gerard_m schreef: ↑20 nov 2022 13:55
Rereformed schreef: ↑18 nov 2022 05:13
Dit gaat fout zodra het als dogma wordt gezien, zoals dat geldt voor ieder advies of regel. Hét probleem van religies overigens.
Het is eerder het probleem dat je in dit geval zelf hebt: willens en wetens niet onder ogen willen zien wat de leer behelst. Ik liet je nota bene nog weten dat Jezus zijn eigen leer geheel letterlijk uitvoerde.
Maar ben jij degene die de Enige Juiste Interpretatie weet te geven van de teksten?
Of ben ook jij net als anderen en ikzelf zaken aan het benadrukken of aan het weglaten?
De "volledige passiviteit t.a.v. het kwaad" die je benadrukt, is in strijd met teksten waarin Jezus tekeer gaat in de Joodse tempel (je weet ze ongetwijfeld sneller te vinden dan ik).
Ten eerste is het verhaal van de tempelreining heel anders, want daar gaat het niet om hoe men moet reageren op wat jou aangedaan wordt. Daar is Jezus zelf de initiatiefnemer van agressie, iets wat de gelover natuurlijk "heilige toorn" noemt.
Houd namelijk weer in het hoofd die volledig andere denkwereld van die bijbeluitspraken: dit pacifisme jegens de vijand wordt
niet onderwezen uit humanistische overwegingen, om een betere wereld te creëren (de moderne beweegreden), maar om in de hemel te komen, om je te verzekeren van de beloning. En wanneer je beseft dat het uitgesproken werd in een apocalyptische mindset wordt het nóg begrijpelijker: alles wat er straks gaat gebeuren móet allemaal zo geschieden. Dus wanneer het je overkomt, pleeg dan geen verzet.
Maar wanneer Gods eer wordt geschonden: dat is een andere zaak! Een Jezus die als jood geleefd zou hebben zou zijn heilige schrift zeer goed kennen en dus geen enkele moeite hebben met geweld daar waar het gepast is, voorbeelden te over in het Oude Testament. En tenslotte eindigt die eindtijd in Gods verschrikkelijke wraak over de goddeloze wereld.
Maar indien we al die dingen niet in aanmerking nemen: waarom zou je aan een interpretatiefout moeten denken? Bij zulke duidelijke uitspraken zie ik geen ruimte voor verschillende interpretaties. Wat je over het hoofd ziet is dat tegenstrijdigheid in iemands leven doodnormaal is. Of wat ook zeer goed het geval kan zijn: dat de evangelieverhalen geen biografie zijn van een werkelijk bestaand persoon, maar kunstmatig gecreëerd zijn. Zo kun je
hier lezen dat het verhaal van de tempelreiniging verzonnen is aan de hand van een oudtestamentische passage en in werkelijkheid dus nooit plaats heeft gevonden. En zo verschilt het Johannesevangelie zozeer van de synoptische Jezus dat ze onmogelijk een beschrijving van dezelfde persoon kunnen zijn. In opgemaakte verhalen ontstaan tegenstrijdigheden gemakkelijk want de schrijver heeft heel andere bedoelingen dan een verslag te geven van wat werkelijk gebeurd is. Tegenstrijdigheden zijn in wetenschappelijke tekstkritiek dus helemaal geen probleem, ze zijn zelfs te verwachten. Het is enkel een probleem voor de gelovige.
Maar je snijdt hiermee wel het probleem aan dat een forumgebruiker ooit in zijn onderschrift had: de bijbel is een spoorboekje: je kunt er alle kanten mee op. Aangezien de hele bijbel een verzameling is van tientallen boeken geschreven over een tijdsbestek van vele eeuwen komt iedere gelovige zowiezo uit op dat men bepaalde dingen
benadrukt, die dan weer ten koste gaan van andere zaken die bijgevolg zoveel mogelijk moeten worden
weggedrukt om geen last te hebben van vervelende tegenstrijdigheden, al naar gelang de sekte waar je in terechtkomt of wat je wel aanstaat en wat niet, als je het allemaal zelf overdenkt. Zo is het waar dat maar weinig christenen hebben kunnen leven met de leer van geen verzet tegen de vijand. De Amish zijn erom beroemd geworden, juist omdat het zo zeldzaam is. Hetzelfde geldt voor andere moeilijke leringen van Jezus, zoals dat indien je volgeling van hem wil zijn je al je bezit moet weggeven (iets wat ook weer begrijpelijker en gemakkelijker wordt wanneer je die apocalyptische mindset hebt).
Daarmee is wellicht toch een overeenkomst gevonden in een onoverbrugbare kloof tussen Barnabas en jou.
Leuk geprobeerd, maar er is echt een onoverbrugbare kloof. Barnabas komt overeen met een aanhanger van Q-anon. Ga
deze uiterst boeiende video eens beluisteren. Er is geen overeenkomst tussen iemand die zo opgemaakt is dat hij/zij een aanhanger van Q-anon wordt en iemand die daar absoluut nooit toe zou kúnnen behoren. Een gezond denkend mens kan het eigenlijk niet geloven dat het mogelijk is dat iemand daartoe vervalt, dat zulke mensen
echt serieus zijn.
"Vroom" geloof, daar gaat het wellicht meer over. Het tot in het extreme doorvoeren van gedachtegoed door er starre regels van te maken.
Inderdaad, maar "star" wordt vroom geloof pas na vele jaren, zoiets als een huwelijk dat decennia lang stand gehouden heeft. Het begint als de staat van verliefdheid: in vuur en vlam staan voor het geloof, volkomen blind zijn voor alles wat erbuiten staat. Dat is wellicht nog een graad ernstiger/heviger/erger. Voor de buitenwereld dan. Voor de persoon die het overkomt wordt het ervaren als een staat van euforie.