Is atheïsme de nieuwe religie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Leon
Diehard

Re: Is atheïsme de nieuwe religie?

Bericht door Leon »

gerard_m schreef: 16 jul 2022 11:39
Leon schreef: 16 jul 2022 08:54 Je maakt er misschien een principe van dat atheïsme geen gedachtengoed heeft, dan geloof je dat dus.
Dat lijkt me niet. Dit is gewoon de definitie van A-theïsme.
Het ontbreken van een geloof in een god.

Een atheïst kan allerlei gedachtegoed aanhouden dat los van atheïsme staar. Net als een christen los van zijn religie van alles kan aanhangen.
Het een impliceert het ander. Als je van een gedachte (uit het gedachtegoed) een principe maakt (bijvoorbeeld “evolutie speelt altijd een rol van betekenis”) dan is dat volgens mij een geloof. Het is een gewetensvraag of je dit soort principes maakt. Ideaal zou zijn wanneer je geen principes maakt, maar alleen principes beschrijft. Ik denk dat dit niet lukt. Er is een zekere bekeringsdrang (om principes aan te tonen) ook bij atheïsten.
Misschien…
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Leon schreef: 16 jul 2022 11:45
Leon schreef: 16 jul 2022 08:54 Je maakt er misschien een principe van dat atheïsme geen gedachtengoed heeft, dan geloof je dat dus.

Een atheïst kan allerlei gedachtegoed aanhouden dat los van atheïsme staar. Net als een christen los van zijn religie van alles kan aanhangen.
Het een impliceert het ander. Als je van een gedachte (uit het gedachtegoed) een principe maakt (bijvoorbeeld “evolutie speelt altijd een rol van betekenis”) dan is dat volgens mij een geloof. Het is een gewetensvraag of je dit soort principes maakt. Ideaal zou zijn wanneer je geen principes maakt, maar alleen principes beschrijft. Ik denk dat dit niet lukt. Er is een zekere bekeringsdrang (om principes aan te tonen) ook bij atheïsten.
En met een dergelijke privé-betekenis-toekenning praat je voornamelijk tegen jezelf, waarbij het onmogelijk wordt om zonder relie-achtige associaties te stellen dat goede voeding van principieel belang is.

Dat je persoonlijk niet zou bestaan zonder evolutie is vanzelf een conceptie *) van betekenis die je kunt wegzetten als “geloof”.

Roeland
*) https://nl.wiktionary.org/wiki/conceptie
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

heeck schreef: 16 jul 2022 12:13
Leon schreef: 16 jul 2022 11:45

En met een dergelijke privé-betekenis-toekenning praat je voornamelijk tegen jezelf, waarbij het onmogelijk wordt om zonder relie-achtige associaties te stellen dat goede voeding van principieel belang is.

Dat je persoonlijk niet zou bestaan zonder evolutie is vanzelf een conceptie *) van betekenis die je kunt wegzetten als “geloof”.

Roeland
*) https://nl.wiktionary.org/wiki/conceptie
Het gaat er dan bij “goede voeding” om welke invulling je daaraan denkt te moeten geven.

Waar praat ik mezelf tegen? Je roept maar wat.

Mooi dat ik iets kan ‘wegzetten’…
Laatst gewijzigd door Leon op 16 jul 2022 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien…
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 jul 2022 09:10
Leon schreef: 16 jul 2022 08:54 Ik schrijf dan ook “zodra je ergens een principe van maakt” dat is volgens mij synoniem met “ergens geloof aan hechten”.

Je maakt er misschien een principe van dat atheïsme geen gedachtengoed heeft, dan geloof je dat dus.
Net als vele gelovigen kan je je niet voorstellen dat er mensen zijn die het zonder kunnen stellen.
Je probeert dus keer op keer op van alles en nog het etiket Geloof te plakken.
Het is voor een gelovige onbestaanbaar en onvoorstelbaar dat er mensen zijn die zonder geloof in een god zijn. Dat is een ding. Het andere ding is dat men dan allerlei redeneringen bouwt om die ander toch van een geloof te voorzien. Dat lijkt mij ook een typische eigenschap van gelovigen, anderen ervan moeten overtuigen van hun gelijk.

Het is zoiets als dat het niet verzamelen van postzegels ook een vorm van filatelie is.

Het komt iedere keer weer terug, deze discussie. Ik geloof het verder wel :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 16 jul 2022 12:18 Het is voor een gelovige onbestaanbaar en onvoorstelbaar dat er mensen zijn die zonder geloof in een god zijn. Dat is een ding. Het andere ding is dat men dan allerlei redeneringen bouwt om die ander toch van een geloof te voorzien. Dat lijkt mij ook een typische eigenschap van gelovigen, anderen ervan moeten overtuigen van hun gelijk.

Het is zoiets als dat het niet verzamelen van postzegels ook een vorm van filatelie is.

Het komt iedere keer weer terug, deze discussie. Ik geloof het verder wel :)
Je hebt wel gelijk denk ik.
Maar ik kan het niet laten er toch op te reageren, anders is het net of je ze toch gelijk geeft.

Wat misschien wel een interessante discussie zou kunnen zijn.
"Waarom willen zoveel gelovigen dat?''

Maar dat is wel een ander Topic.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Leon schreef: 16 jul 2022 11:45. Als je van een gedachte (uit het gedachtegoed) een principe maakt (bijvoorbeeld “evolutie speelt altijd een rol van betekenis”) dan is dat volgens mij een geloof.
Je mag het zo omschrijven maar dit degradeert elk geloof, religie of godsdienst tot een lege doos
Elke mens heeft heel wat principes. Is elk principe een apart geloof …
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

appelfflap schreef: 16 jul 2022 15:28
Leon schreef: 16 jul 2022 11:45. Als je van een gedachte (uit het gedachtegoed) een principe maakt (bijvoorbeeld “evolutie speelt altijd een rol van betekenis”) dan is dat volgens mij een geloof.
Je mag het zo omschrijven maar dit degradeert elk geloof, religie of godsdienst tot een lege doos
Hoe zie je dat van die lege doos?

Geloof krijgt juist inhoud door de principes die men aanneemt, bijvoorbeeld waardigheid is de wil van God doen en niet de eigen wil.

Een dergelijk principe aannemen geeft geloof inhoud.

Er zijn natuurlijk wel vele andere principes, die men niet ondersteunt of die men niet aanneemt, zodat er niet in geloofd wordt. Dit is volgens mij logica en geen prive-opvatting.
Misschien…
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 16 jul 2022 15:48

Geloof krijgt juist inhoud door de principes die men aanneemt, bijvoorbeeld waardigheid is de wil van God doen en niet de eigen wil.

Er zijn natuurlijk wel vele andere principes, die men niet ondersteunt of die men niet aanneemt, zodat er niet in geloofd wordt. Dit is volgens mij logica en geen prive-opvatting.
Dus mijn uitzicht uit mijn slaapkamerraam heeft dan inhoud?

Dat raakt toch kant noch wal.

Hetzelfde geldt voor "evolutie speelt altijd een rol van betekenis". Dat heeft alleen in de biologie betekenis daarbuiten geen enkele. Dan wordt naar de WC gaan al geloof want dat geeft verlichting.

Wat probeer je nu precies op te dringen of waarom is het zo belangrijk voor je dat ik als atheïst iets geloof?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 16 jul 2022 17:55

Hetzelfde geldt voor "evolutie speelt altijd een rol van betekenis". Dat heeft alleen in de biologie betekenis daarbuiten geen enkele. Dan wordt naar de WC gaan al geloof want dat geeft verlichting.

Wat probeer je nu precies op te dringen of waarom is het zo belangrijk voor je dat ik als atheïst iets geloof?
Ik probeer het nog een keer uit te leggen.

Laten we eerst proberen vast te leggen wat een principe is. Mijn uitzicht is fijn, ik wil het niet kwijt is geen principe. Een principe is zoiets als ik heb recht op woongenot, en dat woongenot mag me niet zomaar afgenomen worden als ik het heb.

Dat is toch wel duidelijk?

Blijkbaar heb je dan een concept in jouw hoofd, “recht op woongenot”. Het is logisch dat als je pleit voor recht op woongenot, dat je ook werkelijk in dat recht gelooft. Vandaar dat ik zeg dat als je een principe aanneemt dat je dan automatisch in iets moet geloven.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Hoe dat met atheisme samengaat zal ik proberen te schetsen.

Je hebt bijvoorbeeld een principe: ik moet mijzelf beroepen op eigen vermogens om te bepalen hoe de wereld in elkaar zit (en dus niet op vermogens van goden). Logisch gezien hangt dit samen met een geloof in, in dit geval “eigen vermogens”. Je gelooft dus, vanwege het principe, in eigen vermogens. Dat heeft dus niet met goden te maken, maar er is wel sprake van een geloof.

Amerauder stelt zoiets voor als “geloof dat er geen goden zijn” (goddelijke vermogens), maar ik denk dat dit niet helemaal het principe beschrijft wat er achter zit.

Als je jezelf volkomen vrij van geloof acht is dat wat ik hier zeg natuurlijk vervelend.
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik krijg bij dit soort discussies altijd het gevoel, dat ik in de verdediging wordt gedrukt.
Het zijn ook meestal gelovigen, die dit soort stellingen poneren.
Is dat bij hun ook een geloof, elk geloof waarin dan ook, hetzelfde als in de zin van een religieus geloof?

Te vaak wordt geloof in de zin van een mening over iets gerelateerd aan geloof in de zin van religie.
En dat bijna uitsluitend door hen, die geloven of er nog een sterke affiniteit mee hebben.
Soms zoals nu ook, onder de noemer van filosofisch denken, maar dan al wel met een bevooroordeeld karakter verwijzend naar een religieus geloof.

Dan wordt de atheïst zelf niet meer gevraagd.
Of minstens overruled door vaststaande voornoemde andere meningen, dan die van de nietgelovige zelf.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Maria schreef: 16 jul 2022 19:10

Ik krijg bij dit soort discussies altijd het gevoel, dat ik in de verdediging wordt gedrukt.
Het zijn ook meestal gelovigen, die dit soort stellingen poneren.
Is dat bij hun ook een geloof, elk geloof waarin dan ook, hetzelfde als in de zin van een religieus geloof?

Te vaak wordt geloof in de zin van een mening over iets gerelateerd aan geloof in de zin van religie.
En dat bijna uitsluitend door hen, die geloven of er nog een sterke affiniteit mee hebben.
Soms zoals nu ook, onder de noemer van filosofisch denken, maar dan al wel met een bevooroordeeld karakter verwijzend naar een religieus geloof.

Dan wordt de atheïst zelf niet meer gevraagd.
Of minstens overruled door vaststaande voornoemde andere meningen, dan die van de nietgelovige zelf.
Ik heb de discussie gevolgd en ik sluit me helemaal bij Maria aan! Iemand een geloof opdringen omdat het in jou overtuiging een geloof is, is not done! En bij mijn weten pretendeert geen enkele atheist dat atheïsme een geloof is, maar ik heb het wel door dat gelovigen, voornamelijk ter eigen bevrediging, atheïsme wel als een geloof zien of beschouwen. In mijn ogen is het een tekortkoming van de desbetreffende religie!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
appelfflap
Banned

Leon
Je bent woordspelletjes aan het spelen

Maar goed
De vraag is natuurlijk waarom het voor jou zo belangrijk is om te kunnen zeggen dat ik ook gelovig ben.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Naituurlijk is het een woordspelletje. Het probleem is in ween de plasiciteit van de taal. Geloven kan veel verschillende betekenissen hebben,
Zelf in een simpele zin als "Ik geloof jou". Het kan betekenen: "Ik denk dat je niet liegt", maar ook "Ik denk dat je gelijk hebt" In het Engels kennen we "Believing" en "having faith, maar faith kan naast (religieus geloof) ook vertrouwen (op een goede afloop) betekenen. Ook kan een geloof een (vrijwel absolute) overtuiging zijn, dan wel een (zwak of sterk) vermoeden.

Ik ben er vrijwel zeker van dat er geen god bestaat die overeen komt met de persoon die welke religie dan ook beweert dat we moeten vereren, maar absoluut niet zeker van dat er (ergens in het heelal) geen persoon bestaat vele malen machtiger dan de machtigste mens. Ik betwijfel dan wel weer of we daar ooit enig contact(communicatie) mee zullen hebben.

Overigens is atheisme wel gelijk aan een religie wat rechten betreft. Het kan niet zo zijn dat mensen mét een religie iets mogen dat mensen zonder relgie niet mogen.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 17 jul 2022 04:18.

Overigens is atheisme wel gelijk aan een religie wat rechten betreft. Het kan niet zo zijn dat mensen mét een religie iets mogen dat mensen zonder relgie niet mogen.
Mensenrechten is ook een geloof?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

appelfflap schreef: 17 jul 2022 02:01 Leon
Je bent woordspelletjes aan het spelen

Maar goed
De vraag is natuurlijk waarom het voor jou zo belangrijk is om te kunnen zeggen dat ik ook gelovig ben.
En praat zodoende voornamelijk tegen zichzelf.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie