Interpretaties nav. Wachten op Godot en Bijbel teksten.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Interpretaties nav. Wachten op Godot en Bijbel teksten.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

heeck schreef: 22 mar 2022 11:26Waarom zou je dan zo gebeten zijn op originele versies van Homerus?
En wat is de zin in deze van het herinneren aan rijke en armoedige, NU bekende kunstenaars/kunstwerken?

Voor wie het verschil niet kan zien, horen of voelen rest de armzaligste sleutel die op alle sloten past; het geld.

En daarom dat het zeker niet gek is om een nachtwacht of een Turner op iedere gewenste maat na te kunnen bestellen. zonodig echt geschilderd.
En een CD of Spotify sparen concertbezoek uit zodat het besef kan doorbreken dat een uitvaartbijeenkomst ook stukken goedkoper kan als ZOOM wordt ingezet, want video-vertoningen zijn daarbij toch al gemeengoed.

Roeland
Het gaat me om de historische waarde, dat hebben opgeleukte versies en replica's NOOIT.
(Die zitten op het niveau van zigeunerinnen hangend aan een boom, of huilende kinderen op een steen,
die in aan de lopende band worden/werden gemaakt net als in de Fabriek van Ford..
Iets namaken is een dom handwerk wat 80% van de mensen kan leren, iets scheppen is maar een enkeling gegeven.
Trouwens waarom zou je voor veel geld zo'n namaak prul kopen als je het gratis op je grote scherm kan zetten?
Kun je ook nog af en toe wat wisselen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Re: Interpretaties nav. Wachten op Godot en Bijbel teksten.

Bericht door heeck »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mar 2022 13:07
heeck schreef: 22 mar 2022 11:26Waarom zou je dan zo gebeten zijn op originele versies van Homerus?
En wat is de zin in deze van het herinneren aan rijke en armoedige, NU bekende kunstenaars/kunstwerken?

Voor wie het verschil niet kan zien, horen of voelen rest de armzaligste sleutel die op alle sloten past; het geld.

En daarom dat het zeker niet gek is om een nachtwacht of een Turner op iedere gewenste maat na te kunnen bestellen. zonodig echt geschilderd.
En een CD of Spotify sparen concertbezoek uit zodat het besef kan doorbreken dat een uitvaartbijeenkomst ook stukken goedkoper kan als ZOOM wordt ingezet, want video-vertoningen zijn daarbij toch al gemeengoed.

Roeland
Het gaat me om de historische waarde, dat hebben opgeleukte versies en replica's NOOIT.
(Die zitten op het niveau van zigeunerinnen hangend aan een boom, of huilende kinderen op een steen,
die in aan de lopende band worden/werden gemaakt net als in de Fabriek van Ford..i
Iets namaken is een dom handwerk wat 80% van de mensen kan leren, iets scheppen is maar een enkeling gegeven.
Trouwens waarom zou je voor veel geld zo'n namaak prul kopen als je het gratis op je grote scherm kan zetten?
Kun je ook nog af en toe wat wisselen.
Kom je er nu dichter bij met:
?

Zoals je vergeet te lezen draait het dan om het vermogen van de betaler persoonlijk om het onderscheid te kunnen treffen.
Het gigantische circus dat zoet is om verklaringen van echtheid aan van alles en nog wat te hechten illustreert het massale gebrek aan vermogen tot het herkennen van de door jou opgehemelde historische waarde.
Wel heb ik de fantasie dat al diegenen die zelf geen verschil zien, horen of voelen het betalen door anderen tot kunst hebben verheven.
Bovendien zijn er prestaties die beter konstant bijgehouden en gerestaureerd kunnen worden omdat je anders het vervallende origineel en de stralende replica beide moet behouden.

Graag had ik zo een storend kleine maar magnifieke Turner wat groter gehad; alleen vergroot dan ook het materiaalgebruik mee.
Maar dat valt weer weg met het van verderaf kunnen kijken. Wie weet heeft hij zo een miniatuurtje alleen maar gemaakt omdat zijn verf op was.
En Homerus lees ik het liefst in een moderne vertaling omdat en zijn taal en zijn cultuur te ver buiten de mijne liggen.

De historische waarde van een een oorspronkelijk document is bij mij niet zo hoog.
Laatst kon ik zo een historisch document uit 1455 zien, voelen en ruiken dat enig stamrechteffect op me had.
De tekst kende ik al, maar wat me echt verraste was de nog steeds bestaande geur van “schaap”.

Het is weer terug in de Amersfoortse archieven; de juiste plek voor historische waardes: veilig tegen vandalen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie