Hoeveel mag iemand bezitten?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Hoeveel mag iemand bezitten?

Bericht door axxyanus »

lost and not found yet! schreef: 22 aug 2022 23:40 Maar wat rijk worden betreft kun je tegenwoordig gewoon je eigen keus maken hoor! Als je niet voor Elon Musk of Mark Zuckerberg wilt werken dan doe je dat toch gewoon niet! Ik denk dat niemand gedwongen wordt, maar je kunt jezelf wel gedwongen voelen! Tenslotte kiezen mensen zelf voor het bedrijf waar ze solliciteren! Er zijn tenslotte meer dan 1000 keuzes waar je voor kunt kiezen! Toch?
Ach hou toch op. Je laat het uitschijnen dat iemand de mogelijkheden om rijk te worden maar op te scheppen heeft.

Het Nibud waarschuwde al in 2019 dat bijna 40% van de huishoudens amper kan rondkomen in Nederland, en al helemaal geen financiële klappen kan opvangen. Blijkbaar is het heel wat mensen ontgaan hoe je tegenwoordig gewoon je eigen keuzes kan maken om rijk te worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Die mogelijkheden en keuzes zijn er wel maar vereisen.... een set aan [te cultiveren!] skills die de kans om "succesvol ondernemer" te worden sterk verhogen. Het hele concept "ondernemer worden om rijk te worden" vergelijk ik zelf wel eens met "gitaar willen spelen om gezien te worden op de bühne": een dergelijke motivatie zal ik niet 'slecht' noemen maar mocht iemand deze motivatie onbewust hebben dan... helpt dit volgens mij zeker niet. "Gitaar willen spelen omdat je echt van muziek houdt" leidt ongetwijfeld tot meer. De kans op "succes" (afgezien van de definitie daarvan ;)) zal groter zijn als je vanuit een intrinsieke motivatie je capabilities of product wilt 'verkopen' waar je echt passie voor hebt. Natuurlijk loop je dan tegen het gegeven op dat mensen gewoon verschillende wezens zijn - verschillende interesses, sterke en zwakke punten, capabilities - en de 'waarde' die ze kunnen genereren wordt uiteindelijk ingeschat op basis van allerlei culturele normen. Vanuit dat perspectief kan niet iedereen kiezen om 'rijk te worden' met hun capabilities, inderdaad.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

axxyanus schreef: 23 aug 2022 14:47
lanier schreef: 23 aug 2022 14:16
axxyanus schreef: 19 aug 2022 17:25
Ja en ik ken een roker van 85.

Het gaat niet zomaar over het krijgen van kansen. Wat zijn de waarschijnlijkheden achter die kansen? Hoeveel analfabete ondernemers slagen en hoeveel gaan er bankroet?
Mooi dat je een 85-jarige kent die rookt. Wat heeft dat met dit onderwerp te maken??
Dat heeft te maken met de simplistische manier waarop jij denkt een punt te kunnen maken door een analfabete ondernemer aan te voeren alsof je daarmee aantoont dat bijna iedereen kansen krijgt. Net zoals sommige mensen die ene 85 jarige die rookt opduiken als het onderwerp is hoe ongezond roken is, alsof die ene 85 jarige roker aantoont dat bijna iedere roker 85 kan worden.
lanier schreef: 23 aug 2022 14:16Hoeveel hoogopgeleide slimme mensen slagen en gaan er bankroet?

Intelligentie is niet alles als het aankomt op het kunnen maken in het leven. Lef, durf, levenservaring, psychisch sterk zijn, connecties, dosis geluk, branche, etc. zijn net zo belangrijk.
Wie heeft dan beweert dat dat wel alles is?

De kansen in onze maatschappij zijn niet gelijkmatig verdeeld. In een nauwe betekenis krijgt misschien bijna iedereen kansen maar zo'n bewering gaat dan voorbij aan het feit dat heel wat mensen karig bedeeld zijn geweest.
De bekende demagogie en/of hersenspoeling. Kijk ons NL (in het Westen) eens goed zijn.
Praat je eigen beleid schoon enz..
Daarom is iedereen in enquètes ook altijd 'zo gelukkig in Nederland'. Daarom hebben wij het beste dit en het beste dat in de wereld. Een enkele keer klopt het, maar veelal dus niet. Ik erger me daar al levenslang aan. Wees eerlijk.
¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lanier schreef: 23 aug 2022 14:19
Kleine ondernemers lopen risico, grote veel minder.
Dat lijkt zo omdat er veel meer kleine ondernemers zijn dan grote. Het is wel zo dat je niet zomaar groot wordt. Nog veel moeilijker is om groot te blijven. Grote bedrijven moeten veel sterker presteren, anders worden ze door beurshandelaren erop afgerekend. En dat kan wel degelijk leiden tot faillisement of vaker, een overname.
Ik had moeten schrijven "lopen naar verhouding een groot risico".
Denk aan de term "vennootschap met beperkte aansprakelijkheid" zodra je voldoende aandelen hebt verkocht aan anderen, kun je voor de opbrengst veilig en gespreid beleggen. zonder persoonlijke aansprakelijkheid. Dat kan met een klein bedrijfje niet zo makkelijk.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef: 23 aug 2022 15:33
lost and not found yet! schreef: 22 aug 2022 23:40 Maar wat rijk worden betreft kun je tegenwoordig gewoon je eigen keus maken hoor! Als je niet voor Elon Musk of Mark Zuckerberg wilt werken dan doe je dat toch gewoon niet! Ik denk dat niemand gedwongen wordt, maar je kunt jezelf wel gedwongen voelen! Tenslotte kiezen mensen zelf voor het bedrijf waar ze solliciteren! Er zijn tenslotte meer dan 1000 keuzes waar je voor kunt kiezen! Toch?
Ach hou toch op. Je laat het uitschijnen dat iemand de mogelijkheden om rijk te worden maar op te scheppen heeft.

Het Nibud waarschuwde al in 2019 dat bijna 40% van de huishoudens amper kan rondkomen in Nederland, en al helemaal geen financiële klappen kan opvangen. Blijkbaar is het heel wat mensen ontgaan hoe je tegenwoordig gewoon je eigen keuzes kan maken om rijk te worden.
Als ze wel de juiste keuzes gemaakt zouden hebben zou dat niet geholpen hebben.

Immers 'echt rijk zijn' betekent dat men veel meer heeft dan het gemiddelde.
Dat kunnen er dus nooit als te veel zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

axxyanus schreef: 23 aug 2022 15:33 Het Nibud waarschuwde al in 2019 dat bijna 40% van de huishoudens amper kan rondkomen in Nederland, en al helemaal geen financiële klappen kan opvangen. Blijkbaar is het heel wat mensen ontgaan hoe je tegenwoordig gewoon je eigen keuzes kan maken om rijk te worden.
Klopt maar krijg ook geregeld de indruk dat veel mensen niet echt financieel opgevoed zijn dan wel lange termijn kunnen denken en handelen.
Ik ben zelfstandige en moet zelf mijn pensioenopbouw regelen. Dit gaat enkel door een plan te hebben en je daar zo goed mogelijk aan te houden om kapitaal op te bouwen. Dat betekend toch maar niet die caffee latte nemen bij de pomp en onnodige uitgaven vermijden. Het is mij tot nu toe redelijk gelukt, terwijl een paar vennoten in dezelfde omstandigheden het presteren om alles er doorheen te jagen. Maar de drang naar een nieuwe smartphone en dito watch is blijkbaar niet te weerstaan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

doctorwho schreef: 24 aug 2022 11:30
axxyanus schreef: 23 aug 2022 15:33 Het Nibud waarschuwde al in 2019 dat bijna 40% van de huishoudens amper kan rondkomen in Nederland, en al helemaal geen financiële klappen kan opvangen. Blijkbaar is het heel wat mensen ontgaan hoe je tegenwoordig gewoon je eigen keuzes kan maken om rijk te worden.
Klopt maar krijg ook geregeld de indruk dat veel mensen niet echt financieel opgevoed zijn dan wel lange termijn kunnen denken en handelen.
Ik ben zelfstandige en moet zelf mijn pensioenopbouw regelen. Dit gaat enkel door een plan te hebben en je daar zo goed mogelijk aan te houden om kapitaal op te bouwen. Dat betekend toch maar niet die caffee latte nemen bij de pomp en onnodige uitgaven vermijden. Het is mij tot nu toe redelijk gelukt, terwijl een paar vennoten in dezelfde omstandigheden het presteren om alles er doorheen te jagen. Maar de drang naar een nieuwe smartphone en dito watch is blijkbaar niet te weerstaan.
Wel als dat bij veel mensen een probleem is, dan kunnen we ons afvragen in hoe verre dit wel een individueel probleem of misschien toch een maatschappelijk probleem is.

Iedereen die wil, mag op allerlei manieren proberen mensen te verleiden om geld uit te geven. Onze hele maatschappij is er op gericht mensen aan te sporen te consumeren. Dan lijkt het mij weinig verbazend, dat heel veel mensen niet echt financieel opgevoed zijn dan wel lange termijn kunnen denken en handelen.

Hier in België moet je op dat vlak weinig van de scholen verwachten.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Jij vertegenwoordigt de schapen die eeuwig in hun omgeving blijven hangen! In mijn netwerk kom ik een totaal ander beeld tegen, mensen gaan voor hun pensioen en toekomst! En dat is totaal iets anders als jouw 40% die amper kan rondkomen! Nogmaals, om rijk te worden heb je de mogelijkheden niet voor het opscheppen, sorry dat dat zo overkomt! Maar met een goede mindset om ergens te komen, om een doel te bereiken, moet je geen schaap blijven! Dan blijf je lekker in je heden en in je toekomst hangen en veranderd er helemaal niks! Is dat wat je wilt?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lost and not found yet! schreef: 26 aug 2022 22:14
Jij vertegenwoordigt de schapen die eeuwig in hun omgeving blijven hangen! In mijn netwerk kom ik een totaal ander beeld tegen, mensen gaan voor hun pensioen en toekomst! En dat is totaal iets anders als jouw 40% die amper kan rondkomen!
Het is niet axxyanus zijn 40% maar de 49% (of 38) van NIBUD. En het zijn mensen die helemaal niet aan gaan voor hun pensioen of toekomst toekomen, omdat ze altoos bezig zijn met hun dagelijkse problemen. Mensen die jij niet zo vaak tegen zult komen Ik wel. Hier in
Thailand, is het naaste familie, maar in Nederland ook nauwelijks omdat het niet "mijn soort mensen" (1,5 x modaal) waren.) Helaas zijn ze hier vaak ook nog gokverslaafd. Dan wordt het écht niks!
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lost and not found yet! schreef: 26 aug 2022 22:14

Jij vertegenwoordigt de schapen die eeuwig in hun omgeving blijven hangen! In mijn netwerk kom ik een totaal ander beeld tegen, mensen gaan voor hun pensioen en toekomst! En dat is totaal iets anders als jouw 40% die amper kan rondkomen!
Jouw netwerk zijn gewoon jouw oogkleppen. Jij argumenteert hier alsof jouw netwerk je een realistische kijk op de hele maatschappij geeft.

Jij vetrekt gewoon van het idee dat wie rijk wil worden dat gewoon op wilskracht kan bereiken en van daaruit kom je dan tot het besluit dat wie niet rijk is, gewoon die mogelijkheden niet benut heeft.
lost and not found yet! schreef: 26 aug 2022 22:14Nogmaals, om rijk te worden heb je de mogelijkheden niet voor het opscheppen, sorry dat dat zo overkomt! Maar met een goede mindset om ergens te komen, om een doel te bereiken, moet je geen schaap blijven! Dan blijf je lekker in je heden en in je toekomst hangen en veranderd er helemaal niks! Is dat wat je wilt?
Hou toch eens op met de zaken af te schilderen alsof het voornamelijk om wilskracht gaat. Je hebt hier gewoon aan het suggereren dat de reden dat die 40% met de armoede flirt is, omdat die groep nu eenmaal bestaat uit de mensen met een gebrek aan wilskracht terwijl de mensen die rijk geworden zijn, dat grotendeels te danken hebben aan hun sterke wilskracht.

Heel je argumentatie lijkt gebaseertd op het idee dat wij een maatschappij hebben die de mensen op een min of meer eerlijke manier beloont en dat wie rijk is dat dus op een of andere manier verdiend heeft, en omgekeerd dat wie niet rijk is of zelfs met financiële problemen kampt, dat aan zich zelf te danken heeft.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Tiberius” schreef: Immers 'echt rijk zijn' betekent dat men veel meer heeft dan het gemiddelde.
Dat kunnen er dus nooit als te veel zijn.
Een grafiek die moten van de bevolking tegenover moten van het totaal bezit en het totaal inkomen laat zien suggereert heel wat anders, namelijk dat bestaansmogelijkheden worden ontnomen.
Die laatste tel je door na te lopen hoe de gezondheiszorg en het dagelijks menu en de arbeidsomstandigheden aan inkomen aan gebrek aan welvaart zijn gekoppeld.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gedenk de reizen van Pater Key naar o.a. Het land der Girezen: bron www.dbnl.org
Hier leefde een uiterst beschaafd volkje dat hem gastvrij ontving, en een leitje aanbood met het getal 100.000 erop. Als hij iets wou hebben kon hij dat in een winkel krijgen, maar dan werd er wat van dat bedrag afgetrokken, terwijl de winkelier op zijn leitje er wat bij optelde. Key wilde een bedelaar op straat wat geven, en moest dit doen door iets van zijn leitje op dat van de arme man over te schrijven. Een handig systeem vond Key, maar, zo vroeg hij de burgemeester, als iemand nu eens zijn eigen leitje zomaar met 100 verhoogt? De burgemeester moest om dit denkbeeld smakelijk lachen. Dat kan toch niet, legde hij uit, want er kan alleen 100 bijkomen, als er ergens anders 100 afgaat. Dat was toch logisch? Die nacht zette Key achter zijn bedrag een nul, en was tien keer zo rijk. Hij kocht een huis, een kerk, een school, een ziekenhuis en nog een kerk. de Girezen begrepen niet hoe hij aan zoveel geld kwam, maar ze gaven toe dat het op zijn leitje stond. Het missiewerk ging uitstekend. Key legde uit dat er ook geestelijke leitjes bestonden, waar je de eeuwigheid mee
. .
AUTEURS
Hugo Brandt Corstius
https://www.dbnl.org/tekst/_hol00619640 ... irezen#hl1
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

heeck schreef: 27 aug 2022 15:07 Gedenk de reizen van Pater Key naar o.a. Het land der Girezen: bron www.dbnl.org
Hier leefde een uiterst beschaafd volkje dat hem gastvrij ontving, en een leitje aanbood met het getal 100.000 erop. Als hij iets wou hebben kon hij dat in een winkel krijgen, maar dan werd er wat van dat bedrag afgetrokken, terwijl de winkelier op zijn leitje er wat bij optelde. Key wilde een bedelaar op straat wat geven, en moest dit doen door iets van zijn leitje op dat van de arme man over te schrijven. Een handig systeem vond Key, maar, zo vroeg hij de burgemeester, als iemand nu eens zijn eigen leitje zomaar met 100 verhoogt? De burgemeester moest om dit denkbeeld smakelijk lachen. Dat kan toch niet, legde hij uit, want er kan alleen 100 bijkomen, als er ergens anders 100 afgaat. Dat was toch logisch? Die nacht zette Key achter zijn bedrag een nul, en was tien keer zo rijk. Hij kocht een huis, een kerk, een school, een ziekenhuis en nog een kerk. de Girezen begrepen niet hoe hij aan zoveel geld kwam, maar ze gaven toe dat het op zijn leitje stond. Het missiewerk ging uitstekend. Key legde uit dat er ook geestelijke leitjes bestonden, waar je de eeuwigheid mee
. .
AUTEURS
Hugo Brandt Corstius
https://www.dbnl.org/tekst/_hol00619640 ... irezen#hl1
Ik heb daar lang geleden (60jaar ?) eens zo iets op de radio gehoord.

In een klein dorp in Zuid Frankrijk (zeer verarmd) kwam een kunstenaar en betaald een huisje met een cheque.
Die werd verzilverd met wat verlies.

De domme dorpelingen die niets van dit soort betaalmiddelen begrepen doodde de kunstenaar en verdeelden de cheques uit zijn boekje en dachten zeer rijk te zijn. Ze verkochten van alles aan elkaar met deze stukjes papier. Het onmogelijke gebeurde het dorp leefde op en werd welvarend.

Helaas, besloten ze hun cheques te gaan inwisselen bij de bank.(er was behoefte aan kleinere eenheden)

Het verhaal werd afgesloten met:
Ze lachten tevreden, toen ze de bank ingingen lachte ze nog!!! :lol:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Eigenlijk zouden we moeten vragen hoe weinig tov. de rijken de laagbetaalden zouden mogen hebben.
Maar die laagbetaalden zitten altijd in de verdomhoek, lijkt het wel.
Omhoog met hun inkomsten! Maar dat zal wel weer niet kunnen.
¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 27 aug 2022 20:46 Eigenlijk zouden we moeten vragen hoe weinig tov. de rijken de laagbetaalden zouden mogen hebben.
Maar die laagbetaalden zitten altijd in de verdomhoek, lijkt het wel.
Omhoog met hun inkomsten! Maar dat zal wel weer niet kunnen.
Dat kan wel, maar dan moet er boven fors af.
(er is nu eenmaal maar één koek om te verdelen)
Daar voelt de top niets voor en die zorgt dus dat het niet gebeurd.
Plaats reactie