De klimaatrevolutie

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: De klimaatrevolutie

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gewone man schreef: 16 sep 2022 12:59
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 sep 2022 12:42
Zeker.
Toen we van jager\verzalaar (en nagenoeg alleen vlees aten) overgingen naar landbouw werd daar een stevige prijs voor betaald.
De gemiddelde leeftijd en de lengte namen dik 15% af.
Jager/verzamelaar deed lang met z'n gebit de landbouwers niet die liepen nagenoeg allemaal rond met kies en tandpijn.

Het darmstelsel was aanzienlijk korter geworden door wat al die tijd vlees eten.
We kunnen nu niet meer eten wat onze neven de chimps moeiteloos verteren. (bladeren)

Door de evolutie werden we carnivoren en dat zijn we eigenlijk nog.
We zijn fysiologisch niet meer ingesteld op het eten van groen voer.

Ruimte voor dieren is er zat als de mensheid onder de 500 miljoen personen zou zijn.
Ach zo.
Ja zo is dat.
Er was op Arte een maand of twee geleden een uitgebreide docu over de overgang van Jager/Verzamelaar naar Landbouwer.

Een ander nadeel was dat er veel langer intensief moest worden gewerkt.
De Jager/Verzamelaar werkte waarschijnlijk nog geen twintig uur in de week. (maar men is het daar niet helemaal over eens)
De Landbouwer was de hele dag in de weer.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Tiberius Claudius:
'Ruimte voor dieren is er zat als de mensheid onder de 500 miljoen personen zou zijn.'

Maar de prehistorische bevolking van Australië en Noord- en Zuid-Amerika (en vast ook meer werelddelen) wordt er juist van 'beschuldigd' een ecologische ramp te hebben aangericht onder vele van de grotere tot zeer grotere diersoorten.' Met een wereldbevolking van onder de vijf miljoen? (Effe heel grofweg).

Het idee dat de landbouw ern achteruitgang en valkuil inhield is echt niet door Yuval Harari bedacht. Persoonlijk leerde ik hiet al over op een introductiemodule in culturele antropologie in 1991. Daarin werd wel geopperd dat jagers/verzamelaars een enorme (ook emotionele?) inspanning moesten verrichten om de omvang van de populatie binnen te behappen, letterlijk, proporties te houden (i.e. veel 'infanticide'.) Landbouw zou hierin een uitweg hebben geboden, tegen een prijs.

Een eerdere auteur is Colin Tudge in 'The Time before History. 5 million years of Human Impact' (New York 1996).
In de slotbeschouwing pleit Tudge voor een programma voor de 'next million years' om de wereldbevolking terug te brengen naar een omvang 300 miljoen mensen.
Daarna is de evolutionaire koek voor homo sapiens sowieso wel op...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 16 sep 2022 15:07 Tiberius Claudius:
'Ruimte voor dieren is er zat als de mensheid onder de 500 miljoen personen zou zijn.'

Maar de prehistorische bevolking van Australië en Noord- en Zuid-Amerika (en vast ook meer werelddelen) wordt er juist van 'beschuldigd' een ecologische ramp te hebben aangericht onder vele van de grotere tot zeer grotere diersoorten.' Met een wereldbevolking van onder de vijf miljoen? (Effe heel grofweg).

Het idee dat de landbouw ern achteruitgang en valkuil inhield is echt niet door Yuval Harari bedacht. Persoonlijk leerde ik hiet al over op een introductiemodule in culturele antropologie in 1991. Daarin werd wel geopperd dat jagers/verzamelaars een enorme (ook emotionele?) inspanning moesten verrichten om de omvang van de populatie binnen te behappen, letterlijk, proporties te houden (i.e. veel 'infanticide'.) Landbouw zou hierin een uitweg hebben geboden, tegen een prijs.

Een eerdere auteur is Colin Tudge in 'The Time before History. 5 million years of Human Impact' (New York 1996).
In de slotbeschouwing pleit Tudge voor een programma voor de 'next million years' om de wereldbevolking terug te brengen naar een omvang 300 miljoen mensen.
Daarna is de evolutionaire koek voor homo sapiens sowieso wel op...
Tegen roofbouw en wanbeleid kan nauwelijks iets op.
1-miljoen mensen zijn dan in staat de wereld op termijn te vernielen.

Men kan dan best eens een bizon schieten, maar die moet dan wel volledig worden opgegeten en niet alleen de tong.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Goed nieuws wat betreft de klimaatverandering/revolutie.
https://www.nu.nl/economie/6241490/belg ... chten.html

Volgens mij is in Nederland de kerosine nog steeds onbelast en vliegen we met z'n allen nog veel te goedkoop naar plaatsen in Europa die betrekkelijk eenvoudig met auto of trein te bereiken zijn.
Wat is dat toch met vliegen om dit angstvallig (te) goedkoop te houden? Een milieu taks van 20 euro bovenop die (te goedkope) ticketprijzen slaat uiteraard nergens op.
Vervolgens koopt Schiphol stikstofrechten van omliggende boeren op, om maar zoveel mogelijk te kunnen blijven vervuilen.

Complimenten aan België dus! Het is een begin.

Aanvulling: Partijen als Schiphol en Rijkswaterstaat azen op de stikstofrechten van boeren in onze regio. Miljoenen worden op tafel gelegd om veehouderijen op te kopen. De Tweede Kamer heeft grote zorgen over de wildwestsituatie die hierdoor ontstaat. Een inkijkje in de wereld van de stikstofhandel. ,,Ze graaien maar raak.’’
AD(eveneens vandaag)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Het ten koste van de economie afdwingen van maatregelen om aldus het klimaat dusdanig te beïnvloeden dat het klimaat niets of slechts weinig zal veranderen is mijns inziens gebaseerd op de illusie dat de mensheid de 'globale natuur' zou kunnen beheersen, terwijl de mens diens eigen 'menselijke natuur' niet eens kan beheersen!

Dat gezegd hebbende ben ik niet tegen zinvolle en economisch gewogen maatregelen, want tijdens de Coronacrisis is me wel duidelijk geworden dat de natuur onder de juiste omstandigheden nog steeds in staat is om snel te herstellen terwijl de klimaatverandering onverminderd doorgaat.

Ik ben wat klimaarverandering betreft vooral voorstander van het accepteren en van daaruit ons voorbereiden op die voorspelbare veranderingen die mens en dier bedreigen, in plaats van hardnekkig blijven proberen de natuur dusdanig te beïnvloeden dat het klimaat niets of slechts weinig zal veranderen.

Ik eet graag een lekker stukje vlees en ben tevens fel tegen de bio-industrie. Ik heb echter niets tegen kleinschalige veeteelt waarbij de betreffende dieren een fijn leven kunnen leiden zonder te lijden en voor en tijdens de slacht niet onnodig hoeven te lijden. Tijdens survivaltochten heb ik mogen ervaren dat jacht en slacht ook plaats kan vinden met in acht neming van zo weinig mogelijk leed te veroorzaken en dat een lekker stukje vlees me dan nog veel lekkerder smaakt.

Tegenwoordig beperken we hier thuis het vlees eten tot 3 a 4 keer per week, niet alleen ten voordele van het klimaat, maar zeker ook ten voordele van de portemonniks. Verlangend zie ik uit naar technologie die de bio-industrie overbodig zou kunnen gaan maken!
Volkskrant schreef:
Kweekvlees is hard op weg naar uw bord

Daar in Londen werd ons een blik gegund op wat tot voor kort nog sciencefiction leek: een toekomst mét vlees, maar zónder de problemen die daar onlosmakelijk aan verbonden zijn: dierenleed, milieubederf, CO2-uitstoot. Volgens gezaghebbende instituten van onder andere de Verenigde Naties is - overmatige - vleesconsumptie een van de grootste milieuproblemen van onze tijd.

<<< knip >>>

Just streeft ernaar dat een kweekvleesproduct hooguit 30 procent duurder mag zijn dan een conventioneel product. Uiteindelijk moet het goedkoper kunnen. Stel je eens voor wat dat betekent, zegt Tetrick. ‘Dan wordt vlees ook bereikbaar voor mensen die het nu niet kunnen betalen. Dan kunnen we in de toekomst zelfs méér vlees eten.’
Schiphol te veel de voet dwars zetten lijkt me geen goed plan.
SEO Economisch Onderzoek schreef:
Economische Effecten Schiphol

In opdracht van de provincie Noord-Holland en de Gemeente Amsterdam heeft SEO een literatuurstudie uitgevoerd naar de economische betekenis van Schiphol. Daarnaast is inzichtelijk gemaakt welke effecten zich op korte-,middellange en lange termijn voordoen wanneer de luchthaven niet verder kan groeien.
Zodra Schiphol onderstaande 'missie van Schphol' waarachtig en daadwerkelijk waar probeert te maken ben ik van mening dat we zuinig moeten zijn op Schiphol.
Schiphol schreef:Wat Schiphol betekent voor Nederland

Nederland optimaal verbinden met de rest van de wereld en zo zorgen voor sociale en economische waarde. Dat is Schiphols missie. En inderdaad: het grote netwerk van bestemmingen draagt bij aan ons welzijn en welvaren.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 11 dec 2022 10:54 Goed nieuws wat betreft de klimaatverandering/revolutie.
https://www.nu.nl/economie/6241490/belg ... chten.html

Volgens mij is in Nederland de kerosine nog steeds onbelast en vliegen we met z'n allen nog veel te goedkoop naar plaatsen in Europa die betrekkelijk eenvoudig met auto of trein te bereiken zijn.
Wat is dat toch met vliegen om dit angstvallig (te) goedkoop te houden? Een milieu taks van 20 euro bovenop die (te goedkope) ticketprijzen slaat uiteraard nergens op.
Vervolgens koopt Schiphol stikstofrechten van omliggende boeren op, om maar zoveel mogelijk te kunnen blijven vervuilen.

Complimenten aan België dus! Het is een begin.

Aanvulling: Partijen als Schiphol en Rijkswaterstaat azen op de stikstofrechten van boeren in onze regio. Miljoenen worden op tafel gelegd om veehouderijen op te kopen. De Tweede Kamer heeft grote zorgen over de wildwestsituatie die hierdoor ontstaat. Een inkijkje in de wereld van de stikstofhandel. ,,Ze graaien maar raak.’’
AD(eveneens vandaag)
Er is denk ik de zelfde fout gemaakt als bij de CO2 uitstoot.
Men had die rechten nooit verhandelbaar moeten maken.
Dat is vragen om gesjoemel en het zet een rem op de beperking er van.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 11 dec 2022 13:07 Het ten koste van de economie afdwingen van maatregelen om aldus het klimaat dusdanig te beïnvloeden dat het klimaat niets of slechts weinig zal veranderen is mijns inziens gebaseerd op de illusie dat de mensheid de 'globale natuur' zou kunnen beheersen, terwijl de mens diens eigen 'menselijke natuur' niet eens kan beheersen!

Dat gezegd hebbende ben ik niet tegen zinvolle en economisch gewogen maatregelen, want tijdens de Coronacrisis is me wel duidelijk geworden dat de natuur onder de juiste omstandigheden nog steeds in staat is om snel te herstellen terwijl de klimaatverandering onverminderd doorgaat.

Ik ben wat klimaarverandering betreft vooral voorstander van het accepteren en van daaruit ons voorbereiden op die voorspelbare veranderingen die mens en dier bedreigen, in plaats van hardnekkig blijven proberen de natuur dusdanig te beïnvloeden dat het klimaat niets of slechts weinig zal veranderen.

Ik eet graag een lekker stukje vlees en ben tevens fel tegen de bio-industrie. Ik heb echter niets tegen kleinschalige veeteelt waarbij de betreffende dieren een fijn leven kunnen leiden zonder te lijden en voor en tijdens de slacht niet onnodig hoeven te lijden. Tijdens survivaltochten heb ik mogen ervaren dat jacht en slacht ook plaats kan vinden met in acht neming van zo weinig mogelijk leed te veroorzaken en dat een lekker stukje vlees me dan nog veel lekkerder smaakt.

Tegenwoordig beperken we hier thuis het vlees eten tot 3 a 4 keer per week, niet alleen ten voordele van het klimaat, maar zeker ook ten voordele van de portemonniks. Verlangend zie ik uit naar technologie die de bio-industrie overbodig zou kunnen gaan maken!
Volkskrant schreef:
Kweekvlees is hard op weg naar uw bord

Daar in Londen werd ons een blik gegund op wat tot voor kort nog sciencefiction leek: een toekomst mét vlees, maar zónder de problemen die daar onlosmakelijk aan verbonden zijn: dierenleed, milieubederf, CO2-uitstoot. Volgens gezaghebbende instituten van onder andere de Verenigde Naties is - overmatige - vleesconsumptie een van de grootste milieuproblemen van onze tijd.

<<< knip >>>

Just streeft ernaar dat een kweekvleesproduct hooguit 30 procent duurder mag zijn dan een conventioneel product. Uiteindelijk moet het goedkoper kunnen. Stel je eens voor wat dat betekent, zegt Tetrick. ‘Dan wordt vlees ook bereikbaar voor mensen die het nu niet kunnen betalen. Dan kunnen we in de toekomst zelfs méér vlees eten.’
Schiphol te veel de voet dwars zetten lijkt me geen goed plan.
SEO Economisch Onderzoek schreef:
Economische Effecten Schiphol

In opdracht van de provincie Noord-Holland en de Gemeente Amsterdam heeft SEO een literatuurstudie uitgevoerd naar de economische betekenis van Schiphol. Daarnaast is inzichtelijk gemaakt welke effecten zich op korte-,middellange en lange termijn voordoen wanneer de luchthaven niet verder kan groeien.
Zodra Schiphol onderstaande 'missie van Schphol' waarachtig en daadwerkelijk waar probeert te maken ben ik van mening dat we zuinig moeten zijn op Schiphol.
Schiphol schreef:Wat Schiphol betekent voor Nederland

Nederland optimaal verbinden met de rest van de wereld en zo zorgen voor sociale en economische waarde. Dat is Schiphols missie. En inderdaad: het grote netwerk van bestemmingen draagt bij aan ons welzijn en welvaren.
Ik ben voor terugkeer van de 'Groot' Keuterboer.
Dus voor gemengd bedrijf zoals dat er lang geleden was.

Wat het vliegverkeer betreft:
Dat kan van mij voor particulieren warden verboden.
Men neemt maar de trein of de boot.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2022 13:15 Wat het vliegverkeer betreft:
Heb je enig idee wat jouw voorkeur aan impact zou hebben op de economie met alle gevolgen van dien?

Jouw voorstel houdt in dat wie naar Nieuw Zeeland wil 'maar de trein of de boot' moet nemen. Waarom ga je niet een klein stapje verder en ga jij zelf voortaan overal te voet naar toe? Voeg dan de daad bij het woord, if you do the talk: do the walk!

Als Feyenoordfan zeg ik dan: "Geen woorden maar daden!"

.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 11 dec 2022 14:57
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2022 13:15 Wat het vliegverkeer betreft:
Heb je enig idee wat jouw voorkeur aan impact zou hebben op de economie met alle gevolgen van dien?

Jouw voorstel houdt in dat wie naar Nieuw Zeeland wil 'maar de trein of de boot' moet nemen. Waarom ga je niet een klein stapje verder en ga jij zelf voortaan overal te voet naar toe? Voeg dan de daad bij het woord, if you do the talk: do the walk!

Als Feyenoordfan zeg ik dan: "Geen woorden maar daden!"
Het zal nauwelijks schade toebrengen aan de economie.
Dat geld wordt toch wel uitgegeven.
Daarnaast zijn de meeste vliegreizen voor het plezier, dus zal dat niet veel uitmaken.

Wat die hooligans beweren zal me worst zijn.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2022 15:08
Op gezwets ga ik verder niet in!
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: Daarnaast zijn de meeste vliegreizen voor het plezier, dus zal dat niet veel uitmaken.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: Wat die hooligans beweren zal me worst zijn.
Vanwaar de behoefte om mij EN tigduizenden mensen die je helemaal niet kent uit te schelden?

.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 11 dec 2022 15:22
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2022 15:08
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: Daarnaast zijn de meeste vliegreizen voor het plezier, dus zal dat niet veel uitmaken.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: Wat die hooligans beweren zal me worst zijn.
Vanwaar de behoefte om mij EN tigduizenden mensen die je helemaal niet kent uit te schelden?
Jij beweert dat het gezwets is, verder kom je niet.

Dit soort sport is volgens mij decadent, maar helaas het blijkt al duizenden jaren niet uit te roeien.
Er is weinig verschil met de Gladiatoren gevechten van destijds, men werd toen even hysterisch als nu.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2022 15:43
In je reactie citeerde je wel volledig wat ik schreef.
Daar kwam zulks uitgebreid aan bod.
Niet gelezen?

.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 12 dec 2022 13:59
Niet gelezen?
Ik snap je niet, ik dacht dat ik volledig was geweest.

PS.
Een ieder die me een beetje kent weet dat ik een gruwelijke afkeer heb van de commerciële sport.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 dec 2022 14:24
Niet gelezen?
Je snapt mijn vraag: "Niet gelezen?" niet?
Vind jij zulks echt volledig:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2022 15:08 Het zal nauwelijks schade toebrengen aan de economie.
Daarnaast zijn de meeste vliegreizen voor het plezier, dus zal dat niet veel uitmaken.
:?:

Ontstaat jouw behoefte om mij EN tigduizenden mensen die je helemaal niet kent uit te schelden voor Hooligan echt daardoor:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Een ieder die me een beetje kent weet dat ik een gruwelijke afkeer heb van de commerciële sport.

.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 12 dec 2022 14:50
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 dec 2022 14:24
Niet gelezen?
Je snapt mijn vraag: "Niet gelezen?" niet?
Vind jij zulks echt volledig:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2022 15:08 Het zal nauwelijks schade toebrengen aan de economie.

Ontstaat jouw behoefte om mij EN tigduizenden mensen die je helemaal niet kent uit te schelden voor Hooligan echt daardoor:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Een ieder die me een beetje kent weet dat ik een gruwelijke afkeer heb van de commerciële sport.
Dat van dat vliegen bedoelde je?

Dat zal weinig schade toebrengen aan systeem als geheel.
Natuurlijk komen er dan minder toeristen naar Nederland die inkomsten mist men.
Maar daar komen anderen tegenover te staan: Mensen die in Nederland blijven of van dichterbij komen.
Dan zal er in de meeste gevallen ongeveer gelijk worden gespeeld.

Waarbij nog komt dat we de torenhoge subsidies op vliegverkeer niet meer hoeven op te brengen.
Plaats reactie