0% van de jongeren in IJsland tot 25 jaar gelooft in een schepping

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: 0% van de jongeren in IJsland tot 25 jaar gelooft in een schepping

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 03 feb 2022 02:29
vegan-revolution schreef: 03 feb 2022 02:05 Met voorstelbaar bedoelde ik voorstelbaar in samenhang met wat je er verder nog bij kunt bedenken.
Dat hangt er vanaf hoeveel je kunt bedenken. Men kan oneindig veel dingen bedenken. De natuurlijke getallen kun je alsmaar blijven uitbreiden. Wat met natuurlijke getallen kan kun je ook met het aantal dimensie. Misschien is het niet optisch voor te stellen, maar dat hoeft theoreitisch geen beletsel te zijn. Nogmaals uitgaan van het waarneembare bespaart je ontzettend veel moeite.
Zo werkt dat niet:

Om eens naar de Natuurlijke Getallen te verwijzen, moet je je beperken tot telbare (meetbare) hoeveelheden?
Dat is wat de Grieken deden, daardoor is er heel lang van een echte ontwikkeling van de algebra nooit iets gekomen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 feb 2022 09:15 Zo werkt dat niet:

Om eens naar de Natuurlijke Getallen te verwijzen, moet je je beperken tot telbare (meetbare) hoeveelheden?
Dat is wat de Grieken deden, daardoor is er heel lang van een echte ontwikkeling van de algebra nooit iets gekomen.
Dat werkt met scheppers nu juist niet. Je kunt wel een oneindig heelal bedenken. maar een oneindig aantal goden daar kun je niets mee. Het is geen wiskunde! Irrationele scheppers daar kom je niet ver mee bij de goedgelovigen.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 03 feb 2022 11:00
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 feb 2022 09:15 Zo werkt dat niet:

Dat werkt met scheppers nu juist niet. Je kunt wel een oneindig heelal bedenken. maar een oneindig aantal goden daar kun je niets mee. Het is geen wiskunde! Irrationele scheppers daar kom je niet ver mee bij de goedgelovigen.
Waarom zou je met een oneindig aantal Goden niets kunnen?
Het is voor mij even niet wezenlijk anders als dat er maar eentje zou zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Volgens mij is het probleem dat 'het goddelijke' voor 'gelovigen' altijd persoontjes van goddelijke
hoedanigheid moeten zijn, voor men er iets mee denkt te kunnen. Met een naampje. God, Allah.. Shiva..
En die worden dan voor allerlei karretjes gespannen omdat dat de mens goed uitkomt.
En dan gaan (gingen) sommige mensen daar in 'heilige boeken' ook nog van alles over optekenen.
En van de kansel roepen of verwerken in de lithurgie.
En o wee, als je dat niet volgt (volgde) als je in zo'n gemeenschap verkeert (verkeerde)...
Regels en geboden dus, soms draconisch.

Het is blijkbaar voor de velen door de tijd heen niet mogelijk met abstracte waarden te 'geloven' of te 'weten'.
Zonder boek, zonder institutie, zonder dogma, zonder geroeptoeter, zonder strijd.
Nou ja, mensen kennende.. strijd zal er altijd zijn, hoe dan ook..
En vernieling.
En dood en verderf.

:roll:
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 feb 2022 11:40 Waarom zou je met een oneindig aantal Goden niets kunnen?
Het is voor mij even niet wezenlijk anders als dat er maar eentje zou zijn.
:lol:
Voor mij ook niet, maar de halve wereld wil er maar één (een kwart wil wel drie personen)
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie