Schrikkeldagen.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Schrikkeldagen.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mohammed schijnt verboden te hebben om kalenders te gebruiken waar schrikkeldagen in worden gebruikt.
Daardoor verschuift nu het nieuwe jaar over de seizoenen bij de islamitische kalender.

De rede voor dit verbod is me niet bekend, maar misschien weet een ander dit.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Re: Schrikkeldagen.

Bericht door heeck »

Tiberius C.,

De reden voor een verbod kam ik niet tegen.
Wel de redenen voor de schrikkeldagen, namelijk een vasthouden aan maancycli:

https://www.timeanddate.com/calendar/is ... endar.html
Unlike other calendar systems that use leap days or leap months to synchronize the calendar with the solar year, the Islamic calendar is completely detached from astronomical seasons, which are marked by the equinoxes and solstices. An Islamic year consistently falls about 11 days short of the solar year.
Het is altijd een heel gedoe, want als je geen schrikkeldagen of -jaren wil zien moet je toch verdisconteren dat er geen precies aantal etmalen in een jaar past en dat er geen precies aantal manen in een maand gaan, etcetera, etcetera.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

heeck schreef: 13 mar 2022 14:28
Het is altijd een heel gedoe, want als je geen schrikkeldagen of -jaren wil zien moet je toch verdisconteren dat er geen precies aantal etmalen in een jaar past en dat er geen precies aantal manen in een maand gaan, etcetera, etcetera.

Roeland
en sommige schrikkeljaren zijn dan toch geen schrikkeljaar omdat ...
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 mar 2022 11:42 Mohammed schijnt verboden te hebben om kalenders te gebruiken waar schrikkeldagen in worden gebruikt.
Daardoor verschuift nu het nieuwe jaar over de seizoenen bij de islamitische kalender.

Het is al heel lang bekend dat er niet een bepaald systeem is van kalenders wat alle gegevens van maanstanden ook parallel kan laten lopen met de stand van de zon en dus de verschillende seizoenen.
De oude Grieken en later ook de Romeinen hebben heel veel dingen geclassificeerd in systemen om mee te kunnen werken bij organisaties en regelgeving.
In diverse landen had men zelf verschillende systemen, waardoor je als je veel reisde, steeds voor een ander systeem stond.

Ik vermoed dat Mohammed gedacht zal hebben, met zijn idee van de wereld te veroveren voor zijn Islam, dat je dat dan die regelgeving beter gewoon af kunt schaffen. Zelf kon hij niet lezen en schrijven en van wetenschap had hij weinig kaas gegeten. Dat is veel later gekomen, maar binnen de Islam ook weer tegengegaan.
Hij zal gedacht hebben: Voor de stand van de zon en de planeten heb je geen kalender nodig.
Binnen het vervolg van de leer van de Islam blijft dat dan zo. Zoals Mohammed dacht en deed, zo was het goed.

De kalender zoals wij die kennen, met 29 februari eens in de zoveel tijd en dat dan vastgelegd, bestaat pas sinds einde 16e eeuw en was een Pauselijke verordening.
In die tijd en ter plekke was de kerkelijke ook de wereldlijke macht.
Gregoriaanse kalender
Maar in de rest van de ons bekende landen, die niet onder de macht van de RKKerk vielen, is die kalender vaak pas veel later ingegaan.
Wat opvalt is dat gebieden met veel zeevaart en handel, al heel snel tot die eenheid kwamen.
Engeland is, zoals bekend, nooit zo in geweest voor al die "nieuwlichterij"
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

En op die manier heeft men dus ook af en toe een schrikkelseconde
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkelseconde
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: 13 mar 2022 17:03

Roeland
Ik ken de gewone correcties elk jaar, dat deelbaar is door 4 een extra dag en ook dat dit overgeslagen wordt in jaartal deelbaar door 400, zoals in 2000 het geval was.

Voor het exacte verhaal heb ik toch Wikipedia even geraadpleegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkeljaar
Niet dat ik de rest van de details nu wel zal gaan onthouden. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 mar 2022 11:42 Mohammed schijnt verboden te hebben om kalenders te gebruiken waar schrikkeldagen in worden gebruikt.

Is het niet gewoon omdat Mohammed alleen maar rondhing in een zandbak die volgens mij niks, maar dan ook werkelijk helemaal niks, met seizoenen had (en heeft). Waar het grootste deel van de wereld afhankelijk is van zaai- en oogstseizoenen of periodieke overstromingen en dat soort dingen is er in die zandbak tussen Mekka en Medina volgens mij niets wat seizoensgebonden is. Voor hem was er geen noodzaak. Het is van eenzelfde simpelheid als de ramadan. Een beetje slecht getimed kom je op de juiste breedtegraad niet aan eten toe of, goed getimed, hoef je niet te vasten. De man wist niets van de wereld buiten zijn eigen universum.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 13 mar 2022 18:21

Is het niet gewoon omdat Mohammed alleen maar rondhing in een zandbak die volgens mij niks, maar dan ook werkelijk helemaal niks, met seizoenen had (en heeft). Waar het grootste deel van de wereld afhankelijk is van zaai- en oogstseizoenen of periodieke overstromingen en dat soort dingen is er in die zandbak tussen Mekka en Medina volgens mij niets wat seizoensgebonden is. Voor hem was er geen noodzaak. Het is van eenzelfde simpelheid als de ramadan. Een beetje slecht getimed kom je op de juiste breedtegraad niet aan eten toe of, goed getimed, hoef je niet te vasten. De man wist niets van de wereld buiten zijn eigen universum.
Hij was gewoon een soort boertje in woestijnzand..
En toen werd er een boek over al die dingen geschreven....
¥¥
Trajecto

Bericht door Trajecto »

Roeland
Het is een schrikkeljaar wanneer de laatste twee cijfers van het jaartal deelbaar is door 4.
Maar daarnaast moet men ook nog bekijken voor ronde honderdtallen of die deelbaar zijn door 400.
Is dat het geval dan is het een schrikkeljaar; is dat niet het geval dan is het echter géén schrikkeljaar omdanks dat 00 wel deelbaar door 4 is.
De regel van laatste cijfers deelbaar door 4 is eerst ingevoerd en dat was de Juliaanse kalender.
Gemerkt werd dat het jaar gemiddeld met die methode toch wat te lang was en ging achterlopen. Daarom is toen de regeling met de honderdtallen ingevoerd; de Gregoriaanse kalender zoals we die nu gebruiken.
Daarmee is dan de nauwkeurigheid zo groot dat het zeer lang duurt voordat we toch een dag fout zitten.
1900 was niet een schrikkeljaar 2000 was er wel eentje en 2100 zal weer geen schrikkeljaar zijn.
Nulla aetas ad discendum sera
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maria schreef: 13 mar 2022 17:21 Ik ken de gewone correcties elk jaar, dat deelbaar is door 4 een extra dag en ook dat dit overgeslagen wordt in jaartal deelbaar door 400, zoals in 2000 het geval was.

Voor het exacte verhaal heb ik toch Wikipedia even geraadpleegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkeljaar
Maar je hebt het fout overgenomen.
Het is een schrikkeljaar als deelbaar door 4 -> 2024 volgende schrikkeljaar
tenzij deelbaar door 100 -> 1900 niet
tenzij deelbaar door 400 -> 1600 wel

In 1999 was ik onderdeel van een team dat het 2000 probleem in kaart moest brengen. Dat was even een gedoe, want iets zo betrouwbaar als wiki was er nog niet. Wij gingen twijfelen over de exacte regels om te kijken dat 2000 een schrikkeljaar zou zijn. Dat was het dus.

We hadden jaren ervoor een programma gekocht die van een datum zei of ie bestond, welke dag van de week het was, welke week en nog wat meer. Die had een grappige fout:
28-2-2000: maandag
29-2-2000: bestaat niet
1-3-2000: woensdag
Dat programma hebben we maar even verbeterd.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Trajecto schreef: 14 mar 2022 02:34

Roeland
Het is een schrikkeljaar wanneer de laatste twee cijfers van het jaartal deelbaar is door 4.
Maar daarnaast moet men ook nog bekijken voor ronde honderdtallen of die deelbaar zijn door 400.
Is dat het geval dan is het een schrikkeljaar; is dat niet het geval dan is het echter géén schrikkeljaar omdanks dat 00 wel deelbaar door 4 is.
De regel van laatste cijfers deelbaar door 4 is eerst ingevoerd en dat was de Juliaanse kalender.
Gemerkt werd dat het jaar gemiddeld met die methode toch wat te lang was en ging achterlopen. Daarom is toen de regeling met de honderdtallen ingevoerd; de Gregoriaanse kalender zoals we die nu gebruiken.
Daarmee is dan de nauwkeurigheid zo groot dat het zeer lang duurt voordat we toch een dag fout zitten.
1900 was niet een schrikkeljaar 2000 was er wel eentje en 2100 zal weer geen schrikkeljaar zijn.
De fout is nu een dag op de 3000jaar als ik me goed herinner.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 13 mar 2022 21:32
Mullog schreef: 13 mar 2022 18:21

Hij was gewoon een soort boertje in woestijnzand..
En toen werd er een boek over al die dingen geschreven....
Mohammed was een stadsmens (geboren en getogen in Mekka) en kwam uit een gegoede familie.
Het doel van de schrikkeljaren moet hem zeker bekend zijn geweest.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Wat zoeken levert een verbetering tov mijn eerste reactie op jouw vraag:

https://www.beleven.org/feesten/moslims/
Het islamitisch jaar volgt de Koran, die aangeeft dat de zon en de maan door Allah geschapen zijn, en dat de maan de tijdmaat aangeeft. De moslimkalender kent dus geen seizoensgebonden feesten en ook geen schrikkelmaanden.
Gewoon per decreet!
Zo simpel is geloof.

Roeland
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

heeck schreef: 14 mar 2022 11:05

Wat zoeken levert een verbetering tov mijn eerste reactie op jouw vraag:

https://www.beleven.org/feesten/moslims/
Het islamitisch jaar volgt de Koran, die aangeeft dat de zon en de maan door Allah geschapen zijn, en dat de maan de tijdmaat aangeeft. De moslimkalender kent dus geen seizoensgebonden feesten en ook geen schrikkelmaanden.
Gewoon per decreet!
Zo simpel is geloof.

Roeland
Het is dus een zuivere maankalender.

De maankalender heeft wel het zelfde probleem als de zonnekalender er passen geen rationeel aantal dagen in een maanjaar.
Ergens moet dat verrekend zijn, ik ga daar nog eens naar zoeken.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ergens moet dat verrekend zijn, ik ga daar nog eens naar zoeken.
Dat wordt een lang leven tot voorbij St Juttemis.
Wat je wel zult vinden is het telkens terugspringen naar des godes onfeilbaarheid zoals tot ons gekomen per maandstonden.
De ketterse “verrekening” is telkens opnieuw terstond op het moment dat een afwijking van de zich herhalende maanstanden door astrologen daadwerkelijk wordt geconstateerd.
Bij bewolkte hemel kan dat constateren niet plaatsvinden; ergo . . . .

Pasen, ook maancyclisch vastgespijkerd. schuift ook telkens zonder dat die behoefte aan verrekening bestaat.
Wel wordt daarbij niet uitgegaan van de daadwerkelijke maanstandobservatie, maar wordt vertrouwd op de berekenbaarheid van toekomstige maanstanden.

Roeland
Plaats reactie