Nieuwe studenten biologie wijzen evolutieleer af.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..
Devious
Erelid
Contacteer:

Nieuwe studenten biologie wijzen evolutieleer af.

Bericht door Devious »

Bij de studie medische biologie aan de VU in Amsterdam is een vijfde van de eerstejaars moslim. Onder hen zijn er die categorisch de evolutieleer afwijzen.

C. Zonneveld geeft eerstejaars studenkiten les over 'de mens en de evolutie'. Onderdeel van de cursus is het schrijven van een essay. Toen zonneveld afgelopen najaar de werkstukken nakkek, las hij tot zijn verbazing een aantal keren een 'van internet overgeschreven betoog dat alleen maar inging op de vraag waarom de evolutieleer niet deugt' (overgenomen uit Trouw 4 februari 2005)

Nu zien we de invloed van de creationist Harun Yahya in de praktijk, en het wordt alleen maar erger.

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Tim Spaan
Geregelde verschijning

Bericht door Tim Spaan »

Sla nou niet te snel alarm, wat had je anders verwacht van practiserende moslims? Een beetje de kat op het spek binden vind ik...

Zonder die Yahyamans waren ze die mening ook wel toegedaan, het enige is nu dat ze ook weten waarom ze het eigenlijk geloven...
Enjoy smiles :mrgreen: after miles and miles
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Tim Spaan schreef:Sla nou niet te snel alarm, wat had je anders verwacht van practiserende moslims? Een beetje de kat op het spek binden vind ik...

Zonder die Yahyamans waren ze die mening ook wel toegedaan, het enige is nu dat ze ook weten waarom ze het eigenlijk geloven...
Evolutieleer is nooit echt een heel hot item geweest onder moslims. Het is echt iets van de laatste tien jaar, en de teksten die de studenten hebben gebruikt zijn 99% kans, van Harun Yahya. Er zijn moslimwetenschappers die wel in de evolutieleer geloven, en deze hebben het erg moeilijk in de strijd tegen de HarunYahya organisatie.
Punt is ook dat HY's teksten kritiekloos worden aanvaard. Ik vind het wel degelijk reden tot zorg dat een fundamentalist invloed krijgt op een hele grote (en groeiende) groep jongeren.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Tim Spaan
Geregelde verschijning

Bericht door Tim Spaan »

Ik merk een beetje dat het je aangaat wat anderen geloven,... Niks mis mee, maar 't valt me wel op... Mij kan het bijvoorbeeld geen drol schelen wat anderen vinden....
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Mij kan het bijvoorbeeld geen drol schelen wat anderen vinden....
Totdat ze komen vertellen wat ik moet vinden volgens hen , natuurlijk ...
Zolang ik mijn stokpaarje "fossielen verzamelen " en daarover verder zeiken, maar kan doen, is alles ok ? Nee toch ?

Althans zo heb ik dat begrepen ; ik ben verkeerd ?
Tim Spaan
Geregelde verschijning

Bericht door Tim Spaan »

tsjok45 schreef: Zolang ik mijn stokpaarje "fossielen verzamelen " en daarover verder zeiken, maar kan doen, is alles ok ? Nee toch ?
Je verzamelt fossielen?
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

ahahahaha
Begin je nu ook al buiten de contekst te quoten , waar zou je dat geleerd hebben ?

Je hebt me heel goed begrepen ...
Eventjes ter herinnering op een rijtje ;

Wil je eens duidelijk uitleggen wat jij ervan vind dat de " evolutie-theorie " in het lespakket biologie kan worden geboycot omwille van religieuze oppositie , de lieve
vrede en de tolerantie / eerbied voor de "anders-denkenden " ?

of geld ook voor jou de uitspraak ;
" het is maar een onbewezen theorie "net zoals andere mythes ?
en
vind je misschien een "religieuze verklaring of doctrine " evenwaardig aan een wetenschappelijke ? ....

Ja , je kan voor dat standpunt kiezen natuurlijk ...
en maar hopen dat je , jer er verder niets moet van "aantrekken "

groet
Tim Spaan
Geregelde verschijning

Bericht door Tim Spaan »

Ja hoor, t'is goed met je...
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Tim Spaan schreef:Ik merk een beetje dat het je aangaat wat anderen geloven,... Niks mis mee, maar 't valt me wel op... Mij kan het bijvoorbeeld geen drol schelen wat anderen vinden....
Het zou mij normaal gesproken ook niets kunnen schelen. Punt is echter dat anderen hier soms anders over denken. Er zijn mensen die diep in hun hart die 'verderfelijke' evolutieleer verboden willen zien. Of we het nu leuk vinden of niet, creationisme en fundamentalisme is groeiende, en als wij ooit (hopen dat wij het niet meer meemaken) in de minderheid zouden zijn, dan kan het ons wel degelijk een drol schelen.
Maar natuurlijk heb ik wel hoop. Er lopen genoeg gelovigen rond met gezond verstand in hun hoofd, die genuanceerder over de evolutieleer denken.

ciao...
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Of we het nu leuk vinden of niet, creationisme en fundamentalisme is groeiende
juist .....
en wat gaan we doen ? de trend volgen ? er ons niets van aantrekken ?
onze kop in het zand steken ?

Er lopen genoeg gelovigen rond met gezond verstand in hun hoofd, die genuanceerder over de evolutieleer denken.
Is dar zo ?
of is het een gok ?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

tsjok45 schreef:
Of we het nu leuk vinden of niet, creationisme en fundamentalisme is groeiende
juist .....
en wat gaan we doen ? de trend volgen ? er ons niets van aantrekken ?
onze kop in het zand steken ?

Containment of appeasement toepassen. Nee, de confrontatie aangaan. Dat eerstejaars biologie-studenten deze mening toegedaan zijn zegt al genoeg. Vaak trekt het wel bij na enkele jaren studie. Want wat leren ze in de propadeuse. Beetje van dit en een beetje van dat, kortom van alles wat.
Echter op internet lopen mensen rond die onzin droppen onder goedgelovige beeldbuiskinderen. Moeten we deze mensen met liefde begroeten. En hun ruimte verstrekken om het euvele gedachtengoed ten toon te spreiden. En op het moment dat de echte discussie begint, verdwijnen ze weer. Op zoek naar een volgende doelgroep. Helderheid is noodzakelijk. Kortom.. kaarten op tafel, argumenten en toetsbare resultaten gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Zo, niet, dan oprotten.

Of zijn er hier masochisten die het leuk vinden om te discussieren met personen die ijskoud beweren dat de aarde 6400 jaar oud is. Dat er geen fossiele overgangsvormen gevonden zijn. Etc. En alle bewijslast naast zich neerleggen, omdat zij vinden dat de wetenschap het bij het verkeerde eind heeft. Truus uit Appelscha die de cursus ziekenverzorging met goed gevolg heeft doorlopen. Of Jacob uit Middelharnis die wiskunde heeft gestudeerd en plotseling roept dat biologen niet deugen. Want evolutie kan volgens hem helemaal niet. En hij kan het weten, want hij heeft alle EO-uitgaven in huis. Dus een inhoudelijke discussie of geen discussie. Geen pappen en nathouden.

Groeten,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Devious
Erelid
Contacteer:

http://www.redrival.com/evolusi/

Bericht door Devious »

tsjok45 schreef:
Er lopen genoeg gelovigen rond met gezond verstand in hun hoofd, die genuanceerder over de evolutieleer denken.
Is dar zo ?
of is het een gok ?
Dan heb ik het uiteraard alleen over hun mening over de evolutietheorie, en dan blijken er wel degelijk gelovigen te zijn die het creationisme van hun geloofsgenoten succesvol bestrijden.
http://www.redrival.com/evolusi/ , dit is een site van een moslim die Harun Yahya's bedrog aanvalt, al is het nog maar beknopt.

ciao...
Gerard
Bevlogen

Re: Nieuwe studenten biologie wijzen evolutieleer af.

Bericht door Gerard »

Devious schreef:Bij de studie medische biologie aan de VU in Amsterdam is een vijfde van de eerstejaars moslim. Onder hen zijn er die categorisch de evolutieleer afwijzen....
Nu zien we de invloed van de creationist Harun Yahya in de praktijk, en het wordt alleen maar erger.
Je hebt dus niet voor niets gewaarschuwd ! Maar ik zie niet zo'n probleem. Dit soort luitjes accepteren de waarheid niet en dienen te worden geweerd op de VU of vallen op hun vak gebied door de mand omdat ze telkens antwoorden geven die bezijden de waarheid liggen. Kwalijk wordt het natuurlijk als de VU zelf de evolutie theorie in twijfel zou gaan trekken.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

GH schreef:
Devious schreef: Dit soort luitjes accepteren de waarheid niet en dienen te worden geweerd op de VU of vallen op hun vak gebied door de mand omdat ze telkens antwoorden geven die bezijden de waarheid liggen. Kwalijk wordt het natuurlijk als de VU zelf de evolutie theorie in twijfel zou gaan trekken.
Het is moeilijk om studenten te weren die moeite hebben met de E.T. In tegenstelling tot theologen zijn biologen hierin ruimdenkend. Stel, je eens voor dat een kwart van de theologie-studenten beweert niet in een god te geloven. Dan is er dus een probleem. Niet voor mij natuurlijk, maar voor de mensen die zitten te wachten op een nieuwe voorganger, die hun van alle twijfels verlost.

Een bioloog die niet de E.T.onderschrijft is erg naief, maar kan nog altijd reeen gaan tellen op de veluwe en vervolgens uitmaken of de populatie gezond is. Of door een microscoop gaan staren om histo-diagnostisch onderzoek te verrichten.

Maar, het is wel slecht voor het imago van een beroepsgroep als de meest baanbrekende theorie niet in de bagage zit van een afgestudeerd bioloog.

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

tjeerdo schreef:Het is moeilijk om studenten te weren die moeite hebben met de E.T.
Ja, daar heb je gelijk in en moeten we denk ik ook niet aan beginnen. Ze vallen, zoals ik al schreef, vanzelf door de wetenschappelijke mand.
tjeerdo schreef:Stel, je eens voor dat een kwart van de theologie-studenten beweert niet in een god te geloven. Dan is er dus een probleem.
Het is helemaal niet zo denkbeeldig dat ik als atheïst Theologie zou gaan studeren. Mijn reden daarvoor zou zijn om de gelovigen die je altijd gelijk met bijbel teksten om de oren slaan (ik kom ze gelukkig alleen op mijn werk tegen) van repliek te bedienen. Dus Theologie studenten hoeven niet altijd priester te willen worden alhoewel dat voor een groot deel wel zal gelden.
tjeerdo schreef:Maar, het is wel slecht voor het imago van een beroepsgroep als de meest baanbrekende theorie niet in de bagage zit van een afgestudeerd bioloog.
Jij noemt het ook weer een theorie maar het is toch al lang een bewezen theorie en dus geen theorie maar een feit.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie