Herdenking slavernij (of andere maatschappelijk humanitaire mijlpalen)
Moderator: Moderators
Re: Herdenking slavernij (of andere maatschappelijk humanitaire mijlpalen)
Ooit zetelde ik een personeelsvertegenwoordiging. Daarvoor deden we een keer een middagsessie leren onderhandelen met de werkgever: een van de strategieën die we kregen aanbevolen was nooit in te gaan op uitingen van spijt vanuit de directie. Instituties hebben namelijk geen spijt. Dus ook niet de staat der Nederlanden.
In het kader van gemeen doen - een inventarisatie maken van de afstammelingen van degenen die in 1863 vanwege de staat werden gecompenseerd voor het verlies van de slaven tot dan toe in hun bezit, en deze vervolgens in aanmerking laten komen voor compensatie aan de afstammelingen van toenmalige slaven...
(Dat kan ook nog eens pijnlijke familiebanden naar voren brengen...).
Moeten we toch ook niet willen...Toch...?
In het kader van gemeen doen - een inventarisatie maken van de afstammelingen van degenen die in 1863 vanwege de staat werden gecompenseerd voor het verlies van de slaven tot dan toe in hun bezit, en deze vervolgens in aanmerking laten komen voor compensatie aan de afstammelingen van toenmalige slaven...
(Dat kan ook nog eens pijnlijke familiebanden naar voren brengen...).
Moeten we toch ook niet willen...Toch...?
- Peter van Velzen
- Site Admin
Bijstandmoeders hebben in principe nagenoeg geen bezittingen, dus ook nagenoeg geen die door een misdrijf zijn verkregen en vervolgens aan hen zijn toegevallen. Ze kunnen er dus ook niet van genieten. Verder zou ik persoonlijk ook Jan Modaal en Charlene de Carvalho-Heineken niet aanslaan voor hun mogelijke genot van slavernijwinsten. In feite niemand. Ik heb alleen begrip voor hen die de erfgenamen van - bijvoorbeeld - Johan Maurits financiëel zouden willen aanpakken. Maar dat wordt nogal moeilijk, want de man had geen kinderen. . .TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑16 dec 2022 11:17Ik zit niet mis, jij hanteert dat begrip wel degelijk zonder het te noemen.Peter van Velzen schreef: ↑16 dec 2022 04:04Dan zit je mis! Ik bestrijd juist het erfrecht enigzins. Ik wil zeker niemand straffen voor wat een voorvader heeft misdaan. (maar wil iemand liever ook niet van dat misdrijf laten genieten) Maar dat is natuurlijk slechts theoretisch gekibbel. Praktisch zijn we het er wel over eens.
Je plukt geld uit de zakken van een armlastig bijstandmoedertje en je zegt dat het geen straf is, maar dat ze een ereschuld heeft.
Dat is net zo dubbel als het verbranden van Ketters door de Kerk, formeel lieten ze het de wereldlijke macht doen, want de Kerk vergoot geen bloed.
Ik wens u alle goeds
Dan beginnen we met het verwijderen van straatnamen zoals bij ons, "Mauritsstraat"Peter van Velzen schreef: ↑17 dec 2022 04:10 In feite niemand. Ik heb alleen begrip voor hen die de erfgenamen van - bijvoorbeeld - Johan Maurits financiëel zouden willen aanpakken. Maar dat wordt nogal moeilijk, want de man had geen kinderen. . .
AD (premium)Als het Nederlandse kabinet maandag tóch excuses maakt voor het slavernijverleden, zal de regering van Sint Maarten die niet accepteren. Dat zegt premier Silveria Jacobs. Op Sint Maarten en Curaçao wordt die dag opgeroepen tot demonstraties.
Wat een farce wordt dit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je verhaalt het echter wel op die bijstandsmoeder en Jan Modaal.Peter van Velzen schreef: ↑17 dec 2022 04:10 Bijstandmoeders hebben in principe nagenoeg geen bezittingen, dus ook nagenoeg geen die door een misdrijf zijn verkregen en vervolgens aan hen zijn toegevallen. Ze kunnen er dus ook niet van genieten. Verder zou ik persoonlijk ook Jan Modaal en Charlene de Carvalho-Heineken niet aanslaan voor hun mogelijke genot van slavernijwinsten. In feite niemand. Ik heb alleen begrip voor hen die de erfgenamen van - bijvoorbeeld - Johan Maurits financiëel zouden willen aanpakken. Maar dat wordt nogal moeilijk, want de man had geen kinderen. . .
Want het komt uit de algemeen middelen, en daardoor worden ze dus ook afgeroomd.
Die Maurits had wel erfgenamen, dus ......................
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Dikkemick: een 'Mauritsstraat' in Nederland is hoogstwaarschijnlijk vernoemd naar Johan Maurits's neef Maurits, de stadhouder en uiteindelijk prins van Oranje. Dese had een hoop nakomelingen, maar allemaal onwettig...
Het vertoog lijkt wel heel erg recht te willen spreken over onze voorouders. Die kunnen zich niet meer verdedigen (...) en het impliceert dat 'wij' beter zouden zijn, en dat die voorouders beter hadden moeten weten. Dat raakt aan arrogantie. En wat voor gebreken zullen onze verre nakomelingen 'ons' gaan verwijten...
Het vertoog lijkt wel heel erg recht te willen spreken over onze voorouders. Die kunnen zich niet meer verdedigen (...) en het impliceert dat 'wij' beter zouden zijn, en dat die voorouders beter hadden moeten weten. Dat raakt aan arrogantie. En wat voor gebreken zullen onze verre nakomelingen 'ons' gaan verwijten...
Deze had een hoop...
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik zou niet weten wie dat zijn en of daar wat te halen valt.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑17 dec 2022 11:03Je verhaalt het echter wel op die bijstandsmoeder en Jan Modaal.Peter van Velzen schreef: ↑17 dec 2022 04:10 Bijstandmoeders hebben in principe nagenoeg geen bezittingen, dus ook nagenoeg geen die door een misdrijf zijn verkregen en vervolgens aan hen zijn toegevallen. Ze kunnen er dus ook niet van genieten. Verder zou ik persoonlijk ook Jan Modaal en Charlene de Carvalho-Heineken niet aanslaan voor hun mogelijke genot van slavernijwinsten. In feite niemand. Ik heb alleen begrip voor hen die de erfgenamen van - bijvoorbeeld - Johan Maurits financiëel zouden willen aanpakken. Maar dat wordt nogal moeilijk, want de man had geen kinderen. . .
Want het komt uit de algemeen middelen, en daardoor worden ze dus ook afgeroomd.
Die Maurits had wel erfgenamen, dus ......................
Ik verhaal echter niets dus ook niet op hen. Ik heb alleen begrip voor hen die dat zouden willen.
Ik wil zelfs niet dat er wat op hen verhaald wordt.
Wat ik zou willen voorstellen is, dat iedere wereldburger die minder bezit dan 2 x het modale vermogen ($8.360), een kapitaals-injectie krijgt ter grootte van dat bedrag minus de helft wat men al heeft. Daar horen waarschijnlijk de nakomelingen van voormalige slaven grotendeels bij. Ook alle Nederlands bijstandmoeders, want die bezitten niet meer dan 13.010 Euro (=$13.790). Ze zouden dus minimaal $1.570 ontvangen. Bovendien wordt het bedrag dat ze mogen bezitten natuurlijk tot $14.580 verhoogd). Dit kapitaaltje wordt verkregen door een eenmalige belasting van gemiddeld ongeveer 10% op de vermogens boven het wereldgemiddelde ($87.489) of door een jaarlijks vermogensbelasting van ongeveer 0,7 procent. Een beetje afhankelijk van de rentevoet en de inflatie. Jan Modaal betaalt niks want die heeft slechts 64.600 Euro. Maar wie bijna tweemaal dat modale vermogen heeft (te weten het gemiddelde voor Nederland: 128.000 Euro($135.872) betaalt dan maximaal eenmalig ongeveer $4.800 of jaarlijks een bedrag tussen van ongeveer $336. Uiteraard minder, indien er progressieve tarieven worden gehanteerd.
Alhoewel - met name als jaarlijks aanslag op vermogen wordt toegepast - gemakkelijk tussen nu en 2035 zou kunnen worden ingevoerd (meer dan de helft van de wereldbevolking gaat er immer door op vooruit en zelfs de helft van Nederland hoeft er niets voor te betalen), zullen zij die meer dan $87.489 bezitten dit ongetwijfeld weten te voorkomen, door Jan Modaal - en zelfs de bijstandsmoeders - wijs te maken dat ZIJ geplukt gaan worden.
NB Ik ben er vanuit gegaan dat beneden modaal, de negatieve en positieve vermogens ongeveer tegen elkaar zullen wegvallen. Ik weet niet in hoeverre dit klopt.
Expirimenten hebben tot nu toe aangetoond dat zo een kleine financiële injectie, niet direct over de balk wordt gesmeten. maar - in elk geval, gedurende de duur van de expirimenten - tot een blijvende verbetering van de omstandigheden van hen die haar ontvingen.
Verder is het waarschijnlijk zinvol, om in landen waar de kosten van levensonderhoud hoger liggen, een grotere financiële injectie toe te passen en ook een hogere grens vast te stellen waarboven er betaald moet worden. Maar die landen zullen ook die staten die een lager gemiddeld vermogen hebben dan het wereld-gemiddelde financiëel moeten ondersteunen. Dus dat zou dan tot een hoger gemiddeld tarief leiden dan 0,7% per jaar.
Dit lijkt mij - hoewel waarschijnlijk onuitvoerbaar - een zinvoller en sociaal rechtvaardiger streven dan "excuses" aan te bieden - of zelfs financiële compensatie, aan de nabestaanden van voormalige slaven.
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het Mauritshuis in Rotterdam is naar deze Maurits vernoemd.B.S. schreef: ↑17 dec 2022 17:09 Dikkemick: een 'Mauritsstraat' in Nederland is hoogstwaarschijnlijk vernoemd naar Johan Maurits's neef Maurits, de stadhouder en uiteindelijk prins van Oranje. Dese had een hoop nakomelingen, maar allemaal onwettig...
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?