chromis schreef: ↑11 dec 2022 22:16
Wat we uiteindelijk niet dienen te vergeten is de (bizarre?) link tussen veel wiskundige 'regels' c.q. algebra's / uitdrukkingen (dus 'taal' of syntax) en de accuraatheid van de resulterende modellen en de daaruit resulterende technologie. Wiskundige regels gaan eigenlijk al lang niet meer over "sticks 'n stones" maar ze zijn wel het substraat van de techniek die we met z'n allen gebruiken.
...
...want die vraag van Axxyanus over "alien tech" lijkt mij bijzonder essentieel: "
zonder pi geen internet"
Beste chromis, laat je nou toch niet ringeloren door als die mooie glimmende machines om ons heen.
Taal is inderdaad een uitermate geschikt middel om de werkelijkheid mee te beschrijven! Het beste zelfs, dat we kennen. Wat is daar nu bizar aan? Het is het tegendeel van bizar, het is juist het meest volkomen normale ter wereld.
En nu, wat bewijst dit eigenlijk? Bewijst het dat goden en marsmannetjes en wat voor imaginaire wezens we maar op kunnen werpen dezelfde wetmatigheden terug zullen vinden in de door hun gebezigde taal als wijzelf? Allerminst. Maar dat is de claim, weet je het nog? Dat is hier het punt van discussie.
Je kunt ook totaal andere wetmatigheden opstellen om dezelfde fysieke verschijnselen te beschrijven, 1001 totaal verschillende modellen kunnen allemaal hetzelfde verschijnsel accuraat modelleren, dat maakt geen van deze modellen tot een eeuwige werkelijkheid. Zelfs de beste niet! Geen van deze modellen wordt ineens op magische wijze gepromoveerd tot woord Gods –
alleen maar omdat chromis het een goed werkend model acht, of omdat axxyanus zich niet voor kan stellen hoe het anders zou kunnen zijn!
Probeer toch te zien wat hier nu gebeurt, ik weet hoe delicaat dit punt is, maar je hebt het in je chromis:
Oorzaak en gevolg worden met elkaar verwisseld!
We hebben a) De fysieke verschijning,
en b) de abstractie van die fysieke verschijning.
Welke kwam eerder? Welke veroorzaakt de andere? Welke is primair?
Maakt de wet de werkelijkheid? Of de werkelijkheid de wet?
Je kan dit chromis! Je bent zo dichtbij! (Zeg ik met een knipoog.)
Peter van Velzen schreef: ↑12 dec 2022 04:05
Amerauder schreef: ↑11 dec 2022 11:57
Peter van Velzen schreef: ↑10 dec 2022 02:40
De rekenregels zijn in eerste instantie slechts een beschrijving van wat ziet gebeuren als je dingen samenvoegt of afsplitst.
Ooit was het zo ja!
...
alle wiskunde die een fysische toepassing heeft is in wezen nog altijd een beschrijving van wat je "ziet" gebeuren. Ook zijn er andere dan natuurlijke getallen bijgekomen.
Ja, een taal dus!!
Kom op Peter, ik verwacht meer van je dan dit.
Dit is gewoon oneerlijk wat je nu doet, je bent aan het verdraaien. Je weet zelf ook wel dat we het niet alleen over de fysische toepassingen hebben, maar over de wiskunde als zodanig, zoals je ook heel goed weet dat er tal van zaken met de wiskunde te beschrijven zijn die per definitie niet fysiek mogelijk zijn – maar dat laat je nu voor het gemak naast je liggen, omdat je weet dat het je hele argument invalideert...
Dat is niet minder huichelachtig – sorry maar dat is het – dan beweren dat alle zwanen wit zijn, en dan als je op een zwarte zwaan gewezen wordt eronder uit proberen te komen door te stamelen: “Maar... er zijn toch witte zwanen... kijk dan hier, deze zwaan is wit, of niet dan?” – Dat was niet de claim!
De claim was dat de rekenregels in de empirie gegrond zijn. Dat was ooit zo, en daarom maakte je de vergissing te denken dat het nog steeds zo is, dat kan gebeuren natuurlijk, overkomt de beste wel eens. Maar om nu vol te houden – om nu door te praten alsof negatieve getallen en oneindige ruimten er niet toe doen... – hoe noemen we dat soort gedrag ook al weer...? Ja, inderdaad, ook liegen is een functie van de taal!
Peter van Velzen schreef: ↑12 dec 2022 04:05
Jouw hardnekkige bewering dat men aan abstractie hecht als waren het feitelijkheden, is wellicht in sommige wiskundige theorieën waar, maar in de toegepaste wiskunde is dat zeker niet het geval en kan men wel degelijk empirisch de juistheid (met een kleine marge genaamd "de meetfout", dat wel) ervan aantonen. Althans aan hen die over de juiste middelen beschikken om het zelf waar te nemen.
Althans, mits, maar, wellicht… in het geval dat…
Nee! Ik ben echt zo coulant als maar zijn kan, ik laat denkfout na denkfout aan me voorbij gaan, ik zie de grootste onzin – religieuze waanzin zelfs! – door de vingers, maar dit... zo ver als je het nu probeert te rekken kan zelfs ik niet gaan. Genoeg nu. Laat me niet lachen.
Je hebt gewoon een foutje gemaakt, maakt niets uit verder, maar stop nu daar onder uit te wriemelen. Jij hebt het verkeerd, en ik heb het goed: Wiskunde is abstract. Punt. Geen gemaar, geen gemits, klaar nu!
Over tal van dingen kunnen we discussie voeren of ze abstract zijn of niet, de wiskunde is er daar niet één van. Wiskunde is in dat soort discussies juist
het voorbeeld van dat waar iedereen het over eens is dat het per definitie abstract is. Wiskunde is
het voorbeeld van wat het woord ‘abstract’ betekent.
Over en uit! (Zeg ik met een knipoog.)