Is atheïsme de nieuwe religie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Amerauder
Ervaren pen

Re: Is atheïsme de nieuwe religie?

Bericht door Amerauder »

axxyanus schreef: 14 jul 2022 18:43
Amerauder schreef: 14 jul 2022 18:16Zoals een theïst in God kan geloven omdat hij het allemaal maar al te eng zou vinden zonder God die hem beschermt, zo ook kan angst een belangrijke rol spelen in het oordeel van atheïsten. Denk je bijvoorbeeld dat iemand die op het punt staat onder het mes te gaan veel ruimte heeft voor twijfel over de kundigheid van zijn chirurg? Het lijkt mij van niet. Dat zou te eng zijn.
Maar je draait de zaken om. Mensen wachten niet tot ze zich in een operatiekamer bevinden om zich een oordeel te vormen over de kundigheid van de chirurg. Mensen hebben zich over het algemeen eerst een oordeel gevormd over de kundigheid van de chirurg en als ze daaraan twijfelden zouden ze zich gewoon niet in die operatiekamer met die chirurg bevinden.

Daar is niet altijd tijd voor. Maar daar gaat het ook helemaal niet om. Door je op details te focussen mis je het punt, namelijk dat angst een rol speelt in het oordeelsvermogen van de mens.

axxyanus schreef: 14 jul 2022 20:31
Amerauder schreef: 14 jul 2022 18:51
axxyanus schreef: 14 jul 2022 13:46

Maar niemand noemt politieke partijen: "religies". Dus dat atheïsme zich op het politiek toneel begeeft lijkt me geen argument om atheïsme als een religie te zien.
Dat zit hem in de relatie tussen die twee begrippen. Niet alle politieke kwesties zijn religieus van aard, maar religie heeft over het algemeen wel iets van een politiek component.
Ja maar je hebt juist de omgekeerde relatie nodig als je het politieke als opstapje wil gebruiken om atheïsme als religie te bestempelen.
Atheïsme is geen geloof. Niet in de betekenis van een religieus geloof. Je bent hier aan het equivoceren op het woord "geloof". Je hebt een brede betekenis waarin je gewoon een overtuiging een geloof kan noemen en je het de nauwere betekenis waarin geloof een religieuze connotatie heeft. Jij bent die twee betekenissen hier de hele tijd door elkaar aan het halen. Want politieke partijen hebben ook een geloof in die brede betekenis maar toch noem jij dat geen religie omdat wat ze geloven niet voldoet aan de nauwere betekenis van (religieus) geloof. Maar als het om atheïsme gaat, dan maak je dat onderscheid niet.

Inderdaad moeten we oppassen dat de verschillende betekenissen van het woord geloof niet door elkaar heen lopen, helemaal mee eens.

Het is dan ook niet zomaar dat ik het atheïsme tot de nauwe betekenis van religieus geloof reken. Dat heeft een hele duidelijke en belangrijke reden. En dat is, omdat het niet zomaar een geloof is over zomaar iets, maar een geloof met betrekking tot God. Atheïsme, als de overtuiging dat God niet bestaat, heeft een uiterst specifiek en onmiskenbaar religieus onderwerp. Niet alle geloven in de brede zin van het woord (zoals politieke partijen een geloof hebben) staan in relatie tot religieuze kwesties. Het atheïsme staat dat wel. En dan moet ook zo zijn, of het begrip atheïsme zou betekenisloos worden. Het zit nota bene in de naam zelf.

Dat is nu juist het specifieke kenmerk van atheïsme waar dit hele verhaal om draait.

Op die manier is een kwakzalver te vergelijken met een dokter.

Als de methode waarmee je tot het besluit komt dat atheïsme een religie is, ons tot het besluit leid dat een kwakzalver een dokter is, want het enige wat we vergelijken zijn hun beweringen over hoe ze mensen genezen. Dan heb ik niet veel vertrouwen in die methode.
Probeer niet te veel in termen van conclusies te denken. Het is een vragen, vergelijken, onderzoeken, analyseren.

Voor gedegen onderzoek kan het zeer waardevol zijn om voor zover als dat gaat onbevooroordeeld te vertrekken.

Een vergelijking maken is geen gelijk stellen. Het maakt dat wat met elkaar vergeleken wordt niet gelijkwaardig. Het dwingt ook allerminst tot conclusies. Het is gewoon ergens naar kijken. Kan het kwaad om ergens naar te kijken?

Uiteraard is het doel niet om een kwakzalver tot het niveau van een dokter te verheffen. Het doel is om erachter te komen waarin het verschil tussen de twee nu eigenlijk precies gelegen is. Wat is het, dat het ene tot een kwakzalver maakt en het andere tot een dokter? Hoe komt een dergelijk oordeel tot stand? Dit onderscheid is namelijk geen vaststaand gegeven, het is niet zomaar een weetje, maar het resultaat van een onderzoek. Welke factoren worden onderzocht in zulk een onderzoek?

Dat is het soort van vragen dat hier aan de orde is, ook wanneer we het atheïsme met andere stromingen vergelijken.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

appelfflap schreef: 14 jul 2022 22:17
Amerauder schreef: 13 jul 2022 19:29 Het antwoord was dat ik als atheïst mijn hele hebben en houden en op de evolutietheorie gebaseerd heb
Hier ga je in de fout
Een atheist gelooft niet in goden. Dit kun je nog op een dozijn andere manieren schrijven maar de uitkomst is altijd hetzelfde
Er zijn duizenden goden en vraag jezelf af waarom jij niet in de oude romeinse of griekse goden gelooft. Om dezelfde reden weet ik dat jouw god ook niet bestaat

Een atheist kan wetenschap onzin vinden, de evolutietheorie een grote grap en humanisme boerenbedrog. Hij mag van mijn mening zijn dat mensen als dawkins seniele en dementerende debielen zijn. Gelooft hij niet in goden is hij nog steeds een atheist

Het gaat even mis met citeren geloof ik want dat is geen citaat van mij. Waar is dit een reactie op?
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Amerauder schreef: 14 jul 2022 11:12
Heren, even voor de goede orde, laten we goed in de gaten blijven houden waar we het hier precies over hebben, want er lijkt enige onduidelijkheid over te bestaan.

Besef alsjeblieft dat het woord atheïsme, zoals de meeste woorden, niet één maar meerdere betekenissen draagt. Het wordt op verschillende manieren gehanteerd, en deze verschillende betekenissen door elkaar heen gebruiken creëert misverstand en langs-elkaar-heen-praten.
Ik ben mij ervan bewust dat jij meerdere betekenissen aan het woord atheïsme hecht. Maar dat doet geen recht aan de werkelijkheid. Het is een semantisch foefje om de discussie naar je toe te trekken.
“Atheïsme” is een heel eenduidig woord. Het betekent simpelweg zoveel als ‘zonder god’ m.a.w. ‘Ik geloof niet in het bestaan van een god.
Atheïsme is geen geloof. Atheïsme is de afwezigheid van een geloof, en dan met name het geloof in het bestaan van (een) god. Meer niet.
Amerauder schreef: 14 jul 2022 11:12 Niet in God geloven, zoals het woord ook wel gebruikt wordt, noem ik gewoon ongeloof, en dat komt binnen alle religies voor. Zo heb je bijvoorbeeld joden en christenen die niet in God geloven, maar toch aan de riten deelnemen omdat ze bij hun gemeenschap willen blijven horen.
Nee. Zij zijn gewoon atheïsten, ook al noemen ze zichzelf misschien niet zo

Amerauder schreef: 14 jul 2022 11:12 In zekere zin (niet in iedere mogelijke zin!) zijn dat nog steeds joden en christenen.
Of ze wel of niet meedoen aan de rituelen doet niet terzake
Het wel of niet meedoen aan rituelen is een vorm van gedrag dat om allerlei redenen vertoond kan worden. Atheïsme/theïsme is een mentale instelling.
Amerauder schreef: 13 jul 2022 15:02 Het gaat hier om iets anders. Bedoeld wordt hier die zeer specifieke geloofsovertuiging [...] waarin het bestaan van goden actief ontkend wordt. Niet de afwezigheid van geloof, maar de nadrukkelijke aanwezigheid van een uiterst specifiek geloof, het geloof namelijk in de afwezigheid van goden.
‘De zeer specifieke geloofsovertuiging waarin het bestaan van goden actief ontkend wordt’ is een contradictio in terminis.
Nogmaals: Atheïst zij betekent niets meer of minder dan 'Ik geloof niet in het bestaan van (een) god' Dit is geen geloofsovertuiging het is de afwezigheid van een geloofsovertuiging en kan daarom niet actief beleden worden, op welke manier dan ook.

[/quote]
[/quote]
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Amerauder schreef: 14 jul 2022 11:12 Heren, even voor de goede orde, laten we goed in de gaten blijven houden waar we het hier precies over hebben, want er lijkt enige onduidelijkheid over te bestaan.

Besef alsjeblieft dat het woord atheïsme, zoals de meeste woorden, niet één maar meerdere betekenissen draagt. Het wordt op verschillende manieren gehanteerd, en deze verschillende betekenissen door elkaar heen gebruiken creëert misverstand en langs-elkaar-heen-praten.

Niet in God geloven, zoals het woord ook wel gebruikt wordt, noem ik gewoon ongeloof, en dat komt binnen alle religies voor. Zo heb je bijvoorbeeld joden en christenen die niet in God geloven, maar toch aan de riten deelnemen omdat ze bij hun gemeenschap willen blijven horen. In zekere zin (niet in iedere mogelijke zin!) zijn dat nog steeds joden en christenen.

Amerauder schreef: 13 jul 2022 15:02 Het gaat hier om iets anders. Bedoeld wordt hier die zeer specifieke geloofsovertuiging [...] waarin het bestaan van goden actief ontkend wordt. Niet de afwezigheid van geloof, maar de nadrukkelijke aanwezigheid van een uiterst specifiek geloof, het geloof namelijk in de afwezigheid van goden.
Mensen die niet geloven maar toch aan riten deelnemen. Daar hoorde ik ook bij. Zo ging ik met Kerstmis nog vaak naar de nachtmis, en werd de crematie van mijn moeder, vanuit haar parochiekerk georganiseerd. (door mijn zus) het jaar daarop deed ik mee aan een herdenkingsbijeenkomst in diezelfde kerk. (met mijn boeddistische verloofde). Geen probleem. Maar ik hecht er aan om met vrijdenkers te discusssiëren, omdat die iets minder waandenkbeelden koesteren.

Ik ben het met je eens dat er een verschil is tussen iemand die geen benul heeft van wat mensen allemaal bedacht hebben qua god en geesten, en iemand die gewoon zegt dat ze - vrijwel zeker - niet bestaan, nadat hij of zij er (goed?) over heeft nagedacht. Dat is echter geen geloof. Een geloof is iets dat meer zekerheid veronderstelt dan redelijk is. En een religie vereist nog meer. Rituelen bijvoorbeeld. Ik ken geen atheistische rituelen, wel rituelen die met een andere dan een religieuze overtuiging samenhangen. Daarom stel ik dat een atheist in wezen iemand is die geen goden aanbidt. Hij of zij kan nog wel iets anders aanbidden dat hij of zij geen god noemt. Goden zijn weliswaar slechts gedefiniëerd, maar we kunnen stellen dat het in het algemeen door de theisten worden gezien als personen die een macht zouden hebben die die van alle mensen (samen) te boven gaat. Door de atheist als niet bestaand of geen personen of machteloos of onbekend. (er zouden aliens kunnen zijn die aan deze definitie voldoen).
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Amerauder schreef: 14 jul 2022 23:34]
Het gaat even mis met citeren geloof ik want dat is geen citaat van mij. Waar is dit een reactie op?
Heb nochtans gewoon op quote geduwd

Nu goed? Feit blijft
Niet geloven is niet geloven.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Georgie schreef: 14 jul 2022 22:25
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 jul 2022 11:07
Georgie schreef: 14 jul 2022 01:52 ‘Ik geloof wèl in níét’ is niet hetzelfde als ‘ik geloof niet’ in wèl.'
‘ik geloof wèl dat god níét bestaat.’ is iets heel anders dan ‘Ik geloof níét dat god wèl bestaat’. En dat laatste is wat de atheïst zegt.
Deze Atheïst zegt dat anders niet, die zegt:

Ik zie geen enkele rede (sic) om de "bewering" dat er een God zou bestaan over te nemen.

(Want dit sluit aan bij het feit dat Atheïsme de Default (bij de geboorte) is en niet zoals de theïsten beweren dat het een keuze na de Default is)
Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens. Volgens mij wordt de mens zonder geloof geboren, wat iets heel anders is.
De mens komt levensbeschouwelijk, moreel en ook cultureel (wat dat dan ook moge betekenen) blanco ter wereld. Maar wel met het vermogen deze denkpatronen of levensovertuigingen te ontwikkelen. Dat maakt deel uit van de ontwikkeling/opvoeding tot volwassen mens.
Het hangt dan in hoge mate van zijn omgeving (etnische groep, culturele (wat dat dan ook moge betekenen) groep, maatschappelijke laag, levensbeschouwelijke/ideologische stroming) af welke keuzes hij maakt. Groepsdruk en indoctrinatie spelen hierbij een belangrijke rol. Zo is atheïsme/ thïesme dan toch een al dan niet bewuste of afgedwongen keuze.
Ook jij probeert van Atheïsme een soort geloof te maken.
Door te stellen dat men zonder geloof wordt geboren (dan ben je dus atheïst) maar te doen of men er later voor kiest om atheïst te worden.

Ze werkt het echter niet:
Men wordt als Atheïst geboren en sommige verlaten dat voor één of ander Geloof.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 14 jul 2022 23:32
axxyanus schreef: 14 jul 2022 18:43 Maar je draait de zaken om. Mensen wachten niet tot ze zich in een operatiekamer bevinden om zich een oordeel te vormen over de kundigheid van de chirurg. Mensen hebben zich over het algemeen eerst een oordeel gevormd over de kundigheid van de chirurg en als ze daaraan twijfelden zouden ze zich gewoon niet in die operatiekamer met die chirurg bevinden.
Daar is niet altijd tijd voor. Maar daar gaat het ook helemaal niet om. Door je op details te focussen mis je het punt, namelijk dat angst een rol speelt in het oordeelsvermogen van de mens.
Maar wat voor belang heeft dat? Als het gewoon menselijk is dat angst een rol speelt in het oordeelsvermogen van de mens, dan kan angst geen factor zijn om iets als wel of geen religie te zien. Wat een rol speelt bij alle mensen, kan niet gebruikt worden om een onderscheid te maken --- tussen wel of niet religieus bv.
Amerauder schreef: 14 jul 2022 23:32Het is dan ook niet zomaar dat ik het atheïsme tot de nauwe betekenis van religieus geloof reken. Dat heeft een hele duidelijke en belangrijke reden. En dat is, omdat het niet zomaar een geloof is over zomaar iets, maar een geloof met betrekking tot God. Atheïsme, als de overtuiging dat God niet bestaat, heeft een uiterst specifiek en onmiskenbaar religieus onderwerp. Niet alle geloven in de brede zin van het woord (zoals politieke partijen een geloof hebben) staan in relatie tot religieuze kwesties. Het atheïsme staat dat wel. En dan moet ook zo zijn, of het begrip atheïsme zou betekenisloos worden. Het zit nota bene in de naam zelf.
Dat is allemaal grotendeels naast de kwestie. Het besluit van sommige atheïsten dat god niet bestaat, is een zuivere epistemologische inschatting. Of iets bestaat of niet, is niet afhankelijk van het feit of sommigen er hun religie hebben rondgebouwd of niet. De Atheïsten benaderen het bestaan van god op de zelfde manier als ze het bestaan benaderen van om het even wat. Of het nu gaat om de Yeti, spoken, weerwolven, geesten, ... het maakt niet uit. Het niet bestaan van goden, is voor deze atheïsten van het zelfde kaliber als het niet bestaan van spoken of andere mythische wezens. Maar niemand beweert dat geloven in het niet bestaan van mythische wezens een religie is. Waarom zou het geloven in het niet bestaan van goden dan wel een religie zijn?

Dat de gelovigen een religieus belang hechten aan de bestaansvraag van god, betekent niet dat de atheïsten daar ook een religieus belang aan hechten. Jij lijkt hier het religieus belang dat gelovigen aan die vraag hechten, te projecteren op de atheïsten die die vraag negatief beantwoorden.
Amerauder schreef: 14 jul 2022 23:32Probeer niet te veel in termen van conclusies te denken. Het is een vragen, vergelijken, onderzoeken, analyseren.

Voor gedegen onderzoek kan het zeer waardevol zijn om voor zover als dat gaat onbevooroordeeld te vertrekken.

Een vergelijking maken is geen gelijk stellen. Het maakt dat wat met elkaar vergeleken wordt niet gelijkwaardig. Het dwingt ook allerminst tot conclusies. Het is gewoon ergens naar kijken. Kan het kwaad om ergens naar te kijken?
Als het erop lijkt dat er eenzijdig naar gekeken wordt, wel. Als de manier waarop je zaken vergelijkt zich enkel lijkt te richten op de gelijkenissen omdat je al op voorhand atheïsme als een religie lijkt te zien, dan kan dat inderdaad kwaad.
Amerauder schreef: 14 jul 2022 23:32Uiteraard is het doel niet om een kwakzalver tot het niveau van een dokter te verheffen. Het doel is om erachter te komen waarin het verschil tussen de twee nu eigenlijk precies gelegen is. Wat is het, dat het ene tot een kwakzalver maakt en het andere tot een dokter? Hoe komt een dergelijk oordeel tot stand? Dit onderscheid is namelijk geen vaststaand gegeven, het is niet zomaar een weetje, maar het resultaat van een onderzoek. Welke factoren worden onderzocht in zulk een onderzoek?
Maar je hebt juist wat hen vergelijkbaar maakt als meer objectief bestempeld dan wat hen verschillend maakt. Want wat hen vergelijkbaar maakt is gemakkelijker na te gaan dan wat hen verschillend maakt. Namelijk hun beweringen over hun vaardigheden om te genezen stel jij boven hun werkelijke vaardigheden.

Daar komen je uitspraken uit je vorige bijdrage op neer.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 14 jul 2022 18:51
axxyanus schreef: 14 jul 2022 13:46
Hoezo dat laatste geld voor religies ook?
Er zijn weldegelijk zaken die gelovigen moeten geloven, of hun mede gelovigen bestempelen hen als ketter of afvallige of iets dergelijks. Zolang dat een atheïst niet in goden gelooft, is er niets wat een atheïst kan aanhangen of afstrijden waardoor een andere atheïst hem niet langer als een atheïst zal erkennen.

Binnen een bepaalde religieuze gemeenschap, ja. Maar niet binnen het christendom als zodanig. Dat is waar het misverstand uit bestaat: Specifieke christelijke clubjes worden vergeleken met het atheïsme als zodanig. Laat ons liever het christendom als zodanig met het atheïsme als zodanig vergelijken, en specifieke christelijke clubjes met specifieke atheïstische clubjes. En dan lost het probleem zich als vanzelf op, want dan zie je er net zo goed atheïstische gemeenschappen bestaan waarbinnen bepaalde zaken wel en niet gezegd mogen worden.
Ik wilde hier nog even op terugkomen omdat het een veel voortkomende verwarring/misverstand blootlegt. Atheïsme staat niet t.o.v. het christendom. Atheïsme staat tegenover theïsme. Theïsme zelf is ook geen religie. Theïsme maakt deel uit van heel wat religies. Nu is het best mogelijk dat sommige mensen zich verenigen rond hun atheïsme en dat hun organisatie religieuze trekjes heeft. Maar dan is het die specifieke organisatie van atheïsten die religieus is, niet atheïsme in het algemeen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 jul 2022 08:01 Men wordt als Atheïst geboren en sommige verlaten dat voor één of ander Geloof.
Precies deze stelling hoor je ook vaak van moslims.
Ieder mens wordt als moslim geboren en vervalt eventueel in een ander geloof.

Het geloven is dus iets dat van buiten af wordt aangeleerd.
Ik ben niet overtuigd.
Kinderen geloven van nature in van alles.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

gerard_m schreef: 15 jul 2022 10:47 Kinderen geloven van nature in van alles.
Ten eerste zijn die kinderen al geen onbeschreven blad meer.
Ook geloven ze denk ik niet in alles.
(Dat is trouwens wel wat veel)
Ze geloven wat anderen hun vertellen en nemen inderdaad veel fictie voor waar.
Veel fictie wordt later weer verworpen, maar er blijft ook soms wat hangen.
Meestal een Geloof en/of Bijgeloof wat eigenlijk het zelfde is.

Maar een kind gaat echt niet spontaan in kaboutertjes geloven,
dat doen ze pas als verhalen over kabouters hebben gehoord en/of gelezen.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 jul 2022 08:01 Ook jij probeert van Atheïsme een soort geloof te maken.
Door te stellen dat men zonder geloof wordt geboren (dan ben je dus atheïst) maar te doen of men er later voor kiest om atheïst te worden.

Rare redenering.
Het begint al met de foute conclusie: ‘… (dan ben je dus atheïst) …'
Natuurlijk niet. Als pas geborene heb je nog geen weet van theïsme of atheïsme. Je bent nog blanco, zonder geloof of ongeloof.
In de loop van je kinderjaren komt een bewustwordingsproces op gang, aangejaagd door je omgeving. Indoctrinatie door ouders, school en kerk of anderszins.. Dan ontstaat de keuzemogelijkheid: Ga ik mee in het geloof? En welk geloof dan? Dat van mijn ouders? of een concurrerend geloof?
Of je kiest ervoor zonder geloof te blijven. Je wijst het geloof af. Pas dan kan je jezelf atheïst noemen of krijg je het stempel atheïst opgeplakt.

In een wereld waar geen geloof in een god of goden bestaat bestaat ook geen theïsme of atheïsme.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder,

Je bent nog steeds bezig met “filling the godless gap” en hebt je bediend van elastieke doelpalen door aan religie en geloof andere dan de Van Dale-betekenissen toe te kennen.

Nu je je exercitie gaat herformuleren als een vorm van onderzoek ben ik bij voorbaat achterdochtig, want ik zie geen onderzoeksvoorstel, -aanleiding of wat ook, behalve jouw aandrang om andermans godloosheid op te vullen met wat niet bestaat.

Ik geloof ook niet in de push-me-pull-you *), hoeveel afbeeldingen daar ook van bestaan. Hoe jij in analogie een onderzoeksvoorstel zou weten te formuleren daar kijk ik nu naar uit.

Roeland
*) zie https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_D ... characters
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 15 jul 2022 11:13
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 jul 2022 08:01 Ook jij probeert van Atheïsme een soort geloof te maken.

Rare redenering.
Het begint al met de foute conclusie: ‘… (dan ben je dus atheïst) …'
Natuurlijk niet. Als pas geborene heb je nog geen weet van theïsme of atheïsme. Je bent nog blanco, zonder geloof of ongeloof.
In de loop van je kinderjaren komt een bewustwordingsproces op gang, aangejaagd door je omgeving. Indoctrinatie door ouders, school en kerk of anderszins.. Dan ontstaat de keuzemogelijkheid: Ga ik mee in het geloof? En welk geloof dan? Dat van mijn ouders? of een concurrerend geloof?
Of je kiest ervoor zonder geloof te blijven. Je wijst het geloof af. Pas dan kan je jezelf atheïst noemen of krijg je het stempel atheïst opgeplakt.

In een wereld waar geen geloof in een god of goden bestaat bestaat ook geen theïsme of atheïsme.
De redenering is wel degelijk correct.

Jij ziet echter Atheïsme als een keuze die gemaakt wordt en daardoor degradeer je het tot een Geloof.
De Atheïst echter maakt zo'n keuze nu net niet hij blijft bij de default.

Het is net zoiets al leren lezen.
De default is dat men dat niet kan, dan wordt bij de meeste mensen 'op de geheugen plaats' de kunst van het lezen geplaatst.
Dat gebeurt zeker niet voor elk mens het zelfde, dat komt omdat er verschillend soorten schrift bestaan.

Er zijn mensen die het lezen niet leren.
(De oude Germanen konden niet lezen omdat ze geen schrift hadden)
Deze mensen behouden als het ware de default (een lege geheugen ruimte).
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik schreef
Het volgen van wetenschap is genoeg en ook dat is geen religie
Genoeg? Hm. En de ethiek dan? Esthetica, recht, politiek? Allemaal overbodig?
Niet perse maar ik volg de wetenschappelijke methode om mijn standpunt te ondersteunen. Een bovennatuurlijke entiteit is hier Ockhams scheermes indachtig overbodig.
Ik ben bijvoorbeeld ook geen gravitatie-gelovige
Dat sluit goed aan inderdaad. En wat is het verhaal er bij? Waarom is dat zo en waarom zou iemand bekeerd moeten worden?
Mmm het is vooral ironisch bedoeld om degene die atheïsme een geloof noemt schaakmat te zetten :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Amerauder schreef: 14 jul 2022 10:53
Mullog schreef: 13 jul 2022 20:38
Amerauder schreef: 13 jul 2022 19:29 ...
Wel denk ik dat er net zoals christelijke, ook atheïstische leerstellingen zijn waar men uit angst voor het alternatief niet van af durft te wijken. Ik denk niet dat evolutie tot die leerstellingen behoort, maar wel dat een blind vertrouwen in bepaalde overtuigingen, simpelweg omdat openstaan voor de mogelijkheid dat ze niet kloppen veel te confronterend zou zijn, evengoed onder atheïsten voorkomt.

Kortom, ook dit lijkt mij nu juist een punt waarop atheïsme en religie overeenkomen.
Dan zou ik graag als atheïst een voorbeeld willen hebben van een overtuiging waarvan het verlaten of omver kegelen te confronterend zou zijn. Ik kan er geen bedenken.
Het komt mij voor dat atheïsten over het algemeen een grotere neiging vertonen vertrouwen te stellen in maatschappelijk instanties – denk aan het staatsapparaat, de medische wetenschap en, met name, de media – dan gelovigen.
...
Mogelijk. Alleen is het zo dat voor gelovigen het niet bestaan van God gelijk staat aan het wegvallen van het fundament in je leven. En ik weet dat want als ex-gelovige en nu atheïst heeft het wel even geduurd voordat ik dat stadium bereikt heb. En ik vind bijvoorbeeld de toeslagen affaire heel verschrikkelijk maar de zin van mijn leven wordt daar niet door beïnvloed. Dat is toch van een andere orde.
Amerauder schreef: 13 jul 2022 19:29
Mullog schreef: 13 jul 2022 20:38 Er valt nogal wat uit te leggen door een god.
Oh ja? Interessant. Wat dan?
Bijvoorbeeld waarom hij zoveel energie gestoken heeft in het bakken van de poets van evolutie terwijl hij ons blijkbaar geschapen heeft. Waarom hij heeft toegestaan dat de duivel ons uit het paradijs heeft gerommeld terwijl hij dat makkelijk had kunnen voorkomen. Kernvraag, waarom hij ons als speelgoed nodig heeft.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie