Wie ben ik?
Moderator: Moderators
Wie ben ik?
Mijn naam is Leon en ik ben een religieus denker. met name volg ik de religieuze filosofie van de filosoof Immanuel Kant. Voor gewone gelovigen denk ik te vrij. Het komt erop neer dat ik geloof in vrijheid/onbepaaldheid als essentie van het leven.
Alles hangt volgens mij daarmee samen.
ik woon alleen ( gescheiden) in Rotterdam, en werk in de IT.
Misschien kan ik een vertegenwoordiger zijn van een ander geluid. Ik speel btw piano.
Misschien kan ik een vertegenwoordiger zijn van een ander geluid. Ik speel btw piano.
Misschien…
Re: Wie ben ik?
Welkom ook hier Leon.
Ben benieuwd naar je bijdragen...
Ben benieuwd naar je bijdragen...
Welkom Leon.Leon schreef: ↑22 apr 2022 20:23 Mijn naam is Leon en ik ben een religieus denker. met name volg ik de religieuze filosofie van de filosoof Immanuel Kant. Voor gewone gelovigen denk ik te vrij. Het komt erop neer dat ik geloof in vrijheid/onbepaaldheid als essentie van het leven.
Ik heb je ook al mogen leren kennen.
Iedere vogel zingt zijn eigen lied.
Als wij dat van elkaar kunnen respecteren, dan we kunnen we ieder elkaars aanvulling zijn, als we eenzelfde manier van denken hebben.
Dus opgelet alle filosofisch ingestelde mensen hier.
En ook alle liefhebbers van pianospelen.
PS. Neem het topic Finse gedachten van Rereformed eens door.
Dan zul je iig. zijn geweldige pianomuziek leren kennen.
Veel plezier hier op het forum.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ook namens mij hartelijk welkom. Blijkbaar heb je dit topic al gelezen:
Welkom nieuwe leden.
Ik vraag mij af hoe religieus jij precies bent, want de meningen over Kant variëren nogal. Ik vermoed dat je net als Kant principiëel het goede nastreeft, maar of dat religieus is betwijfel ik.
Welkom nieuwe leden.
Ik vraag mij af hoe religieus jij precies bent, want de meningen over Kant variëren nogal. Ik vermoed dat je net als Kant principiëel het goede nastreeft, maar of dat religieus is betwijfel ik.
Ik wens u alle goeds
Hallo Peter,Peter van Velzen schreef: ↑23 apr 2022 01:56 Ook namens mij hartelijk welkom. Blijkbaar heb je dit topic al gelezen:
Welkom nieuwe leden.
Bij Kant heb je “vrijheid”, door sommigen afgedaan als “alsof vrijheid”. In ieder geval vraagt het leven je te verhouden tot die vrijheid. Met Kant’s praktische filosofie komt een morele wet. Deze is de toetssteen voor elke wetgeving die wij mensen kunnen verzinnen. De morele wet is de logische plicht voor iedereen die consequent is en logisch is over de vrijheid.
Het “goede” doen is de morele wet als toetssteen gebruiken voor elke tijdelijke dwingende wetgeving (voor jezelf, de coöperatie en de staat)
Maar goed het moet geen theorie blijven…
Misschien…
Hallo Maria, respect moet wel lukken.Maria schreef: ↑22 apr 2022 22:39Welkom Leon.Leon schreef: ↑22 apr 2022 20:23 Mijn naam is Leon en ik ben een religieus denker. met name volg ik de religieuze filosofie van de filosoof Immanuel Kant. Voor gewone gelovigen denk ik te vrij. Het komt erop neer dat ik geloof in vrijheid/onbepaaldheid als essentie van het leven.
Ik heb je ook al mogen leren kennen.
Iedere vogel zingt zijn eigen lied.
Als wij dat van elkaar kunnen respecteren, dan we kunnen we ieder elkaars aanvulling zijn, als we eenzelfde manier van denken hebben.
Dus opgelet alle filosofisch ingestelde mensen hier.
En ook alle liefhebbers van pianospelen.
PS. Neem het topic Finse gedachten van Rereformed eens door.
Dan zul je iig. zijn geweldige pianomuziek leren kennen.
Veel plezier hier op het forum.
Bedankt voor de tip.
Misschien…
Over Kant zou een speciaal topic geopend kunnen worden.Leon schreef: ↑23 apr 2022 07:33Bij Kant heb je “vrijheid”, door sommigen afgedaan als “alsof vrijheid”Peter van Velzen schreef: ↑23 apr 2022 01:56 Ik vraag mij af hoe religieus jij precies bent, want de meningen over Kant variëren nogal. Ik vermoed dat je net als Kant principiëel het goede nastreeft, maar of dat religieus is betwijfel ik.
..............
Het “goede” doen is de morele wet als toetssteen gebruiken voor elke tijdelijke dwingende wetgeving (voor jezelf, de coöperatie en de staat)
En zeker gezien dit onderwerp.
Lijkt me mooi op daar ook weer verschillende visies over te lezen, die natuurlijjk wel moeten aansluiten of anders duidelijk moet zijn, dat je er alleen persoonlijk door wordt geïnspireerd en waarom.
Dan zul je Peter kunnen leren kennen als iemand voor wie dit een hoofdpunt is in zijn levensvisie, dat steeds terugkomt.
In het subforum Persoonlijk hebben we de regel, dat we geen discussies gaan voeren met tegenargumenten voor wat de topicopener hier schrijft, maar alleen geïnteresseerd zijn in de medeforummer als persoon en elkaar.
Waarbij dat laatste toch al gauw verleidelijk kan worden, diepgaander op een onderwerp in te gaan.
Een topic over Kant zou ik wel waarderen. Waar kan dat het beste?Maria schreef: ↑23 apr 2022 07:59Over Kant zou een speciaal topic geopend kunnen worden.Leon schreef: ↑23 apr 2022 07:33Bij Kant heb je “vrijheid”, door sommigen afgedaan als “alsof vrijheid”Peter van Velzen schreef: ↑23 apr 2022 01:56 Ik vraag mij af hoe religieus jij precies bent, want de meningen over Kant variëren nogal. Ik vermoed dat je net als Kant principiëel het goede nastreeft, maar of dat religieus is betwijfel ik.
..............
En zeker gezien dit onderwerp.
Lijkt me mooi op daar ook weer verschillende visies over te lezen, die natuurlijjk wel moeten aansluiten of anders duidelijk moet zijn, dat je er alleen persoonlijk door wordt geïnspireerd en waarom.
Dan zul je Peter kunnen leren kennen als iemand voor wie dit een hoofdpunt is in zijn levensvisie, dat steeds terugkomt.
In het subforum Persoonlijk hebben we de regel, dat we geen discussies gaan voeren met tegenargumenten voor wat de topicopener hier schrijft, maar alleen geïnteresseerd zijn in de medeforummer als persoon en elkaar.
Waarbij dat laatste toch al gauw verleidelijk kan worden, diepgaander op een onderwerp in te gaan.![]()
Misschien…
We hebben daar een subforum voor.
Filosofie & psychologie
Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
Maak in het kort waar het je om gaat en zo mogelijk je eigen idee erover.
Het is op dit moment niet echt druk, maar ik hoop op een paar mooie reacties
Zeker als je het niet al te theoretisch houdt, maar ook praktisch.
Welkom Leon,
Morele wetten kan iedereen bedenken, maar tot wie je je moet wenden in geval van overtreding blijft dan toch een vraag.
Zelf geloof ik zo min mogelijk en dat is me al ongewis genoeg.
Roeland
Morele wetten kan iedereen bedenken, maar tot wie je je moet wenden in geval van overtreding blijft dan toch een vraag.
Zelf geloof ik zo min mogelijk en dat is me al ongewis genoeg.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Bedankt heeck,
Op zich lijkt het me wijsheid zoveel mogelijk onbepaald te laten zijn, maar hoe dan ook krijg je te maken met bepalingen.
Misschien…
- vegan-revolution
- Superposter
Ik had gemist dat je ook hier was toegetreden, Leon. Alsnog van harte welkom! We kennen elkaar al van GG.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Ach...ik ben hier nu ook even denk ik..vegan-revolution schreef: ↑07 mei 2022 22:31 Ik had gemist dat je ook hier was toegetreden, Leon. Alsnog van harte welkom! We kennen elkaar al van GG.
Callista van GG....
Ik zie nu dat ik me hier al had aangemeld in 2011..