De metaverse

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Superposter
Berichten: 7362
Lid geworden op: 06 jul 2009 06:43

De metaverse

Bericht door vegan-revolution »

 
 
Het bouwen aan een metaverse is een actuele ontwikkeling die uitstekend past bij de afstandelijkere samenleving die ontstaan is door de wereldwijde coronamaatregelen. Het zou kunnen betekenen dat mensen in toenemde mate virtueel bij elkaar op schoot gaan zitten. Hieronder een artikel met wat kritische kanttekeningen. Zijdelings de vraag : hoe effectief worden de tech reuzen straks beteugeld?
 
   
Daaruit :
 
What form it takes and what its first "killer apps" will be are a matter of conjecture. And, most importantly, it is not yet settled who will set the rules and collect the profits — though today's internet giants are in pole position.
limiting the power of the dominant tech companies will not be easy. It will depend heavily on the outcome of the current global push for more effective regulation.
As things stand, today's internet powers are in a good position to dominate a future metaverse. If that happens, then they will end up with far more power to shape the online lives of billions of people than they have now. What could possibly go wrong?
 
Gerelateerd hieraan is het gisteren verschenen artikel :
 
Microsoft neemt gamemaker Activision Blizzard over voor bijna 60 miljard euro
Het Financial Times artikel zit volledig achter een betaal/registratie muur. Maria
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
Maria
Moderator
Berichten: 17433
Lid geworden op: 05 jul 2009 15:41
Locatie: Zeeland

Re: De metaverse

Bericht door Maria »

Het Financial Times artikel zit volledig achter een betaal/registratie muur.
Ik kan niet ontdekken wanneer het is geschreven.
Je citaten zeggen verder niets over het begrip "metaverse"
Je NOS artikel gaat over de financiële overname van een gigantisch game tech bedrijf met een dubieuse naam en de zorgen voor een uiteindelijke monopolie op internetgame gebied.
Gesproken wordt over metaverse nav. eerder nieuws vorig jaar.

Waar gaat het je om?
Monopolie en machtsposities van enkele bedrijven, in dit geval internet games?
Of het verder uitdiepen van metaverse?

Meer gerelateerd aan "metaverse" zijn de NOS artikelen Leven we straks in de 'metaverse' of blijkt het een grote hype? en De metaverse: waar de echte en virtuele wereld in elkaar overlopen
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gebruikersavatar
doctorwho
Ontoombaar
Berichten: 11463
Lid geworden op: 19 mei 2005 12:53
Locatie: tardis

Re: De metaverse

Bericht door doctorwho »

Het is een rare wereld die metaverse maar blijkbaar zijn er mensen in actief
Ik was eind vorig jaar vergeten dat ik ooit Sandbox (een blockchaindinges) had gekocht en zag tot mijn verbazing en vreugde dat dit in de tijd veel meer waard werd. Snel verkocht dus maar begreep niet waar de waardestijging op gebaseerd was. Deze blockchain bleek gebruikt om onroerend goed/land in de metaverse te verkopen en dat zou voor de koersstijging gezorgd kunnen hebben. Een soort parallel universum lijkt het wel maar vrees dat velen zich erin gaan begeven en met een virtual reality bril de dagen gaan slijten. Aan de andere kant is dat behoudende praat van een Bommelliefhebber die in een knappend haardvuur en oude port de zin van het leven ziet :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Superposter
Berichten: 7362
Lid geworden op: 06 jul 2009 06:43

Re: De metaverse

Bericht door vegan-revolution »

 
Maria schreef: 19 jan 2022 09:13Het Financial Times artikel zit volledig achter een betaal/registratie muur.
Ik kan niet ontdekken wanneer het is geschreven.
Op 13 augustus 2021. Als je de link volgt stuit je inderdaad op een betaalmuur, zie ik. Als je echter in de browser zoekt op de titel "The coming battle over the metaverse" en je volgt dan de bovenste link van de zoekresultaten dan krijg je het artikel wél te zien. Zo was het althans voor mij.
Maria schreef: 19 jan 2022 09:13Waar gaat het je om?
Monopolie en machtsposities van enkele bedrijven
Vooral dat.
Maria schreef: 19 jan 2022 09:13Of het verder uitdiepen van metaverse?
Wel in zoverre dat bijvoorbeeld een rol speelt in hoeverre mensen aan de leiband van de tech giganten lopen.

Het gaat bij de overname van het gamebedrijf door Microsoft voor zover ik begrepen heb vooral om de technieken die dat gamebedrijf ontwikkeld heeft die toepasbaar zijn voor de metaverse.
 
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
Maria
Moderator
Berichten: 17433
Lid geworden op: 05 jul 2009 15:41
Locatie: Zeeland

Re: De metaverse

Bericht door Maria »

vegan-revolution schreef: 19 jan 2022 20:11 Op 13 augustus 2021. Als je de link volgt stuit je inderdaad op een betaalmuur, zie ik. Als je echter in de browser zoekt op de titel "The coming battle over the metaverse" en je volgt dan de bovenste link van de zoekresultaten dan krijg je het artikel wél te zien. Zo was het althans voor mij.
Klopt.
Dan wordt

Code: Selecteer alles

[url=https://www.ft.com/content/a2b52296-ddeb-4beb-a286-020e349e0fe8][b][size=150]The coming battle over the metaverse[/url]
dus
https://www.ft.com/content/a2b52296-dde ... 0e349e0fe8

Exact hetzelfde webadres en toch anders. :shock:
Dat is dan iets voor de techneuten om dat uit te leggen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gebruikersavatar
Mullog
Bevlogen
Berichten: 2776
Lid geworden op: 02 nov 2016 17:20

Re: De metaverse

Bericht door Mullog »

Als het de bedoeling is via deze link het artikel te kunnen lezen...? ik stuit nog steeds op een betaalmuur.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gebruikersavatar
Maria
Moderator
Berichten: 17433
Lid geworden op: 05 jul 2009 15:41
Locatie: Zeeland

Re: De metaverse

Bericht door Maria »

Mullog schreef: 20 jan 2022 07:35
Als het de bedoeling is via deze link het artikel te kunnen lezen...? ik stuit nog steeds op een betaalmuur.
Klopt
Alleen via de methode die VR aanreikt komt je er.
vegan-revolution schreef: 19 jan 2022 20:11 Op 13 augustus 2021. Als je de link volgt stuit je inderdaad op een betaalmuur, zie ik. Als je echter in de browser zoekt op de titel "The coming battle over the metaverse" en je volgt dan de bovenste link van de zoekresultaten dan krijg je het artikel wél te zien. Zo was het althans voor mij.
Voor mij ook.
Om daarna daar bovenin het adresvak hetzelfde adres aan te treffen.
Dat is het gekke.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie