Status en rol van de intuïtie
Moderator: Moderators
- VseslavBotkin
- Diehard
Re: Status en rol van de intuïtie
Het fundament voor wiskunde is hetzelfde fundament als dat van onze taal; namelijk ons geloof erin. Voor sommigen is dat genoeg, voor anderen levert dit zoveel paniek op dat ze honderden pagina's lang proberen te "bewijzen" dat een plus een twee is. Je hebt mensen en je hebt stoeptegels, zeggen we in Limburg wel eens.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je hebt ook mensen die proberen mee te praten over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben.VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 13:04 Het fundament voor wiskunde is hetzelfde fundament als dat van onze taal; namelijk ons geloof erin. Voor sommigen is dat genoeg, voor anderen levert dit zoveel paniek op dat ze honderden pagina's lang proberen te "bewijzen" dat een plus een twee is. Je hebt mensen en je hebt stoeptegels, zeggen we in Limburg wel eens.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- VseslavBotkin
- Diehard
Je doet je naam wel eer aan hè, haha.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑11 dec 2022 13:21Je hebt ook mensen die proberen mee te praten over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben.VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 13:04 Het fundament voor wiskunde is hetzelfde fundament als dat van onze taal; namelijk ons geloof erin. Voor sommigen is dat genoeg, voor anderen levert dit zoveel paniek op dat ze honderden pagina's lang proberen te "bewijzen" dat een plus een twee is. Je hebt mensen en je hebt stoeptegels, zeggen we in Limburg wel eens.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat kan jij vinden, maar dat doet me niet zoveel hoor.VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 13:24Je doet je naam wel eer aan hè, haha.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑11 dec 2022 13:21Je hebt ook mensen die proberen mee te praten over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben.VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 13:04 Het fundament voor wiskunde is hetzelfde fundament als dat van onze taal; namelijk ons geloof erin. Voor sommigen is dat genoeg, voor anderen levert dit zoveel paniek op dat ze honderden pagina's lang proberen te "bewijzen" dat een plus een twee is. Je hebt mensen en je hebt stoeptegels, zeggen we in Limburg wel eens.
Probleem met mensen die meepraten over dingen waar ze geen verstand van hebben dat het repeteer kanonnen zijn.
Net als Gelovigen blijven ze tot vervelens toe een onzin verhaal volhouden.
Ik heb geen idee wat jij hierboven bedoelt met "serieus geloven in de verzamelingenleer".VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 12:53 Je gelooft serieus in verzamelingenleer of hoe moet ik dit opvatten?
Het lijk me ook weinig belang te hebben of ik daar in geloof of niet.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Klein gokje (kleine kans, maar): je komt uit Sittard en we hebben elkaar jaren geleden (echt wel heel lang geleden - voor 2005) wel eens "online gesproken" op een tweakers-forum? Wellicht in een IRC.VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 13:04Je hebt mensen en je hebt stoeptegels, zeggen we in Limburg wel eens.
n.b. ik woon vlakbij Maastricht
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Hij bedoelt dat wij maar stoeptegels zijn.axxyanus schreef: ↑11 dec 2022 13:29Ik heb geen idee wat jij hierboven bedoelt met "serieus geloven in de verzamelingenleer".VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 12:53 Je gelooft serieus in verzamelingenleer of hoe moet ik dit opvatten?
Het lijk me ook weinig belang te hebben of ik daar in geloof of niet.
Die worden in de Generaliteitslanden niet hoog aangeslagen, meen ik begrepen te hebben.
- VseslavBotkin
- Diehard
Je geeft 0 argumenten voor je geloof (!) in abstracte objecten (buitengewone beweringen vragen buitengewone verantwoordingen), je gaat op geen enkele manier in op Amerauder's uiteenzetting, alleen maar een "filosofisch onzinverhaaltje" eraan vastplakken en terigvallen op je vermeende autoriteit haha. Wie is hier nou de gelovige?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑11 dec 2022 13:29Dat kan jij vinden, maar dat doet me niet zoveel hoor.VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 13:24Je doet je naam wel eer aan hè, haha.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑11 dec 2022 13:21
Je hebt ook mensen die proberen mee te praten over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben.
Probleem met mensen die meepraten over dingen waar ze geen verstand van hebben dat het repeteer kanonnen zijn.
Net als Gelovigen blijven ze tot vervelens toe een onzin verhaal volhouden.
- VseslavBotkin
- Diehard
"Dus jij wil het bestaan van de God van Abraham ontkennen? Eerst de Bijbel van voor naar achter lezen! Niet meepraten over dingen waar je geen verstand van hebt."
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik heb dan nieuws voor je:VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 14:01 "Dus jij wil het bestaan van de God van Abraham ontkennen? Eerst de Bijbel van voor naar achter lezen! Niet meepraten over dingen waar je geen verstand van hebt."
Ik heb de Bijbel gelezen, dus daar zal het probleem niet zitten.
Voor het wel of niet bestaan is het niet nodig de hele Bijbel te lezen.
Slechts dat wat over hem gaat of raakt is voldoende.
Daarnaast nog wat wetenschappelijke kennis van de vakgebieden die er over gaan en men is er.
- VseslavBotkin
- Diehard
Heel goed, zijn we het over eens. Pas nu diezelfde gedachtegang eens toe op wiskunde en het bestaan van abstracte voorwerpen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑11 dec 2022 14:19Ik heb dan nieuws voor je:VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 14:01 "Dus jij wil het bestaan van de God van Abraham ontkennen? Eerst de Bijbel van voor naar achter lezen! Niet meepraten over dingen waar je geen verstand van hebt."
Daarnaast nog wat wetenschappelijke kennis van de vakgebieden die er over gaan en men is er.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik ben van huis uit Wiskundige en heb er heel lang college in gegeven.VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 14:21Heel goed, zijn we het over eens. Pas nu diezelfde gedachtegang eens toe op wiskunde en het bestaan van abstracte voorwerpen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑11 dec 2022 14:19Ik heb dan nieuws voor je:VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 14:01 "Dus jij wil het bestaan van de God van Abraham ontkennen? Eerst de Bijbel van voor naar achter lezen! Niet meepraten over dingen waar je geen verstand van hebt."
Wat moet ik daar nog voor onderwerpen aan toe voegen?
Wie heeft het over abstracte voorwerpen?VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 14:21 Heel goed, zijn we het over eens. Pas nu diezelfde gedachtegang eens toe op wiskunde en het bestaan van abstracte voorwerpen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
- VseslavBotkin
- Diehard
Tiberius, wanneer hij stelt dat "buitenaardse technologieën" het getal pi zouden kennen, maar ons symbool ervoor niet.axxyanus schreef: ↑11 dec 2022 14:26Wie heeft het over abstracte voorwerpen?VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 14:21 Heel goed, zijn we het over eens. Pas nu diezelfde gedachtegang eens toe op wiskunde en het bestaan van abstracte voorwerpen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Weer mis.VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 14:29Tiberius, wanneer hij stelt dat "buitenaardse technologieën" het getal pi zouden kennen, maar ons symbool ervoor niet.axxyanus schreef: ↑11 dec 2022 14:26Wie heeft het over abstracte voorwerpen?VseslavBotkin schreef: ↑11 dec 2022 14:21 Heel goed, zijn we het over eens. Pas nu diezelfde gedachtegang eens toe op wiskunde en het bestaan van abstracte voorwerpen.
Een getal is geen voorwerp, want voorwerpen zijn fysiek en tastbaar.
Getallen zijn dat niet, je kunt geen onsje getallen afwegen.