Rusland en Oekraïne
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Rusland en Oekraïne
Het lijkt me duidelijk dat het hierbij niet blijft. Poetin wil de gehele Oekraïne terug naar het Russische rijk, zoals hij in zijn speech liet horen. Transnistrië of geheel Moldovië zal hij er ook wel bij willen inlijven.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Onder andere. Maar vergeet niet dat het Oekraïense nationalisme al ouder is: op 2 november 1917, het jaar van de bolsjewistische revolutie, lieten de Bolsjewieken weten dat alle volken in het Russische Rijk het recht hebben op zelfbeschikking en om zich af te scheiden. De Oekraïners riepen zich op 20 november meteen uit als onafhankelijk, zelfs zestien dagen voordat Finland dat officieel ook deed. Ook de Baltische staten riepen zich uit als onafhankelijk. De Bolsjewieken gunden het de Oekraïners deze onafhankelijkheid toen niet. Na precies vijf jaar strijd en chaotische toestanden werd Oekraïne ingelijfd bij de Sowjetunie. En het werd vervolgd met een jarenlange Russische terreurgolf om alle weerstand te breken.axxyanus schreef: ↑22 feb 2022 08:59 Ik denk dat een van de redenen waarom Oekraïne liever niet onder de invloed van Rusland staat te maken heeft met de hongersnood van 1932-1933. Deze hongersnood was grotendeels het gevolg van het beleid in de Sovjet Unie. In Oekraïne gebruikt met de term Holodomor om naar die periode te verwijzen.
In 1939 probeerde Stalin Finland weer in te lijven bij het Russische Rijk. Het Sowjet leger dat ernaartoe werd gezonden bestond voor een deel uit Oekraïeners. Twee jaar geleden werden de Oekraïense NKVD-archieven gepubliceerd, waaruit de wanhoop van veel Oekraïeners naar voren kwam:
Er zijn verschrikkingen aan het Finse front die niet kunnen worden beschreven" - de geheime stemmingsrapporten van de NKVD, die nog maar net zijn ontdekt, onthullen de wanhoop veroorzaakt door de Winteroorlog.
Stemmingsrapporten van de Sovjet geheime politie onthullen hoe jonge Oekraïense mannen de winteroorlog probeerden te vermijden, zelfs door hun vingers en tenen af te hakken.
Uit de documenten blijkt dat veel soldaten wisten dat de Sovjet-Unie zelf een oorlog tegen Finland was begonnen en niet geloofden in oorlogspropaganda “over de bevrijding van Finland”.
Velen ontsnapten tijdens de troepenoverdracht of namen zelfs hun toevlucht tot het verminken van hun eigen ledematen, omdat ze meer bereid waren naar de gevangenis te gaan dan naar het front van de Winteroorlog. De verliezen van de Winteroorlog kwamen ook aan bod in de besprekingen tussen de soldaten:
- Hoeveel soldaten daar ook zijn gevallen en gedood, de Finnen schreven terecht dat één Fin tien Rode Soldaten moet doden, en dat is wat daar gebeurt, zei Litvinenko, een lid van het Rode Leger.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007658374.html
Zo ongeveer de gehele 44ste divisie van het Rode Leger, zo'n 17.000 man, dat bestond uit Oekraïeners werd ofwel door de Finnen ofwel op hun vlucht door de onvoorstelbare koude afgeslacht in de beroemdste veldslag van de winteroorlog: Battle of Raate Road. De duizend die het geluk hadden krijgsgevangen te worden genomen waren stomverbaasd en dolblij dat ze niet werden doodgeschoten, maar warmere kleren kregen en eten. Ik herinner me ooit een verslag van deze slag gelezen te hebben. Je houdt het niet voor mogelijk hoe bar en boos de omstandigheden waren: ca. 30 graden vorst en een halve meter sneeuw.
Born OK the first time
Ach ja. Doe dan heel Europa ook maar.Rereformed schreef: ↑22 feb 2022 09:01 Het lijkt me duidelijk dat het hierbij niet blijft. Poetin wil de gehele Oekraïne terug naar het Russische rijk, zoals hij in zijn speech liet horen. Transnistrië of geheel Moldovië zal hij er ook wel erbij willen inlijven.
In de periode dat ik op fora schrijf heb ik mij altijd verbaasd over hoeveel geschiedenis er boven komt als er weer eens ergens iets ontoelaatbaars gebeurt...
Hoe dan ook, ik vind dat er nu (misschien wat vroeg) diep door het Westen moet worden doorgetast.
Met sancties, vooral met financieel-economische, dat zijn nu nuttige sancties.
Putin gaat nu niet snel meer wijken voor wat dan ook en hij heeft een plan.
Dan moet je van goede huizen komen voor je daar duurzaam wat aan wilt/kan doen. Zie de Krim, zie nu.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
-
appelfflap
- Banned
Poetin weet dat europa niet kan/wil/zal/durft optreden
Sommige landen sturen nu kogels naar Oekraïne? Waar slaat dat op?
nu ook weer, volgens het nieuws is diplomatie nodig om een invasie te vermijden.
is dit dan geen invasie?
zo rekt Peotin de grens weer iets verder op.
nu ook weer, volgens het nieuws is diplomatie nodig om een invasie te vermijden.
is dit dan geen invasie?
Het is symboliek, veel meer niet. Heel veel keuze heeft Europa ook niet dan toekijken (m.u.v. sancties, tijdelijk tot we ze weer opheffen). Een totale oorlog om een randje van Oekraïne te redden, is geen optie. Poetin kan de zelfbenoemde "republiekjes" moeiteloos annexeren.appelfflap schreef: ↑22 feb 2022 15:19 Poetin weet dat europa niet kan/wil/zal/durft optreden
is dit dan geen invasie?
Het gebeurt in gebieden waar de bevolking door bewuste immigratiepolitiek in de tijd van de USSR al grotendeels Russisch is.
Wat dat betreft kunnen de Baltische staten zich ook zorgen maken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- Ronaldus67
- Ervaren pen
Doet me denken aan de film Talvisota. Over de winteroorlog tussen Finland en Rusland. Ik weet niet meer of de film specifiek over genoemde slag ging, maar wel dat de ontberingen aan het front ongekend ijzingwekkend waren.Rereformed schreef: ↑22 feb 2022 09:29
Zo ongeveer de gehele 44ste divisie van het Rode Leger, zo'n 17.000 man, dat bestond uit Oekraïners werd ofwel door de Finnen ofwel op hun vlucht door de onvoorstelbare koude afgeslacht in de beroemdste veldslag van de winteroorlog: Battle of Raate Road. De duizend die het geluk hadden krijgsgevangen te worden genomen waren stomverbaasd en dolblij dat ze niet werden doodgeschoten, maar warmere kleren kregen en eten. Ik herinner me ooit een verslag van deze slag gelezen te hebben. Je houdt het niet voor mogelijk hoe bar en boos de omstandigheden waren: ca. 30 graden vorst en een halve meter sneeuw.
https://www.businessinsider.nl/vloeibaa ... jpleiding/
Daaruit:
De groei van de lng-markt is onder meer zichtbaar bij de enorme toename van het aantal lng-schepen in de komende vijf jaar. Wereldwijd zijn er momenteel ruim 250 lng-schepen actief, terwijl daar in de periode tot en met 2027 nog eens ruim 400 bestelde nieuwe schepen bijkomen.
-----
Wat betreft de export van lng zijn Australië, Qatar en de Verenigde Staten zeer grote spelers, waarbij de verwachting is dat de VS dit jaar de grootste exporteur ter wereld worden.
-----
De import van lng kan tegenwicht bieden, maar is niet voldoende om de Russische aanvoer volledig te compenseren.
Wel heel toevallig dat er zoveel lng schepen bijkomen. En dat Amerika de grootste exporteur wordt.
Rusland zal hiervan te lijden hebben, maar er komt een nieuwe pijplijn naar China en er schijnt ook eentje naar India te gaan. Voila, de Russen leveren dan bijna de helft van de wereldbevolking, zo'n 3 miljard mensen. Hebben ze dan Europa nog nodig?
We kunnen de Russen sancties opleggen maar de prijs van een vat olie kon wel eens stijgen van $90,- naar $135,-. En wie voelen dat? Wij in onze portemonnee. Prijzen als €3,- voor een liter benzine zijn dan normaal. Ook de beurzen gaan onderuit. Omdat sparen geen zin meer heeft hebben veel mensen aandelen gekocht. Die zijn straks een hoop minder waard. Gasprijzen stijgen nog steeds. Tuinbouwers verbruiken veel gas, dus prijzen voor groente en fruit gaan stijgen. We gaan dit zeker merken in onze eigen portemonnee.
Daaruit:
De groei van de lng-markt is onder meer zichtbaar bij de enorme toename van het aantal lng-schepen in de komende vijf jaar. Wereldwijd zijn er momenteel ruim 250 lng-schepen actief, terwijl daar in de periode tot en met 2027 nog eens ruim 400 bestelde nieuwe schepen bijkomen.
-----
Wat betreft de export van lng zijn Australië, Qatar en de Verenigde Staten zeer grote spelers, waarbij de verwachting is dat de VS dit jaar de grootste exporteur ter wereld worden.
-----
De import van lng kan tegenwicht bieden, maar is niet voldoende om de Russische aanvoer volledig te compenseren.
Wel heel toevallig dat er zoveel lng schepen bijkomen. En dat Amerika de grootste exporteur wordt.
Rusland zal hiervan te lijden hebben, maar er komt een nieuwe pijplijn naar China en er schijnt ook eentje naar India te gaan. Voila, de Russen leveren dan bijna de helft van de wereldbevolking, zo'n 3 miljard mensen. Hebben ze dan Europa nog nodig?
We kunnen de Russen sancties opleggen maar de prijs van een vat olie kon wel eens stijgen van $90,- naar $135,-. En wie voelen dat? Wij in onze portemonnee. Prijzen als €3,- voor een liter benzine zijn dan normaal. Ook de beurzen gaan onderuit. Omdat sparen geen zin meer heeft hebben veel mensen aandelen gekocht. Die zijn straks een hoop minder waard. Gasprijzen stijgen nog steeds. Tuinbouwers verbruiken veel gas, dus prijzen voor groente en fruit gaan stijgen. We gaan dit zeker merken in onze eigen portemonnee.
Al die afnemers van gas van Russen kunnen nu zien wat ze kan overkomen (door wat dan ook...)
Dit geeft alle staten ter wereld te denken, neem ik aan.
De VS heeft hier immer voor gewaarschuwd.
Vertrouwen is hier niet meer op z'n plaats.
Dit geeft alle staten ter wereld te denken, neem ik aan.
De VS heeft hier immer voor gewaarschuwd.
Vertrouwen is hier niet meer op z'n plaats.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
- vegan-revolution
- Superposter
En dan doorstoten naar Slowakije waar ze immers bezig zijn om een hoogtechnologisch meesterwerk tot stand te brengen.Rereformed schreef: ↑22 feb 2022 09:01Het lijkt me duidelijk dat het hierbij niet blijft. Poetin wil de gehele Oekraïne terug naar het Russische rijk, zoals hij in zijn speech liet horen. Transnistrië of geheel Moldovië zal hij er ook wel bij willen inlijven.
Want had Poetin niet het volgende gezegd :
Poetin: land met beste kunstmatige intelligentie wordt wereldheerser
Maar ik vraag me eerlijk gezegd nog wél af of Poetin zó ver durft te gaan.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
-
appelfflap
- Banned
die zijn al lid vd Nato
daarom is de onzin dat Oekraïne geen lid mag worden omdat het een buurland is een stevige drogreden
maar het lijkt erop dat poetin vandaag de stap te ver heeft gezet.
het belangrijkste is mi china
hun reactie is tav Rusland is heel flauw en ik denk niet dat Peking heel rap die 2 nieuwe staten gaan erkennen.
- vegan-revolution
- Superposter
appelfflap schreef: ↑22 feb 2022 23:31maar het lijkt erop dat poetin vandaag de stap te ver heeft gezet.
Poetin zal mogelijk denken : "De dood of de gladiolen", want zijn dagen als Russisch heerser zijn mogelijk geteld. Zo jong is Poetin immers niet meer. Een kat in het nauw kan rare sprongen maken. Of moet ik zeggen : beer.

Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 22 feb 2022 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De NAVO en EU hebben Oekraïne al talloze keren geweerd om lid te worden. Wat de EU betreft snap ik het wel. 44 miljoen inwoners met een economie ter grootte van Noord-Holland en een bnp van $1600,- (Nederland $46000,-). Daarnaast is het land erg corrupt (127e, Rusland is 136e). Er moet onwaarschijnlijk veel geld in dit land worden gepompt wil het iets toevoegen aan de EU. We geven ze nu al 8 miljard per jaar wat verdwijnt in de zakken van zakenlui.
Lid worden van de NAVO is makkelijker, maar het zal zeker hebben meegespeeld om Rusland niet te provoceren. Ook nu worden er geen troepen gestuurd naar Oekraïne want dat zou tot de derde wereldoorlog leiden. De EU en Amerika willen zich niet laten meeslepen in een oorlog.
China is alleen geïnteresseerd in deze oorlog om te kijken hoe ze op dezelfde wijze Taiwan kunnen annexeren.
Lid worden van de NAVO is makkelijker, maar het zal zeker hebben meegespeeld om Rusland niet te provoceren. Ook nu worden er geen troepen gestuurd naar Oekraïne want dat zou tot de derde wereldoorlog leiden. De EU en Amerika willen zich niet laten meeslepen in een oorlog.
China is alleen geïnteresseerd in deze oorlog om te kijken hoe ze op dezelfde wijze Taiwan kunnen annexeren.
Dat denkt hij niet. Hij wil herkozen worden in 2024. Dit is niet zijn laatste strijd.vegan-revolution schreef: ↑22 feb 2022 23:35appelfflap schreef: ↑22 feb 2022 23:31maar het lijkt erop dat poetin vandaag de stap te ver heeft gezet.
Poetin zal mogelijk denken : "De dood of de gladiolen", want zijn dagen als Russisch heerser zijn mogelijk geteld. Zo jong is Poetin immers niet meer. Een kat in het nauw kan rare sprongen maken.
- vegan-revolution
- Superposter
lanier schreef: ↑22 feb 2022 23:40Dat denkt hij niet. Hij wil herkozen worden in 2024. Dit is niet zijn laatste strijd.vegan-revolution schreef: ↑22 feb 2022 23:35appelfflap schreef: ↑22 feb 2022 23:31maar het lijkt erop dat poetin vandaag de stap te ver heeft gezet.
Poetin zal mogelijk denken : "De dood of de gladiolen", want zijn dagen als Russisch heerser zijn mogelijk geteld. Zo jong is Poetin immers niet meer. Een kat in het nauw kan rare sprongen maken.
Poetin wil inderdaad herkozen worden. Maar je daaraan gekoppelde conclusie is niet vanzelfsprekend. Want wat is Poetin bereid om te doen om in zijn beleving die kans zo groot mogelijk te maken?
Hetzelfde als hij in 2014 al deed; annexeren en ermee weg komen. Dat zal hij in meerdere gebieden proberen zoals in Zuid-Osetië. Poetin heeft wat de Krim betreft nog een joker in zijn zak. Oekraïne heeft na de bezetting in 2014 de watertoevoer naar de Krim stopgezet. Het Krimkanaal staat droog. Boeren vertrokken massaal want het land is er nu kurkdroog. Poetin wil de Russisch sprekende mensen daar beschermen. Zo probeert hij de Russen in eigen land achter zich te krijgen. De EU gaat 'maar liefst' 27 Russen blokkeren van de financiële markten en ze mogen Europa niet meer in. Alsof die daarmee zitten...
Vergeet niet het Oekraïne referendum van april 2016. Toen waren in de gebieden al 2 jaar seperatisten actief. Het referendum ging over het handelsvedrag van de EU met Oekraïne. 61% stemde tegen. Nu lijken we loyaal totdat echter de benzineprijs, gasprijs, graanprijs omhoogschieten en de beurzen dalen. Ook zal cybercrime toenemen. En dat willen wij niet in onze kapitallistische rechtstaat.
Vergeet niet het Oekraïne referendum van april 2016. Toen waren in de gebieden al 2 jaar seperatisten actief. Het referendum ging over het handelsvedrag van de EU met Oekraïne. 61% stemde tegen. Nu lijken we loyaal totdat echter de benzineprijs, gasprijs, graanprijs omhoogschieten en de beurzen dalen. Ook zal cybercrime toenemen. En dat willen wij niet in onze kapitallistische rechtstaat.