Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 11 sep 2022 13:47
Gerard R. schreef: 10 sep 2022 14:21 Kerncentrales zijn prachtige dingen, maar o wee als er wat goed fout gaat... Zie b.v. Fukushima wat nog veel erger had kunnen worden of wat je tweevoudig al ziet in Ukraine. En dan wordt het gevaar wereldwijd.
Ik ben al jaren voorstander van VEILIGE kerncentrales, waarbij aan te tekenen dat er radio-aktief afval is. Maar ik denk dat dat redelijk behandelbaar is.
Ik vroeg je reeds eerder je insinuaties betreffende de onveiligheid van kerncentrales te motiveren met relevante data. Maar dat werd genegeerd. En nu ga je rustig door

Onderstaande data toont een totaal verschillend verhaal dat uw beweringen, het verschil in dodental tussen fossiel en kernenergie is immens groot, echter in de omgekeerde richting dat jij blijkt te insinueren

[https://ourworldindata.org/grapher/deat ... on-per-twh
Naar mijn idee is dit helder:
https://www.autoriteitnvs.nl/onderwerpe ... -nederland of waar dan ook
.. maar wel een beetje het intrappen van de bekende open deur.
Dus wat mij betreft mag het, het kan enorm helpen, maar met heel veel zorg.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
lanier
Superposter

Re: Waarom ons klimaat niet naar de knoppen gaat (indien we ons hoofd koel houden)

Bericht door lanier »

In de strijd om de uitstoot van de hoeveelheid stikstof terug te dringen, doen gemeentes en provincies ook een duit in het zakje. Bij het aanbesteden van bouwprojecten wordt soms geeist dat voertuigen elektrisch zijn of op waterstof rijden. Het is wel zo dat die voertuigen ruim 150.000,- duurder zijn dan voertuigen die op fossiele brandstof rijden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de zuidelijke ringweg in Groningen waar een tunnel wordt aangelegd. De aannemer vindt het geen probleem. De extra kosten die ermee gemoeid zijn worden 'gewoon' in rekening gebracht. Kost meer dan één miljoen extra terwijl je er niets aan hebt. De voertuigen staan op het bouwterrein maar worden nauwelijks gebruikt. Want in welke mate ze moeten worden ingezet is niet vastgelegd. Ook het dagelijks bijtanken van waterstof is niet zo eenvoudig.

Er zijn tegenwoordig ook elektrische trekkers. Leuk voor bijvoorbeeld de gemeente om met een aanhanger erachter van A naar B te rijden, maar totaal onbruikbaar op het land. Volgens een bevriende boer gaat de accu 4 uur mee. Terwijl in het hoogseizoen de boer minimaal 12 uur per dag op het land werkt. Daarnaast zijn de trekkers vanwege het hoge aantal accu's enorm zwaar. Probeer daarmee maar eens door de zompige klei te rijden. Je zakt tot de assen erin weg. Daarnaast wordt de aarde aangedrukt wat heel slecht is voor de waterdoorlating. Hierdoor ontstaan er meer plassen waarin de gewassen staan weg te rotten. Dat gaat hem niet worden voor de landbouw.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

jaren geleden rekende Ad van Wijk, nu hoogleraar energie ergens, al voor dat de Zon in 8 minuten al meer energie aan de aarde levert dan wat we in een jaar kunnen opmaken. Het probleem zit hem niet in het verkrijgen van energie, maar het verdelen en opslaan. Het is altijd een kwestie van tijd. Stoken op hout, dan raakt het bos op binnen 100 jaar. Stoken op kolen, dan zijn de kolen in 100 jaar op. Kernenergie, dan hebben we over 100 jaar alle Uranium op. Zonne-energie, dan is de bron over 4 miljard jaar ook op. Ik heb geen oplossing. Maar ik zie wel dat het maken van zonnepanelen, kerncentrales, lithium-ion batterijen etc. ook veel milieuschade opleveren. Het is dan voor een groot deel verplaatsen van de schade.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Henry II schreef: 15 sep 2022 11:39 jaren geleden rekende Ad van Wijk, nu hoogleraar energie ergens, al voor dat de Zon in 8 minuten al meer energie aan de aarde levert dan wat we in een jaar kunnen opmaken. Het probleem zit hem niet in het verkrijgen van energie, maar het verdelen en opslaan.
Het probleem zit 'm in dat we altijd teveel willen gebruiken.
Op plaatsen sterft het van de computers, tv's, bijna de hele wereldbevolking heeft ze. Stroom...
De smartphones komen je neus uit, de overheid en bedrijfsleven dwingen ons digitaal te doen... [-o<
Auto's, die alleen voor het produceren al zoveel CO2 produceren dat de atmosfeer overlijdt.
"Thuiswerken liever niet", zeggen sommigen en bedrijven.
Veel te dure huizen. Inderdaad slechte verdeling. Gaan de mensen in de steden wonen. Moeten ze vaak reizen voor
werk.

Enzovoort. Vroeger paste je op, telefoontje kostte 10 en 25 cent en we telefoneerden dus heel weinig bij ons thuis.
Energie, water, elke dag douchen, grondstoffen voor miljarden... het kan niet op. Zo gedragen wij ons nu.
Reizen als gekken, vacantie net zo, en maar vliegen. Als ik hier naar boven kijk op een heldere dag zie ik altijd
wel een stuk of 6. 8-[
Eens een zegen, daarna een plaag. Net het internet.

Let wel: ik heb de apparaatjes ook allemaal, mea culpa. Maar ik denk er over na en misschien doe ik ook wel eens wat weg.

We eten ons een kriek, we verspillen, we maken de aarde op termijn hol, vies en opgebruikt (al tientallen jaren een
item in de SF in sommige romannetjes, we weten het heel goed, maar we zeggen vaak wat anders..). En zoveel meer opmakerij, vervuiling, irrational exhuberance. Etc.
Indonesië ontbossen, Amazonewoud ook... Overal branden door opwarming, wat nóg meer opwarming geeft,
wat ijs op aarde doet smelten, wat nóg meer opwarming geeft vanwege het ontbreken van zonlicht weerkaatsing.
En dan verbaasd zijn over extreem weer, jahoor.

Dáár zit het probleem wereldwijd.
Het is altijd een kwestie van tijd. Stoken op hout, dan raakt het bos op binnen 100 jaar.
Dus niet teveel.
Stoken op kolen, dan zijn de kolen in 100 jaar op.
Dus met mate.
Kernenergie, dan hebben we over 100 jaar alle Uranium op.
En het moet wel heel veilig... Zie Fukushima, zie Ukraine man-made.
Zonne-energie, dan is de bron over 4 miljard jaar ook op.
Heel mooi, maar nou de opslag nog.. En liefst niet met stofjes als Lithium e.d. svp..
Ik heb geen oplossing. Maar ik zie wel dat het maken van zonnepanelen, kerncentrales, lithium-ion batterijen etc. ook veel milieuschade opleveren. Het is dan voor een groot deel verplaatsen van de schade.
Ja, en dan gaat de mens praten over hoeveel we NODIG ZULLEN HEBBEN om het probleem op te lossen...
En we moeten en zullen voortplanten.. Én oorlogen trappen uiteraard.
Ik heb best een betrekkelijk redelijke oplossing. Zie hoe de aboriginals in Australië en andere natuurvolkeren al zó
lang over dit soort zaken dachten en denken. Zó basaal hoeft niet van mij hoor, we mogen best leuk leven, maar
we zouden wel eens wat moeten gaan leren.

Maak er een modiaal hoofdvak van op school en in opleiding.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

We leven in een wegwerpmaatschappij, werkelijk met alles. Om de 2 jaar een nieuwe smartphone bijvoorbeeld. Of als iets kapot is direct iets nieuws kopen. En lekker shoppen bij de Action want het kost allemaal niets. Produceren, produceren, produceren, want de economie moet wel draaien...

Ik ben dit jaar naar Italië geweest met vakantie. Daar heb ik in Toscane vele oude dorpjes bezocht die gebouwd zijn rond de 13e eeuw. Natuurlijk is het wel het nodige aan gespijkerd maar qua uiterlijk is er niet veel veranderd. Dat is nog eens duurzaam wonen! Wie woont in een huis van 500 jaar oud? 400? 300? 200? 100? De meeste huizen in Nederland zijn eind jaren 70 gebouwd. En de kwaliteit daarvan is niet altijd even denderend. Ok, energie kostte niets, maar ik denk niet dat veel van die huizen er over 100 jaar nog staan. Dat betekent dat we op een gegeven moment in een periode terecht komen waarin we massaal oude huizen gaan slopen en nieuwe moeten bouwen. Nu slopen we al veel huizen die gebouwd zijn in de jaren '50 en '60. Het slopen zal alleen maar toenemen. Met als gevolg meer uitstoot, meer produceren en meer vervuiling.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

lanier schreef: 15 sep 2022 14:21 We leven in een wegwerpmaatschappij, werkelijk met alles. Om de 2 jaar een nieuwe smartphone bijvoorbeeld. Of als iets kapot is direct iets nieuws kopen. En lekker shoppen bij de Action want het kost allemaal niets
Dat is niet alleen de schuld van de consument maar ook van de producent.
Die zijn volgens een Japans systeem gaan produceren een product moet een x aantal jaren zonder reparatie meegaan en dan ook onherstelbaar kapot gaan. Heel veel producten kunnen al nauwelijks of niet meer worden opengemaakt, om reparaties te voorkomen.

Neem een stekker aan een bijgeleverd snoer: vijftig jaar geleden kon je die gemakkelijk er af halen en hergebruiken, nu zitten ze meestal er omheen gegoten. Ook kabels die vast zitten aan een apparaat zijn eigenlijk ondingen om meerdere redenen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Vandaag is het de dag waarop groen met hun trofee kan zegevieren. Het ideologisch hoogtepunt.

Miljoenen tonnen co2 die extra de lucht in worden gepomd die vermeden hadden kunnen worden. Klimaatcriminelen.

Belgie kan zegevieren met 10% minder elektriciteit ten midden in een energiecrisis. Het zal de degrowth zeker ten goede komen. 10% inflatie gedurende 2022, zou een al te zwakke teleurstellende score zijn , dat moet toch beter kunnen.

Lang leve de recessie , lang leve armoede , lang leven kindersterfte, boe democratie.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

ok toegegeven mijn voorgaande reactie was vrij geprikkeld, mijn excuses daarvoor.

Maar nu dit, kan iemand me zeggen dat dit een of andere vorm van satire is aub ? Nederlanders?

https://nieuwspaal.nl/kabinet-nuanceert ... -gelukkig/

https://nieuwspaal.nl/kabinet-nuanceert ... ok-korter/

Is dit echt ????

(2de link verbeterd)
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

bovenstaande is satire dus ....te snel gereageerd, ik kende het blad niet. Ik dacht even oei daar is onze Tinne nog niets tegenover.

Niet tegenstaande dat er dus wel een boel ´degrowers´ zijn die de huidige crisis wel echt als een geschenk uit de hemel zien.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Er is (en wordt) heel veel verspild.

Ik heb een P1 meter gekocht voor mijn slimme meter en sinds ongeveer één maand hou ik nu bij wat mijn gas en elektriciteit verbruik is (zo'n beetje realtime). Daarmee ben ik erachter gekomen dat mijn verwarming, dankzij mijn "(niet zo) slimme" thermostaat ervoor zorgt dat mijn huis om 7:00 's ochtends aangenaam warm is. Ten koste van de nodige kuubs gas. Daarop anticiperend heb ik het gasverbruik van de maand september naar 1/3 van de maand september in 2019 (ik heb door omstandigheden geen recentere referentie) teruggebracht. Vestje is nog voldoende voor de avonden. Zo koud is het nog niet.

Elektriciteit is wat lastiger want ik heb een elektrische auto. Maar we zijn gestopt met het standaard gebruik van een droger en gebruiken nu een droogrek. Ik werk veel vanuit uit huis en mijn PC gaat nu uit tijdens de lunch in plaats van als een extra verwarmingselement te functioneren.

Maar de voornaamste reden van deze post is dat ik, dankzij de energie prijzen en het bewustzijn dat dit bij mij veroorzaakt heeft, me begin te realiseren hoeveel energie ik jaren verkwist heb. Dat de verwarming mijn huis warm stookte als ik er niet eens was of het verschil nauwelijks te merken was. Hoeveel kuub dat dit al die tijd wel niet gekost heeft en de ecologische voetstap die dat opgeleverd heeft. Ik zou me er bijna voor gaan schamen, maar dat doe ik niet. Wat ik wel ga doen is het in de toekomst beter. Deze energiecrisis had, voor het behoud van onze aarde, decennia eerder plaats moeten vinden.

(N.B. ik ben mij ervan bewust dat de situatie van mensen de mogelijkheden beïnvloeden die ze hebben)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Waar wachten we op ?
Fantatische .. Reboot food manifest
https://www.rebootfood.org/

En speciaal Voor Heeck bijzondere aandacht voor het 4de principle: open source everything and ...
Gelukkig leven we in een tijd waarbij we ons bewust zijn van voorgaande fouten , en is er het besef op voorhand dat fantistisch mogelijkheden de deuren open zetten naar het in de hand wekken van een grotere ongelijkheid. En bestaat er gelukkig, vollens mij een althans voorheen ongeziene inspanning ter voorkoming van ongelijkheid en strijd om de technologie te goede van iedereen te laten komen. Gelukkig is dit het meest uitgesproken aanwezig in de grootste olifant in de kamer (quantum tech) , maar het is en blijft duimen dat de good-ones voorop kunnen blijven lopen.

Maar hier over food
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

holog schreef: 27 okt 2022 20:37 Waar wachten we op ?
Fantatische .. Reboot food manifest
https://www.rebootfood.org/
Onwaarschijnlijk toch hoe klein of intergeconnecteerd onze wereld geworden is.
Onze vaker bespoken 'Shiva Vandana', is nu in rechtstreekse commentaar en aanval op bovenstaande rebootfood actie (precision fermentation). Aan lef in elk geval geen gebrek van Shiva Vandana (na het in de afgrond duwen van sri lanka)
Benieuwd wat Jan en Thomas er deze avond over te zeggen hebben op de freethinkers Avond. (En benieuwd of we er verslag van gaan krijgen)
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Cop27 alweer een schitterende overwinning van het klassiek 'groen' denken. Enkel een verhaal van Shaming en blaming, van schuld en boete. Een schuld en boete fonds.
Het predikken van Barnabas heeft het overwonnen.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Klein licht puntje in het donker, zou de EU uiteindelijk toch gedeeltelijk het licht hebben gezien.

Tegelijkertijd ontzettend pijnlijk om te zien, dat door Partij van de Dieren letterlijk het niveau van de antivaxxers kaart wordt getrokken - 'big Pharma' , in elk geval de antivaxxers loby is volop aan de gang.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/06/ge ... w-a4169077
Vrees ook dat de nuttig kennis van de bevolking om hier een redelijke oordeeld over te kunnen vormen of in te zien hoe ronduit belachelijk dit is totaal ontbreekt. Hopelijk vergis ik me hierin.

Oorverdovend stil ook bij partijen zoals groen.
Greenpeace natuurlijk niet, gewoon Pijnlijk, waarschijnlijk nog het ergste van al. Hoe fout en hoe naief ik ooit was..
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Holog,

In de Groene Amsterdammer van nu (6 juli 2023) schrijft Jos de Mul een droevig essay over het menselijk onvermogen om adekwaat te reageren op alle feiten die al decennia lang steeds meer bevestiging krijgen.

De menslijke procreatie zeker niet in de laatste plaats, want die multiplier veeplettert alles:
“Jos de Mul” schreef:. . . .
. . .
Hoe nietig we als mensheid ook zijn in het licht van de bijna veertien miljard jaar lange geschiedenis van het heelal, op aardse schaal heeft de mens zich flink laten gelden. De in Afrika ontstane moderne homo sapiens heeft zich in naar evolutionaire maatstaven gemeten bijzonder korte tijd – in ongeveer 65.000 jaar – over de hele aardbol verspreid. Daarbij is de populatie van de homo sapiens in de afgelopen tienduizend jaar naar schatting gegroeid van vier miljoen tot acht miljard mensen. Die toename was bovendien exponentieel. Alleen al gedurende mijn leven steeg het aantal mensen op aarde van drie naar acht miljard. En daarbij heeft de mens zo’n grote voetafdruk op de aarde geplaatst dat er nu zelfs een nieuw geologisch tijdvak naar hem wordt genoemd: het Antropoceen.
Gezien de ernst van de daarmee verbonden ecologische crises – opwarming, uitputting, vervuiling, extincties – is de menselijke uitsterfelijkheid van een theoretische mogelijkheid tot een urgent praktisch probleem geworden
. . .
Jos de Mul is vers gepensioneerd hoogleraar wijsgerige antropologie.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie