd maar te kunnen voortzetten.
Ik denk dat Peter van Velzen gelijk heeft met zijn opmerking over de uitvinding van de boekdrukkunst en even later het doorbreken van de alleenheerschappij van de katholieke kerk. Dat is de zwengel geweest die de hele moderne wereld heeft opgeleverd.Artikel schreef:Waarom laten drie grote antieke beschavingen, onafhankelijk van elkaar, een vergelijkbaar patroon zien? Waarom wordt in elk van die drie de wetenschap doodgeboren, ondanks de beschikbaarheid van talenten, sociale organisatie en lange perioden van vrede.
Born OK the first time
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Wat je poneert is een misvatting.Peter van Velzen schreef: ↑18 dec 2022 06:09 Lijkt me sterk. Het is vooral te danken aan de boekdrukkunst en aan de verdeeldheid in Europa die het de Rooms Katholieke kerk onmogelijk maakte alle wetenschappers alsmede hun boeken door de inquisitie te doen verbranden.
De RKK heeft altijd de wetenschap een goed hart toegedragen.
Dat ene ongelukkige voorval is door de Protestanten zwaar misbruikt.
(dat is een verhaal op zich)
Het was vooral Luther die zich tegen de wetenschap keerde, maar dat is (net als zijn antisemitisme) in de vergeethoek geraakt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Waarom slecht nieuws?B.S. schreef: ↑17 dec 2022 23:21 Slecht nieuws voor Vrijdenkers? Op de wat rechts-conservatieve website Wynia's Week verscheeen een bespreking van een aantal publicaties die aan het Christendom de uitvinding van het individu, het gelijkheidsdenken, de democratische rechtstaat (allemaal te danken aan de Apostel Paulus, uiteindelijk) en de moderne wetenschap toedichten. En volgens een van de auteurs (ook nog eens katholieke geestelijke nota bene) is Charles Darwin weer eens afschuwelijk bezig geweest door aan de mensheid 'doelgerichtheid' te ontnemen. Oordeel zelf
Het is meer oud nieuws, dit soort larie gat al eeuwen de wereld rond.
Die Website kan wel doen of het iets nieuws is, maar dat maakt het nog niet waar.
Ach. STEL dat het christendom (als je al kunt spreken van HET christendom) verantwoordelijk is voor onze wetenschappelijke kennis, dan wil dat niets meer zeggen dan dat het christendom haar eigen graf heeft gegraven. Zij is dan de hoofdsponsor van de God of the gaps
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
'Slecht nieuws' moet hier uiteraard met een knipoog genomen worden.
Persoonlijk zou ik mijzelf niet als 'vrijdenker' omschrijven. Ik probeer zelf zo weinig mogelijk te zijn. Wel religieuze ballast vanuit de opvoeding. Maar dat ligt ook aan mezelf. Van elke pro-christendom uiting wordt ik wat kriegel. Aan de andere kant, je moet ook eerlijk kunnen zijn als daar aanleiding voor is.
Wel is me opgevallen dat het 'christendom-goed-voor-wetenschap-de Middeleeuwen-waren-niet-zo-duister betogen vrijwel altijd komen van mensen die of christen zijn, of er iets mee 'hebben' En ik vermoed dat veel van die auteurs de roze bril vaak opdoen. Veel lijken in het Christendom vaak een soort therapeutisch humanisme te zien.(Of presenteren dit zo aan een breed publiek.)
Persoonlijk zou ik mijzelf niet als 'vrijdenker' omschrijven. Ik probeer zelf zo weinig mogelijk te zijn. Wel religieuze ballast vanuit de opvoeding. Maar dat ligt ook aan mezelf. Van elke pro-christendom uiting wordt ik wat kriegel. Aan de andere kant, je moet ook eerlijk kunnen zijn als daar aanleiding voor is.
Wel is me opgevallen dat het 'christendom-goed-voor-wetenschap-de Middeleeuwen-waren-niet-zo-duister betogen vrijwel altijd komen van mensen die of christen zijn, of er iets mee 'hebben' En ik vermoed dat veel van die auteurs de roze bril vaak opdoen. Veel lijken in het Christendom vaak een soort therapeutisch humanisme te zien.(Of presenteren dit zo aan een breed publiek.)
De bakermat van de wetenschap ligt in China, India en MO. Europa was toen een achterlijk gebied.
Een deel van de kwestie ligt al in de definitie van wetenschap. De 'moderne' wetenschap met de 'kritische methode', daar zou 'het Christendom' in (West-)Europa de voorwaarden voor geschapen hebben, zo meent deze pro-christelijke stroming
Een andere visie http://blog.badnewsaboutchristianity.co ... f.html?m=1
Het lijken vaak parallelle universa.
Het lijken vaak parallelle universa.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Dat de RKK de wetenschap meer vertrouwde dan de meeste protestanten, neemt niet weg dat haar inquisitie een machtiger instrument was, dan wat die protestanten ter beschikking hadden. In zoverre geloof ik dat ik niet echt een misvatting verkondigde. Ik drukte me wel wat slordig uit. De verdeeldheid in Europa maakte het uiteraard vrijwel ELKE geloofsrichting onmogelijk om alle wetenschappers het zwijgen op te leggen en alle boeken te verbranden. Voor de reformatie was dat wellicht wél mogelijk, maar hoogstens voor de RKK. Desalnietemin probeerde menigeen het ook nadien nog vaak.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 dec 2022 10:09Wat je poneert is een misvatting.Peter van Velzen schreef: ↑18 dec 2022 06:09 Lijkt me sterk. Het is vooral te danken aan de boekdrukkunst en aan de verdeeldheid in Europa die het de Rooms Katholieke kerk onmogelijk maakte alle wetenschappers alsmede hun boeken door de inquisitie te doen verbranden.
De RKK heeft altijd de wetenschap een goed hart toegedragen.
Dat ene ongelukkige voorval is door de Protestanten zwaar misbruikt.
(dat is een verhaal op zich)
Het was vooral Luther die zich tegen de wetenschap keerde, maar dat is (net als zijn antisemitisme) in de vergeethoek geraakt.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_b ... _incidents
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat lijkt me niet helemaal juist.
Weliswaar is heel veel techniek (wat niet het zelfde is als wetenschap) eerder in China gevonden.
Maar door een voor mij onverklaarbare oorzaak verdwenen nagenoeg al deze vindingen weer.
Het Westen moest ze die zelf ontdekken en ontwikkelen.
Ik heb het over bijvoorbeeld rekenen.
Ooit een staartdeling gemaakt met Romeinse cijfers?
Onze cijfers 1,2,3, etc zijn Arabisch-Indische cijfers die in India ontstonden rond 300 v. Chr. De Arabieren namen dit over.
De westerse wereld kende niet het cijfer 0. Ook dat komt uit India, zo rond 200 na Chr. Een soort 0 (lege plek) werd al door de Babyloniërs gebruikt in 450 v. Chr.
De algoritme komt uit de Arabische wereld, zo rond 700 na Chr.
Het schrift komt uit Soemerië en het alfabet uit Fenicië.
Zonder deze basis waren latere ontdekkingen en uitvindingen niet mogelijk geweest.
Ooit een staartdeling gemaakt met Romeinse cijfers?
Onze cijfers 1,2,3, etc zijn Arabisch-Indische cijfers die in India ontstonden rond 300 v. Chr. De Arabieren namen dit over.
De westerse wereld kende niet het cijfer 0. Ook dat komt uit India, zo rond 200 na Chr. Een soort 0 (lege plek) werd al door de Babyloniërs gebruikt in 450 v. Chr.
De algoritme komt uit de Arabische wereld, zo rond 700 na Chr.
Het schrift komt uit Soemerië en het alfabet uit Fenicië.
Zonder deze basis waren latere ontdekkingen en uitvindingen niet mogelijk geweest.