Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Georgie
Ervaren pen

Re: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7

Bericht door Georgie »

Ingi schreef: 12 mar 2022 17:15
Georgie schreef: 10 jan 2022 22:56

De moderne mens weet beter of zou beter moeten weten. De moderne mens verdient beter. Dat is één reden.

"De moderne mens verdient beter of zou beter moeten weten"

Persoonlijk vind ik niet dat het zoveel uitmaakt, hoe de mens zich gedraagt als de meer negatieve kant de boventoon voert. Ik ben zelf in een god gelovig gezin op gegroeid en had daar heel vroeg mijn eigen idee over en ben al jong uitgetreden uit de kerk. Of met of zonder God, machtsdenken en het recht van de sterkste kom ik nog steeds tegen. En manipulatie en gehoorzaamheidsdenken. Volgens mij heeft dat niet zoveel met het geloof in God en de niet moderne mens te maken.
Gezien de reactie heb ik de indruk niet echt duidelijk geformuleerd te hebben, daarom:
Mijn eerste reden ging over het magisch denken. Tovenarij, bovennatuurlijke entiteiten en “wonderen”. Ik dacht dat het anno de 21e eeuw wel een overwonnen standpunt was, maar religie past nog steeds naadloos in deze manier van denken.

Verder:
Inderdaad: machtsdenken, het recht van de sterkste, onverdraagzaamheid, wreedheid komt overal voor, in alle lagen van de bevolking. Dat is inherent aan het mens zijn. Daarom heeft de mens dan ook een “innerlijke autoriteit” ontwikkeld. Een mentaal mechanisme dat “goed” van “kwaad” onderscheidt en de balans bewaakt tussen –eenvoudig gezegd– egoïsme en altruïsme. Ik heb het dan over ons geweten, ons morele kompas.
Dit is een van onze aangeboren vermogens, net als ons communicatie- en ons mobiliteitsvermogen. Deze vermogens zijn in ieder mens in meerdere of mindere mate aanwezig, maar ze moeten wel ontwikkeld worden.
De ontwikkeling van deze ‘innerlijke autoriteit van a-moreel (nog geen besef van goed en kwaad) kind tot moreel mens noemen we opvoeding. Het jonge kind moet iin eerste instantie alleen maar gehoorzamen. Als het opgroeit wordt steeds meer uitgelegd waaróm dit gedaan of dat nagelaten moet worden. Het ontwikkelt empathie, betrokkenheid, medemnselijkheid. Zo ontwikkelt het stap voor stap zijn eigen innerlijke autoriteit, zodat het als het achttien is zijn wettelijke aansprakelijkheid als autonome zelfverantwoordelijke volwassene aankan.
De meestevolwassenen kennen empathie en voelen zich meer of minder betrokken bij hun omgeving. Ze zijn eerlijk, hulpvaardig en verdraagzaam, medemenselijk. Zij weten en accepteren dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun denken en hun doen. ‘Meestal’ schreef ik, want jammer genoeg wil het incidenteel weleens misgaan met allerlei misstanden, leugens, bedrog en erger tot gevolg.

In religieuze kringen gaat het structureel mis. Hier blijft de opvoeding, lees indoctrinatie, hangen in kritiekloze gehoorzaamheid aan een “alziende, alwetende, almachtige” externe autoriteit die bovendien ook nogeens “eeuwig” en “onkenbaar” is. Gelovigen verwarren hun gehoorzaamheid met moraal. Zij hebben de verantwoordelijkheid voor hun denken en hun doen aan hun “alziende, alwetende, almachtige” externe autoriteit overgedragen en denken zo het hoogste morele niveau bereikt te hebben. Maar hun empathie, hun betrokkenheid, hun aangeboren medemenselijkheid is geatrofieerd. Daarom noem ik religie immoreel
Dat sommigen (vrij veel eigenlijk) zich toch tot goed functionerende medemensen ontwikkelen is meer ondanks dan dankzij hun opvoeding en pleit alleen maar voor de kracht van dit aangeboren mechanisme. Deze mensen komen wel steeds weer in een morele spagaat zodra hun medemenselijkheid en/of maatschappelijke ontwikkelingen in botsing komen met de geïndoctrineerde gehoorzaamheid. Denk aan ‘Je mag wel homo zíj́n, maar het niet dóén’ en dat soort wanhoopskreten.
Deze gehoorzaamheidscultus van religie geeft samen met het extreme wij-zijdenken dat religieuze stromingen kenmerkt opportunisten die zichzelf opwerpen als “bemiddelaar” of “afgezant”, “ziener”, “profeet” of… van die externe autoriteit alle kans de massa gelovigen tot de meest verschrikkelijke uitbarstingen van haat en grootschalig geweld op te zwepen.
Het geschiedenisboek van de mensheid druipt van het bloed, door religie vergoten.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Maria schreef: 30 dec 2021 09:51 Ik kwam dit tegen op de Facebook pagina van De Vrije Gedachte.
(De link is voor wie daar in kan loggen. )
Richard Dawkins 'Belief Scale Scoring Rubric
Waar sta jij in deze "geloofsschaal"?
Waar sta jij op de Dawkins Scale?

1 Sterke theïst : Ik twijfel niet aan het bestaan ​​van God, ik WEET dat hij bestaat.
2 De facto Theïst : Ik kan het niet zeker weten, maar ik geloof sterk in God en ik leef mijn leven in de veronderstelling dat hij er is.
3 Zwakke theïst : Ik ben erg onzeker, maar ik ben geneigd in God te geloven.
4 Pure agnosticus : Gods bestaan ​​en niet-bestaan ​​zijn precies equiprobable.
5 Zwakke atheïst : Ik weet niet of God bestaat, maar ik ben geneigd sceptisch te zijn.
6 De facto atheïst : Ik kan het niet zeker weten maar ik denk dat God erg onwaarschijnlijk is en ik leef mijn leven in de veronderstelling dat hij er niet is.
7 Sterke atheïst : Ik ben er 100% zeker van dat er geen God is.

In de reacties worden de nummers aangegeven, vaak met motivatie.

Op deze website vernoemd, met een paar citaten van mensen, die zich hiermee hebben bezig gehouden.
Met becijfering door de auteur ervan.
Dawkins noemt zichzelf een 6.
https://nl.gov-civ-guarda.pt/are-you-be ... wkins-test
Nummer 6 telt voor mij. Maar dat geld ook voor kabouters of elfjes. Je kunt niks 100% ontkrachten
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Ik vind de schaalverdeling onjuist. Er is geen sprake van “hij”, en “God” is niet onder 1 noemer te beschrijven. Het is teveel ingevuld naar een karikaturesk beeld van de man met de baard, die op een troon op een wolk de wereld bestiert, met een valse bescheidenheid op positie 6 dat je nee dat niet helemaal kunt afwijzen.

Dat “God” voor veel mensen totaal wat anders is, een sturende kracht in hun leven, vanuit een denken vol overgave en loslaten van de ego, en als zodanig een vaste realiteit hoef je alleen maar te vragen aan hen. Dan zullen ze dat beamen. Het niet geloven in die “God” is dan puur een kwestie van heel veel mensen niet serieus (willen) nemen.
Misschien…
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Leon schreef: 08 mei 2022 20:46 Ik vind de schaalverdeling onjuist. Er is geen sprake van “hij”, en “God” is niet onder 1 noemer te beschrijven. Het is teveel ingevuld naar een karikaturesk beeld van de man met de baard, die op een troon op een wolk de wereld bestiert, met een valse bescheidenheid op positie 6 dat je nee dat niet helemaal kunt afwijzen.

Dat “God” voor veel mensen totaal wat anders is, een sturende kracht in hun leven, vanuit een denken vol overgave en loslaten van de ego, en als zodanig een vaste realiteit hoef je alleen maar te vragen aan hen. Dan zullen ze dat beamen. Het niet geloven in die “God” is dan puur een kwestie van heel veel mensen niet serieus (willen) nemen.
Atheisten alsmede vrijdenkers gebruiken het woord "god" in een andere betekenis. Bij benadering: Een persoon die zo machtig is dat hij of zij of welk non-binair voornaamwoord je ook gebruikt een invloed heeft op zaken en welke invloed mensen niet zonder medewerking van die persoon te niet kunnen doen.

De schaal geldt dus alleen voor goden die personen zijn. Op deze schaal ben jij mogelijk een 7.
Zouden we eenzelfde schaal voor sturende kracht in ons leven hanteren, dan ben ik mogelijk een 1.
Ik wens u alle goeds
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Peter van Velzen schreef: 09 mei 2022 03:33
Leon schreef: 08 mei 2022 20:46 Ik vind de schaalverdeling onjuist. Er is geen sprake van “hij”, en “God” is niet onder 1 noemer te beschrijven. Het is teveel ingevuld naar een karikaturesk beeld van de man met de baard, die op een troon op een wolk de wereld bestiert, met een valse bescheidenheid op positie 6 dat je nee dat niet helemaal kunt afwijzen.

Atheisten alsmede vrijdenkers gebruiken het woord "god" in een andere betekenis. Bij benadering: Een persoon die zo machtig is dat hij of zij of welk non-binair voornaamwoord je ook gebruikt een invloed heeft op zaken en welke invloed mensen niet zonder medewerking van die persoon te niet kunnen doen.

De schaal geldt dus alleen voor goden die personen zijn. Op deze schaal ben jij mogelijk een 7.
Zouden we eenzelfde schaal voor sturende kracht in ons leven hanteren, dan ben ik mogelijk een 1.
Precies. De schaalverdeling is suggestief en onbruikbaar voor veel gelovigen, denk ik. Ze worden daarmee in een tweedimensionale positie gedwongen, terwijl het geen tweedimensionele kwestie is.
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Probeer de personificatie van de man met de baard weg te laten en kijk wat je overhoudt.
Jij mag kiezen:
God
Of als omschrijving:
Goddelijkheid
Kernwoord blijft: bovennatuurlijk
Het menselijke begripsvermogen te boven gaand.

Verder kan iets goddelijk genoemd worden, omdat het zo voelt.
• Goddelijk mysterie • Goddelijk recht • Goddelijke Deugden • Goddelijke inspiratie • Goddelijke Verlosserkerk • Goddelijke voorzienigheid • Goddelijke Voorzienigheidkerk • Goddelijke Voorzienigheidskerk • goddelijkheid
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Maria schreef: 09 mei 2022 06:54

Probeer de personificatie van de man met de baard weg te laten en kijk wat je overhoudt.
Jij mag kiezen:
God
Of als omschrijving:
Goddelijkheid

• Goddelijk mysterie • Goddelijk recht • Goddelijke Deugden • Goddelijke inspiratie • Goddelijke Verlosserkerk • Goddelijke voorzienigheid • Goddelijke Voorzienigheidkerk • Goddelijke Voorzienigheidskerk • goddelijkheid
Dan ga ik meer voor goddelijk.
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Leon schreef: 09 mei 2022 06:57
Maria schreef: 09 mei 2022 06:54 Probeer de personificatie van de man met de baard weg te laten en kijk wat je overhoudt.
Jij mag kiezen:
God
Of als omschrijving:
Goddelijkheid

Het sleutelwoord blijft "bovennatuurlijke" kracht.
Als dit antwoord betekent dat je niet gaat voor de eerste twee betekenissen, een godheid of kracht/energievorm als een bestaande bovennatuurlijke entiteit, dan blijft 6 of 7 over.

A-theïst of agnost, maar wel met een sterk spiritueel gevoel.
Want dat is heel goed mogelijk.

Misschien vind je dat sterk gesteld of te naar om je zo te noemen. (ik had ook ooit afkeer van het woord, ook nog toen ik mijn geloof kwijt was).
Dan kun je het ook gewoon niet-God-gelovig.

Is hetgeen wat je gelooft toch nog van een bovennatuurlijk niveau, dan zou je nog kunnen opteren voor Ietsist.
Die mogelijkheid staat idd. niet in het rijtje, omdat dit alleen de mogelijkheden van geloof in een als zodanig omschreven God aangeeft.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Maria schreef: 09 mei 2022 07:49
Leon schreef: 09 mei 2022 06:57
Maria schreef: 09 mei 2022 06:54 Probeer de personificatie van de man met de baard weg te laten en kijk wat je overhoudt.
Jij mag kiezen:
God
Of als omschrijving:
Goddelijkheid

Het sleutelwoord blijft "bovennatuurlijke" kracht.
Als dit antwoord betekent dat je niet gaat voor de eerste twee betekenissen, een godheid of kracht/energievorm als een bestaande bovennatuurlijke entiteit, dan blijft 6 of 7 over.

A-theïst of agnost, maar wel met een sterk spiritueel gevoel.
Want dat is heel goed mogelijk.

Misschien vind je dat sterk gesteld of te naar om je zo te noemen. (ik had ook ooit afkeer van het woord, ook nog toen ik mijn geloof kwijt was).
Dan kun je het ook gewoon niet-God-gelovig.

Is hetgeen wat je gelooft toch nog van een bovennatuurlijk niveau, dan zou je nog kunnen opteren voor Ietsist.
Die mogelijkheid staat idd. niet in het rijtje, omdat dit alleen de mogelijkheden van geloof in een als zodanig omschreven God aangeeft.
het is echt van God los dat je door zo'n lijstje gedwongen zou worden tot een positie, zeer manipulatief allemaal, foei!
Misschien…
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Bovennatuurlijk is trouwens voor mij niet bovennatuurlijk, maar allemaal te verklaren uit aannames over het multiversum. De “magie” van de regenboog is er niet meer zo. Maar dan nog zou je machten die invloed hebben op het multiversum bovennatuurlijk moeten noemen, als “natuur” een beperkte betekenis heeft.
Laatst gewijzigd door Leon op 09 mei 2022 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Leon schreef: 09 mei 2022 08:04 het is echt van God los dat je door zo'n lijstje gedwongen zou worden tot een positie, zeer manipulatief allemaal, foei!
Gedwongen? #-o
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Maria schreef: 09 mei 2022 08:36
Leon schreef: 09 mei 2022 08:04 het is echt van God los dat je door zo'n lijstje gedwongen zou worden tot een positie, zeer manipulatief allemaal, foei!
Gedwongen? #-o
Ja gedwongen, er is helemaal geen goede reden om positie te kiezen. Iedereen zal hetzelfde geloven als ze dezelfde informatie hebben.
Misschien…
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Leon schreef: 09 mei 2022 08:40
Gedwongen? #-o
Ja gedwongen, er is helemaal geen goede reden om positie te kiezen. Iedereen zal hetzelfde geloven als ze dezelfde informatie hebben.
Daar geloof ik nu weer helemaal niets van.

Ik denk te weten waarom je dat denkt, maar dat is een ander Topic.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 mei 2022 08:42
Leon schreef: 09 mei 2022 08:40 Ja gedwongen, er is helemaal geen goede reden om positie te kiezen. Iedereen zal hetzelfde geloven als ze dezelfde informatie hebben.

Je maakt me nieuwsgierig naar dat andere topic? :)

[-o<
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 mei 2022 08:42
Leon schreef: 09 mei 2022 08:40

Gedwongen? #-o

Omdat ik een imbeciel ben? Waarom is het zo raar/idioot om te geloven dat als je dezelfde informatie hebt, je hetzelfde gelooft?
Misschien…
Plaats reactie