Peter van Velzen schreef: 11 feb 2022 01:44
Maria schreef: 10 feb 2022 08:55
Peter van Velzen schreef: 10 feb 2022 02:54
Simpel. De meeste werknemers doen het in eerste instantie zonder kapitaal, maar krijgen elke maand een bedrag op hun naam geschreven dat na een jaar oploopt tot een of meer aandelen. WIe langer in dienst is heeft dus ook meer aandelen. Althans zo zou het volgens mij moeten werken.
Lijkt me niet zo praktisch bij een ouder bedrijf.
Om welk bedrag per maand zou het gaan bij een goed lopend bedrijf met 5 werknemers.
En om welk bedrag na 10 jaar bij 10 en met 20 jaar met 30 medewerkers?
Dat moet je samen afspreken. Dat kan dus per bedrijf verschillen en ook afhankelijk zijn van de winst (of niet, want dat is het salaris immers ook vaak niet). Je vrees dat 1 euro per maand al te veel zou zijn, lijkt me ongegrond. 100 Euro lijkt me een reeëler bedrag, om mee te beginnen.
Ik denk, dat we elkaar nu niet zo goed begrijpen.
Bij het effect ga ik niet uit van een winstuitkering per persoon in een exact bedrag aan euro's, maar van de percentage aandelen wat men heeft en waarvan de hoogte mi. alleen uitgedrukt kan worden in een evenredig percentage van het bedrijfskapitaal van dat moment.
Een winstuitkering kan alleen bij voldoende vrije euro's.
Hetzelfde met een dividentuitkering.
Je laat de volgende zinnen weg uit je citaat van wat ik schreef.
Maria schreef: 10 feb 2022 08:55
Peter van Velzen schreef: 10 feb 2022 02:54
Simpel. De meeste werknemers doen het in eerste instantie zonder kapitaal, maar krijgen elke maand een bedrag op hun naam geschreven dat na een jaar oploopt tot een of meer aandelen. WIe langer in dienst is heeft dus ook meer aandelen. Althans zo zou het volgens mij moeten werken.
En om welk bedrag na 10 jaar bij 10 en met 20 jaar met 30 medewerkers?
Bij een klein
bedrag in percentages is het te weinig, als niet ook een gepast salaris is.
Zo gauw je aan een bedrag komt zonder een nul voor de komma zit je ak heel snel boven de 100% winstuitkering en dus zelfs werkkapitaal uitkering.
Meestal begint een individueel persoon in zijn eentje een bedrijf. Met 100% in eigendom of een gedeelte persoonlijke lening.
Een bedrijf kan niet starten zonder beginkapitaal. Indien zonder cash, uitgedrukt in waarde van ingebrachte goederen.
Meer dan 100% is er niet.
Uitgaan van het bedrijf wat begon met 5 personen met de 100% aandelen, dus ieder 20%
Bij groei van het aantal medewerkers, dus ook meerdere potentiële aandeelhouders met een aandeel, zal er dus door de eerdere eigenaren aan percentage ingeleverd moeten worden.
Ook moet je het niet vergelijken met een bruto of netto salaris, maar met de totale loonkosten (inclusief alle werkgeverslasten)
Bedenk ook dat de aandelen na pensionering nog steeds rendement kunnen opleveren. Maar als je geen stake-holder wilt zijn, dan kun je je aandelen uiteraard telkens verkopen aan een collega.
Dat eerste is juist het verschil tussen winstuitkering en divident, wat ik benoemde.
Dan heb je dus na jaren actieve medewerkers en slapende vennoten als aandeelhouder.
Dat je door tijdelijke geldnood enerzijds en investeringsdrang en werken met aandelen anderijds, een totaal andere verhouding krijg binnen de mederwerkers-eigenaren van het aandelenpakket. Ook door verkoop, of juist niet, bij verandering van werk.
Niet meer bepaald door arbeidsinbreng, zoals in de eerste opzet het doel was.
Waarmee uiteindelijk het effect niet verschilt van een gewone aandeelhouder, maar men met de verkoop van het aandeel wel afhankelijk is en blijft van de bedrijfsresultaten na winst en bedrijfsvoering door totaal andere mede-eigenaren en ondertussen externe aandeelhouders.
Niet beursgenoteerd en ook met de bijpassende specifieke problemen en risico's van niet direct te verkopen aandelen naar de waarde van het moment.
Ik denk dat je hier al een paar redenen ziet, waarom dit alleen kan functioneren binnen een stabiel bedrijf, ook wat medewerkers betreft en zolang dat ook stabiel functioneert.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.