"Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is" is één van mijn gezegden, zoals je weet.Leon schreef: ↑08 mei 2022 09:02 Ik weet niet of ik hier nu nog zoveel zal posten. De behoefte van de deelnemers hier lijkt wat anders, dat was op GG ook al gebeurd, meer op elkaar afbranden dan op het voeren van een gesprek. Ik merkte zelfs al dat ik naar collega’s cynisch en snappy werd. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik ben benieuwd wat nu de reactie zal zijn als ik dit zo stel.
Ieder naar zijn aard.
Als je een sterk eigen visie hebt, dan zul je mensen tegenkomen, die je begrijpen en anderen weer niet.
Forummers, zowel gelovigen als atheïsten en alles ertussen zijn net mensen.
En dan van allerlei pluimage.
Misschien dat je er op één enkel onderwerp en dan met meerdere geïnteresseerden, ieder met zijn eigen ideeën, er na een maand niet uitkomt zoals je dat graag zou willen.
Je kunt er dan voor kiezen weer te verdwijnen of om een heel ander onderwerp aan te snijden.
Ik kan je wel enigszins voorspellen wat de reactie zal zijn.
Andersdenkenden kunnen ideeën van anderen betwisten, omdat ze een andere mening hebben.
Hier is het zaak dan een mening op duidelijke manier te onderbouwen.
Herhalen heeft geen zin, maar een beetje creatief in pogingen je idee duidelijk te maken en waarom, is nooit weg.
Bij blijvend steeds dezelfde argumenten kun je er voor kiezen om te verklaren dat er geen verdere argumenten blijken te zijn.
Geen punt om uiteindelijk tot zo'n conclusie te komen en op naar een ander onderwerp.
Blijven gesprekspartners hier dan toch doorgaan, dan ontstaat de irritatie van het gevoel niet naar elkaar te luisteren.
Dan kan de discussie verscherpen en zelfs verharden.
Nog steeds geen punt voor FT, zolang het om de geventileerde ideeën gaat.
En bestaat echter ook het gevaar dat ad hominems gebruikt gaan worden.
Dus aanvallen op elkaar als persoon.
Signaleer je dat, dan moet je dat direct aangeven en kun je ook aangeven op die manier niet verder te willen gaan.
En dan ook verder het onderwerp te laten voor wat het is, totdat er weer een ander soort bericht komt.
En dat geldt voor alle deelnemers.
Er zijn volhouders en ook mensen, die snel stoppen na hun zegje een keer gezegd te hebben.
Ondertussen leer je elkaar kennen en leer je ook, wanneer het voor jou wel of niet zinvol is om verder mee te doen op eenzelfde soort onderwerp.
Ik zou zeggen, neus eens wat rond.
Er zijn legio onderwerpen, waar je vast wel iets over te zeggen zult kunnen hebben.
Op dit moment en met nieuwe leden is het geen probleem om een oud interssant topic weer te actualiseren.
Houd er dan alleen wel rekening mee, dat veel auteurs niet meer aanwezig zijn en je er wel aan kunt refereren, en je eigen gedachten kunt schrijven, maar geen antwoord moet verwachten van hen.
Ook meer ontspannen Ditjes en Datjes kan de sfeer versoepelen.