Formeel is het de wet van de grote aantallen waarvan er ook nog eens twee zijn.
Maar goed, ik begrijp wat je bedoelde en daar ga ik in mee.
Moderator: Moderators
Formeel is het de wet van de grote aantallen waarvan er ook nog eens twee zijn.
O nee hoor, soms vergeet hij zijn resultaten te bekijken en soms worden ze - soms zelfs na zijn dood - beschouwd door collega's of door MaartenV!
Dat het bewustzijn van de wetenschapper steeds aanwezig is en dat hij de laatste "meting" maakt zijn twee verschillende zaken.
Spijkers bij laag water opzoeken!
Ik weet niet het antwoord op al je vragen, Axxyanus. De wetenschapper maakt deel uit van de realiteit tijdens het meten. Hij of zij is participant in plaats van neutrale buitenstaander. Hij of zij kan zichzelf niet buitensluiten uit zijn of haar observaties. Hij is onderdeel en medespeler in de geobserveerde wereld. Geen neutrale, er niets mee te maken hebbende buitenstaander.
Ja natuurlijk omdat iedereen deel uitmaakt van de realiteit terwijl er ergens een meting gebeurt.
Het zelfde kan beweerd worden van iedereen die google-maps of alternatieven raadpleegt.
Ik denk, dat je het objectief meten verwart met zelf observeren via eigen zintuigen, het maken van een plan voor wat er allemaal gemeten moet worden om een doel te bereiken, wat idd. aan de wetenschapper is, indien hij niet samenwerkt in een team en de uiteindelijke conclusies, die hieruit worden getrokken.
Ach, als er een stoeptegel op je tenen valt ervaart vrijwel iedereen hetzelfde, behalve als je congenitale analgesie hebt.Leon schreef: ↑29 jul 2022 20:39 Het gaat hier om een wereldbeeld waarbij de waarnemer en natuur gesynchroniseerd zijn, op elkaar afgestemd. De meting van de waarnemer kan niet anders dan uitdrukking zijn van de wereld van de waarnemer. Je moet dan aannemen dat de wereld waarin je meet de wereld van de waarnemer is, en dat per waarnemer de wereld anders kan zijn. Dus geen wereld die voor iedereen hetzelfde is.
In principe is aannemen dat de wereld voor iedereen hetzelfde is een nogal boude stelling, die voor mij niet overtuigend is.
Daarin zit dus het verschil in opvatting, denk ik.
Dat zwaartekracht in alle werelden geldig lijkt is verder nog geen bewijs dat iedereen dezelfde wereld deelt.
Verwar je wereld niet met een persoonlijk wereldbeeld?Leon schreef: ↑30 jul 2022 07:53Dat zwaartekracht in alle werelden geldig lijkt is verder nog geen bewijs dat iedereen dezelfde wereld deelt.
Het is hoogstens een inductie, en je geeft zelf de zwarte zwaan al waardoor je niet kunt zeggen alle zwanen zijn wit.
Je hoeft van mij niet aan te nemen dat er meerdere werelden (en geschiedenissen en toekomsten) zijn (co-existeren), maar je kunt misschien inzien dat als je dat aanneemt dat je dan tot andere conclusies komt. Mij lijkt persoonlijk duidelijk dat een meting alleen de bevestiging van de eigen wereld is/wordt, maar niet perse de bevestiging van de andere werelden (van andere mensen bijvoorbeeld).
Dat is geen verwarring maar realiteit. En de realiteit is vormend voor de werkelijkheid.
Volgens jou persoonlijk dus.
Ter overweging. De hubris van “globaal denken” is evident. Ik ben ooit aangevallen op het universalisme of absolutisme bij Kant, maar er wordt wel even makkelijk 1 overkoepelende wereld voorgesteld waarin “alles” zich afspeelt. Volgens mij weten we door de relativiteit bij Einstein al dat die ene wereld uiteenvalt in verschillende werelden waarin zoiets als gelijktijdigheid anders is.